2.3 9000i motor te gebruiken in een 2.3 FPT?

1984-1997
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

2.3 9000i motor te gebruiken in een 2.3 FPT?

Bericht door mvm9ck » wo 20 nov, 2019 11:49

Hallo,

Ik kan evt aan een 2.3 injectiemotor komen met 235k op de teller. Het is een automaat, Die auto staat hier op de sloop en is uit 1993. Mijn 2.3 turbomotor met 330k is uit 1997, ook een automaat. Nou is de vraag of die i-motor met 150 pk bruikbaar is als een FTP met 200-plus pk. Ik heb al gezien dat sommige motorelectronica niet zal passen, de BDP sensor bv. Die kan dan mogelijk overgezet worden van de FTP.

Maar de vraag is ook of het uberhaupt wel gaat of dat de lagers, tandwielen en balanskettingen en dergelijke in een i-uitvoering te zwak zullen zijn of dat de motorregeling compatibel is. De injectieuitvoering heeft geloof ik wel Trionic en dat is een externe regeleenheid dus kan van de FTP hergebruikt worden. Of is het zo simpel allemaal niet...vast niet.

Ik kreeg overigens net een telefoontje dat er een "ongelukje" gebeurd was met die sloper: de bovenkant is platgtedrukt. De achterklep is helemaal history nu en dat is enorm zonde want die was roestvrij. De motorkap is nog heel dus ws heeft de motor geen extra schade opgelopen.

Alles bij elkaar genomen, loont het om die motor te redden of gaat hij als latere vervanging van de 2.3 FTP toch nooit goed werken?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 2.3 9000i motor te gebruiken in een 2.3 FPT?

Bericht door jansen » wo 20 nov, 2019 14:27

Vraag is hoe wou je die turbo gaan monteren, zit geen enkele aansluiting voor , en die injectie zuigers zijn te licht voor turbogebruik.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 20 nov, 2019 15:46

De grote vraag is of die 93er een MY 94 is of niet. Als het een late is zou dat kunnen. Blokken van voor en na MY94 zijn namelijk niet uitwisselbaar, oa boutpatroon op de bak is anders en inderdaad kan je niet de juiste bdp sendor kwijt die je nodig hebt voor trionic 5. Met het oude type kan je niets beginnen in je 97er.

Latere type is oa herkenbaar aan de 2 boutjes tussen koop en distributie deksel, van onderaf erin is het oude type, van bovenaf erin het nieuwe.

Is het een nieuw type dan nog zul je de zuigers en drijfstangen moeten omzetten, dus ook nieuwe zuigerveren en honen en drijfstang lagers. Plus de nokkenassen en het oliefilter huis met oliekoeler ombouwen, retour olie leiding voor de turbo in het blok monteren etc. Veel werk.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » wo 20 nov, 2019 16:57

Nou, dat klinkt niet erg bemoedigend. Ik zal vanavond kijken of ik iets uit kan vinden mbt het VIN nr en MY. Waar precies zitten die herkenboutjes, is er ergens een foto van?

Aangezien ik een behoorlljke novice bent mbt motormechanica lijkt zo'n klus zowiezo boven m'n macht te gaan, zelfs al zou het kunnen. Misschien moet hij maar de pers in dan.

Aan de andere kant, wil je ooit iets leren dan moet je ooit ergens aan beginnen. Het is natuurlijk wel een mooi oefenblok. Veel werk is geen probleem, zolang er een gerede kans is op succes. Ik neem aan dat er dan ook delen voor gevonden moeten worden, lagers en zuigers en veren en wat dies meer zij. Kan dat ook een probleem worden of zijn die nog nieuw te krijgen?

Eerst maar eens de VIN opzoeken. Als het een MY 93 is dan is het meteen klaar.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 20 nov, 2019 19:55

Je kunt ook hier een paar foto's plaatsen, dan zijn we er zo uit welk type het is.

Een van de makkelijkste referenties is: MY94-98 heeft de BDP sensor 'rechts' (links maar rechts als je voor de auto staat) voor op het blok. Dus als je voor de auto staat en je kijkt naar het onderblok ter hoogte van cilinder 4 zie je een magneetopnemer in het blok geschroefd. Deze leest het triggerwheel uit dat op de krukas zit. Bij het oude type blok zit de BDP sensor in het oliepompdeksel gemonteerd, rechterzijde van de motor (dus links als je voor de auto staat) maar zodanig dat je hem niet kunt zien van bovenaf. Tweede simpele determinatie is het olie filter. B234 vroeg type wijst het filter in de rijrichting, bij het late type parallel aan de aandrijfassen.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » wo 20 nov, 2019 23:35

Kijk eens aan daar kan ik wat mee ook voor later, anderen vast ook.

Maar misschien is het niet eens nodig, heb gezocht op het onderstel nr YS3CC68B8P1021902

Staat als een MY 93 op een Vin decoder site https://www.vindecoderz.com/EN/check-lo ... B8P1021902

Heb eens een andere site gezien met veel meer details maar die vind ik niet meer helaas. De eerste keer geregistreerd in NO 29.01.1993.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og ... B8P1021902

Dan zit er vast geen late '93 motor in maar de gegevens die ik kan vinden bevatten geen motor serienummers of meer dan generieke info.
Dus de kans is groot dat het niet zal gaan met een 97'er, nog afgezien van het vele werk dat je ook nog eens moet kunnen. Ergens ben ik wel opgelucht : )

Zou alleen de cylinderkop nog van nut kunnen zijn? Die heeft wel 2 keer een doorgebrande koppakking gehad, 1 na 15.000 km en de tweede bij 200.000 dus wat dat zegt over een kop weet ik eigenlijk ook niet.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 21 nov, 2019 7:31

Cilinderkop van voor MY94 past niet op het onderblok van MY94 en verder.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 21 nov, 2019 12:09

Je kunt ook eens in Zweden je licht opsteken: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... nsin/Alla/

Forummer steveo kan je helpen met importeren.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 21 nov, 2019 13:27

Bij de "oudjes" is er nog niet zoveel info aan het chassisnummer gekoppeld: https://www.thesaabsite.com/catalog/saa ... B8P1021902

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » do 21 nov, 2019 21:51

Die van de saabsite.com had ik ook gevonden maar daar stond nog minder dan die ik dan maar plakte.

Bildelbasen.se heb ik al het nodige gehaald. Ze hebben tegenwoordig ook een Noors filiaal. Scheelt hopelijk 25% import BTW. Overigens nul B234L's of B234R's voor automaat op het moment. Is vast om te bouwen voor iemand die dat kan (ik dus niet).

Voor de duidelijkheid, de 2.3 loopt als een zonnetje maar ja met 330k nadert wellicht het revisietijdspunt. Lijkt me gewoon wel handig om een gereviseerde motor klaar te hebben staan voor als de operationele kaduuk gaat, deze was ook heel dichtbij en dat is zelden. Er zijn uiteraard ook B234's die bij goed onderhoud gemakkelijk over de 5 ton heen gaan, misschien de mijne ook wel maar misschien ook wel niet. Vandaar het reserves hamsteren.

Ok, de kop is dus niet te gebruiken voor motoren van na '93. En op een 900 classic past hij vast ook niet. Dat wordt dan de pers....

De DI casette haal ik er nog wel vanaf. Het moet wel heel raar lopen wil die ook niet passen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 21 nov, 2019 22:00

Kop is wel bruikbaar voor 900 classic!

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » vr 22 nov, 2019 0:20

Ja echt? Dat zou wel cool zijn voor weinig een reservetop voor de 900i. Het zou kunnen de boring is hetzelfde alleen de 2.3 heeft een langere/grotere slag. Tussen de zuiger en de kop is de min afstand dan bij beide hetzelfde?

Heb ik dan ook wat aan de injectoren van een 9000i 2.3 op een 900i 2.0? Wellicht kunnen ze op de 2.3 FTP en/of de 2.0 LTP nog gebruikt worden?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » vr 22 nov, 2019 6:28

Vroege B234 kop is hetzelfde als een B212 kop, hebben iets grotere inlaatkanalen dan een B202. Maar je hebt daar pas iets aan als je ook een B212 inlaatspuitstuk gebruikt. Inlaatkanalen van een B202 portmatchen kan ook maar veel werk en dat lukt je alleen bij de aansluiting met de kop. Verder naar binnen hou je de smallere diameter = minder doorlaat.
De compressieverhouding van deze kop op een B202 is marginaal lager, ik meen van 1:9 naar 1:8,75.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » vr 22 nov, 2019 19:28

Ik waardeer je inzichten zeer Gertram maar ik kan er helaas geen duidelijke conclusie aan verbinden. Wat betekent dat een lagere compressieverhouding, leidt het tot een slechtere verbranding of wat is het gevolg daarvan? Waar leidt een lagere compressie toe mbt de slijtvastheid van de rest van het blok?

Ik zou zeggen ik hoef hem niet "op te voeren" met meer inlaat en dat gebeurt ook niet als het inlaatspruitstuk niet vervangen wordt door een 2.1 spruitstuk dus hou je dezelfde injectiecapaciteit. Maar zo werkt het vast niet.

Iets breder getrokken mbt conclusies trekken uit je post: buitenkansje of maar laten zitten? Moet morgen wat vertellen aan de sloperij, wel of niet.

Wat kan ik met de injectoren van die 2.3i? Alleen voor een andere 2.3i of ook geschikt voor andere motoren zoals bv die van de 900i?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » vr 22 nov, 2019 21:08

Lagere compressieverhouding betekent iets minder rendement (km op een liter brandstof). + Iets minder vermogen bij hoger toeren. + Iets smeuïger loop bij lage toeren.
Het is geen slechtere verbranding en het verschil tussen de twee heeft maar marginaal invloed op slijtage.

B234 kop zonder B212 inlaat geeft onderling slechte aansluiting. Vreemde wervelingen van de lucht + brandstof, niet ideaal. Wat er precies gebeurt weet ik niet, nooit geprobeerd om er mee te rijden

Maar wil je een reserve kop? De nokkenaslagers van een 16 klepper gaan eigenlijk nooit stuk behalve bij slechte smering. Scheurtjes in het gietwerk zijn zeldzaam. Kleppen / zetels / geleiders zijn zeer sterk, alleen bij arm lopen kan het hard gaan. Defecte / slechte klepstoters komen wel eens voor maar zijn een zeldzaamheid.

Ik meldde verschil in compressie van 1:9 naar 1:8,75. Dat is voor een turbo. Bij een I-tje zal het van 1:10 naar 1:9,75 zijn.

Op 900aero.com staat veel info over o.a. koppen en injectoren.

Plaats reactie