Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » zo 10 nov, 2019 10:41

Wie heeft een idee? Betreft ‘89-er 900 8V met KE Jetronic (lambda en computertje).
Loopt prima maar alleen hoog (ca 1000 rpm) en wat onrustig (zoekend) stationair, wil wanneer je b.v. stil staat bij verkeerslicht zelfs weleens doorschieten naar de 1300 rpm. Alles vwb ontsteking is vervangen door nieuw en origineel, ontsteking is op tijd gezet, weet 100% zeker dat er geen vacuümlekken zijn. Stationair stelschroef is volledig ingedraaid, koude startschuif is gesloten bij warme motor. Wat zie ik over het hoofd? Iemand een idee?
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5658
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Kies een regio:

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door Oosthoek » zo 10 nov, 2019 12:49

Luchtklep (gasklep?) al eens schoon gemaakt? Deze zit in je inlaattraject na de luchtweger maar voor het spruitstuk en kan na verloop van tijd wat zooi (koolstof?) verzamelen waardoor je stationair gaat schommelen omdat hij niet helemaal vrij kan bewegen. Ook is het mogelijk dat hij dan niet volledig sluit, zegt mijn boerenverstand.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » zo 10 nov, 2019 13:12

Dank! Vergeten te vermelden in de openingspost maar het GKH heb ik gereinigd en is brandschoon, de gasklep sluit ook zoals het hoort. Sta echt voor een raadsel. Zou een defecte Jetronic computer deze klachten kunnen veroorzaken, iemand een idee?
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2161
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door gertram » zo 10 nov, 2019 14:10

Stationair toerental moet je afstellen met de M6 bout plus contramoer op het GKH. Deze blokkeert een kanaal wat om de gasklep heen gaat. Met het stelschroefje wat tegen de nok op de gasklepas loopt hoor je de gasklep af te stellen op 0,05.
Deze afstellingen verklaren echter geen schommelingen. Haal de lambdasensor eens los (stekkers zitten voor het intereurfilterhuis) en kijk wat er dan gebeurt. De ECU stopt dan met bijregelen. Als hij veel slechter gaat lopen is je basis afstelling (brandstofdrukken) verkeerd.

De luchtweegklep is ook erg belangrijk. Schoonmaken en met een voelermaatje controleren of hij goed in het midden zit.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » zo 10 nov, 2019 14:45

De M6 die jij bedoelt is helemaal ingedraaid, speling gasklep ook in orde. Zojuist de stekkers van de lambdaregeling los gehad en het lijkt of hij dan iets rustiger loopt maar meer dan 50 rpm scheelt het niet....
Stuwschijf staat zoals hij hoort, is schoon en beweegt soepel.
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » zo 10 nov, 2019 14:47

Wat mij niet helemaal duidelijk is; kun je het mengsel bij de KE-jet net zoals bij de K-jet afstellen met die 3,5 mm inbus naast de luchtweger, of is het cruciale verschil nu juist dat de lambda de mengverhouding afregelt?
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

kemman
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 18:57
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door kemman » zo 10 nov, 2019 17:53

zover ik mij kan herinneren , moet je bij de stuwschijf een plugje verwijderen en dan kan inderdaad het co-gehalte worden afgesteld.
Vond zelf wel, dat de "89er nooit mooi stationair liep en erg genepen was om met een lage waarde op de markt gezet te worden.
Vermogen was zover ik het nog weet slechts 110 pk.

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » zo 10 nov, 2019 19:49

Dat kan dus ook bij de KE-Jetronic, de versie met lambdaregeling? Als het kan geloof ik daarentegen niet dat het probleem wordt veroorzaakt door een incorrect mengsel, dan krijg je andere symptomen toch?
Als ik even hardop redeneer vraagt hij stationair meer lucht dan zou moeten, en de brandstofhoeveelheid wordt hier op aangepast want anders zou hij hortend en stotend moeten lopen door een incorrect mengsel, of denk ik verkeerd?
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2161
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door gertram » ma 11 nov, 2019 6:26

Je denkt goed. Hortend en stotend hoeft niet eens, de lambda regeling streeft gewoon naar lambda = 1 en gaat de benzinedruk bijregelen om daar te komen. Ik denk toch ergens aan een vacuümlek wat af en toe optreedt. Wellicht in het interieur, je zou de slang naar de vacuümpot achter het linker voorscherm eens dicht kunnen knijpen.
50 TPM verschil bij loshalen lambda is op zich niet verkeerd.
Ik heb bij onze KE-jet van alles met de basisafstelling van spinnenkop en WUR gedaan maar dat was met een extra breedbannd lambda met meter gemonteerd. Zonder zou ik niet doen omdat je blind aan het werken bent en van kwaad tot erger kunt gaan. Het genoemde CO-schroefje zou je eventueel nog kunnen bijstellen bij de garage als ze de uitlaatgassen meten zoals bij de APK. Eerst met stekker lambda sensor los, bijstellen en dan lambda vast, wachten tot het bijregelen begint en weer controleren.
Onze KE-jet loop na alle afstellingen overigens standaard 975 tpm wat nog oploopt naar 1000 a 1100 bij echt warm. M6 zit ook helemaal dicht.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » di 12 nov, 2019 0:48

Vanochtend maar weer eens gekeken omdat ik niet uit kan staan dat ik de oorzaak niet kan vinden en helaas was nu ineens de koude start ook slecht; blijven hangen rond 500 RPM met neiging tot afslaan. Koude startschuif gecheckt en die stond voldoende open en kon hem eigenlijk alleen aan de praat houden door de M6 van de stationairregeling uit te draaien. Snap er nu echt helemaal niks meer van.....
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2161
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door gertram » di 12 nov, 2019 7:22

Het was goed koud, de warm up regulator en verrijking met 5e injector zouden hard aan het werk moeten zijn.
Misschien verrijkten die niet genoeg. En misschien heb je daarnaast toch een kleine luchtlekkage, minder lucht langs de luchtweegklep en dus minder benzine.
Een breedband lambda is een goede investering.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13499
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door turbopilot » di 12 nov, 2019 8:22

gertram schreef:
di 12 nov, 2019 7:22
Een breedband lambda is een goede investering.
Welke heb je erop/gebruik je?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2161
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door gertram » wo 13 nov, 2019 6:28

VEMS Round met Bosch LSU 4.2 sensor. Er zit ook een uitlaattemperatuur functie op maar die heb ik tot nu toe niet aangesloten. Het is een Hongaars systeem, ze maken ook programmeerbare ECU's. Goede recensies over gelezen en het misstaat niet in een classic, erg belangrijk.

Afbeelding

https://shop.vems.hu/catalog/round-wbo2 ... p-101.html
Laatst gewijzigd door gertram op vr 15 nov, 2019 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2506
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog stationair 900 8V KE Jetronic

Bericht door jeroen701125 » do 14 nov, 2019 10:32

Thanks voor alle input, ga het zelf niet vinden denk ik dus binnenkort maar even naar de specialist, terugkoppeling volgt. Ga me sowieso eens in een breedband lambda verdiepen.
Saab 900i Classic 8V ‘89, Odoardo, handbak, schuifdak, 200 dkm
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 185dkm
Saab 9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 260 dkm

Plaats reactie