Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door vel0city » vr 13 sep, 2019 20:08

Bij mijn 900 zijn er meerdere kleine dingetjes gaande met de remmerij (waaronder een licht aanlopende klauw rechtsvoor en een dunner wordende remslang naar de achteras) waardoor het steeds aantrekkelijker wordt om niet alleen die dingen aan te pakken maar gewoon gelijk de gehele auto te voorzien van zowel nieuwe schijven, klauwen, blokken en slangen (aangezien het geheel dan toch half uit elkaar ligt). Daar het voor mij de eerste keer wordt voor het werken aan de remmerij van een auto wil ik wat dingentjes op een rij hebben voor ik aan het werk ga, met name in de werkvolgorde van het geheel.

Wat ik in mijn hoofd heb:
-met zo'n handmatige vacuumpomp de remvloeistof spoelen zodat er volledig nieuwe vloeistof in het systeem zit en ouwe vloeistof niet door nieuwe componenten hoeft te lopen (en er zo meteen nieuwe vloeistof in het systeem zit, wat ook weer qua kilometers nodig is). De volgorde in mijn hoofd is RA->LA->RV->LV. Is dit de juiste volgorde van spoelen voor een 900 met ABS?
-Vervangen in diezelfde volgorde van de remschijven, remslangen en remklauwen en tussendoor steeds ontluchten (en het reservoir en dus de hoofdremcilinder vol houden).
-Alles goed nog een keer ontluchten.
-Handrem stellen.

Nou is het met het vervangen van alleen de remklauwen mogelijk om de slangen licht dicht te knijpen en zo lucht zo veel mogelijk uit het systeem te houden, maar met het vervangen van de remslangen erbij is dit natuurlijk niet mogelijk. Is het hier een geval van snel werken en voorbereid zijn (nieuwe slangen vooraf monteren aan de nieuwe klauwen) of kan ik iets doen om het leeglopen uit de solide remleidingen zoveel mogelijk te voorkomen (zeker met het vervangen van de remslang van chassis naar de achteras)?

Dan de uitlaat. De enkele eindpijp die er nu op zit is niet moeder's mooiste meer en wil ik graag vervangen door een replica (dubbelpijps) turbo-eindpijp. Dit haalt ook de huidige 2e demper weg wat weer voor wat meer geluid zorgt :) Nou hoeft de auto niet knetterhard te klinken door er ook een turbo-demper onder te hangen aangezien ik ook regelmatig om half 6 in de ochtend weg rij en ik de buren graag te vriend hou, dus wil ik alleen de eindpijp vanaf de middendemper vervangen door bijv. dit of dit. Kan ik een van deze eindpijpen zonder gekke aanpassingen of verlopen aan m'n middendemper monteren? Of zal de motor zelf ook minder blij worden door de (denk ik dan) minder tegendruk of iets anders technisch wat ik over het hoofd zie? Blok is de 2.1 met katalysator.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2149
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door gertram » vr 13 sep, 2019 23:14

Ik heb jarenlang met een handpomp remvloeistof vervangen, werkt best goed. Nu heb ik grotere op de compressor, nog handiger.
Geen zorgen maken over lucht bij leidingen vervangen, je bent nadien alleen wat langer aan het ontluchten. Ik zou telkens één kant afmaken en aan het einde alles gaan verversen en ontuchten. Staalomwonden slangen zijn trouwens een aanrader.
Net als ruim van te voren de slangkoppelingen meermaals met kruipolie inspuiten.

Beide originele Turbo dempers passen zo op de katalysator van de 2.1 en geven dan al behoorlijk meer geluid, je hebt geen turbo die dempt.
Achter de kat zit bij een 2.1 een verloop van 2,25 naar 1,75 inch. De getoonde dubbelloops zal 2,25 zijn en niet passen op je 1,75 middendemper.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door vel0city » za 14 sep, 2019 17:42

Staalomwonden slangen was ik inderdaad al van plan. Voor de rest dank voor de adviezen.

Van de uitlaat wel een beetje jammer dat de dubbelloops eindpijp dan weer net te ruim is. Zou juist de huidige middendemper willen laten zitten (nogmaals voor de buren :) ) en alleen de eindpijp zelf willen verwisselen, niet de middenpijp+demper. Past de enkele ovale pijp dan ook gewoon of moet de demper in beide gevallen ook verwisseld worden?

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2149
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door gertram » za 14 sep, 2019 21:50

Ik ken de aangeboden eindpijpen niet. Met wat stukjes buis, buig-, denk- en laswerk moet het pas te maken zijn.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4743
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door Gele aero » zo 15 sep, 2019 7:41

Op de uitlaat van een 2.1i past vanaf ik meen de kat ook de eindpijp van de 900 turbo. Heb dat zelf op mijn 2.1 gehad destijds. Klinkt nog beter dan onder een turbo! Houd je het een soort van origineel Saab en sowieso staat een turbo uitlaat gewoon heel mooi met die sierlijke eindpijp!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5728
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door reiernumans » zo 15 sep, 2019 9:19

De katalysator van een 2.1 is hetzelfde als die van een turbo, vanaf de katalysator verkleint de diameter en de dempers zijn hetzelfde als van de 2.0 i’tjes. Zowel de midden als de einddemper zijn kleiner van aansluitdiameter, dus een turbo eindpijp gaat niet op de originele middendemper passen zonder laswerk (de ruimte daar is te klein voor verloopjes denk ik).

De einddemper van je 2.1 (die achter de achteras) dempt overigens best wat. Ik zou die er eens afhalen en de auto starten om te luisteren. Een turbo uitlaat monteren vanaf de katalysator maakt niet veel meer kabaal dan een originele uitlaat zonder de einddemper voor zover ik weet.

Ik heb me overigens laten vertellen dat een turbo uitlaat onder een i’tje juist positieve invloed heeft op het vermohen, al heb ik het nog niemand back-to-back zien testen op een bank.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4743
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door Gele aero » zo 15 sep, 2019 9:23

Ja dus uitlaat van turbo pakken vanaf de kat, dan past het wel!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13301
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door turbopilot » zo 15 sep, 2019 15:16

Een turbo heeft 4 bouten bij de cat, een 2.1 ook :-S+
(Dacht nl 3)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5728
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door reiernumans » zo 15 sep, 2019 19:12

Een 2.1 heeft vier, een 2.0 drie
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door vel0city » vr 20 sep, 2019 17:17

Allen bedankt voor de inbreng, uitlaat is inmiddels geregeld (2e hands turbo-uitlaat vanaf de kat met enkele pijp) en het remwerk ga ik allemaal binnenkort bestellen. Dan ergens een dagje vinden om het geheel in elkaar te zetten en dan lekker roffelend optrekken en weer netjes tot stilstand komen :D

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5025
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door RoccoH » vr 20 sep, 2019 17:51

Ik dacht dat je het Mk.4 remsysteem van de ABS modellen op een andere manier moest ontluchten?!?

Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door vel0city » vr 20 sep, 2019 19:59

Meestal doe je het ontluchten van verst van de hoofdremcilinder naar dichtste bij, bij ABS is het meestal juist het verst van de ABS af naar de ABS toe werken, ook als ie ver van de remcilinder af zit. De ABS unit zit bij een classic linksvoor in het motorruim toch? Dus dan is het ook RA->LA->RV->LV qua ontluchten toch? Of heb ik het fout :? :?:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13301
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vraagjes m.b.t. remmen en uitlaat van een '92er 2.1i

Bericht door turbopilot » vr 20 sep, 2019 20:37

Is al veel over geschreven

Volgens mij staat het hier viewtopic.php?f=4&t=101199&p=1128744&hi ... n#p1128744
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Plaats reactie