Apk en vrijlopen voorremmen.

1967-1980
Plaats reactie
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Apk en vrijlopen voorremmen.

Bericht door Luud » vr 19 jul, 2019 10:38

Vandaag de 96 Apk laten keuren, zonder probleem goedgekeurd. Een puntje van ... was het niet helemaal vrijlopen van de voorwielen. Volgens de keurmeester een gevolg van het type remklauw. Op de remmenbank was voor een verschil van 5% en achter 0 % dus heeft de revisie zeker zijn waarde gehad. Nu is mijn vraag, lopen de voorwielen enigzins zwaar, kan dit liggen aan de nieuwe schijven en remblokken? De zuigers zijn goed gangbaar, kan ik makkelijk inknijpen. Na een groot stuk rijden zijn de velgen enigzins handwarm.

Funky Dude
In memoriam †

Re: Apk en vrijlopen voorremmen.

Bericht door Funky Dude » vr 19 jul, 2019 11:04

Er zijn hier 2 dingen aan de band :wink:
De percentages hebben betrekking op het verschil in remwerking tussen links en rechts, de 0% achter is zoals het moet zijn. Bij verschil tussen links en rechts trekt de auto scheef tijdens het remmen.
Bij nieuwe schijven en blokken kan het in het begin iets aanlopen maar dat mag niet te lang duren. In principe moet er net ruimte zitten tussen de schijf en de blokken en moeten de wielen vrij draaien.
Dat het type remklauw hier een rol zou spelen komt me vreemd voor, dan zou dit onderwerp wel vaker genoemd worden op dit forum.

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » za 20 jul, 2019 20:18

Hallo Ludo, zijn de remslangen voor bij de revisie ook vernieuwd? Willen wel eens dicht gaan zitten als ze ouder worden waardoor de remvloeistof niet goed terug loopt bij het loslaten van de rem.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » za 20 jul, 2019 22:10

Neen, remslangen niet vervangen, ik druk de zuiger zonder al teveel kracht terug naar binnen. Wellicht als het niet verbeterd, zou ik dit nog kunnen overwegen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 28 jul, 2019 14:05

Scharniert de remklauw goed om het onderste scharnierpunt en in het klemmetje aan de bovenkant? (4 en 2)
Afbeelding

Zijn de rubbers van de remcilinder/zuiger vervangen?
Afbeelding

Alleen het binnenste rubber (12) zorgt er voor dat de zuiger zonder remdruk weer een fractie naar binnen gaat en de remblokjes weer vrij komen van de schijf, mits de remklauw niet vast zit.

http://www.wasaab.net/saabnl/tech9596/9 ... remmen.htm

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 28 jul, 2019 18:06

Dank voor reactie alle. De zuigers kan ik makkelijk indrukken. Wat ik me nog kan voorstellen is dat rubbertje nr 12 door ouderdom zijn rekbaarheid verliest ?? Plaatje nr 14 komt niet voor bij mijn 96.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 28 jul, 2019 20:10

Funky Dude schreef:
vr 19 jul, 2019 11:04
Bij verschil tussen links en rechts trekt de auto scheef tijdens het remmen.
In theorie ja. Bij 5% verschil zou ik me geen zorgen maken.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 28 jul, 2019 20:41

Zorgen maak ik me zeker niet bij 5%. Norm is 30% en Saabje remt uitstekend zonder naar links of rechts te trekken.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 28 jul, 2019 21:49

Luud schreef:
zo 28 jul, 2019 20:41
Zorgen maak ik me zeker niet bij 5%. Norm is 30% en Saabje remt uitstekend zonder naar links of rechts te trekken.
Ook bij noodstop en “losse handen” aan het stuur
Apk goedkeur is mooi, maar zegt mij niks, ik probeer op zijn minst een noodstop voor mijn eigen gevoel

Remslang Kun je zo uit proberen
Saab opkrikken, remmen en kijken of hij vrij draait, indien niet ontluchting iets lossen en controleren of hij het dan wel vrij draait

Maar controleer eerst eens wat sonett3 zegt

Overigens vrij draaiende wielen is niet zo heel verkeerd met de huidige brandstofprijzen

Plaats reactie