Check Engine 2.3 '98 (B234i)

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door Thijs67 » za 13 jul, 2019 13:23

Vorige week ineens weer inhouden en oplichten van 'Check engine', zoals ik dat al eens eerder kortstondig had op de snelweg.
Te wijten aan brandstof(druk/mengsel) vanwege langdurige stilstand. Inmiddels enkele duizenden km''s verder, maar nu ging het lampje niet meer uit en de auto hield steeds meer in. Na een paar km hortend en stotend de stad uit gereden op weg naar huis was er geen vermogen meer over en stonden we langs de weg te wachten op de ANWB. Die diagnosticeerde dat het inhouden vermoedelijk werd veroorzaakt door (zoals ik ook al vermoedde) een verstopte brandstoffilter. Niet onwaarschijnlijk na landurige stilstand. Afgesleept naar huis en donderdagavond jl. naar de garage hier in het dorp gesleept.
Brandstoffilter vervangen en systeem uitgelezen. 'Bomvol' foutcodes, aldus de monteur. Uitleescomputer gaf ook foutcodes voor de LMM en lambda sonde.
Na e.e.a. gecheckt en gereset, bleef na de proefrit alleen de Lambda sonde over als foutcode, 'check engine' bleef dus vooralsnog branden, maar de motor liep gewoon weer goed. Na een dagje sturen ging die echter ook uit..... problem solved lijkt het. Ik denk dat de uitleescomputer nu geen actuele foutcodes meer geeft, dat zal ik binnenkort nog eens checken. Verbruik lijkt vooralsnog wel wat hoger, maar dat wacht ik nog even af omdat ik nu alleen kortere ritten heb gereden.
Maar vooral ook erg blij met de 'universele vakgarage' in het dorp, die het snel kon oplossen.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5717
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door reiernumans » ma 15 jul, 2019 22:47

Ik zou voor de zekerheid de vacuümslangetjes even nalopen en vervangen waar nodig, lmm eventueel schoonmaken en als het luchtfilter oud is daar ook een nieuwe in zetten. Beetje standaard werk om een auto na lange stilstand weer betrouwbaar op weg te krijgen. Veroorzaakt soms de gekste storingen.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door Thijs67 » do 18 jul, 2019 15:46

Dank voor de tip, maar dat was al gedaan. Na de stilstand heeft 'ie ook weer 10.000 km gelopen.
Helaas kwam afgelopen dinsdag de storing terug. 'Check engine' brand weer en de motor staat in noodloop. Ik kan de garage nog wel op eigen kracht bereiken deze keer, met max. 3000 rpm.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door Thijs67 » wo 31 jul, 2019 19:59

Samengevat:
Gedrag/ vermogen van de auto nam met horten en stoten redelijk geleidelijk af gedurende ongeveer 5 km stadsverkeer, op de buitenweg na weer 5 km viel het vermogen vrijwel helemaal weg. Let op: geen turbo
ANWB diagnose: krijgt te weinig brandstof, gezien de geschiedenis van de auto was het advies; brandstoffilter vervangen.
Is gedaan door lokaal garagebedrijf, tevens de lmm schoongemaakt.
Vraag: kan dat? heeft een i'tje die wel, of bedoelde hij de stationair regelklep/ omloopklep?
Auto reed weer goed, maar had nog 'check engine'. Na enkele tientallen KM was die melding weg. So far so good.
Na een paar honderd km wederom hikjes en na even ook weer de check engine lamp en inhouden bij hogere (>3000) toeren.

Even een update.

Toen de Cabrio naar de Saab specialist gebracht, hij heeft de omloopklep gereinigd, nieuwe bougies erin geschroefd, de bougiekabels en verdeler nagelopen en een vacuumslang vervangen.
Storing blijft helaas. Ik ga de auto vrijdag weer ophalen en moet nog met de monteur bespreken wat 'ie daarnaast al wel en niet gedaan heeft.
Foutcodes: P0171 System Too Lean (Bank 1) en P0172 System Too Rich (Bank 1).
Foutcodes bevestigen volgens mij het vermoeden dat er iets met de brandstof / systeem / of mengsel niet goed gaat.
Garage heeft voorgesteld de klepdeksel lichten om de timing te checken, dat heb ik niet toegestaan.

Ik verdenk zelf de EVAP klep/slangen, LMM of lambda sonde.
LMM lijkt me niet waarschijnlijk als ik afga op welk gedrag daar bij hoort. Motor loopt prima stationair (koud pendelt 'ie iets) en tot 3000 tpm ook zonder horten of stoten, daarboven valt (meestal) het vermogen weg. Soms kun je nog wel even doortrekken, althans toen ik 'm wegbracht.
Moet ik ook aan de injector(en?) denken?
Of kijken naar de luchtdichtheid van de luchtkast op het GKH?
Andere suggesties, hulp wordt gewaardeerd!
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Contacteer:

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door 9323 » wo 31 jul, 2019 23:43

Hoi,

Ik gok de lambdasonde. Als je m vervangt, wel een originele nemen. Lmm uitsluiten is ook een goed plan. Heeft jouw auto zeker.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2635
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door jaap noord » do 01 aug, 2019 20:18

LMM kan een verdachte zijn.
Maar dan zou hij ook onder die 3000rpm beroerd lopen. Maar zowel de LMM en de lambda zijn op de tech prima uit te lezen.
Trek tijdens stationair draaien de stekker van de LMM eens los, en zie wat er gebeurt.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door Thijs67 » vr 02 aug, 2019 10:39

Dank voor de tips.
Vanmorgen de Cabrio weer opgehaald. De Tech gaf geen foutmeldingen op LMM of Lambda, dus die worden nu in eerste instantie niet verdacht.
Ben blij dat ik niet akkoord ben gegaan met het advies om de kleptiming na te kijken. Bij koude motor net wat inhouden, maar na warmrijden even een snelle proefrit gemaakt en tot de begrenzer doorgetrokken, geen centje pijn. Ook geen lampjes meer in m'n dash. So far so good.
Als het probleem zich weer aandient denk ik aan vervuilde brandstoftank en pomp..... for what it's worth.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13880
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door ReinO » za 03 aug, 2019 6:18

was de brandstofpomp al eens vervangen? hij geeft dan lang niet meer wat hij zou moeten leveren.
Soms gaan ze geleidelijk kapot. Soms bedekt het ene probleem het andere.
De toerenteller komt goed uit de hoek? Na een warm snelwegritje geen horten en stoten?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door Thijs67 » za 03 aug, 2019 10:23

ReinO schreef:
za 03 aug, 2019 6:18
was de brandstofpomp al eens vervangen? hij geeft dan lang niet meer wat hij zou moeten leveren.
Ja die is enkele jaren geleden vervangen. Is nu ook getest, bouwt voldoende brandstofdruk op.
ReinO schreef:
za 03 aug, 2019 6:18
De toerenteller komt goed uit de hoek? Na een warm snelwegritje geen horten en stoten?
Flawless…. alleen een iets hoger verbruik lijkt het, maar dat komt wellicht door het met wat hogere toerentallen proefrijden.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13880
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door ReinO » zo 04 aug, 2019 6:39

die sonde geeft ce, en ja de lmm kan het ook nog zijn: net helemaal aan zijn einde maar genoeg om foutjes te stapelen.

bougies: gappen op .9 ? rotortje en kapje ff doen voor de zekerheid -kost niet duur-

We proberen mee te denken .... .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13880
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door ReinO » zo 04 aug, 2019 6:39

die sonde geeft ce, en ja de lmm kan het ook nog zijn: net helemaal aan zijn einde maar genoeg om foutjes te stapelen.

bougies: gappen op .9 ? rotortje en kapje ff doen voor de zekerheid -kost niet duur-

We proberen mee te denken .... .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13880
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door ReinO » zo 04 aug, 2019 6:45

ik weet niet hoever je van Lelystad zit maar hier hebben we Robbert Bevaart: een specialist ook op saabgebied.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: Check Engine 2.3 '98 (B234i)

Bericht door Thijs67 » zo 04 aug, 2019 11:54

Ontsteking is nagezien, bougies vervangen. LMM geeft geen foutcodes en is schoongemaakt, GKH schoongemaakt, stationairregelklep ook schoongemaakt, Lambda geeft geen foutcodes, vacuumslangen zijn vervangen, brandstoffilter is vervangen. Brandstofdruk is getest en goed.
Ik woon in midden NL, ik begrijp dat ik naar Rhenen of Amerongen moet voor een goede specialist.
Hij geeft nu geen CE en rijdt uitstekend, dus ik doe nu ff niks. Probleem kan echter terugkomen, dus dank voor het meedenken.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Plaats reactie