E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1934
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door theun » vr 17 mei, 2019 14:22

Hopende op een verzamelplaats van kennis maar weer eens een topic over brandstof. Maar dan wel gericht op voorkomende problematiek door de toevoeging van ethanol bij oudere auto’s.

Als ik het goed heb is sinds 2019 standaard 10% ethanol aan de euro 95 toegevoegd.

Vanwege pingelen op euro 95 bij mijn Saab 99 tankte ik uitsluitend octaan 98. Maar nu kreeg ik bij de 900 Classic van 1993 ook het idee dat de huidige euro 95 hem geen goed deed.
Dat idee kreeg ik om volgende redenen;
- frequent oplichten motorstoringslampje.
- na het tanken/ met volle tank opeens brandstofgeur buiten de auto. (Niet zo penetrant als bij een lekkage, maar licht)
- verminderd startgedrag bij warme motor.

Nu heb ik de laatste twee tanks op 98 gereden met de 900. Nu een ongeveer 10% lager verbruik, verminderde brandstofgeur en het niet meer oplichten van het Motorstoringslampje . Het verminderd starten bij warme motor (incidenteel) is er nog steeds.


Nu ben ik benieuwd of ik de enige ben die dit soort signalen ziet, gerelateerd aan mogelijk deze brandstof. En aan mogelijke oplossingen. Zoals wellicht bijvoorbeeld een toevoeging/ ethanolkiller gebruiken (millers oils bv). Of gewoon 98 tanken zolang het kan. Of moeten we massaal aan de lpg?

Graag verneem ik reacties. En misschien is dit topic ook wel goed om bewust te worden van de gevolgen die E10 ogenschijnlijk met zich meebrengt.
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900S 5-deurs 1992
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid
Berichten: 421
Lid geworden op: za 25 dec, 2004 16:48
Contacteer:

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Peter van den Heuvel » za 18 mei, 2019 7:26

Pingelen had ik ook, ben een aantal jaren geleden overgestapt naar BP Ultimate 98 en het probleem was weg (BP Ultimate 98 bevat volgens BP geen ethanol)
Tevens een paar keer Competition 102 (Firezone) geprobeerd maar geen verschil met 98 gemerkt.

Sinds V-Power ook 98 is geworden (en ethanolvrij?) is de verkrijgbaarheid een stuk beter.
2002 9-3 se stage 1 Steel Gray (RIP)
1992 900 S cabrio Talladega Red

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2055
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door mba » za 18 mei, 2019 12:01

Vergeet niet dat " oudere" auto's ook wel eens afbranden door de verhoogde toevoeging van ethanol: vinden vaak de toch al oude benzineslangen niet zo " leuk". Alle slangen preventief vervangen. Dat is natuurlijk ook niet zo erg gezien het feit dat vele slangen al enige decenia oud zijn en/of zo lang mogelijk E5 tanken. Het aantal leveranciers is echter beperkt: BP Ultimate, Shell V power of Firezone. En dat zal vast wel op termijn ophouden met E5.

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1934
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door theun » za 18 mei, 2019 17:24

Is mijn aanname juist dat bij octaan 98 geen/minder ethanol bij gemengd wordt? Of scheelt dat per ‘merk’?
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900S 5-deurs 1992
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2025
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door busy » za 18 mei, 2019 17:30

Alles over brandstoffen ook voor de oudere SAAB's
[/url]https://www.anwb.nl/auto/brandstof/welk ... sel-en-lpg[/url]
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Plaats reactie