Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Berichten: 1035
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Gårdarket » wo 15 jan, 2020 19:41

Die kende ik niet, maar inderdaad.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

Saab 99 gl, "Walnoot"
Saab 900 T16S Aero
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5727
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 16 jan, 2020 2:22

De mededeling dat Tesla 3x zoveel bomen plant als dat ze kappen, moet je niet letterlijk nemen. Het zit namelijk zo:
https://ww.electrek.co/2019/11/14/tesla-cut-down-forrest-build-gigafactory-4-elon-musk-plant-1-million-trees/ schreef: In the early 2000s, BMW was looking for a location for a new factory and it was planning to build it on the same plot of land for a while.

The German media reported that there was some pushback about cutting down part of the forest, which is located near natural reserves.

BMW eventually ended up building the factory in Leipzig instead.

Interestingly, Elon Musk recently gave $1 million to a YouTube project that plants a tree for every $1 in donated.

At the time, he even changed his Twitter handle to ‘Treelon Musk’.
Als je verder leest, zie je dat Elon een toezegging heeft gedaan om $1miljoen aan een actie op youtube te doneren. De actie moet $20miljoen aan toezeggingen halen voordat het uitgevoerd wordt. Waar op de wereld, wat voor bomen en hoeveel er daadwerkelijk geplant zullen worden is vooralsnog onduidelijk. Evenals wat er gebeurd als de 20 miljoen niet opgehaald wordt. Het project is begroot op $ 1,00 kosten per geplantte boom. Is dat realistisch. Als je zaadjes plant, misschien. Maar dan moet je monitoren of elk zaadje inderdaad uitgroeit tot een boom. Logischer is reeds geteelde boompje van 80-120cm planten. Maar dat kost een veelvoud van $ 1,00 dollar per boom.

Het is gewoon een makkelijke actie van iemand met diepe zakken om zijn handen schoon te wassen, als je het mij vraagt.

Verder is Tesla voornemens om in februari 2020 met de bouw te starten. De kap starten is realistischer als eerst al die zeldzame vleermuizen nog gevangen en elders uitgezet moeten worden. Ik heb nog geen oproep voor vrijwilligers of uitzendbureau-vacatures voor een massale vleermuizen speur- en verhuisactie kunnen ontdekken. Jullie wel?

Gewoon een grote bek voor media-aandacht? Het lijkt er vooralsnog wel op.
East of the Sun, West of the Moon

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » do 16 jan, 2020 12:30

Ik vraag het je in ieder geval niet.
Maar dit is wel een Interessante vraag: zou het snoeihout van het deel van het productiebos dat gekapt moet worden voor de door ICE verkoop gesubsidieerde Tesla gigafactory4 naar de biomassacentrale in Arnhem gaan?
In het TV programma "de Hofbar" werd aandacht besteed ann deze specieke centrale. Het leek een hanengevecht met duidelijk oplopende emoties aan beide zijden.

Dat is helemaal niet nodig. We hebben biomassa nodig als minderwaardige (seizoens) (backup) oplossing.
Heel goed dus dat er veel biomassacentrales gebouwd worden omdat er nu een klimaatolifant bij de visielozen (de "marcjes") bij wijze van eigen spreken op hun gezichten zit (Monty Python style).
Die niche noodsituatie is onstaan als gevolg van jarenlang "op de handen zitten" onder leiding van de visieloze Wie-besjes, marcjes en de zijnen op duurzaamheidsterrein.
Dit is zoveelste noodgreep om op het laatste moment toch nog aan klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen. Met continu draaiende biomassacentrales. Dat heb je als je op "marcjes" stemt.

Met als enig lichtpuntje dat er NU ALVAST veel biomassacentrales gebouwd worden die kunnen dienen als backup. En als noodoplossing als er weer massaal op de "marcjes" wordt gestemd.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Killercave86 » do 16 jan, 2020 14:10

Biomassa centrales vervuilen meer dan steenkool

En je stookt bomen op die juist CO2 omzetten

Hoe het kabinet zo onnozel kon zijn kan ik niet begrijpen!!

https://youtu.be/_wxkJyUJRtI
Interessant

Zulke interviews/discussie heb je niet meer op de buis
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » do 16 jan, 2020 15:37

Energie experts denken er net iets anders over dan jij. Zie mijn eerdere posts.

Tesla vraagt netjes een speciale vergunning aan voor het verhuizen van de vleermuizen en gaat in gesprek met de activisten:

https://ww.electrek.co/2020/01/16/tesla ... ty-office/

Als het gaat om deze bomen (foto bij de het artikel), komt er heel wat snoeiafval vrij voor duurzaam hout stoken.

Afbeelding

Het gaat om een productiebos. Daar moeten er veel meer van komen om duurzaam te kunnen bouwen met hout. En voor biomassa (als afval).
De tijd dringt. Misschien moet de PFAS crisis moet nog even aanhouden om de nu nog "fossiel bouwende" bedrijven via een koude sanering (lees faillissementen) te transformeren.

P.S. Voor wat het waard is, mijn visie op de Hofbar: de NIMBY (Not In My BackYard) klacht van de mensen is volkomen begrijpelijk als Wie-bes die centrales vol continu laat draaien om toch nog aan klimaatdoelen te kunnen voldoen. Dat is geen verantwoorde, noch duurzame inzet van biomassa. Pure laksheid van een visieloze "marcje".
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Killercave86 » do 16 jan, 2020 21:42

Haha welk energie expert? Heb je een naam / bron
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17804
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » do 16 jan, 2020 22:36

Even een nieuwsronde via de bejubelde msn:

Sky: https://news.sky.com/story/electric-car ... s-11909717
Society for Motor Manufacturers and Traders CEO Mike Hawes:
"We urgently need more supportive policies: investment in infrastructure; broader measures to encourage uptake of the latest, low and zero emission cars; and long term purchase incentives to put the UK at the forefront of this technological shift.

Industry is playing its part with a raft of exciting new models in 2020 and compelling offers but consumers will only respond if economic confidence is strong and the technology affordable."
CNN: https://edition.cnn.com/2020/01/16/tech ... index.html
Duitse Bondskanselier Merkel op de vooravond van de Davos economische top, in een interview met de FT (achter paywall, fragmenten door CNN samengevat):
"I believe that chips should be manufactured in the European Union, that Europe should have its own hyperscalers and that it should be possible to produce battery cells,"
CNN ziet in haar commentaren een poging om aan te sluiten bij Macron's ambitie om te komen tot een Europees industrie beleid.

En de altijd uitstekende Washington Post gaat in op het scenario dat de Chinese EV's (er zijn inmiddels ruim 400 merken) wel eens een volgend handelsconflict kunnen betekenen.
https://www.washingtonpost.com/business ... tric-cars/
But some Western analysts still worry that China’s investment could ultimately threaten foreign auto company sales in China and beyond.

One particular concern: that an oversupply of battery-powered vehicles in China could prompt the country to export at cut-rate prices. American officials and companies have long complained that China’s hefty government subsidy of industry leads to excess production of goods such as steel and solar panels, which spill into global markets and make it hard for U.S. companies to compete.

“A rush of Chinese exports could create challenges not only for individual competitors abroad but also put pressure on the entire auto industries of other countries,” Scott Kennedy, a China expert at CSIS, wrote in a report on China’s electric ambitions.
En een ronkende passage die de criticaster als muziek in de oren zal klinken:
Consumer demand remains uncertain. On a recent afternoon, several drivers at a battery-charging station in an underground parking lot were lukewarm about their Chinese-brand electric vehicles.

“The cruising power is not that good. With a full charge it is supposed to go 400 kilometers [about 250 miles], but it only goes 200 kilometers,” complained Wang Huanshi, 47, saying the battery on his one-year-old WM Motor sedan had already started wearing down.

The charger he was using, installed by the state-run electricity monopoly, showed he had been plugged in for 28 minutes and had 50 more to go. He took a walk, then fired up a cigarette and listened to another driver worry aloud about whether electric cars cause hair loss. A third driver, plugged in nearby, killed time playing video games on his phone.

Wang said he bought the car only because electric-vehicle buyers get a license plate right away in China. Earlier he had waited more than six months for a plate for a gasoline-powered car, a delaying tactic China is using to encourage electric purchases. Asked whether he would buy an electric car again, Wang shook his head no.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Killercave86 » do 16 jan, 2020 23:15

Professor: Elektrische auto’s zijn grote zwendel en ‘waardeloos’voor het klimaat!


Een professor van de TH Ingolstadt geeft aan dat elektrische auto’s grote zwendel zijn en ‘waardeloos’voor het klimaat!

Alleen al VW heeft voor de omschakeling op e-auto’s meer kobalt nodig dan de totale huidige wereldproductie, die ook nog eens met behulp van kinderarbeid tot stand komt. Onze aarde heeft veel te weinig zeldzame metalen voor massale omschakeling op e-auto’s – De gewone benzine auto is 120 x efficiënter dan de E-auto – ‘De enige echte brandstof van de toekomst heet waterstof’.

Elektrische auto’s zijn ook in Nederland de heilige graal van de linksgroenliberale elite. Jörg Wellnitz, professor aan de Technische Universiteit van Ingolstadt met een professoraat in Melbourne, rijdt er zelf een, maar is alles behalve een fan van het concept. Integendeel, volgens Wellnitz is de straks verplichte omschakeling op E-auto’s een grote zwendel die slechts één doel dient: de autofabrikanten willen hiermee de gezamenlijke uitstoot van hun modellen ‘schoon’ rekenen, om de door de EU aangekondigde miljardenboetes niet te hoeven betalen. De klant is slechts bijzaak. Bovendien is een gewone benzine auto nog altijd 120 x energie efficiënter dan een elektrische.

Wellnitz veegt het beeld van de Westerse elite van een toekomst met enkel nog E-auto’s op de wegen compleet van tafel. Dat gaat volgens hem nooit zo gebeuren. ‘Volgens de publieke opinie is E-mobiliteit een geweldig iets,’ zegt de professor. ‘Maar als je alle aspecten van dit thema bekijkt slaat dat helemaal nergens op.’

E-auto’s ‘waardeloos’ voor het klimaat

Kern van de (on)zin van de E-hype is dat het klimaat er niet of veel minder door belast zou worden. Nog even los van de enorme twijfels die er in de wetenschappelijke wereld zijn over het CO2/opwarmingsverhaal is het autoverkeer voor slechts 16% verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot. De mega veehouderij, containerschepen, cruiseschepen en vliegtuigen produceren allemaal veel meer CO2.

Maar ook zonder CO2 is een e-auto in het geheel niet beter voor het milieu, zo betoogt Wellnitz. Sterker nog, hij noemt elektrische auto’s ‘waardeloos’ voor het klimaat. ‘Voorbeeld: tot de batterij voor één Tesla gefabriceerd is kun je 8 jaar lang met een verbrandingsmotor rijden om dezelfde klimaatbelasting te bereiken.’ De ‘zero emissie’ waar de industrie mee adverteert is dan ook absurd.

Na 8 jaar kan e-auto op de schroothoop

Hetzelfde geldt voor het sprookje dat elektrisch rijden veel goedkoper is. Het is namelijk slechts een kwestie van tijd voordat de overheid de stroom die nodig is om de batterijen op te laden net zo zwaar gaat belasten als nu wordt gedaan met benzine en diesel. Zodra dit gebeurt stijgen de maandelijkse kosten voor een e-rijder naar ongeveer 800 euro per maand, en dat voor een auto die na maximaal 8 jaar nog maar zo weinig waard is dat die op de schroothoop kan, omdat de accu’s dan volledig zijn uitgeput.

Dat houdt in dat autorijden straks –net als destijds in de Sovjet Unie- alleen nog maar voor een klein eliteclubje te betalen zal zijn, en verreweg de meeste huidige autorijders straks met de bus of trein moeten – precies waar de traditioneel autohatende linksgroene partijen altijd al naar hebben gestreefd, en waar ze nu de im- of expliciete steun van de liberale en christelijke partijen voor hebben gekregen.

‘Het gaat noch om het milieu, noch om de klanten’

‘Ze weten dit alles,’ zegt Wellnitz over de auto industrie. ‘Maar het gaat ze noch om het milieu, noch om de klanten. De redenen waarom Audi, BMW, VW en de andere fabrikanten in deze nieuwe technologie investeren zijn totaal anders. Ten eerste levert het ze miljarden aan EU-subsidies op. Daarnaast voorkomen E-auto’s dat de grote fabrikanten boetes moeten betalen vanwege het niet behalen van de klimaatdoelen, omdat ze met hun zogenaamde zero emissiemodellen hun totale uitstoot naar beneden brengen.’

Verder willen de auto fabrikanten een ‘groen’ imago opbouwen. ‘Ze maken deze e-auto’s terwijl ze weten dat deze alles behalve de auto’s van de toekomst zijn.’ Een auto manager vertelde hem dat het –met het oog op de subsidies en boetes- voor de fabrikanten echter goedkoper is om e-auto’s te fabriceren dan om dit niet te doen. ‘Het is weliswaar zinloos, maar het kost minder.’

Winning grondstoffen voor accu’s extreem belastend voor milieu

Er rijden inmiddels 1,6 miljard auto’s rond op de wereld. Jaarlijks worden er zo’n 80 miljoen nieuwe verkocht, net zoveel als dat er kinderen worden geboren. E-auto’s zullen vanwege de materiële en technologische beperkingen voor de fabrikanten nooit de kern van hun bedrijf worden, maar enkel aan de man kunnen worden gebracht als tweede of derde auto.

Maar zelfs dan is de belasting die e-auto’s op het klimaat leggen enorm. De winning van lithium (Chili) en kobalt (centraal Afrika) veroorzaakt nu al extreme milieuschade in deze landen, en gaat bovendien gepaard met kinderarbeid . Wellnitz: ‘Als Audi zijn A4 serie enkel nog elektrisch zou gaan bouwen, dan moeten ze de halve wereldmarkt voor kobalt leegkopen.’

Bij VW hebben ze uitgerekend dat ze voor de productie van e-auto’s 130.000 ton kobalt nodig hebben. Probleem: de totale wereldproductie bedraagt op dit moment slechts 123.000 ton. ‘De VW klanten krijgen de hartelijke groeten van de kinderen in Afrika!’ spot de professor.

Moderne diesel het milieuvriendelijkst, toekomst heet waterstof

Niet de e-auto accu, maar de moderne dieselmotor is volgens Wellnitz de schoonste en milieuvriendelijkste motor. Een accu levert slechts rond de 100 Wattuur energie per kilo gewicht. Een benzine auto is met 12.000 Wattuur oneindig veel efficiënter, en een motor op waterstof, naar zijn overtuiging de enige echte brandstof van de toekomst, zelfs 33.000 Wattuur.

De Consumentenbond oordeelde onlangs op basis van onderzoeken van onder meer overheden en universiteiten dat moderne dieselauto’s net zo schoon zijn als e-auto’s. De luchtvervuiling van moderne dieselauto’s is zelfs ‘te verwaarlozen’ (2). Het weren van dieselauto’s uit grote steden is daarom niets anders dan leugenachtige symboolpolitiek.

De (overigens eveneens zinloze) Europese klimaatdoelen komen overigens heel eenvoudig binnen handbereik als iedere autorijder gemiddeld 7,5 kilo minder ballast met zich meeneemt, zo stelt Wellnitz. Als alles wordt meegerekend –prijs, prestatie, milieubelasting- dan kom je nog altijd uit bij een benzine-, gas- of dieselauto. E-auto’s zullen slechts een tijdelijke hype blijken te zijn, want ‘de waterstof auto zal er heel zeker gaan komen.’ Zowel politiek als industrie zouden hun energie en enorme hoeveelheden geld daarom veel beter gelijk op waterstof kunnen zetten.

Wellnitz heeft het nog niet eens over de twijfelachtige veiligheid van e-auto’s. Hoewel we na ons laatste artikel een mail kregen van een Nederlandse Tesla rijder die schreef zeer tevreden te zijn, lezen we nog steeds regelmatig dat e-auto’s spontaan in brand vliegen of zelfs exploderen. Daarnaast moeten Tesla rijders met pech vaak weken tot soms maanden wachten voordat hun auto gerepareerd kan worden, omdat de benodigde onderdelen niet beschikbaar zijn.

Klimaatsekte breekt welvaart af

Als politiek en samenleving hun gezonde verstand weer zouden gaan gebruiken, pleit alles ervoor om e-auto’s onmiddellijk in de ban te doen en vol in te zetten op de ontwikkeling van waterstof motoren.

Helaas hebben we wat het klimaat betreft echter niet meer met op wetenschap en gezond verstand gebaseerde aantoonbare cijfers en nuchtere analyses en conclusies te maken, maar met een elite die een nieuwe religie volgt, een sektarische klimaatreligie, die niets anders zal doen dan onze vrijheid van energie en vervoer en daarmee uiteindelijk onze totale welvaart tot op de grond toe afbreken, om zo de weg te bereiden voor een totalitair neo-marxistisch-socialistisch wereldregime.

De taak van de door links beheerste media is om u net zo lang wijs te maken dat dit slechts een ‘complottheorie’ is, totdat het een voldongen en niet meer terug te draaien feit is – precies zoals het is gegaan en nog steeds gaat met de vorming van een EU-superstaat.

Bron:
https://www.deutschland-kurier.org/prof ... en-kunden/
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14347
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 17 jan, 2020 9:18

deze info kwam al eens voorbij maar nuttig om nog eens naar voren te halen natuurlijk.
Er lopen hier alleen een aantal fossiel-ontkenners rond.

Wellicht vinden ze een alternatief voor kobalt en lithium -naast waterstof- Zo n hybride, diesel en ev is eigenlijk rationeel
gezien een prachtige overgangsoplossing. Maar goed daar gaat het hier niet om, het parlementspluche trekt te veel.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » vr 17 jan, 2020 10:01

VW heeft visie. Zonder politieke drijfveer. Het bedrijf beseft dat waterstof een heilloze weg is en hevelt budget over van waterstof naar volledig elektrisch:

https://ww.electrek.co/2020/01/16/vw-ce ... ttery-evs/

Maar een compliance H2 car Mirai kan wel een heel erg goede belegging zijn. Zeer exclusief. Gelimiteerde productie. Over vijftig jaar kun je in Japan cashen.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » vr 17 jan, 2020 10:03

Het V.A.G concern wat beweert dat een diesel schoner is :lol: vast niet hun eigen antieke meuk met sjoemel software :-P+
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
99 GL 1984
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » vr 17 jan, 2020 10:55

Loop je niet wat achter met je nieuwsfeiten, @Tanisha? Volgens mijn info rij je ook nog steeds Trabant. Misschien zie je dat ook nog steeds als state-of-the-art.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » vr 17 jan, 2020 11:48

@RoelandV: het is Schot (Nederlander) niet gelukt om VW aan de waterstof te krijgen. Hij is aan de dijk gezet met zijn Audi H2 dwaalspoor. Hoe ben je daaronder?
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » vr 17 jan, 2020 12:07

Ammonia heeft net als H2 een beroerd rendement, maar is het wel vloeibaar.
Voor de niche maritieme sector over een jaar of twee, drie haalbaar en het is een veel betere oplossing dan H2 volgens onafhankelijke energie experts:

https://www.greencarcongress.com/2020/0 ... 7-nh3.html
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14347
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 17 jan, 2020 13:10

die nieuwe dieselinjector van VAG belooft veel goeds. icm met ev ideaal
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie