Saab 9-5 Aero kennismaking

1997-2010
Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door rvdb20 » vr 21 dec, 2018 11:33

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op het forum vanwege de aanschaf van deze Saab 9-5 Aero
Afbeelding

Ik heb al flink zitten lezen. En mijn buitenspiegels werken al dankzij de informatie hier op forum. En de SID heb ik net kennis laten maken met mijn strijkijzer. De pixels zijn weer wakker geschud.

De radio heb ik echter ook even eruit gehaald. En tot mijn verrassing kwam de kabelboom en antennekabel ook mee naar buiten. Heel anders dan op foto's/filmpjes die ik al heb gezien, waar de kabels in het frame blijven zitten. En dan zie ik ook zwarte connectors.

Dit zijn mijn kabels. En het frame is aangepast. Zie ook nog een losse kabel liggen die ik verder niet herken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weet iemand wat voor aanpassing er eerder is gemaakt??
Laatst gewijzigd door rvdb20 op do 27 dec, 2018 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Bungy123
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 10 nov, 2014 22:42
Locatie: Soest

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking + radio vraagje

Bericht door Bungy123 » vr 21 dec, 2018 20:01

De stekkers achterin horen niet los in je radio gestoken te worden, maar vastgeklikt in het frame.
Als je de radio er dan naar achteren in schuift, klik je hem zo in de stekkers.
Dat geldt voor de 3 gekleurde stekkers als ook de antenne.

In jouw auto hebben ze het frame gemodificeerd/gemolesteerd en blijven de stekkers dus niet in het frame zitten.
Oplossing is een nieuw/gebruikt frame plaatsen waar je de stekkers in kunt plaatsen.

De losse kabel kan een telefoonaansluiting zijn, of een gemodificeerde Aux-aansluiting o.i.d. Kan ik zo niet zien.
9-5 2.3 Aero estate 2000 (v) 9-5 2.0 Linear 4-D 2006 (v)9-3 2.0t SE Cabriolet 1999 (v)9-3 2.0T SE Cabriolet 2001 (v)
9-3 2.0t SE Hatchback 2002 (v)9-3 2.0t SE Cabriolet 225 pk 2000 (v)
9-3 2.0T SE Cabriolet 185 pk + 9-5 3.0-V6 Griffin Estate 2000

Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking + radio vraagje

Bericht door rvdb20 » vr 21 dec, 2018 20:45

Ja sonde hoor. We gaan maar eens zoeken naar een goed frame.

En ik wil die kabelboom graag beter bekijken. Maar...

Helaas moest ik na alles weer terug plaatsen een radio code invoeren. Dus ik ben 30 euro armer om hem weer aan te laten melden met een Tech2 door de Saab specialist :-(

Dat is wel even een drempeltje om nog eens te gaan kijken
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door rvdb20 » do 27 dec, 2018 21:45

Ik kwam er vandaag achter dat er onderin 2 van de 4 deuren geen lampje zit voor de instapverlichting. Net even wat gewisseld van positie met de 2 lampjes die ik wel heb...

Nu blijkt dat in de bestuurdersdeur geen stroom op de draden staat. Dat is de enige positie waar het lampje niet werkt.

Is dit een bekend euvel? Waar kan ik de draadbreuk verwachten/fixen denken jullie?
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking + radio vraagje

Bericht door Motolab » do 27 dec, 2018 22:56

rvdb20 schreef:
vr 21 dec, 2018 20:45
Helaas moest ik na alles weer terug plaatsen een radio code invoeren. Dus ik ben 30 euro armer om hem weer aan te laten melden met een Tech2 door de Saab specialist :-(
Hoezo?? Wie heeft je dat wijs gemaakt??

Als unit werkte in jou Saab, was hij gepaired en dat gaat niet weg als je hem er uit haalt Zoals je hebt beschreven...

Radiocode staat los van dat pairen...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door rvdb20 » do 27 dec, 2018 23:04

Ik vermoed iets als in deze video (minuut 2:00)
https://youtu.be/vlansbzq02U

De chip in de radio die vergetelachtig is geworden...

Verder zou ik het ook niet weten. Ik durf iig niet zomaar mijn radio eruit te halen nu.
Liefst heb ik een andere radio met een origineel inhouwframe. Maar nog liever laat ik een Saab kenner een keer naar de spaghetti kijken die achter de radio zit.
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12949
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door ReinO » vr 28 dec, 2018 10:00

een kenner haalt ook de Haynes erbij: achterin staat precies de kabelboom beschreven.

Geen stroom in de deur: je zou even die stekkerovergang kunnen checken op oxide/troep. Ook dan is de Haynes weer handig om te weten welke
draadje je moet hebben. Alhoewel het er maar een paar zijn natuurlijk.

Komt goed en als dit alles is:)


Wanneer je iets van een woonomgeving in je onderschrift zet dan kunnen we je naar experts / forummers in de buurt verwijzen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door rvdb20 » vr 28 dec, 2018 12:01

Dank! Heb mijn onderschrift aangepast. En dan ook maar meteen een fotootje als avatar nietwaar...

De dingetjes die ik tot op heden vind zijn inderdaad allemaal maar klein. Carrosserie moet wel wat roest bij de wielkasten worden weggewerkt. Maar dat heb ik ingecalculeerd. Heb op dit forum al gelezen dat redelijk vaak voorkomt. Veel info te vinden hier!

Een Haynes heb ik niet. Misschien maar eens aanschaffen. Dat kan nooit kwaad. Zelf dingen proberen is altijd leuk. Maar ik ben geen enorme kei in het lezen van elektrische schema's.
De stekkerovergang een keer losmaken kan ik dan weer wel ;-)

Over draadjes gesproken... Ik heb net wel de rechter buitenspiegel vervangen. Daar zaten alleen 4 draden op i.p.v. de 2 die ik had verwacht. De vervangende spiegel heeft de twee draden nu vastzitten. Maar de twee extra draden (paars en zwart) die vast zaten op de oude spiegel zitten nu los achterin de spiegel behuizing. Waar dienen die dan voor??

Afbeelding
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Bartgtt
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 21:59

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door Bartgtt » vr 28 dec, 2018 12:33

Verwarming en wellicht ook dimmend? Net als de binnenspiegel?
Saab 9-5 2004 2.3T 270 pk Dion kuur

Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door rvdb20 » vr 28 dec, 2018 12:48

Ja dat is het inderdaad... Met zoekwoord dimmend heb ik hem gevonden. Maar goed die optie is best prijzig om te vervangen :shock:
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD12845642
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door mba » vr 28 dec, 2018 13:06

Als je de juiste kunt vinden zou ik ze maar kopen: na verloop van tijd " verbrand" dat spiegelglas van de dimbare buitenspiegels en wordt het glas donkergroen/bruingeel. Maar ik vraag me af of deze passen bij jouw 9-5. Het lijkt te passen maar er is een verschil in passing van de 9-3 ss en 9-5. Je moet maar eens op het forum zoeken, want een topic hierover is al eens geweest (ik kan het zelf niet zo snel terugvinden). De vorm is gelijk maar de passing op de onderplaat dacht ik niet ( of wellicht is dat alleen bij de rechterspiegel?). Bijzonder is de vermelding 9-5 2010 bij de 9-5. Als dit zou passen zou dat voor de 9-5 2003-2010 moeten zijn. Lijkt me sterk dat in het allerlaatste bouwjaar er nog iets gewijzigd zou zijn. Hoewel ... bij 9-3 ss staat 2010-2011. En ik dacht dat die spiegels ook niet gewijzigd waren maar kennelijk toch wel?
9-5 heeft bv ook in de laatste 2 bouwjaren bv ook de ruitbedieningschakelaars van de 9-3 gekregen. Wellicht dat er gaandeweg meer onderdelen werden gedeeld. Ik weet niet waar je woont, maar anders zou ik zeggen: rij met je spiegel langs in Mijdercht ter vergelijk. Dan weet je t zeker.

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door mba » vr 28 dec, 2018 13:07

Ps, ik rij al meer dan een decenium met aut dimbare buitenspiegels, kan het een hoogst waardeerbare optie vinden, erg fijn.

Gebruikersavatar
rvdb20
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 9:25
Locatie: Utrecht

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door rvdb20 » ma 14 jan, 2019 11:52

Na wat weken de auto beter te hebben leren kennen zijn er wat zaken die ik aan wil gaan pakken de komende periode. Jullie hulp en adviezen zijn daarbij zeer welkom. Hieronder een verzameling van allerlei onderwerpen en de semi wishlist. Ik wil elke keer een dingetje proberen op te pakken. In volgorde:

0. Grote beurt
Basis op orde. Maar is het verstandig om ook meteen de bak te laten spoelen? Hij schakelt eigenlijk goed...

1. Olielucht na lange rit
Als je na een lange rit naast de auto staat ruik je wat verbrande olie. Ik lees op het forum veel over de pakking van de turbo die kan lekken. Hoe kan ik dat checken of dat het inderdaad is? Lijkt een simpele fix als dat het is.

2. Rubbers wielophanging
De achterwielophanging hoor je kraken over drempels. Dus die rubbers wil ik laten vervangen. Maar ik denk dat ik de voorkant ook laat doen (zie punt 3). Heeft iemand een overzicht van alle rubbers die je moet vervangen?

3. Kloink voorwielen
Als ik achteruit rijdt met maximale stuuruitslag (bij parkeren dus) hoor en voel je in het stuurwiel bij de voorwielen soms een metalen kloink. Is dat speling in het subframe?

4. Piepende remmen langzaam rijden half intrappen
Als ik langzaam rijdt en lichtjes de remmen intrap piepen ze soms. Versleten remblokken...?

5. Vering achter lijkt wat laag
De achterwielen lijken vrij ver weg te zakken in de wielkast. Ook daar al veel over gelezen. Op termijn wil ik een andere schroefset monteren (als de rest technisch in orde is). Maar ik lees over heavy duty veren achteren. Gaat de auto dan niet te ver omhoog?? En hoe zit het dan met (bijvoorbeeld) een Bilstein B12 schroefset? Komt de auto dan lager te staan dan nu met ingezakte veren??
[En hoe verhoudt een Bilstein B12 zich t.o.v. D2 of H&R?]

6?. Roest wielkasten
Ik heb bij beide wielkasten ook roest zoals de Saab 9-5 wel vaker heeft. Ga ik ook laten aanpakken. Prioriteit nog even bepalen.
Saab 9-5 Aero 2003 zilvergrijs
Utrecht

Gebruikersavatar
Jan-Hein
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 05 feb, 2016 13:12

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door Jan-Hein » ma 14 jan, 2019 22:23

Betreffende de olielucht: controleer ook zeker de oliedruksensor die boven de uitlaat zit

Als deze lekt vallen er druppeltjes olie op de hete uitlaat (gaat ook een beetje roken)

Vervangen is wel een dingetje: startmotor eerst uitbouwen
9-5 Aero Estate B235R

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1788
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Saab 9-5 Aero kennismaking

Bericht door busy » ma 14 jan, 2019 23:13

Hier een mooi overzicht, even doorklikken op de plaatjes, voor de subframe rubbers voor en achter, ook de vering en schokbrekers. https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... uspension/

Kloink = vaak de stabistangen. Vervang deze door de stevige variant van Meyle.
Laatst gewijzigd door busy op di 15 jan, 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Plaats reactie