De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17353
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door jelger » vr 11 jan, 2019 9:40

Gele aero schreef:
vr 11 jan, 2019 9:28
Ze zijn idd strenger dan je hoopt/wenst/denkt. Er stond een man op de parkeerplaats daar die ons belerend ging toespreken over de Zweedse platen en dat dit niet mag etc. Wij uitgelegd hoe het zat en toen was hij een stuk vriendelijker. Hij bleek zelf regelmatig auto's (mini's/bmw's/etc) te importeren uit Duitsland en een tijd geleden de gok had gewacht met duitse exportplaten vanuit Duitsland naar de RDW te rijden, bleek de politie 300 meter voor de RDW te controleren. Hij mocht een behoorlijke fikse boete aftikken, want dat is in de ogen van de politie BPM ontduiking.
Daarom moet je ook dit doen in zo'n geval: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland

Zo ben ik naar huis gereden, en ben naar de RDW gereden. Dit heb ik meermaals met zowel de RDW als Belastingdienst telefonisch gecontroleerd.

@Motolab: ok, dank wat eendagskenteken betreft.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3196
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door 9323 » vr 11 jan, 2019 11:26

Idd, nuttige info Motolab!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 330.000km bc279
'92 900i 2.0-16v 237.000km bc214h

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1250
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Motolab » vr 11 jan, 2019 22:55

Gele aero schreef:
vr 11 jan, 2019 9:28
bleek de politie 300 meter voor de RDW te controleren. Hij mocht een behoorlijke fikse boete aftikken, want dat is in de ogen van de politie BPM ontduiking.
Hmmm, beetle "sterk" verhaal... De politie controleert namelijk daar niet op... Interesseert ze ook niet.. Dat doet namelijk de douane/belastingdienst... Die "zijn" daarvoor en bevoegd....
Politie kijkt alleen of je ex/import papieren/kenteken deugen (bij de auto horen) en of je verzekerd bent..

Als je op Duits exportkenteken rijd (rode balk! ( Gele balk kan/mag niet buiten de Duitse lands grenzen)) kun je de auto in Duitsland verzekeren... Bij Bv de Duitse ADAC (kost €88 voor een hele maand, dekking in heel Europa! )Ook een voertuig met ander EU kenteken dan Duits! Die rode balk kentekens kun je per maand aanvragen, tot max een jaar geldigheid!

APK/HU of hoe dat heet in het land van herkomst moet wel geldig zijn..

Kun je heel Europa legaal door knallen zonder bpm te betalen zolang je maar niet in Nl rijd :D
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Gripen
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 1062
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 23:34
Locatie: Zweden

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gripen » ma 14 jan, 2019 9:48

Een vraag, wat is het voordeel en de zin als "biopower" op het kenteken staat in NL? Valt de auto dan in een goedkoper houderschapstarief?
9-5 Aero 2002 BSR stage2 cosmic blue
van 2004 tot 2010, 900 classic coupe 2.0 16V lpg superauto!

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door busy » ma 14 jan, 2019 10:33

Geen enkel fiscaal voordeel. Wellicht dat je in toekomst niet uitgesloten gaat worden in de milieuzones. Voordeel zit vooral aan de pomp.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 2443
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Locatie: Hoorn, NH

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Tjøørd » ma 14 jan, 2019 13:08

En gezien de beschikbaarheid van bio-ethanol in NL is ook dat voordeel vrij theoretisch.
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4395
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » ma 14 jan, 2019 17:26

Voor Nederland maakt het inderdaad helemaal niets uit op dit moment. Ik acht de kans ook klein dat het beleid in de toekomst anders wordt omtrent Ethanol aangezien de focus enkel en alleen op elektrisch rijden ligt, maar dat is een andere discussie. Ik wilde het gewoon goed in het registers van de RDW hebben, oa. voor in het hypothetische geval dat als ik de auto ooit verkoop deze door iemand wordt gekocht uit een land waar ethanol wel als milieu-brandstof geldt (zoals Zweden).

Overigens wel weer een eerste klusje gevonden aan de Saab (wat is een saab rijden zonder klusjes tussendoor)! Ik dacht vorige week even het achterruit mooi schoon te maken met de sproeier en de nieuwe ruitenwisser. Druk al rijdende het knopje aan de schakelaar in en zie tot mijn verbazing naast een stroompje aan de buitenkant een behoorlijk stroompje aan de binnenkant op de hoedenplank lopen.... :shock: Zal wel een kapot slangetje of zo'n ventieltje zijn. Weet iemand hoe je met beleid die kap in het midden los krijgt?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door busy » ma 14 jan, 2019 18:45

Zit geklikt boven, stuk plastic gereedschap gebruiken. Zijkanten en onderzijde met druk clips. Midden even indrukken dan komen ze los. Handvat rechtsonder met 2 torx schroeven lossen. Dan komt de bekleding met beleid los.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4395
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » ma 14 jan, 2019 21:20

Thanks! Gaat dus alleen om het eerste deel van jouw post, want is die "daklat", dus aan de binnenkant van de auto bovenaan de carrosserie (dus niet bekleding van de klep) gaat dan om die plastic plaat in het midden van het dak. Ik zal vrijdag eens kijken, ga ik ook de pook maken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4395
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » vr 18 jan, 2019 15:46

Vandaag aan de slag geweest met de 9-5.
Luchtfilter vervangen (was hard nodig)
Interieurfilter vervangen
Mistlamp vervangen (was gebarsten, super simpel klusje!), dan zie je wel gelijk hoe netjes een nieuwe is en dat de andere nogal dof is. Dus die wellicht ook binnenkort maar vervangen.
Slang/aluklep van carterventilatie vervangen, wat een gepriegel ;-|+
Motorolie vervangen door Kroonoil Specialsynth 5w40 en het oliefilter vervangen uiteraard.
De wissers vervangen voor Bosch Flatblade, wat een verademing dat ze niet meer piepen!
3-weg/apc klep vervangen.

Heb een poging gedaan om het schakelmechanisme aan te pakken en dus die koperen bussen te plaatsen. Maar mijn hemel wat zit dat ding op een onbereikbare plek! na heel wat gepriegel en gedoe de schroef een beetje los kunnen krijgen maar toen maar de keuze gemaakt dat dit wellicht meer iets is om door de garage te laten doen. Had ook geen idee hoe vervolgens het mechanisme uit de auto te krijgen.

Auto rijdt nu nog soepeler dan voorheen. Turbo komt mooi in het rood, terwijl dat eerst wat wispelturig was, 3 wegklepje was dus mogelijk niet helemaal fris meer. Zit nu nog te denken of ik een nieuwe DI-cassette koop, heb geen reserve nu en dat vind ik altijd wat tricky, dus dacht wellicht een nieuwe en dan de huidige als reserve achterin. Maar waarom zijn die dingen toch zo prijzig....
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door busy » vr 18 jan, 2019 17:30

Valt mee tussen de259-275 voor originele. Was eerder vaak boven de 300 euro. Waarom zo duur? SAAB is de enige die deze gebruikt.
Laatst gewijzigd door busy op vr 18 jan, 2019 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4395
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » vr 18 jan, 2019 17:42

Waar vind je ze voor 250? Ik zie ze eigenlijk (incl BTW) alleen maar voor tussen 280+ en 325 euro.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Locatie: Arum,Friesland

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Killercave86 » vr 18 jan, 2019 19:55

Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door busy » vr 18 jan, 2019 23:28

Skandix en in Zweden.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 2481
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Locatie: Rijswijk ZH

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door jeroen701125 » ma 21 jan, 2019 14:12

Kan het zijn dat ik deze auto vandaag rond 11:30 heb zien rijden op de A12 thv Woerden, richting Den Haag?
Volvo V60 D3 Summum AUT ‘12, zwart, 163PK, 155dkm
9-3 1.8t Vector Cabrio Automaat '04, zwart, Hirsch 195PK, 160 dkm

Plaats reactie