remlicht probleem

1993-2002
Plaats reactie
Pisang
Donateur 2015
Donateur 2015

remlicht probleem

Bericht door Pisang » za 08 dec, 2018 15:14

Ik heb brake light failure. Bij het checken zie ik dat er aan beide kanten twee 21V/5W dubbellampjes gestoken moeten worden (dus totaal vier), zoals aangegeven op de lamphouders. Enkele lampjes gewisseld, maar alleen het buitenste remlicht links doet het (naast het derde remlicht bovenaan). Verder werkt de achterverlichting prima op de volle breedte.

Vorige week had ik ook al een lampje vervangen en bleef de melding enkele dagen weg, bij functionerende buitenste remlichten(de twee andere lampjes deden dus ook niets) Maar ik wil ze natuurlijk sowieso alle vier brandend hebben.

Het is waarschijnlijk te zoeken in gebrek aan goede aarding of een belabberde aansluiting van de bedrading voor de trekhaak?
Wat is nu de beste volgorde om dit aan te pakken?

Edit: zojuist weer nieuw dubbellampje gestoken en die werkt weer wel. Ik heb nu als remlichten de twee buitenste lampjes en het derde remlicht.
Blijft nog mijn vraag waarom ze niet alle vier branden. Het valt mij op dat de houder voor de binnenste lampjes een dubbel voetcontactje heeft (zoals ook de contactpunten onderop de dubbellampjes zelf) en de buitenste niet. De laatste werkt nu juist wel naar behoren met dubbelfunctie. :|

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Re: remlicht probleem

Bericht door sjaak-dimphie » za 08 dec, 2018 18:38

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een lampfitting zonder "een dubbel voetcontact" oftewel met "een ënkel voetcontact" toch een 21W/5W dubbel lampje op de juiste manier laat branden voor achterlicht en remlicht.
Rij nu een tijdje een 9000 CS en ben daar zeer tevreden over.

Pisang
Donateur 2015
Donateur 2015

Re: remlicht probleem

Bericht door Pisang » za 08 dec, 2018 23:52

Dan zal ik t wel omgedraaid hebben in m'n herinnering... Twee polen op de buitenste, maar niet op de binnenste, die echter in de aansluiting alleen een 21V/5W lampje wil slikken. Met de zoekfunctie vond ik het de onderstaande (gaat over 9-5, maar zal ook voor 9-3 gelden vermoedelijk). Het is bedoeld om altijd reserve 21V/5W lampjes bij de hand te hebben. Binnenste lampjes opereren dus slechts als gewoon licht.
Slimme jongens, toen bij Saab.
vlietmansje schreef:
ma 24 mar, 2014 20:27
martin117 schreef:....Lamp met 1 aansluiting geprobeert, maar die past niet. Raar!...
Is over nagedacht: de pootjes van de bajonet zitten op verschillende hoogte bij de 21/5-lampjes om te voorkomen dat ze verkeerd ingedraaid worden. De enkele 21W lampjes hebben de pootjes op gelijke hoogte.
Er zijn overigens mensen die het dan nóg voor mekaar krijgen ze verkeerd in te draaien (lees: gepast geweld gebruikt..).
Vermoedelijk zitten in alle rem-/achterlichten de 21/5W lampjes om gemakkelijk reserve bij de hand te hebben. Als de remlichten defect raken kun je ze met de lampjes uit de klep wisselen.

Plaats reactie