compatibiliteit instrumentenpaneel (ombouw naar turbodrukmeter)

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 680
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45

compatibiliteit instrumentenpaneel (ombouw naar turbodrukmeter)

Bericht door Guido900T » za 10 nov, 2018 15:54

Beste Saabliefhebbers,

Ik heb een LPT 2.0 uit 1996 die door J&D BSR getuned is naar stage 1. Nu miste er nog de turbodrukmeter dus die heb ik over gebouwd uit een 2.3 T uit september 1993 (modeljaar 1994). Ik heb niet het door mij gekochte hele instrumentenpaneel overgezet, omdat ik de juiste km stand wilde houden.

Ik heb de handleiding van GusArrow (te vinden op dit forum) erbij gepakt en na wat klus-uurtjes zit alles op zijn plek. Het goede nieuws is dat de turbometer het prima doet, maar de temperatuurmeter en de brandstofmeter niet. Ook blijft het lampje van de rechter richtingaanwijzer branden. Ik heb de handleiding er nog even op nageslagen en het lijkt erop dat ik toch een niet compatibele turbo klok heb geïnstalleerd. Ik heb vooraf natuurlijk de blauwe banen op de achterkant bestudeerd en die leken mij identiek aan de banen op mijn eigen instrumentenpaneel. Ik heb hier bovendien ook nog een klok uit 1991 liggen en die is duidelijk anders aan de achterkant.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: de beide km tellers hebben wel hetzelfde onderdeelnummer en mijn idee is nu om de turbometer terug in het instrumentenpaneel van de 2.3 te plaatsen en de km-teller daaruit te vervangen door mijn eigen teller uit de 2.0 (de juiste) en het geheel in te bouwen. Mijn vraag is nu natuurlijk: is dat wel compatibel?
9000 CSE 2.0, FPT stage 1 BSR, 1996, black
9.3 Turbo Aero cabriolet 2002, steel grey

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4195
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: compatibiliteit instrumentenpaneel (ombouw naar turbodrukmeter)

Bericht door Gele aero » za 10 nov, 2018 16:27

Vanaf 1995 wordt in ieder geval de temperatuursensor/meter via de ECU geregeld. Vanaf dan hebben de 9000's ook een sensor met twee draden, tot die tijd 1 draad. Kan me dan ook goed voorstellen dat de temperatuurmeter een ander signaal verwacht als je er een van na 1994 hebt gemonteerd.
Check ook nog even of alles goed zit aangesloten met alle schroeven maar ook de stekkers. Doormeten kan ook nooit kwaad. Bij mij werkte de toerenteller niet en na hoop gepriegel, schoonmaken en meten uiteindelijk werkend gekregen.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 680
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45

Re: compatibiliteit instrumentenpaneel (ombouw naar turbodrukmeter)

Bericht door Guido900T » za 10 nov, 2018 16:33

de brandstofmeter doet het niet, maar als ik de auto start en 3 minuten stationair laat draaien, loopt de temperatuurmeter snel helemaal naar boven in de schaal
9000 CSE 2.0, FPT stage 1 BSR, 1996, black
9.3 Turbo Aero cabriolet 2002, steel grey

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4195
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: compatibiliteit instrumentenpaneel (ombouw naar turbodrukmeter)

Bericht door Gele aero » za 10 nov, 2018 16:54

Dan krijgt de meter idd niet de goede waarde door, w.s. omdat ECU er niet tussen zit en de meter dat wel verwacht.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 680
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45

Re: compatibiliteit instrumentenpaneel (ombouw naar turbodrukmeter)

Bericht door Guido900T » za 10 nov, 2018 17:19

ik heb nog even wat zitten frotten en alle stekkers nog even nagelopen. Ook nog even getest. Ik vermoed toch dat de rechter klok niet compatibel is.

Edit: nog een keer in de epc gekeken en voor modeljaar 1996 is alleen het combi-instrument van 1995-1998 geschikt, dus niet modeljaar 1994 wat ik gekocht heb. Dat zal dan inderdaad te maken hebben met de andere temperatuurmeter-regeling via de Ecu. Kijken of ik hier nog een mouw kan aanpassen :?
9000 CSE 2.0, FPT stage 1 BSR, 1996, black
9.3 Turbo Aero cabriolet 2002, steel grey

Plaats reactie