It's over now? Not yet!

1984-1997
Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door busy » wo 02 jan, 2019 12:38

Bak afstellen, zet de pook in zijn 4. Als je de pookhoes eraf haalt zie je aan de voorzijde een klein gaatje, steek daar een 3/4mm inbussleutel in. Dan is je pook gefixeerd. Maak dan de moer los(m10 of m13) doe dan ook een inbussleutel door gaatje waar de plasticplug zit. Dan kun je de boel goed afstellen.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Locatie: Barneveld

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door harryS9K » wo 02 jan, 2019 13:53

Busy,

Zo heb ik het ook gedaan, maar dan met 5 mm torx (T27) sleutels.
Waarom hij dan zo lastig uit de 5 komt is mij niet duidelijk. Met tussengas geven lijkt het makkelijker te gaan... :?
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door busy » wo 02 jan, 2019 14:39

Bijzonder inderdaad, pedaal druk goed bij uit zijn 5 halen? Zou zeggen dat er niet goed genoeg ontkoppeld wordt..... maar dan verwacht je dat bij alle versnellingen...
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Locatie: Barneveld

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door harryS9K » do 03 jan, 2019 12:51

Koppelingpedaal goed indrukken lijkt inderdaad te helpen.
Wel apart dat het alleen in de 5 opvalt.

De koppeling is nieuw. Zou die nog moeten inlopen om goed te ontkoppelen?

Rijdt overigens wel heerlijk, zo'n licht koppelingspedaal. :wink:
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3196
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door 9323 » do 03 jan, 2019 13:33

Anders nog een keertje ontluchten?
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 330.000km bc279
'92 900i 2.0-16v 237.000km bc214h

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Locatie: Barneveld

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door harryS9K » ma 07 jan, 2019 10:58

Wel geprobeerd, maar of het ook goed is?

Er zijn 3 mogeijkheden:
1. Koppeling ontluchting
2. koppeling/afstelling
3. Versnellingsbakdeel waar de ophanging aan zit, verschilt van de FM54003 t.o.v. de FM57001. Deze heb ik namelijk gewisseld.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door busy » ma 07 jan, 2019 11:42

Zou met eenvoudige beginnen. Ontluchten. Dat luistert nogal nauw bij een 9000, lees veel geduld
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Locatie: Barneveld

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door harryS9K » ma 14 jan, 2019 12:02

Nog niet verder gekomen. Begreep wel dat het vanaf de bak naar boven beter is. Maar dan gaat het remvloeistoftankje dus overlopen. :(
Hoeveel volume zit er eigenlijk in het hele traject? 100CC?

Daarnaast zie ik vloeistof onder de auto in de buurt van het rechter voorwiel. Vrees dat dat stuurbekrachtigingsolie is. Ik heb de drukleiding wel vervangen, maar wellicht is er meer aan de hand.

Daarnaast heb ik koelvloeistof aan de onderkant van het gasklephuis. Ik heb de onderste koelvloeistofleiding met een breedbandklem vast zitten, maar het blijft nat. :(
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 1886
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door busy » ma 14 jan, 2019 13:31

Ontluchten: wat je kunt doen is bij de bak de ontluchtingsnippel open draaien. Daar een 100cc spuit opzetten en dan dichtdraaien.

Vloeistof voorwiel. Even karton onder leggen voor de kleur. Kan nl ook remvloeistoef zijn.

Slang gasklephuis maak even foto hebben we vast nog wel liggen.
Laatst gewijzigd door busy op ma 14 jan, 2019 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3196
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door 9323 » ma 14 jan, 2019 14:08

Dat remvloeistofbakje overloopt is niet zo problematisch toch?

KVS: dat is vast een van die twee dunne slangetjes die boven elkaar op het gkh zitten. Zeker als je die te vast draait gaan ze vaak lekken. Wellicht stukje inkorten en opnieuw (niet te) vastzetten?

Olie stuurbekrachtiging: de slang die onderop het reservoir zit, gaat weleens lekken. Komt dan omdat de slangenklem te los zit. Deze mag je dus juist wat strakker zetten :-)
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 330.000km bc279
'92 900i 2.0-16v 237.000km bc214h

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Locatie: Barneveld

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door harryS9K » ma 14 jan, 2019 14:30

Die inkortmethode heb ik al geprobeerd, maar dat heeft niks geholpen.
Wellicht gaat een ander slangetje helpen. Ik hoop het maar.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
Dave
Geregistreerd lid
Berichten: 402
Lid geworden op: za 25 dec, 2004 14:52
Locatie: Deftinge

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door Dave » ma 14 jan, 2019 21:42

Gewoon diep respect dat je het zo ver al gebracht hebt! Nog even doorbijten!
2001 9-5 SE Sport 2.0

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4395
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door Gele aero » ma 14 jan, 2019 21:55

Heb je het slangetje bekeken toen je het inkortte? Bij mij is die ook gaan lekken, heb volgens mij gewoon het hele slangetje vervangen.
Een betere tip dan idd even een doekje onder de auto leggen thv de lekkage is er eigenlijk niet. Even naar de kleur kijken en je weet genoeg. Doordat het mogelijk ook olie kan zijn, is de simpele proeftest niet aan te raden, gebeurt nog wel eens met water onder de auto om te kijken of het van de aircocondensor is of koelvloeistof (kvs is wat zoetig). Maar dat zou ik dus niet doen als het mogelijk ook stuurbekrachtigingsolie is.

Succes met de laatste loodjes, ken het vervelende gevoel dat je denkt klaar te zijn maar er dan opeens toch iets niet helemaal lekker blijkt te zijn. Even doorbijten en dan lekker cruisen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Locatie: Barneveld

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door harryS9K » di 15 jan, 2019 11:54

De slangklemmen aan het stuurpompreservoir zitten onbeweegbaar vast.

Afbeelding

De breedbandklem is breder dan het pijpje lang is. Het opstaande randje gaat ie dus overheen.
Op het stukje pijp dat nog zichtbaar is, zie ik het glimmen.
Dus ik vermoed dat er toch nog kvs langs komt.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5318
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: It's over now? Not yet!

Bericht door reiernumans » di 15 jan, 2019 14:31

Zet daar eens een smallere klem op dan. Hij moet achter het opstaande randjeklemmen.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie