Gigantische rook

1997-2010
Plaats reactie
Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Gigantische rook

Bericht door Gerardje » za 13 okt, 2018 17:05

Het volgende is mij vandaag gebeurd:
Betreft een Saab 9-5 3.0t V6 uit 1999 met 437000 km op de klok.

Vandaag reed ik op de snelweg richting Dusseldorf. Ik trapte de kijkdown in. De 9-5 accelereerde echter niet maar ging wel naar de 4000 rpm. Bij rustig gas geven accelereerde de 9-5 wel. boven de 150km/h merkte ik dat er achter mij iets rook verscheen.
Thuis aangekomen heb ik even de motorkap geopend om te kijken. Daar bleek dat een slangetje los was. tussen bovenzijde motorblok en de leiding die naar de turbo gaat. Op de slang zit een tule en op de tule zit een soort haakse slang die weer op het blok zit. Deze tule was een beetje vergaan. Ik heb een slang gefabriceerd en deze erop gemaakt.
Na het starten kwam er hevige rook uit de uitlaat, echt zoveel of het leek dat ie in brand staat. ook onder de motorkap kwam rook ter hoogte van de turbo vandaan.

Zal de turbo het hebben begeven of kan het nog wat anders zijn??

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Gigantische rook

Bericht door Motolab » za 13 okt, 2018 21:05

Met de deur in huis vallen heet dat....... Jammer.... Maar Welkom

Rook zien bij 150 km/u en gewoon doorrijden, niet ff stoppen zodra je iets constateert wat niet goed is... Klinkt niet erg zuinig... Klinkt als dubbel probleem, waarbij die slang al langer lek was.... En klinkt als turbo lager naar z'n grootje....Poreus dient zich al langer aan dan dat ie gelijk knapt qua slang... Doet me vermoeden dat het aandacht en onderhoud ook wat afwezig zijn... (De laatste tijd)

Als gevolg daarvan kan een turbo lager stuk gaan (verstopping voedende oliekanaal) bijvoorbeeld...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Re: Gigantische rook

Bericht door Gerardje » za 13 okt, 2018 22:24

"Doet me vermoeden dat het aandacht en onderhoud ook wat afwezig zijn..." Dat is een aanname :D

Zo'n lager kun je dat horen? Ik had er namelijk ook aan gedacht maar er zijn geen vreemde geluiden...

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4820
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Gigantische rook

Bericht door Steve-O » za 13 okt, 2018 22:38

Welkom.

Het is mij niet helemaal duidelijk welke slang je bedoelt. Ik vermoed de vacuumslang naar de blow-off valve. Ik mag hopen dat het niet de grote kunststof luchtbuis is, of het rubber van die buis naar de Blow-off valve. Dat zou echter wel de daling naar 400 rpm verklaren. Als nl. die grote buis van je gasklephuis plopt, omdat de klemring niet stijf genoeg is aangedraaid, krijg je precies hetzelfde effect.

Rook onder de motorkap, waar komt die vandaan. Lekt er olie op de uitlaat of een ander heet onderdeel? Komt de rook onder de olievuldop vandaan? Dat is nl. geen goed nieuws. Als je de olievuldop erafhaalt en je legt je hand erop, moet het zuigen aan je huid.

Een foto bijvoegen zou welkom zijn.

Maar Motolabs inschatting qua onderhoud, zou best wel eens juist kunnen zijn. De turbo kun je controleren op overmatige slijtage door de uitlaatzijde los te maken. (3 bouten, sleutel 13, voor de onderste is een hele korte ratelsleutel het handigst, is mijn ervaring). Als je de uitlaatbuis voorzichting opzij doet, kun je met je hand het asje van de turbo vastpakken en horizontaal bewegen. De speling moet minimaal zijn, een paar millimeter is al teveel.

Een cartercheck op Black Sludge is ook een aanrader, om te kijken of je motor nog lang te leven heeft.

Is dat allemaal in orde, begin dan met het stuk voor stuk vervangen van alle vacuumslangen. (3 meter siliconenslang kost de wereld niet). En check de terugslagkleppen op hun werking. Deze moeten in een richting blokkeren als je erop blaast. Let voor het verwijderen op de richting van de klep. Er staat een pijltje op.

Iets anders om te checken en mogelijk vervangen zijn de slangen van het kunststof condenskastje aan de achterkant van het blok. De moeten flexibel zijn, maar niet smeuigzacht en langzaam weer terug in vorm komen. Dan zijn ze gaar. Er kan witte "mayonaise" in die slangen voorkomen, of in het kastje zelf. Dat moet eruit.

Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Re: Gigantische rook

Bericht door Gerardje » za 13 okt, 2018 23:53

1: Er loopt een vaste leiding vanaf de turbo naar een plek op het blok bij de 3 achterste cilinders. Vanaf de turbo is het een vaste leiding, deze gaat over in een rubber slang. Die slang zit op een tule die op het blok zit bij de 3 achterste cilinders. Het is dus niet een grote slang. Inwendig iets van 15 mm of zo.

Op de tekening hieronder is het nr. 6 wat kapot was. Nr. 3 is een vaste leiding. Nr. 6 en 5 zijn flexibele delen.

2: De rook onder de motorkap is niet echt veel maar die komt aan de voorzijde weg, tussen de koeler en de turbo ongeveer. De rook uit de uitlaat is nu gigantisch. Lijkt wel een stoomtrein.

3: Ik ga morgen proberen een foto te maken.

4: Black sludge bij een 3.0V6? Ik moet zeggen, er zit een complete onderhoud history bij. Olie is altijd op tijd gewisseld.
Ik ga morgen even het e.e.a. controleren...
Bedankt alvast.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12602
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Gigantische rook

Bericht door ReinO » zo 14 okt, 2018 6:22

haakse slang op het blok?

is dat niet de carterontluchting tussen kleppendeksel en cobra? en slangetje er af: tussen wastegate en apc?
en is het rook of stoom? bij zoveel lekkage moet dat snel fout gaan, doet het dat ook?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 2232
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Locatie: Hoorn, NH

Re: Gigantische rook

Bericht door Tjøørd » zo 14 okt, 2018 7:46

Ik ken de V6 niet zo goed, maar heb wel het idee dat er hier en daar wat aandachtspunten van de 4-cilinders voorbij komen..
9-5 Vector Estate 2.0T aut. 2004 Zwart
9000i CC 1988 Rodoniet
900SE Turbo Cabrio 1997 zwart
95 1971 (project)

Hiervoor: 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 5488
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Locatie: wuustwezel

Re: Gigantische rook

Bericht door werli » zo 14 okt, 2018 8:26

heey
ik denk dat steve met zen hoofd echt bij de 4 cyl zit en zou die opmerking dan totaal negeren :-P+
de V6 heeft een turbo geïntegreerd met het uitlaatspruitstuk, daarop zitten een aantal leidingen wat betreft de milieu norm (denk dat het daarvoor bedoeld was/is)
die leidingen lopen om het blok heen
als die turbo het begeven heeft zo dat je de straat met rook er mee kan verhullen :) dan zal de olie er ook wel tussen uitlekken op de aansluiting van de uitlaat, nieuwe turbo is dan de oplossing
mvg werner

ps : een regio vermelden in je avatar kan doorverwijzen vergemakkelijken

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4820
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Gigantische rook

Bericht door Steve-O » zo 14 okt, 2018 8:42

Ja, sorry. Ik zat er even helemaal naast.

Het zou wel handig zijn als Gerardje de link nog even aanpast naar iets wat niet allen beschikbaar is voor mensen die ingelogd zijn bij Google, zodat de afbeelding voor iedereen zichtbaar wordt.

Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Re: Gigantische rook

Bericht door Gerardje » zo 14 okt, 2018 9:49

Afbeelding
Steve-O schreef:
zo 14 okt, 2018 8:42
Ja, sorry. Ik zat er even helemaal naast.

Het zou wel handig zijn als Gerardje de link nog even aanpast naar iets wat niet allen beschikbaar is voor mensen die ingelogd zijn bij Google, zodat de afbeelding voor iedereen zichtbaar wordt.
Is het nu zichtbaar?

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 5488
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Locatie: wuustwezel

Re: Gigantische rook

Bericht door werli » zo 14 okt, 2018 10:06

carterventilatie
ik denk dat banjo nr 8 tegen de snorkel zit gemonteerd, 5A is een terugslagklep die je best dient te behouden
als nu 6 kapot is gegaan dan heeft dat zeker geen invloed gehad op het enorme rookgordijn dat je nu maakt; kan invloed hebben op het toerental maar in mijn oogpunt miniem

dus een turbo probleem: de vraag is het de auto dat nog waard ?
mvg werner

Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Re: Gigantische rook

Bericht door Gerardje » zo 14 okt, 2018 11:21

werli schreef:
zo 14 okt, 2018 10:06


dus een turbo probleem: de vraag is het de auto dat nog waard ?
mvg werner
Ik denk dat ik maar een ander saabie ga zoeken....

Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Re: Gigantische rook

Bericht door Gerardje » zo 14 okt, 2018 11:23

Kan iemand ook het niet functioneren van de kick down verklaren? Misschien in combinatie met de rook?

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Gigantische rook

Bericht door Motolab » zo 14 okt, 2018 11:47

Die werkt niet als je turbo stuk is? Of wat anders stuk is? ... Denk ff na...... Snap de hele vraag eigenlijk niet eens...
Je Saab is een stukje geavanceerde techniek met de Saab software... Kickdown is niet simpel tikkie terug, maar doet hij alleen nadat hij enkele omgevingsfactoren heeft bepaald en gemeten....
Bij jou is /lijkt turbo stuk EN is een slang stuk.... Dan gaat hij toch niet een functie uitoefenen waarbij de belasting nog groter wordt als hij al is???? Daarnaast kan hij ook met kapotte turbo toch niets extra meer leveren :roll:
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gerardje
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 dec, 2017 23:54
Locatie: Losser

Re: Gigantische rook

Bericht door Gerardje » di 16 okt, 2018 23:29

Vandaag heb ik even gekeken wat er zou kunnen zijn. Saab gestart en direct heel veel rook.

Afbeelding

Daarna motorkap geopend en beschermkapje wat voor de turbo zit verwijderd.
Wat opviel is dat de turbo besmeurd was met olie. Toen heb ik het geheel schoongemaakt met remreiniger om te zien waar de olie weg komt. Toen heb ik de Saab weer gestart en zag dat er olie uitspoot tussen de aansluiting naar de uitlaat. Precies zoals Werner het omschrijft. Morgen ga ik de turbo demonteren...

Afbeelding

Plaats reactie