Radiateur vervangen 2001 automaat

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » zo 16 sep, 2018 14:11

Heb al een tijd dat de motor snel opwarmt en zie dat de temperatuur van koelvloeistof naar de waterpomp dezelfde temperatuur heeft als de vloeistof die uit het blok komt. Waar ik nog tegen aan hik is de bevestiging van de oliekoeler.

Voor mijn 2001 automaat heb ik deze radiateur gekocht: https://www.autodoc.nl/nissens/1991477? ... 20(68001A)

Heb deze binnen maar zie niet hoe de vebinding met de oliekoeler werkt.
Afbeelding
Als de radiateur goed is, dan moet de oliekoeler op de radiateur geklemd zitten? Kan de radiateur dan niet zonder oliekoeler verwijderd?
Als ik in de WIS kijk moet er 1 schroef losgemaakt en dan de 2 aansluitingen los gewrikt met een schroevendraaier. Iemand ervaring hoeveel bakoile er dan uit komt en hoe ik de koeler en slangen het beste afdop?

Afbeelding

Ben een beetje in schijtlijstermodus, omdat als ik de koelvloeistof aftap er waarschijnlijk geen weg terug meer is omdat er bij de aftapplug wat materiaal ontbreekt :roll:

Afbeelding

O ja, je ziet ze niet, maar ik gebruik wel assteunen :wink:
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1649
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door busy » zo 16 sep, 2018 15:07

Je kunt de radiateur vervangen zonder dat oliekoeler eraf hoeft. Ventilatoren weghalen, koelslagen los en ik zou even wat ander slangen werk ozij leggen. Hitteschild even weg ookRadiateur schuin omhoog tillen. Zit vastmet m10. Kun je allemaal Makjelijk bij. En anders meer ruimte creëeren.
SAABHobbyClub 033
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » zo 16 sep, 2018 15:55

Dat maakt de klus volgens mij een stuk eenvoudiger. De radiateur en de oliekoeler zitten dus niet aan elkaar vast?
Snap ik niet dat zoewel de WIS als de Haynes aangeven dat de slangen losgemaakt moeten om de radiateur te verwijderen.

Koeling van de olie heeft dan ook niks te maken met de radiateur?

Heb al een paar jaar dat de motor neiging heeft om warm te lopen zonder echt oververhit te raken. Ruik dan dan ook vaak de automaat en hoor deze ook ietwat gieren.
Fans gaan wel aan en uit.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1649
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door busy » zo 16 sep, 2018 19:25

Radiateur is koelvloeistof = water en oliekoeler is de naam zegt het al olie gevuld. Radiateur kun je als omschreven bij demontage zo uit tillen. De oliekoeler blijft op zijn plek. Zie dat je een automaat hebt dus rechterzijde = passagierszijde, leidingen ook loskoppelen. Slang naar eaterpomp kom je watmoeilijker bij. Op je gemak doen. En als het even niet gaat kop koffie deinken. Succes.
SAABHobbyClub 033
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » zo 16 sep, 2018 21:40

Aha,, heb ik ergens iets niet goed begrepen :oops:

De aansluitingen bij de pijltjes zijn voor de automaat. Dacht dat die met de airco te maken hadden.
Maar dat stuk in de WIS slaat alleen op een connector.

Afbeelding

Als ik een radiateur van een handbak er naast leg, dan missen de aansluitingen op rechts.
Dank voor het meedenken. Heb de operatie ff uitgesteld, maar neem er een dag de tijd voor. Idd rustig aan en ff nadenken als het niet lukt. Wil ook meteen de onderste slang en de waterpompslang meenemen als ik toch daar in de buurt ben.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28456
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sapphire » ma 17 sep, 2018 18:57

Misschien ter verduidelijking:

Je auto beschikt over twee oliekoelers.

Deze voor de motorolie:
Sadelrûker schreef:
zo 16 sep, 2018 14:11
Afbeelding
En deze voor de bakolie (enkel bij de automaat versies, eigenlijk een warmtewisselaar):
Sadelrûker schreef:
zo 16 sep, 2018 21:40
Afbeelding
Beide systemen gebruiken olieleidingen die deels van metaal, deels van rubber zijn. Je kunt ze eenvoudig volgen. Motoroliekoeler -> oliefilterhuis en automaatbakkoeler (compartiment van de radiateur) -> automaatbak. De slangen van de automaat zitten met banjo's en koperen afdichtringen (al dan niet metalen met een gevulkaniseerde rubberring), die van de motorolie zijn pijpjes (met gele o-ring) die gezamenlijk in lengterichting worden 'opgesloten' met een M6 boutje.

Motor- en bakolie koeler zijn beide afzonderlijke, gesloten systemen. De radiateur 'staat' in een steun aan het subframe, tezamen met de airco condensor en intercooler (als 'pakket').

Overigens - slechts een tip! - als ik de leidingen van de motoroliekoeler zo zie, dan zou ik deze niet te lang meer laten zitten. Willen nogal eens gaan lekken bij de 9-5 en deze slangen lopen vanaf het oliefilter. Dan gaat dus al je olie er uit en heb je geen oliedruk meer, niet echt wenselijk en je merkt het vaak pas als het te laat is. Ze zijn eenvoudig te vervangen bij bijvoorbeeld de volgende oliebeurt... https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 36/RD9697A
Voor de automaatslangen geldt overigens hetzelfde. Goed punt om in de gaten te houden dus.

Dat "ontbrekende" materiaal bij het aftapkraantje (groen) in de radiateur hoort trouwens zo. Ik vind het zelf alleen een kriem om dat kraantje open te draaien, omdat je er heel slecht bij komt. Jammer, want het systeem werkt wel mooi en zonder knoeien, zeker als je een slang bevestigt aan de 'uitstroomopening'.

De airco staat op zijn beurt geheel los van deze systemen en hoeft ook niet open om de koelwaterradiateur te vervangen.
9000, what else?

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » ma 17 sep, 2018 19:24

Daar ging ik inderdaad de mist in. Dat de bakolie gekoeld wordt door de radiateur en de motorolie door de oiliekoeler. Dacht eerst dat de oiliekoeler voor de automaat was :badteeth1:
Kan dus de rode dopjes mooi gebruiken om de olielek te stoppen uit de radiateur.

Bedankt voor de tip van de oliekoeler slangen. Vond het er ook niet fris meer uit zien, maar het het is wel kurkdroog. Laat ze bij de volgende oliewissel maar preventief vervangen.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1649
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door busy » ma 17 sep, 2018 20:23

Koelsysteem motor is op zich staand systeem niets van doen met je oliekoeler van je automaat of motor. Of je bedoeld wat anders met je rode doppen
SAABHobbyClub 033
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » ma 17 sep, 2018 23:23

Als ik de slang van de automaatkoeling los maak, zal er toch bakolie vrijkomen?
Ik dacht dan de rode doppen van de nieuwe radiateur te gebruiken om lekkage te beperken en de slangen met ducttape af te dichten
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28456
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sapphire » ma 17 sep, 2018 23:40

busy schreef:
ma 17 sep, 2018 20:23
Koelsysteem motor is op zich staand systeem niets van doen met je oliekoeler van je automaat of motor. Of je bedoeld wat anders met je rode doppen
Hij bedoelt dat hij de rode dopjes van z'n nieuwe radiateur in de oude steekt om lekkage tijdens demontage zoveel mogelijk te beperken. Doe ik ook altijd, werkt prima.

De slangen met ducttape afplakken gaat minder goed, omdat het banjo's zijn (en de ATF door het ducttape heen lekt). Beste is om even bij de Gamma (of andere bouwmarkt) een wasmachine lekbak te halen. Kost een tientje ofzo, en scheelt een hele berg troep op je oprit/garagevloer/etc. Ook handig voor vele andere klusserij aan de Saab. Er loopt inderdaad wat ATF uit. Je kunt ook eerst de bak aftapppen (bout 24 in de zijkant van de bak). Indien je dit in een schone bak doet kun je het eventueel zelfs hergebruiken.
9000, what else?

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » ma 17 sep, 2018 23:58

Kheb wel een olie opvang bak. Net schoon gemaakt, komt dus goed van pas :)
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » za 29 sep, 2018 1:06

Woensdag tijd gehad om de radiatuer te vervangen.
Van onder is de aftapplug redelijk te bereiken: slagje draaien en dan met een scrhoevendraaier in de inkeping de plug iets los wrikken. Zal die rare inkeping misschien wel voor bedoeld zijn?

Nog een paar fotootjes gemaakt, want de WIS en de Haynes zijn allebeide vaag over de leidingen voor de automaat.
Aan de fan assy zitten de leidingen op 1 plek vastgemaakt, niet te zien vanaf de bovenkant:

Afbeelding

Afbeelding

Aansluitingen van de warmtewisselaar automaatolie, de onderste zit goed verstopt.

Afbeelding

Bij het vastzetten in de nieuwe radiateur heb ik me nog even laten foppen. Leek alsof de schroefdraad dol draaide, dus ik voorzichtig aandraaien. Bij het warmdraaien zag ik olie weglopen :bluechin: . Dus boel weer los, fans half aan de kant en opnieuw bouten aandraaien, blijkt dat ze wel goed vast kunnen.

Heb naast de turbo inlaat ook de luchtinlaat wat aan de kant gebogen om beter bij de automaat leiding te kunnen. De flashlube aan de linkerkant zat natuurlijk ook in de weg.

Afbeelding

De ratelsleutel onder in de foto is heel handig om de automaatolie leiding los te maken. Ratelsleutel 8 is fijn om de automaatleiding op de fans los te krijgen en vast te maken.
Slangenklemmen heb ik afwisselend met waterpomptang en speciale klemmen tang met flexibel stuk gedaan. Laatste vooral handig bij de onderste radiateurslang. Onderset slang meteen vervangen door een nieuwe. Was niet noodzakelijk, maar ik was er nu toch bezig.

Ik heb al met al denk ik een 200-300ml bakolie gemorst, maar bij peilen staat het niveau op max. Ik zag in de Haynes dat je met stationair draaiende motor moet peilen, na de P en D even ingeschakeld te hebben. Daalt het olie niveau dan?
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12641
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door ReinO » za 29 sep, 2018 8:45

olie peilen idd ff volgens het boekje doen - alle versnellingen even opzoeken oa-
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 2271
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Locatie: Hoorn, NH

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Tjøørd » za 29 sep, 2018 9:08

Hoe was het ook alweer.. uit mijn hoofd eerst goed warm rijden, dan met draaiende motor 15s in R, 15s in N, 15s in D en dan met nog steeds draaiende motor meten in P. Zoiets.
9-5 Vector Estate 2.0T aut. 2004 Zwart
900SE Turbo Cabrio 1997 Zwart
95 1971 (project)

Hiervoor: 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1026
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Locatie: Best

Re: Radiateur vervangen 2001 automaat

Bericht door Sadelrûker » za 29 sep, 2018 11:58

Dat maakt dus nogal uit. Heb de procedure gevolgd en niveau stond onder min voor koude bak. Heb 400 ml bijgevuld: net boven minumum.
Daarna nog 150 ml toegevoegd. Ga vanmiddag rijden en als ik thuis kom nog een keer met warme bak peilen.
Heb wel 2 dagen met te weinig olie gereden :(
Ben dus blijkbaar toch meer kwijtgeraakt dan die 300 ml.

Merk al wel dat de fans nu even aanslaan en na een korte tijd (< 1minuut) weer uit gaan. Bij de oude radiateur bleven ze maar draaien. Dus koeling lijkt een stuk beter.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Plaats reactie