symptomen versleten stuurhuis???

1978-1993
Plaats reactie
autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door autosleutel » za 15 sep, 2018 22:33

Hallo iedereen, ik heb mijn stuurhuis vervangen (door een stuurhuis van onbekende staat, kwam van een afbraak) deze lekt niet, maar bij koude motor gaat sturen stroef.
Bij wat draaien en warme motor werkt het beter. Naar links draaien gaat soepel, maar naar rechts draaien gaat met stoten, en soms moet ik hard draaien waarna het stuur ineens doorschiet en de bekrachtiging wel helpt met draaien??? Ik ben van plan om een revisie te wagen.

Na het monteren van het stuurhuis ( en alvorens de wielen terug te monteren) draaide het stuur soepel zonder stoten, en werkte de bekrachtiging goed, met wielen van de grond gaat het natuurlijk veel soepeler ergens logisch...

Niveau van het reservoir blijft hetzelfde, heb dus geen lekken, kan er lucht in het systeem zitten?
Het huis heeft lang stilgelegen/droog gestaan (+-15 jaar), heeft dit ermee te maken?

Dankuwel!

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
Locatie: Hengelo

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door gws » zo 16 sep, 2018 9:42

Zet hem weer omhoog en beweeg het stuur helemaal van links naar rechts , paar minuten , met draaiende motor , dan is het stuurhuis ontlucht .
Werkt het stuurhuis , met de wielen aan de grond , nog niet naar behoren , dan zal hij versleten zijn .

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2082
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Locatie: 076

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door gertram » zo 16 sep, 2018 14:34

Zelf reviseren is bijna niet te doen viewtopic.php?f=4&t=81633
Ik heb de seal van de input shaft wel eens vervangen, je kunt vanuit de voetenruimte werken. De olie seal die er in zit is een gangbare maat. De bovenste seal tegen stof niet maar als je een olieseal met extra stoflip neemt is dat voldoende, de oude bovenste seal zet je gewoon weer terug.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9255
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Locatie: Westerkwartier
Contacteer:

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door JanWessel » ma 17 sep, 2018 14:47

Klinkt als de beruchte 'morning sickness' van de Saginaw stuurhuizen uit de classic 900.
Ook het zware punt is een bekend euvel, zit niets anders op dan een gereviseerd exemplaar te monteren.

Ik ben momenteel halverwege een eerste poging tot revisie, maar het is geen eenvoudige klus. Je hebt gespecialiseerd gereedschap nodig en het monteren van de teflon o-ringen is een klein drama. Als het uiteindelijke resultaat bevredigend is, zal ik een verslagje plaatsen.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2082
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Locatie: 076

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door gertram » ma 17 sep, 2018 15:19

Ik wacht in spanning af, er staan er twee op mijn te doen lijstje :wink:
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Locatie: Rijssen

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door Jeroen van 't Hul » ma 17 sep, 2018 16:43

Het is mij in twee pogingen gelukt. Eerste keer mislukt, achteraf wat domme fouten gemaakt. Tweede poging was zo gebeurd en werkt nog steeds perfect! :O:
Geen speciaal gereedschap nodig gehad, maar het zou het wel makkelijker maken.

Helaas zijn niet alle sturenhuizen compatibel met de revisie set. Bij de versie met aluminium pinion huis slijten de teflon ringen in. Hierdoor zul je uit moeten boren en een bus moeten plaatsen. En er is een versie waarbij 1 of 2 afdichtingen anders zijn. . . :shock:
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door autosleutel » di 18 sep, 2018 16:26

weet iemand welke verschillen er zijn tussen een stuurhuis van 88' en eentje van 82'?
Ik heb nu een 3de stuurhuis van 88' (gereviseerd in 2003) en ga deze monteren, hopelijk heb ik deze keer geluk.
En indien ik toch pech heb, welke ik het best reviseer, model 82' of model 88'?

Eventueel dunnere PSF proberen? Ik gebruik momenteel deze, https://www.ravenol.de/en/products/usag ... fluid.html
Is een honingkeurige olie equivalent aan de Texaco TL 4634

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Locatie: Rijssen

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door Jeroen van 't Hul » di 18 sep, 2018 23:01

Het beste zijn de stuurhuizen met de gietijzeren kop. Bij de aluminium slijten de telfon ringen in. Weet niet welk bouwjaar bij welk soort hoort. Maar er zijn zover ik weet tenminste 3 types (van de links gestuurde) waarvan 1 type met gietijzeren kop niet past op het revisie setje en de andere wel.

In gebruik van die groene olie van Elferink. Werkt tot op heden feilloos. Volgens mij zit dat ook in automatische versnellingsbakken.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4890
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door reiernumans » wo 19 sep, 2018 13:40

Beide vloeistoffen zijn eigenlijk de verkeerde. De vloeistof die autosleutel gebruikt is volgens die link een ATF, niet helemaal de bedoeling volgen smij. De groene is geen ATF overigens, maar hydrauliek olie die in latere Saabs ook gebruikt wordt (ook voor de cabrioletkap). Classics en 9000's willen eigenlijk een minerale olie hebben voor zover ik altijd begrepen heb. Bij mijn 900 zit de olie uit het blauwe flesje van J&D erin, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19552
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Locatie: Harbrinkhoek
Contacteer:

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door brinky » wo 19 sep, 2018 22:24

Die blauwe flesjes, zonder sticker, en waar onder meer het artikelnummer van saab 9-3/9-5 olie bij staat vermeld? :shock:


Flesjes zonder sticker krijg ik sowieso de kriebels van. Wat zit er in? Wie garandeert dat?

Kroon levert in de classic line CLASSIC ATF A. Als je het originele saab nummer doornummert kom je daar op uit. En inderdaad, blank, zoals saab het vroeger ook leverde.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4890
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door reiernumans » do 20 sep, 2018 10:09

Die blauwe flesjes met een eigen label ja. Goede tip van dat artikelnummer, ik zie dat een van mijn voorgangers iets minder thuis was in het doornummeren van EPC.. Fixed. ;-)

In de flesjes zit een minerale olie die in samenspraak met degene die voor J&D de stuurhuizen reviseert is geselecteerd als het meest overeenkomend met de olie die Saab destijds gebruikte.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19552
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Locatie: Harbrinkhoek
Contacteer:

Re: symptomen versleten stuurhuis???

Bericht door brinky » do 20 sep, 2018 11:12

Zit er ook een productblad bijgeleverd?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Plaats reactie