Verschil Aero en gewone S model?

1993-2002
Viggenblue
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 jun, 2018 16:02

Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door Viggenblue » do 14 jun, 2018 18:30

Beste Saabliefhebbers,

Mijn naam is Erben, 16 jaar (bijna 17 en dus nog iets meer dan een jaar dat ik ook in een Saab mag rijden :D ) en ik ben nieuw op dit forum. Mijn vader heeft een 9-3 og cabrio van het jaar 2000 met een T7 motor. Op de sloop staat een Saab 9-3 Aero 5drs. Nu wil ik graag zo veel mogelijk overzetten van deze auto, zodat mijn vaders auto wat sportiever wordt. ik heb de bumpers al, maar nu vroeg ik mij af wat nu eigenlijk anders is aan de Aero? ik weet dat het interieur, de bumpers, skirts en spoiler anders zijn, maar wat nog meer?
Zijn de anti roll bars dikker? Is de ophanging anders?
ik weet dat in de Aero ook een turbo pressure meter zit. Kan ik deze erin zetten en werkt deze dan? Of moet er dan nog iets gebeuren?
Aan het interieur zijn sommige delen donkerder (dashboard kastje enz) verder nog belangrijke delen?
Ik weet dat de Aero 205pk heeft en die van mijn vader 150pk, maar is dit alleen software of ook zeg maar hardware?
Is het mogelijk om de ECU te wisselen? Of is dit sterk af te raden?

Is het verschil heel erg te merken als je van 16 inch naar 17 inch Aero velgen gaat? Mijn vader denkt namelijk dat het heel erg oncomfortabel is. ik denk dat het weinig uitmaakt.

PS: Nog andere onderdelen die speciaal zijn en het zonde is als deze in de crusher belanden?

Alvast bedankt,

Erben

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1458
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door busy » do 14 jun, 2018 19:14

In ieder geval passen de skirts en achterbumper niet op je vaders cabrio. Dat geldt ook voor het interieur. 17inch of 16inch is persoonlijk je kunt kiezen voor een hogere wand van de band voor het comfort. Remmen voor zijn groter dus je hebt andere schijven nodig en bracket. Dikkere stabistangen etc. Genoeg over te vinden op ons forum, zoekfunctie even gebruiken.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt 1997 LPG
VW Kever 1300, 1968
Saab Hobby Club 033

Gebruikersavatar
delano.888
Geregistreerd lid
Berichten: 959
Lid geworden op: za 01 dec, 2012 0:14
Locatie: Arnhem

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door delano.888 » do 14 jun, 2018 20:09

Ik heb een optie boekje gescand, daar kan je mooi de verschillen zien:

https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=149651

Overigens vond ik de wissel van 15 naar 16, en later van 16 naar 17 inch, beide goed merkbaar (beide minder comfortabel als de vorige). Maar heb nu 17 met wat dikkere banden dan eigenlijk hoort, en dat rijd eigenlijk wel prima zo. Als je het niet meer kan vergelijken, vergeet je het verschil snel.

Viggenblue
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 jun, 2018 16:02

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door Viggenblue » do 14 jun, 2018 21:17

bedankt voor de reacties.
wat houdt sportchassis precies in?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door reiernumans » do 14 jun, 2018 21:46

Iets stuggere dempers en 10mm verlaagde veren is het grootste verschil. Ik heb even geen EPC bij de hand maar het kan zijn dat de stabi iets dikker is, dat weet ik zo niet zeker.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Locatie: borculo

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door klaasj » do 14 jun, 2018 22:18

de achterbumper zou gewoon moeten passen. Skirts met een kleine aanpassing.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Orphy
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1175
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Locatie: Groningen!

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door Orphy » vr 15 jun, 2018 2:52

Ik zou inderdaad ook niet weten waarom de achterbumper niet zou passen. Sterker nog, ik weet het wel, die gaat gewoon passen!
Saab 9-3 Aero Hazelnut coupe in parts
Saab 9-5 2.0t Hazelnut 2003
Saab 9-3 Aero cabrio 2001 Sold
Saab 9-3 T coupe Hazelnut Sold
Saab 9-3 coupe 2.0 niks 1996 Sold
Yamaha V-max 1985 stolen!
Ducati 999S 2003
"Round and round she goes, where it stops, nobody knows...."

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door reiernumans » vr 15 jun, 2018 12:58

Jup, de achterbumper past gewoon. En een standaard Aero heeft gewoon de 288mm remmen voor, alleen de Viggen kreeg 308.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 5394
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Locatie: wuustwezel

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door werli » za 16 jun, 2018 16:27

heey
als je een aero weet staan voor sloop dan is de turbo eenTD04 en ecu ook wel een hebbedingetje, de 3 wegklep,
mvg werner

Viggenblue
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 jun, 2018 16:02

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door Viggenblue » za 16 jun, 2018 17:56

Hoi,
Bedankt voor de vele reacties. Maar wat is een 3 wegklep?
Ik ben net terug van de sloop. Heb de ecu bij toeval meegenomen.
En de donkere interieur delen. Abs module met traction control + knop. Heeft iemand hier een elektrisch schema van? Of toch even naar de saabspecialist? Ik heb ook en stabilisator stang, kilometer teller met turbo druk meter meegenomen. Alleen ik wist niet dat de turbo anders was. Is het wel verstandig om die over te zetten? Wat moet zo'n tweedehands turbo kosten? De auto is namelijk net een zwijnenstal van binnen. Dus ik verwacht niet anders onder de motorkap.
Mvg,
Erben

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 24346
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door Robbert » za 16 jun, 2018 18:09

Nummer 18
Afbeelding
900ng cabrio.
9-5 Aero BSR (2002).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Viggenblue
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 jun, 2018 16:02

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door Viggenblue » za 16 jun, 2018 18:26

Is dat de drie wegklep? Wat doet dit precies? Is het een blow off valve?
zijn deze speciaal?

Erben

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 5394
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Locatie: wuustwezel

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door werli » za 16 jun, 2018 21:30

heey
die turbo zeker eraf halen + de leidingen
mvg werner

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door reiernumans » za 16 jun, 2018 21:50

De driewegklep wordt door een stukje electronica in de motorcomputer aangestuurd en regelt de turbodruk. Als de sloper een T7 motor (met zwarte cassette en luchtmassameter voor het luchtfilter) heeft kun je die driewegklep (zit aan de voorkant van de motorruimte) inclusief een stukje bedrading en de stekker eraf halen. Die worden vaak gebruikt om T5 auto's te updaten naar de nieuwe klep (goedkoper en minder snel kapot). Een blow-off valve is wat anders. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
delano.888
Geregistreerd lid
Berichten: 959
Lid geworden op: za 01 dec, 2012 0:14
Locatie: Arnhem

Re: Verschil Aero en gewone S model?

Bericht door delano.888 » za 16 jun, 2018 22:41

Maar TS heeft al een T7 zegt hij. Dus ook al een klep.
Maar een reserveklep kan nooit kwaad natuurlijk.

Plaats reactie