Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » do 17 mei, 2018 20:47

Geachte forummers,

Na alles wat er op het forum over te vinden is gelezen te hebben zie ik me toch genoodzaakt om jullie hulp in te roepen. Wat is het geval:

Vorige week reed ik van een bergje af, en stuurde naar links en het Anti-Lock lampje floepte aan. Even later, na een bochtje naar rechts, floepte het weer uit. Bochtjenaar links, weer aan, naar rechts weer uit enz. Duidelijk gevalletje kabelbreuk van een voorwielsensor meende ik te kunnen vermoeden. Hij remt op zich ook prima dus een drukopbouw-probleem dacht ik niet meteen aan. Massa misschien, maar dan toch wel raar dat je het lampje weer uit kunt krijgen door even naar rechts te sturen dus dat zal dan ook wel niet.

Toen moest nog vastgesteld worden welke sensor het was dus ik heb mbv 2 paperclips op de diagstekker van de ECU een sluiting gemaakt om de foutcodes uit te lezen. Dat wekte op zichzelf wel, ik kreeg er alleen zoveel dat het vermoeden rijst dat er nog oude in stonden.

Wat ik kreeg was deze codes: ( http://www.townsendimports.com/Web/brak ... ssbpg2.htm )

1243 - sensor rechts achter
1222 - hoofdventiel/main valve (dit is de minst fijne)
1241 - sensor rechts voor
1311 - sensor links achter

De laatste keer dat ik een ABS probleem had een paar jaar geleden, waren er 3 sensoren kapot, ws na een kabelstart actie waar mijn geachte collega de + en de - kabel verkeerdom op zijn accu had aangesloten. Mijn auto ging op een zeer laag toerental lopen door de sluiting, en kwam weer op toen de zekeringen van de tweede auto er uit sloegen.

Afijn dat was toen, later is eerst de ECU vervangen, die was dood en toen bleken er ook nog 3 sensoren om zeep te zijn. Dat zouden deze 3 opgeslagen fouten kunnen zijn. Foutcodes blijven in het systeeem totdat ze een keer zijn uitgelezen las ik op townsendimports.com. Dwz, sommige, andere worden na 14 keer starten wel gewist.

Mijn eerste vraag: hoe weet ik zeker dat alle foutcodes gewist zijn? Het systeem kwam 2 keer op de 0000 code, dat zou betekenen dat alle codes getoond zijn. De tweede keer nadat ik het contact er af had gehad. Lijkt het er op dat er na de eerste keer 0000 weer nieuwe fouten opgeslagen zijn of was de eerste serie niet gewist? Heb ik iets nagelaten waardoor ze niet gewist werden?

Mijn tweede vraag: toen ik wilde starten na de uitlees-sessie om te testen of er nieuwe codes zouden bijkomen bleek de accu kats dood te zijn. Terwijl hij gewoon goed geladen was toen ik begon. Dat lijkt me toch niet helemaal normaal, heb er ook nog niemand op het forum over gehoord. Ernstig geval van kortsluiting ergens kennelijk maar zou dat kunnen komen door de sluiting die je (herhaaldelijk) veroorzaakt om het systeem z'n foutcodes te laten tonen?

Ook ging na op contact zetten eerst het lampje uit, maar nu gaat het weer aan en blijft vervolgens branden. Dat was voor het uitlezen niet zo, ging uit en bleef uit - totdat je linksom stuurde. Hij ligt nu aan de acculader, kan er niks meer mee totdat er weer stroom is. Maar zal het volgende keer weer niet net zo gaan?

Mijn derde vraag gaat over de sensor stekkers. Het is zowiezo een goed idee om die eens schoon te maken en in te spuiten met contactspray. Maar ik krijg ze niet los, met geen mogelijkheid. Heb ze ook nog nooit los gehad en weet ook niet wat het voor een stekker is. Hoe moet dat ding los, draaien, trekken, is het zo'n koppelingsijzertje wat je eerst los moet trekken? Maak liever niks meer kapot dan er nu al stuk is.

Uw goede raad wordt zeer op prijs gesteld. Zorgen maak ik me eerlijk gezegd wel.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » vr 18 mei, 2018 15:48

Een update. Een paar weken geleden is er rechtsachter een remslang gewisseld. Toen ik gisteren met de diagnosestekker van de ABS ECU bezig was viel het me op dat het nat was onder de achterbank. Ik dacht dat dat tijdens de montage gebeurd was daar kan ik me iets bij voorstellen. Ok slordig dat het niet opgeruimd was maar ok, ik ruim het zelf wel even op en dan kijk ik een dag later hoe het er er bij ligt.

Vandaag stond het weer vol met remvloeistof. Het reservoir staat nog net iets boven het minimum. Maar dan is het ineens een ander verhaal! Het ABS systeem heeft een nominale druk van 280 bar en met zo'n lek wordt dat vast nooit meer gehaald. Die foutcodes over de sensoren daargelaten, die over de main valve 1222 zou wel eens te maken kunnen hebben met te weinig druk of vallende druk. Ik hoor de pomp weliswaar niet voortdurend maar toch, het is een sensitief systeem dus je weet het niet zeker.

Afijn net de garage geSMSt en ik kan hem meteen brengen. Dat ga ik snel doen zolang er nog olie in het systeem zit. Wordt vervolgd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » vr 18 mei, 2018 17:54

Een akelige bijkomstigheid is dat de gas ECU precies onder de lekkende olieleiding ligt en dat het stationair op gas de laatste tijd onstabiel is. Dwz sinds die remslang vervangen is. Hij ging zomaar ineens 2000 toeren draaien terwijl 850 rpm normaal is. Starten op gas deed hij dan ook niet meer. Zette je hem dan op benzine was het weer 850. Zette je hem dan weer op gas dan werkte dat ook weer. Tot de volgende rpm spike.

Ik weet dat olie de neiging heeft om overal in te kruipen dus het zou best eens kunnen dat er wat in de gas ECU is gelopen op weg naar beneden. Die ECU's zijn niet meer nieuw te krijgen dus als hij vernield is heb ik een groot probleem. Hoe maak je 22 jaar oude electronica die met remolie verontreinigd is weer schoon?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3625
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Locatie: Lier, Norge

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door odin1899 » vr 18 mei, 2018 18:57

Contact cleaner? Water en zeep? Ik weet niet goed wat voor 'n spul hydraulische olie is behalve agressief en hydrofiel.

Maar ligt je gas ECU onder de achterbank als ik het verhaal goed begrijp?
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » za 19 mei, 2018 0:22

Ja, passagierszijde onder de achterbank, hoog gemonteerd. Daar waar de remleiding naar buiten verdwijnt en je de rechte lijn van de de olie die naar beneden loopt doortrekt kom je midden op de gascomputer uit. Trek je de lijnen vanaf de hoeken van die ecu verder door naar beneden dan liggen er ook echt twee plassen remvloeistof. Het loopt er dus aan beide zijden langs.

Maar olie is nogal sterk capillair, het kruipt waar het niet gaan kan dus waarom de ecu niet in. Alle kabelingangen zitten aan de bovenkant, waaronder de diagnosepoort. Ik maak me zolangzamerhand meer zorgen om de gasinstallatie dan om de ABS, die komt wel weer als het drukverlies gefikst is. De 900 16V Bentley waarschuwt expliciet voor remvloeistof, het eet meer op dan je lief is. Vooral oliehoudende materialen als lak (en dan ook sommige plastics), rubber, ogen en huid.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2060
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Locatie: 076

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door gertram » za 19 mei, 2018 2:07

Voor printplaten heb ik vaak printerreiniger gebruikt van Kontakt Chemie
Afbeelding

Persoonlijk zou ik niet wachten op een bestelling, zo snel mogelijk de remvloeistof er uit. Open maken en schoonmaken met wat je hebt. In principe lost water remvloeistof op.
Pin me er niet op vast maar ik denk dat afwachten slechter is dan afspoelen met water, nablazen met perslucht en daarna op een warme plek te laten drogen (föhn er op bv.).
Misschien verstandig hem dan niet meer aan te sluiten tot je printerreiniger hebt om het na te spoelen en restjes met perslucht weg blazen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » wo 23 mei, 2018 23:18

Dezelfde avond dat de auto weer bij de garage is neergezet is de gas ecu er uit gehaald en opengemaakt. Er zat geen remvloeistof in volgens de garage. Bovendien zat de printplaat tegen het dak van de behuizing. Voor de zekerheid is er nog contactspray op de aansluitingen gespoten maar er was niks aan te zien zei men.

Afijn de auto gehaald vanmorgen en inderdaad, het Anti-Lock lichtje ging keurig uit en bleef uit. Zeer goed, alles klopt. Alleen binnen 600 meter sloeg het stationair naar 2.5 k rpm. Ben ongedraaid en terug gereden naar de garage. Voor de deur laten loeien totdat hij ineens weer naar netjes 850 rpm ging, Onder de achterbank gekekeken en schoon was het zeker niet. De kabel naar de motorsturing zat nog helemaal onder, eigenljk was het nog steeds een beetje een zooitje. Dat vond de monteur ook (ik ben niet degene geweest die het schoongemaakt heeft zei hij er nog bij) en kwam met een spuitbus remcleaner aanrennen en een doek. Daarna zag het er snel beter uit.

Ik moet zeggen die brake cleaner vet goed af. Om dat in een kleine ruimte waar je zelf ook met je hoofd in zit te gebruiken weet ik niet maar het werkte wel. Zou dat ook op de printplaat gebruikt kunnen worden, of carburateur cleaner wellicht, daar heb ik ook een busje van staan. Perslucht moet ook lukken sinds vandaag. Heb weliswaar de hele dag geen stationaire kuren meer gehad maar dat was alleen vandaag nog maar.

Maar is dat wat als ipv print cleaner? Zijn ze vergelijkbaar in werking? Waar een ABS lampje zoal niet toe kan leiden.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2060
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Locatie: 076

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door gertram » do 24 mei, 2018 5:45

Carburateurreiniger zou ik zeker niet doen, is agressief. Remmenreiniger zal wel goed gaan denk ik, wel nablazen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » vr 25 mei, 2018 0:01

Ahh cool, dat heb ik staan. Sinds 2 dagen is er ook een Stanley 6L 8 bar compressortje om banden mee op te pompen. Is vast wel voorzichtig mee na te blazen, niet van te dichtbij dan maar. Perslucht in een spuitbus heb ik niet.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 146
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21

Re: Een nieuwe ronde ABS - nu de '92 900i

Bericht door mvm9ck » zo 27 mei, 2018 13:40

Ok, schoongemaakt. De printplaat zat niet tegen het dak van de behuizing aan wat de garage beweerde maar zit weliswaar op pootjes gewoon op de bodem geschroefd. Het heeft overigens niet geholpen, bij een koude start slaat na exact 5 minuten het stationair op hol om na enige minuten weer normaal te worden. Dit is reproduceerbaar.

Maar daar zal ik een nieuw onderwerp aan wijden. De ABS was op zich niks mis mee, maar kon door het remolie lek niet op druk komen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986 wit, RIP bij 387.000 km
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
________________________________________

Plaats reactie