Sluiting van de tonneau werkt niet
-
andreenwilma
- Geregistreerd lid
Sluiting van de tonneau werkt niet
Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje, sinds vandaag sluit mijn kap van mijn 93SE uit 1999 niet meer helemaal. De sloten van de tonneau sluiten niet meer, waardoor de achterkant niet meer op slot gaat.
Waar kan dit aan liggen, hij heeft het altijd goed gedaan.
Het oliepijl is goed, want die is nog maar 2 weken geleden bijgevuld.
Dus
1 Waar kan dit aan liggen
2 is dit zelf te repareren.
Groeten André
Ik heb een probleempje, sinds vandaag sluit mijn kap van mijn 93SE uit 1999 niet meer helemaal. De sloten van de tonneau sluiten niet meer, waardoor de achterkant niet meer op slot gaat.
Waar kan dit aan liggen, hij heeft het altijd goed gedaan.
Het oliepijl is goed, want die is nog maar 2 weken geleden bijgevuld.
Dus
1 Waar kan dit aan liggen
2 is dit zelf te repareren.
Groeten André
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Re: Sluiting van de tonneau werkt niet
Je bedoelt de vergrendeling?
Die draait op elektro motor en zit verstopt in de cover.
Die draait op elektro motor en zit verstopt in de cover.
-
andreenwilma
- Geregistreerd lid
Klopt Jaap ,
Die bedoel ik.
Groeten
Andre
Die bedoel ik.
Groeten
Andre
-
andreenwilma
- Geregistreerd lid
Heb vandaag nog even in het licht gekeken en het motortje doet wat het moet namelijk de afdek kappen bewegen.
Dus het motortje is heel.
Ik heb hem vanochtend in het slot gekregen door de achterkant naar beneden te duwen, en toen schoot hij wel in het slot.
Het heeft dus volgens mij dus te maken dat de kap dus niet genoeg naar beneden komt. En daardoor niet in het slot valt.
Dit heeft hij echt nog nooit gedaan, dus ik sta een beetje versteld hiervan.
Heeft iemand tips?
Groeten André
Dus het motortje is heel.
Ik heb hem vanochtend in het slot gekregen door de achterkant naar beneden te duwen, en toen schoot hij wel in het slot.
Het heeft dus volgens mij dus te maken dat de kap dus niet genoeg naar beneden komt. En daardoor niet in het slot valt.
Dit heeft hij echt nog nooit gedaan, dus ik sta een beetje versteld hiervan.
Heeft iemand tips?
Groeten André
-
hoppa3
- Geregistreerd lid
opnieuw laten in programmeren,, heb ik ook laten doen,, nu werkt kap perfect.
-
jansen
- Donateur (7x)

Een cabriodak van een 9-3 is niet in te programmeren deze werkt hydraulisch en niet elektrisch zoals bij een 900ng, er zit wel in het slot een microswits aan beide zijden en deze wordt door de borgingen van de 5e boog ingedrukt en daarna zou ie moeten gaan vergrendelen, kan zijn dat hier een hapering optreed.
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Inleren niet, maar via de Tech is wel te zien in welke stand hij zich bevond en als de eindschakelaars worden bediend.
-
jansen
- Donateur (7x)

Het lezen van het lees waarde menu is niet voor iedereen weggelegd. 
-
andreenwilma
- Geregistreerd lid
Dus dan toch maar naar Lemmer rijden om het geheel even na te laten kijken is waarschijnlijk de beste optie..
Ben heel benieuwd.
Ben heel benieuwd.
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Ben bang van wel.
Maar je hebt geen olie lekkage van de cilinders?
En het olie in het reservoir is ook nog op peil?
Maar je hebt geen olie lekkage van de cilinders?
En het olie in het reservoir is ook nog op peil?
-
andreenwilma
- Geregistreerd lid
Hallo Jaap,
Ik heb geen lekkage in de cylinders, En het niveau is goed, heb ik vorige week nog bij gevuld. En ja met de goede vloeistof.
35 euro per fles.....
Maar vandaag is hij naar de garage geweest om een ashoes te vervangen, en die heeft er even naar gekeken, maar kon in eerste instantie niets aan vinden..
En ik heb de auto naar huis gereden, uiteraard wel met de kap eraf, moet toch met deze temperaturen..
En thuis de kap er weer op gezet... Sluit hij ineens achter wel, maar komt de voorkant niet meer naar beneden..
Schiet mij maar in de......
De garage gaat er 16 juni naar kijken.. Zo druk hebben ze het daar..
Hou jullie op de hoogte
Groeten André
Ik heb geen lekkage in de cylinders, En het niveau is goed, heb ik vorige week nog bij gevuld. En ja met de goede vloeistof.
35 euro per fles.....
Maar vandaag is hij naar de garage geweest om een ashoes te vervangen, en die heeft er even naar gekeken, maar kon in eerste instantie niets aan vinden..
En ik heb de auto naar huis gereden, uiteraard wel met de kap eraf, moet toch met deze temperaturen..
En thuis de kap er weer op gezet... Sluit hij ineens achter wel, maar komt de voorkant niet meer naar beneden..
Schiet mij maar in de......
De garage gaat er 16 juni naar kijken.. Zo druk hebben ze het daar..
Hou jullie op de hoogte
Groeten André
-
jansen
- Donateur (7x)

Achterste 5e boog sluit wel maar geen registratie van de microswits DAT ie gesloten is en DAAROM geen druk op de 1e boog om te vergrendelen en daarom ook geen piep ter bevesteging dat ie de cyclus succesvol afgerond heeft. Dus de storing zit nog steeds in de afdekkap vergrendel schakelaars.Sluit hij ineens achter wel, maar komt de voorkant niet meer naar beneden..
Schiet mij maar in de......![]()
![]()
-
Chilly-Pepper
- Donateur

Denk dat je beveiligings pin op punt van breken staat...
Been there, had that problem and fixed it.
STel je voor: achter in je bak zit een zak om het mechaniek en je top zak heen.
ALs je achter staat en je hebt de bekleding los, dan zie je aan je rechterhand een "universal joint" (gegoten staal) .
Al de rechterkant van dat scharnier zit (als het goed is) een zwartrubbebandje om de U-joint.
Daaronder zit een (minimaal)conische beveiligings pin. door je U-joint en as en de andere kant steekt ook weer in je U-joint.
Deze is (mogelijk) of al volledig defect of deels defect.
Enige wat helpt is het mechaniek helemaal rechts los te maken (twee bouten) en na wat rommelen kan je dan je mechaniek verplaatsen en de u-joint van de vierkante as afschuiven.
Met veel mazzel kan je de pin er vanaf de achterkant uit tikken maar vaak komt er een (kleiner) boortje met wat geduld aan te pas om de pin te ontzetten uit de klemmende as en u-joint...
Een nieuwe originele pin kost rond de 17 tot 20 euro bij de saab dealert...
het plaatsen is net zo'n K' klus .. maar wel te doen (als ik het kan, kan iedereen het)
Het probleem is dat er net te veel speling zit en daardoor de schakelaartjes net niet lekker schakelen....en dus de positie niet goed is..
Been there, had that problem and fixed it.
STel je voor: achter in je bak zit een zak om het mechaniek en je top zak heen.
ALs je achter staat en je hebt de bekleding los, dan zie je aan je rechterhand een "universal joint" (gegoten staal) .
Al de rechterkant van dat scharnier zit (als het goed is) een zwartrubbebandje om de U-joint.
Daaronder zit een (minimaal)conische beveiligings pin. door je U-joint en as en de andere kant steekt ook weer in je U-joint.
Deze is (mogelijk) of al volledig defect of deels defect.
Enige wat helpt is het mechaniek helemaal rechts los te maken (twee bouten) en na wat rommelen kan je dan je mechaniek verplaatsen en de u-joint van de vierkante as afschuiven.
Met veel mazzel kan je de pin er vanaf de achterkant uit tikken maar vaak komt er een (kleiner) boortje met wat geduld aan te pas om de pin te ontzetten uit de klemmende as en u-joint...
Een nieuwe originele pin kost rond de 17 tot 20 euro bij de saab dealert...
het plaatsen is net zo'n K' klus .. maar wel te doen (als ik het kan, kan iedereen het)
Het probleem is dat er net te veel speling zit en daardoor de schakelaartjes net niet lekker schakelen....en dus de positie niet goed is..
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Dag André,
was eigenlijk wel even benieuwd hoe het afgelopen is met het dak.
Heeft de garage iets kunnen vinden ??
-
andreenwilma
- Geregistreerd lid
Hallo Jaap,jaap noord schreef:Dag André,
Het heeft even geduurd voordat we er uiteindelijk achter zijn gekomen.
Het was dus niet de pin zoals Chilli zei.
Het was een probleem was dus een micro schakelaar. En wel de gene aan de bestuurderskant achter de bekleding onder de tonneau.
Heeft even geduurd, maar dan weten we het uiteindeljk ook. De garage kon een nieuwe bestellen. A 180 euries...
Maar heeft het opgelost door hem uit elkaar te halen helemaal schoon te maken en met wat contact spray in te spuiten..
Het dat opent en sluit weer alsof hij nieuw is.
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.
Groeten
André