900 T5 probleem, help....

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
rte
Donateur
Donateur

900 T5 probleem, help....

Bericht door rte » zo 17 jul, 2016 9:00

Na veel werk aan m'n 900 is het nu weer tijd om er mee te gaan rijden. Maar...

De motor wil niet goed lopen. Starten gaat prima, loopt mooi stationair. Maar als het toerental de 2500 nadert stopt de ontsteking en begint de motor enorm te stotteren.
Als ik T5Suite er op zet zie ik een paar zaken die me opvallen.
De vervroeging begint rond de 2 graden en stijgt met toerental naar 30 graden totdat stotteren begint.
Bij uitlezen van DTC codes zie ik sync_error 40 en sond_error 40. Die laatste zou de lambda sonde moeten zijn, maar ik zie wel normale waardes in T5suite dashboard langskomen (10,8).
Heb al een andere ECU eraan gehangen, geen verschil. Ook een andere ontstekingscassette maakt geen verschil.
Ik heb sterk het vermoeden dat het in de vervroeging zit, maar waar wordt deze door bepaald?
Dit is zeer frustrerend, want ik zit vast op dit moment en weet niet hoe nu verder.

Het tweede is dat ivm ombouw naar T7 valve ik de Frek waardes moet aanpassen. Ik kan ze vinden in T5suite en aanpassen. Maar na save en opnieuw bekijken hebben ze weer de oude waarde.

Iedere hulp is welkom!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 T5 probleem, help....

Bericht door ReinO » zo 17 jul, 2016 9:38

maar wanneer de lambda te rijke mengsels registreert gaat ie vervroegen lijkt me. is ie aan het verzuipen?

rte
Donateur
Donateur

Bericht door rte » di 19 jul, 2016 19:48

Probleem 1 opgelost. De krukas positie sensor iets verder van de pick-up geplaatst (nu ca 1mm) en het werkt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 19 jul, 2016 20:00

Nu probleem 2 nog. Haal je de bin uit de library van T5suite? Die zijn namelijk allemaal standaard read-only en dan krijg je precies dit.

Oplossing: open de bin die je wilt gebruiken uit de library en sla een kopie ervan op, op een andere locatie (file> save as). Open vervolgens deze kopie in T5 suite en dan zou het wel moeten werken.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 20 jul, 2016 12:03

Mocht het niet lukken met je BIN, stuur 'm maar op en ik pas de Frek waarden wel aan voor je.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 25 jul, 2016 11:21

Zie je thread nu pas. Ben je er al uit?

Hoe zit het met je brandstofdruk, enzo?

Kan en wil je anders ook wel helpen, met software dan wel hardware...

rte
Donateur
Donateur

Bericht door rte » di 26 jul, 2016 8:23

Nou, ik ben er bijna uit :?

Het is (mbv de tips hierboven) gelukt om de Frek waardes aan te passen in het bestand (door eerst offline te gaan). Daarna geprobeerd om deze via Canbus terug te laden in de ECU. Die gaf een Error dat er RAM geheugen niet gewist kon worden. Toen een uurtje gewacht (ik wist niet wat de status was, er bewoog geen progress bar). En het resultaat is een ECU waar de motor niet meer op start en waar ik ook geen verbinding meer mee krijg via Canbus.
Gelukkig nog een reserve ECU waar de motor weer op start.
Nu maar hopen dat ik via BDM dat ding weer aan de gang krijg.

Het is toch te gek eigenlijk. Heb een ICT opleiding en geen monteursopleiding. Maar wel de auto van onder tot boven compleet opnieuw gebouwd en een stukje software kom ik niet uit ;-|+

Misschien moet je me toch maar een beetje op gang helpen Evo. Jammer dat Breda niet bij Arnhem ligt :o

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 26 jul, 2016 9:53

Met hoog genoeg voltage geflashed? T5 ECU's hebben 15V nodig.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 26 jul, 2016 11:06

Hangt af van het merk flashchips wat er in zit, sommige doen het al op 14V (CSI) en anderen (met name sommige AMD's) hebben echt 16,5V nodig. Deze spanning moet je op pen 65 van de ecu zetten, zit (bij een 9000 kabelboom) standaard niet aangesloten maar is wel te vinden op het ronde canbus stekkertje wat bij de ECU stekker in de buurt zit (rood/witte draad).

En zelfs dan gaat flashen via can vrij vaak fout bij een T5 ECU, beter dus via BDM doen.

Maar om parameters aan te passen hoef je helemaal niet te flashen. Kwestie van een bin erin flashen waarvan je de ram open hebt gezet, dan kan je live parameters aanpassen in de sram. T5 werkt namelijk alleen met de data in de ram, zolang de ecu onder spanning blijft staan tenminste. Alleen na een spanningsonderbreking leest T5 de data uit de flash en schrijft die eenmalig naar de ram. Dus met een bin met open ram kan je aanpassen wat je wilt, en pas als alles naar je zin is eenmalig de bin aanpassen en flashen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 26 jul, 2016 11:43

13.8 stabiel is wat je nodig hebt om te flashen meer hoeft echt niet!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 26 jul, 2016 13:04

sure...
...T5 CAN FLASHer 2 will tell you which type of FLASH chip is fitted to your ECU. My advice however is that all 28F010 in T5.5 ECUs and 28F512 in T5.2 ECUs require 15 Volts at the SFI connector to avoid problems...
http://www.trionictuning.com/forum/view ... 671#p52671

Advies komt van iemand die de bootloader voor T5 heeft ontwikkeld. Gewoon 15V, ben je altijd safe, of je moet van een risico houden dan doe je het niet.

rte
Donateur
Donateur

Bericht door rte » di 26 jul, 2016 15:56

Okay even samenvattend (update 26 juli):

- De ECU werkt uit SRAM, zolang de spanning er op blijft (accu aangesloten?) zal hij (/zij) de gegevens in SRAM blijven gebruiken. Bij spanning eraf en er weer op zal flash memory gebruikt worden om de SRAM weer te vullen.
- Aanpassingen in SRAM kun je doen door in 'Online Tuning' te kiezen. Gegevens kun je aanpassen en zullen na 'save' direct in het SRAM van de ECU teruggeschreven worden. Let op, wel eerst SRAM op 'unlocked' zetten.
- Als je de SRAM download, dan heb je een copy die je eventueel later weer terug kan zetten als de spanning van de ECU is geweest, of gewoon om een voorgaande versie terug te plaatsen. Hiervoor gebruik je 'download SRAM' en 'upload SRAM'.
- Om de wijzigingen in SRAM ook in het Flashgeheugen te zetten (die gelezen word als de SRAM leeg is na bijvoorbeeld spanningsuitval), dien je eerst het SRAM met de BIN samen te voegen.
- Als je nu deze wijzigingen 'permanent' wilt maken dan kies je 'Upload Flash to ECU'. Hiervoor is 15v benodigd. (Sommigen mensen zeggen 13, maar dat is een kwestie van geloof, geloof ik, dat moet je dus zelf weten).
- Upload naar FLASH kan met CANbus of met BDM. Canbus in de auto (of op de werkbank), BDM op de werkbank mbv de extra aansluitingen die je op de printplaat moet aanbrengen.
- In SRAM staan naast de basisgegevens die ook in FLASH staan, ook de variabele gegevens. Zoals bijvoorbeeld de errorcodes maar ook de gegevens betreffende ontsteking afhankelijk van de gebruikte brandstof (klopt dit?).

Zoiets?

Even voor de inspiratie. Het gaat om onderstaand project. 2L, Gereviseerde bak, gereviseerd onderblok met speciale zuiger, Gereviseerde kop, 9000T koppeling, Quaife LSD, Spaghetti, Borgwarner EFR Turbo, FMIC en 3 Inch (2,5 inch) RVS downpipe.
Afbeelding
Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 26 jul, 2016 22:14

Vyv schreef:sure...
...T5 CAN FLASHer 2 will tell you which type of FLASH chip is fitted to your ECU. My advice however is that all 28F010 in T5.5 ECUs and 28F512 in T5.2 ECUs require 15 Volts at the SFI connector to avoid problems...
http://www.trionictuning.com/forum/view ... 671#p52671

Advies komt van iemand die de bootloader voor T5 heeft ontwikkeld. Gewoon 15V, ben je altijd safe, of je moet van een risico houden dan doe je het niet.
Ja ben ik 100% zeker van ik heb het nog nooit anders gedaan en er is nog nooit wat mis gegaan met flashen.
De truck is wel om een stabiele voeding te pakken zoals je bijvoorbeeld gebruikt voor een 27mc bak thuis. :wink:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 26 jul, 2016 22:36

- Aanpassingen in SRAM kun je doen door in 'Online Tuning' te kiezen voor 'Download SRAM from ECU' en dan de aanpassingen door te voeren in T5Suite. Vervolgens geef je aan 'Upload SRAM to ECU'.
Nee, in online modus kan je rechtstreeks per parameter in de ram schrijven. Om een bepaalde waarde aan te passen open je de betreffende symbol of map, die pas je aan en dan alleen maar op save klikken. T5suite schrijft hem dan direct naar de ecu. Je hoeft dus niet steeds de hele sram te downloaden en weer te uploaden. Dat laatste is wel handig om een backup te maken van al je aanpassingen en adaptatiewaarden, die kan je gebruiken om de bin aan te passen (import sram snapshot into binary) en een sram snapshot is ook heel makkelijk om na een reset (accu of ecu los geweest) de boel in één keer weer goed te zetten.

Netjes ingebouwd trouwens, zo'n strakke motorruimte zie je niet vaak :thumbup:

rte
Donateur
Donateur

Bericht door rte » wo 27 jul, 2016 9:37

Bedankt! Heb aardig wat moeite er in gestoken om de motorruimte zoveel mogelijk 'schoon' te houden. Alle draden wegwerken waar dat kon bijvoorbeeld. Maar ook de Stationairloopregeling onderaan ipv bovenop ingebouwd.

Ik heb naar aanleiding van de opmerkingen het eerdere bericht aangepast. Ik hoop dat het nu beter klopt. En dat anderen die hier mee aan de slag gaan dit ook zo begrijpen.
Vast bedankt voor de input op dit gebied.

Plaats reactie