Zwaardere klepveren?
-
Harrum
- Donateur (4x)

Zwaardere klepveren?
Mede-forummers,
Na een recentelijke dialoog met Gijs heb ik besloten om mijn MY2002 9-3 Aero op afzienbare tijd te (laten) voorzien van een T5 nokkenas, TD04 5t #6 turbo en een King Cobra.
Mijn huidige TD04 5t #5 (standaard Aero) heeft iets meer dan 200.000km zijn best gedaan en mag straks op de plank uitrusten.
Vraag is nu of het slim is om meteen zwaardere klepveren aan te brengen. Niet dat ik van plan ben om hoog in toeren te gaan rijden maar gewoon, omdat ik dan toch bezig ben.
Een verdere upgrade hoeft van mij niet. Zoals Niels het aanpakt, met zo'n mooie exotische turbo, compleet ander onderblok en gesmede zuigers, gaat mij (financieel) net even te ver.
En als dan alles in elkaar zit laat Gijs nog even z'n licht over de software schijnen om te kijken of de huidige stage 3 nog wat "opgekrikt" kan worden.
Wie kan mij advies geven over mijn klepveren vraag? (of anderszins nuttige tips?)
Groet,
Harrum
Ter aanvulling, mijn 9-3 motor is voorzien van:
- Henko brandstofpomp
- Deka's 630
- Bougies NGK BCPR7ES-11
- Nieuwe Evaps
- 3" Down pipe
- Hirsch catback + Hirsch eindpijp
- Stage 3 software (saab-tuners)
- Do88 Intercooler
- Viggen koppeling
en.... oh ja, ik rij alleen E85!
Na een recentelijke dialoog met Gijs heb ik besloten om mijn MY2002 9-3 Aero op afzienbare tijd te (laten) voorzien van een T5 nokkenas, TD04 5t #6 turbo en een King Cobra.
Mijn huidige TD04 5t #5 (standaard Aero) heeft iets meer dan 200.000km zijn best gedaan en mag straks op de plank uitrusten.
Vraag is nu of het slim is om meteen zwaardere klepveren aan te brengen. Niet dat ik van plan ben om hoog in toeren te gaan rijden maar gewoon, omdat ik dan toch bezig ben.
Een verdere upgrade hoeft van mij niet. Zoals Niels het aanpakt, met zo'n mooie exotische turbo, compleet ander onderblok en gesmede zuigers, gaat mij (financieel) net even te ver.
En als dan alles in elkaar zit laat Gijs nog even z'n licht over de software schijnen om te kijken of de huidige stage 3 nog wat "opgekrikt" kan worden.
Wie kan mij advies geven over mijn klepveren vraag? (of anderszins nuttige tips?)
Groet,
Harrum
Ter aanvulling, mijn 9-3 motor is voorzien van:
- Henko brandstofpomp
- Deka's 630
- Bougies NGK BCPR7ES-11
- Nieuwe Evaps
- 3" Down pipe
- Hirsch catback + Hirsch eindpijp
- Stage 3 software (saab-tuners)
- Do88 Intercooler
- Viggen koppeling
en.... oh ja, ik rij alleen E85!
-
AlexJ
- Donateur

Re: Zwaardere klepveren?
M.i. niet nuttig.
Wat wil je met zwaardere klepveren doen? Volgens mij vaker/hoger in de toeren rijden, toch?
Als je dat wil om meer vermogen te halen heb je een grotere turbo nodig.
Wat wil je met zwaardere klepveren doen? Volgens mij vaker/hoger in de toeren rijden, toch?
Als je dat wil om meer vermogen te halen heb je een grotere turbo nodig.
-
ashwin1
- Geregistreerd lid
je gaat van 15T #5 naar 15T #6 en je wilt "misschien" sterkere klepveren?
doe maar geen klepveren en gooi er een 18T/19T op.
doe maar geen klepveren en gooi er een 18T/19T op.
-
AlexJ
- Donateur

Mwah, waarom? Met een 19t sloop je het standaard blok. Of je haalt er niet het volle potentieel uit
Met een 15t#6 kan je het volle potentieel benutten en met een goede tune zou je binnen de marges moeten blijven van een t7 blok.
Welke marges eigenlijk? zoals 'commonly accepted by the scene', zullen we maar zeggen...
Al vind ik het opzoeken van die grens bij een t7 blok te spannend, maar dat is een andere discussie
Met een 15t#6 kan je het volle potentieel benutten en met een goede tune zou je binnen de marges moeten blijven van een t7 blok.
Welke marges eigenlijk? zoals 'commonly accepted by the scene', zullen we maar zeggen...
Al vind ik het opzoeken van die grens bij een t7 blok te spannend, maar dat is een andere discussie
-
Harrum
- Donateur (4x)

Juist, AlexJ, het doel is inderdaad om binnen te marges van het toelaatbare bij een t7 blok te blijven.
(en de grens van het t7 blok benaderen en zeker niet te overschrijden)
-
maikel2.0t
- Geregistreerd lid
Ga je naar de grens kan hij ook uit elkaar klappe ........ spaar dan voor een b2x4 onderblok hengel daar een t7 kop op en koop daarna ipv zoon suffe 15t een 19t ofzo en rij lekker met 400pk op e85...Harrum schreef:Juist, AlexJ, het doel is inderdaad om binnen te marges van het toelaatbare bij een t7 blok te blijven.
-
AlexJ
- Donateur

Eens met Maikel. Het voordeel van een 15t#6 tov van een 15t#5 is wat mij betreft niks. Trager opspoelen, misschien. Ik zou dat nooit doen.
Lekker de standaard 15t houden en een goeie tune er op is leuk zat. (en idd met de door jouw gedane upgrades zoals FMIC).
Wil je echt meer, doe dan eerst je blok verstevigen en dan verder kijken.
Maargoed, dat was je vraag niet, dus vandaar dat ik dat tot nu toe voor me heb gehouden
Lekker de standaard 15t houden en een goeie tune er op is leuk zat. (en idd met de door jouw gedane upgrades zoals FMIC).
Wil je echt meer, doe dan eerst je blok verstevigen en dan verder kijken.
Maargoed, dat was je vraag niet, dus vandaar dat ik dat tot nu toe voor me heb gehouden
-
Harrum
- Donateur (4x)

Dank voor jullie opmerkingen en meningen. Geeft weer het nodige om over na te denken......
Op dit moment heb ik nog geen onderdelen besteld, ik kan dus nog mijn eerder voorgestelde upgrade bijstellen. (en nog even door sparen)
De komende dagen dus maar wat breinslijpen.
Op dit moment heb ik nog geen onderdelen besteld, ik kan dus nog mijn eerder voorgestelde upgrade bijstellen. (en nog even door sparen)
-
maikel2.0t
- Geregistreerd lid
Kijk wat wil je? Dagelijks rijden en "zuinig" rijden of wil je een heuleee grote smile hebben en knal je er een keer een b2x4 onderblok in... samen met een 19t bijvHarrum schreef:Dank voor jullie opmerkingen en meningen. Geeft weer het nodige om over na te denken......
Als et je dagelijkse wagen is moet je niet al teveel gezeik hebbe allemaal dus wil je niet het uiterste eruit halen
-
evo
- Donateur (2x)

T5 nokkenassen zijn een leuke upgrade. Strakkere klepveren zijn daar echter niet voor nodig, tenzij je ver boven de 6500 rpm (oid) wilt gaan draaien. Maar dat was je geloof ik niet van plan.
En tenzij je niet compleet digitaal rijdt en uren 200+ zit te blazen... zal een #5 huis prima voldoen.
my 2 pence
En tenzij je niet compleet digitaal rijdt en uren 200+ zit te blazen... zal een #5 huis prima voldoen.
my 2 pence
-
Harrum
- Donateur (4x)

Dank voor je mening, Evo.
(volgens mij ben jij wel een autoriteit op dit gebied)
In elk geval is het duidelijk dat een t5 nokkenas een zinvolle upgrade is. Misschien daar dan maar eens mee beginnen.
(volgens mij ben jij wel een autoriteit op dit gebied)
In elk geval is het duidelijk dat een t5 nokkenas een zinvolle upgrade is. Misschien daar dan maar eens mee beginnen.