(Snode ?) plannen General Motors

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
MarioS
Geregistreerd lid

(Snode ?) plannen General Motors

Bericht door MarioS » wo 19 mei, 2004 12:44

Ik weet niet of dit op de goede plek staat, maar anders plaatst men het maar ergens anders.

Een artikel uit De Morgen van gisteren.

General Motors stroomlijnt Europese activiteiten

General Motors, de grootste autofabrikant ter wereld, wil zijn Europese activiteiten meer doen samenwerken. Totnogtoe hebben de drie Europese merken Opel, Vauxhall en Saab zich te veel "als een losse federatie van staten" gedragen. Dat zegt Bob Lutz, de Europese GM-topman, in een gesprek met de zakenkrant Wall Street Journal.

Lutz wil de Europese activiteiten herstructureren. Auto-onderdelen moeten meer tussen de merken worden geruild en dubbel werk moet worden vermeden. "Of een Saab dezelfde airconditioning heeft als een Opel of een Vauxhall, wie ligt daar nu wakker van ?", vraagt Lutz zich af. Hij vindt het bijvoorbeeld niet kunnen dat de ingenieurs van Saab "volledig gescheiden" van die van Opel werken. Voor de klant telt enkel het verschillende karakter van de merken, luidt het.

De Europese merken zijn de probleemkinderen van GM. Afgelopen jaar leden ze een gezamenlijk verlies van 286 miljoen dollar. In het eerste kwartaal liep het verlies verder op van 65 miljoen dollar vorig jaar tot 116 miljoen dollar dit jaar. Oorzaken zijn de aanhoudende hoge prijsdruk, wisselkoersverliezen en de aanloopkosten voor de nieuwe Opel Astra. GM Europe heeft in totaal 63.000 werknemers.

Het Amerikaanse autoconcern wil ook de druk op de Duitse regering verhogen om de arbeidswetgeving te versoepelen. Opel heeft in zijn drie Duitse vestigingen ongeveer 15.000 werknemers. Het wegtrekken van productie uit Duitsland zou het bedrijf "veel geld kosten en een ernstige ontwrichting veroorzaken."

Als het sociaal beleid niet verandert, zou Duitsland wel eens zijn status als knooppunt van de auto-industrie kunnen kwijtraken, vreest Lutz. Hij voorspelt dat de Japanse en Koreaanse concurrentie almaar meer marktaandeel zullen inpikken.

Lutz schuift geen cijfers naar voren over de winst aan kostenbesparingen of mogelijke ontslagen. "In bijna elk segment van de productie zijn we niet gecoördineerd en leveren de schaalvoordelen niet de verwachte kostenreductie op." Hij ziet onder meer mogelijkheden in de human resources- en communicatieafdelingen.

GM zal zijn Europese hoofdzetel in Zürich behouden. Maar of de managers in het Zweedse Trollhättan (Saab), het Britse Luton (Vauxhall) en het Duitse Rüsselsheim (Opel AG) de beslissingsmacht over de budgetten mogen behouden, blijft een open vraag, luidt het in de
Wall Street Journal. Voor de Belgische fabriek van Opel in Antwerpen verandert er niets. Volgens de woordvoerder Dirk Snauwaert zijn de arbeiders zeer druk in de weer met de aanloop naar de productie van de varianten van de nieuwe Astra. Aan de investeringsplannen wordt niets gewijzigd, zo luidt het.

bram
Geregistreerd lid

Re: (Snode ?) plannen General Motors

Bericht door bram » wo 19 mei, 2004 13:00

nee hey....... waar gaat het heen?

Beetje jammer.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 19 mei, 2004 13:17

:( dat belooft weinig goeds :x

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » do 20 mei, 2004 17:16

dat wisten we toch allang? wat is anders de reden dat merken als saab, volvo maar ook jaguar niet zelfstandig mochten blijven? Jammer is alleen dat t bij saab niet bij dezelfde airco als van een vectra blijft, maar t toch meer een upmarket gestylde GM-er aan t worden is.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 20 mei, 2004 17:22

bmw3er schreef:de reden dat merken als saab, V*lv* maar ook jaguar niet zelfstandig mochten blijven?
Correctie! het is niet "mochten blijven" het is "konden blijven", beide hadden simpelweg te weinig kansen
om zelfstandig te kunnen overleven.
Zonder de dollars en kennis van die cowboys hadden in ieder geval SAAB en Jaguar niet meer bestaan,
Volvo is een ander verhaal (dat is de enige winstgevende poot van de Ford motor Company)
Hebben die barbaren toch een stukje cultuur gekocht zeg maar.

Spyro
Geregistreerd lid

Bericht door Spyro » za 22 mei, 2004 11:00

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, iedereen zegt wel het is nu een opel met een saab logo erop, maarja beter zo dan helemaal geen saab meer.

Tijd zal het leren zal ik maar zeggen.

Sjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Sjaak » za 22 mei, 2004 11:45

Vector
Vectra
dit gaat wel erg op elkaar lijken toch?

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » za 22 mei, 2004 19:46

Dat bericht uit De Morgen is oud nieuws.

Via 'inside information' weet ik dat Saab Zweden nou niet echt efficiënt bezig was. Zo is het navigatiesysteem door Saab zelf ontwikkeld, terwijl er binnen GM al systemen op de plank lagen.

Saab had 1 ervan kunnen gebruiken, evt wat typische Saab-knoppen (lees: betere kwaliteit dan bv van Opel of Buick o.i.d.) erop en klaar. Maar nee, men moest die zelf ontwerpen. Resultaat: toen het ding klaar was, bleek dat er voor de drie modellen (9-3 Sportsedan, cabrio en 9-5) weer net een iets andere specificatie nodig te zijn (ontwerpfoutje, bedankt). Resultaat: meer voorraad, meer logistiek. Ergo: hogere kosten.

Kijk, daarmee ga je de 'oorlog' niet winnen. Daarom is het samenvoegen een noodzakelijk kwaad. Ik vind het prima, zolang Saab haar eigen identiteit maar houdt. Maar het delen van onderdelen zoals airco's, elektronische systemen, motoren e.d. is niet meer te stoppen.

En ik hoop dat Saab hiermee definitief uit de problemen komt, en daardoor in de gelegenheid wordt gesteld om aansprekende modellen te (blijven) produceren

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 22 mei, 2004 20:07

Een aircootje en wat andere kleine electronica maakt mij ook niet uit...
Maar om Saab mooi te blijven vinden, vind ik wel dat ze op z'n minst hun eigen benzine-turbo motoren moeten blijven maken...
Dat is voor mij toch een heel belangrijk element.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » zo 23 mei, 2004 0:26

Ruud schreef:Een aircootje en wat andere kleine electronica maakt mij ook niet uit...
Maar om Saab mooi te blijven vinden, vind ik wel dat ze op z'n minst hun eigen benzine-turbo motoren moeten blijven maken...
Dat is voor mij toch een heel belangrijk element.
Ik vrees dat de B235 uit de 9-5 zal ingaan als de laatste der SAAB motoren.
Het knappe SVC-concept zal wellicht ook geen vervolg meer krijgen... of die eer zal toch aan SAAB niet toekomen :cry:

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » zo 23 mei, 2004 10:19

Het SVC-concept kon toch niet doorgaan omdat de trillingen veroorzaakt door het mechanisme moeilijk op te heffen waren?

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » zo 23 mei, 2004 15:45

Dat de plannen over dit systeem volledig opgeborgen waren wist ik niet, maar hoe dan ook of SAAB nog verder zal mogen experimenteren (dat het nu met variabele compressie, het recycleren van gassen of nog iets anders is) betwijfel ik, laat staan een volledige motor zelf ontwikkelen.

Plaats reactie