Dakdragers

2010-2012
Gebruikersavatar
mfvb
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 115
Lid geworden op: za 28 mei, 2005 15:51
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door mfvb » ma 05 nov, 2018 20:48

Ik heb originele. Geen fatsoenlijke foto van en nu ook geen mogelijkheid om te maken, maar wordt zelf niet heel blij van de originele. Ook rubberplak die op het dak ligt (stabilisatie bestaat uit pin bij deur geklemd met sleuf in dak). En gedoe met losse kap met sleutel en imbussleutel om het vast te draaien.
Ik weet niet hoe de montage bij Thule is, maar misschien werkt dat beter?
Wat wel fijn is dat het dak gewoon open kan met de originele.
SAAB 9-5ng 2.0TTID Vector Exklusive M2011
SAAB 900S 5-deurs M1993
SAAB 96 V4 M1979 (org. 1974)

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2922
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Re: Dakdragers

Bericht door U-Poll » di 06 nov, 2018 9:40

Dat was een flinke kick! :)

Ik heb dus de Thule dakdragers en -volgens mij- hebben die precies dezelfde constructie als de 'orginele' van Saab zelf (ergo: ik denk dat het dezelfde dingen zijn, maar met ander logo er op). Ze zitten op het dak met dikke rubber blokken en een beugel die om de sponning [van het portier] grijpt en met een pennetje op z'n plek blijft. Kijk maar onder de deurrubbers, dan zie je ongeveer in het midden een klein gaatje zitten.

Alleen bij de éérste montage moet je alles netjes afstellen! Voor is nou eenmaal anders dan achter... Dit is even pielen en netjes werken. Daarna, dus montage #2 tot #tig, kost het minder dan 5 minuten om de dragers te monteren! Op ieder hoekpunt zit een inbusmoer (met sleutel er al in) die je simpelweg aan moet draaien - klaar.

Ik heb de dragers al een aantal jaren en ze gaan er steeds op wanneer we met de hele bubs naar (meestal) noord Italië gaan. Ik heb nog geen enkele lakschade! Wel is het zaak om de rubbers én lak voor montage HEEL goed schoon te maken! Ik poets het meestal met spiritus piepend schoon en smeer [de lak] dan goed met was in (dat laaste is ws overbodig, maar zo doe ik het nou eenmaal).

Mijn ervaringen zijn positief - al vind ik het voor geen meter staan op een NG... Het ruist wel wat meer, maar ach, muziek gewoon wat harder zetten. Ik houd max 180km/uur aan omdat Thule dat voorschrijft ivm de dakkoffer - gaat prima. Samen met de enorme achterbak kan je idioot veel meenemen. Dit jaar ook weer: 5 personen, volle bagage (want 3 vrouwen) en meer dan voldoende ruimte [op de terugweg] voor alle extra spulletjes.

Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2922
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Re: Dakdragers

Bericht door U-Poll » di 06 nov, 2018 10:14

Ik had de dragers en koffer nog niet opgeruimd, dus even wat detail foto's gemaakt van hoe het ding vast zit [op de auto]. Misschien dat iemand die orginele Saab dakdragers heeft kan checken of het idd hetzelfde is als deze van Thule.

Afbeelding

Onderkant van de klem. Zie dat het rubber is nu al weer vies is en er wat (zand)korreltjes op zitten! Dat gaat echt heel snel (deze hebben een weekje op onze veranda gelegen); dit moet je dus goed schoonmaken vlak voor montage! ... zo ook de lak.
Afbeelding

Klem met afgesloten klepje (met slot):
Afbeelding

Klepje open, de inbussleutel fungeert ook als borg:
Afbeelding

Inbussleutel er uit. Dat groene ding zou een soort momentsleutel moeten zijn (groene deel verdraait wanneer het strak genoeg zit):
Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
N207
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1917
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Locatie: Boskoop

Re: Dakdragers

Bericht door N207 » di 06 nov, 2018 14:24

Dit is exact hetzelfde bevestigingssysteem als de originele Saab dakdragers die wij hebben. Wij hebben de aluminium dragers, die zijn niet vierkant, maar ellips in doorsnede.
Staat inderdaad niet fraai, maar ik vind deze toch iets beter bij de NG passen dan de zwarte vierkante dragers van Thule. En er staat Saab op...

Afbeelding
96v4 "Knut" - Verona grön '73 (2007-2018)
9-3 2.3 TS Viggen Coupe - Lightning Blue '00
9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv
DionHPT - Fjord Blue '10

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17294
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Re: Dakdragers

Bericht door jelger » di 06 nov, 2018 14:40

Ok, heren, dank! Ik heb ook een schuifdak dus genoeg hoogte is bij mij ook nodig.

Ik heb de indruk - sterker, dat is geen indruk, maar dat is zo doordat er twee verschillende onderdeel nummers voor staan - dat er nog een andere (eleganter zo je wil) model is.
Heeft iemand nog ervaringen met dit model? ( https://www.esaabparts.com/saab/parts/32026331 ) Onderdeel nummer 32026331 - het blok model zoals boven is 12828243 )

Afbeelding

Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
Buckje
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 aug, 2012 19:41
Locatie: Hilversum

Re: Dakdragers

Bericht door Buckje » zo 13 jan, 2019 15:32

Die heb ik inderdaad in zwart (staal ipv alu), partnr 32026330, maar nog niet gebruikt...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De alu variant kost incl shipping in de US maar $75!
9-3SS 1.8t Linear Stage 1 (eerst G-Ice, nu DionHPT)
9-5NG 2.8T Aero XWD (Hirsch)

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17294
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Re: Dakdragers

Bericht door jelger » zo 13 jan, 2019 21:49

Thanks. Ga ik er achteraan! Was al van plan, maar ze bestaan dus echt ! ☺👍
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Plaats reactie