Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

1978-1993
Plaats reactie
Saberd
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 218
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 22:25
Regio: Kies een regio:

Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door Saberd » wo 11 dec, 2013 22:42

Goedendag,
Ik heb hier: viewtopic.php?f=22&t=135631" onclick="window.open(this.href);return false; een topic over wat aanpassingen op turbo gebied.
Betreft een 1987 900T16

Echter nu even hier een topic i.v.m. afstelproblemen van de ontsteking en wellicht een fout in de bentley (???)
Uiteraard de zoekfunctie gebruikt, daar vind ik e.a. over de nokkenas-timing (dus een tandje verkeerd, maar dan zou er meer niet moeten kloppen)

Het probleem: na 100 pogingen met de stroboscoop en verschillende posities van de kabels krijg ik de ontsteking niet op tijd (ik zie de gradenverdeling niet eens, wat ik wel zie is wat met stift gemaakte merktekens)

Wanneer ik het vliegwiel op 16graden zet (met de hand) staat de rotor in deze positie:
Afbeelding

Je stelt de ontsteking af op cilinder 1, dus zou op deze positie bougiekabel 1 (cilinder nummer 1) moeten worden aangesloten (lijkt me dan logisch)
Dit zou er dan zo uit moeten zien: (maar de auto is dan niet te starten)
Afbeelding

In de bentley staat deze volgorde (maar de auto is dan niet te starten)
Afbeelding

Met de kabels in deze positie rijd de auto als een raket, maar door het niet verschijnen van de gradenverdeling niet af te stellen
Afbeelding

Concreet de vraag, welke posities van de kabels is correct, klopt de positie van de rotor (globaal) als ik het vliegwiel op 16 graden zet (foto 1)
Want het vliegwiel kan er maar op één manier op dacht ik (?? i.v.m. een paspen?) of wellicht toch de nokkenas(sen) een tand verkeerd?

Alvast bedankt voor reacties!
Laatst gewijzigd door Saberd op wo 11 dec, 2013 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk ons dubbele T16 cabrio schuurvondst project hier viewtopic.php?f=43&t=155938

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10933
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door 72sonett3 » wo 11 dec, 2013 22:59

De ontsteekvolgorde is 1342, dus de 1324 van je 2e plaatje is in ieder geval niet goed.
Zuiger 1 moet in BDP staan van de compressieslag (alle 4 kleppen dicht), niet van de uitlaatslag (uitlaatkleppen open, inlaat dicht). Het verdelercontact waar de rotor dan naar wijst moet naar bougie 1.
Haal het kleppendeksel er eens af en kijk naar de merkjes op de nokkenastandwielen.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
JanJunior
Geregistreerd lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: wo 01 jul, 2009 22:34
Regio: Kies een regio:

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door JanJunior » wo 11 dec, 2013 23:10

Ben geen held met 16-kleppers, maar als je je klepdeksel er af hebt en je vliegwiel op 0 graden zou je volgens mij de merktekens in de tandwielen van de nokkenassen recht tegenover elkaar moeten hebben.
Verder valt me op dat de positie van de vacuumvervroeger op de distributeur 90 graden ongeveer afwijkt van de illustratie, maar ook dat kan gezichtsbedrog zijn :) en natuurlijk de correcte ontstekingsvolgorde 1-3-4-2.

Merktekens met verf op vliegwielen zijn natuurlijk een indicatie van goedbedoeld rommelwerk in het verleden, als je een werkende setting hebt gevonden regelt de auto zelf ook wel het nodige bij.

:O: (als een raket graag)

Jan
Nu är körglädjen tillbaka!

Mijn belevenissen met de Red Arrow
'87 900T8 Red Arrow #009/150
'87 900i 2-deurs sedan malachitegroen
'83 99GLi zilver
'78 99GL doradobruin
'74 99X7 rood
'72 99TS veronagroen

Saberd
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 218
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 22:25
Regio: Kies een regio:

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door Saberd » wo 11 dec, 2013 23:19

Oh oeps!

Dat heb ik er verkeerd bijgezet, ik verander het even. (ik bedoelde wel 1 3 4 2)

Maar in principe is dit toch het geval 72sonett3, het vliegwiel staat op de foto 16 graden voor het BDP. Op dat moment zou de vonk tot stand moeten komen.
Merktekens moet ik inderdaad ook even gaan bekijken, helaas toevallig net het kleppendeksel met een nieuwe pakking gemonteerd..

@ JanJunior
Het is een beetje gezichtsbedrog misschien, want het kleppendeksel is juist weer heel vlak afgebeeld.. op foto's van andere T16's lijkt de vervroeger juist heel vlak te zijn...
Bekijk ons dubbele T16 cabrio schuurvondst project hier viewtopic.php?f=43&t=155938

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11942
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door Krizzie » wo 11 dec, 2013 23:24

Een turbo is met "bijregelen" niet zo luxe als een i-tje. Dus die moet je wel nauwkeurig afstellen.

Meestal staat de vacuumvervroeger vrijwel rechtop bij een ontsteking van 16 graden, dus als hij erg scheef staat kun je er van uit gaan dat er iets niet goed staat..

Al het kliederwerk van het vliegwiel weg halen en een juist streepje op 16 graden zetten is ook wel handig, dan zie je niet tig streepjes voorbij vliegen. :P

Als je hoog octaan tankt dan kun je evt. ook iets hoger zitten op 18 graden bijvoorbeeld.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Saberd
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 218
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 22:25
Regio: Kies een regio:

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door Saberd » wo 11 dec, 2013 23:40

Krizzie schreef: Meestal staat de vacuumvervroeger vrijwel rechtop bij een ontsteking van 16 graden, dus als hij erg scheef staat kun je er van uit gaan dat er iets niet goed staat..

Al het kliederwerk van het vliegwiel weg halen en een juist streepje op 16 graden zetten is ook wel handig, dan zie je niet tig streepjes voorbij vliegen. :P

Als je hoog octaan tankt dan kun je evt. ook iets hoger zitten op 18 graden bijvoorbeeld.
De gradenverdeling is gewoon duidelijk zichtbaar bij stilstaande motor, de stiftstreepjes zijn geen probleem.. Het is gewoon vreemd dat de gradenverdeling niet voorbij komt in wat voor configuratie dan ook (van de kabels en de verdeler)

@ Krizzie, zou je misschien kunnen checken waar bij jou cilinder 1 is aangesloten bij je witte T16 8)
Bekijk ons dubbele T16 cabrio schuurvondst project hier viewtopic.php?f=43&t=155938

archibald
Geregistreerd lid
Berichten: 472
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
Regio: Kies een regio:

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door archibald » do 12 dec, 2013 1:46

72sonett3 schreef: Zuiger 1 moet in BDP staan van de compressieslag (alle 4 kleppen dicht), niet van de uitlaatslag (uitlaatkleppen open, inlaat dicht). Het verdelercontact waar de rotor dan naar wijst moet naar bougie 1.
Saberd, staat nu wellicht op de uitlaatslag voor cil1 en rotor wijst dan +/- naar 4.
Krukas één toer omhalen.
Kabels : zo is het bij mijn T16 :
Afbeelding
Je kan goed het cijfer 3 en 4 zien op de bougiekabels. 1 volgt uiteraard boven 3
Jou setting van deze foto lijkt me relatief juist. Mijn 1 ligt schijnbaar nog iets meer naar boven toe.
Saberd schreef: Afbeelding
Lijkt erop dat de Bentley hierover inderdaad aardig fout zit.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT

Saberd
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 218
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 22:25
Regio: Kies een regio:

Re: Fout Bentley? Ontsteking afstellen.

Bericht door Saberd » do 12 dec, 2013 12:24

Aha!

Ja stom, ik heb hem dan niet in de compressieslag gezet.
Het staat dus inderdaad verkeerd in het handboek! (neem ik aan, omdat ze bij onze beide auto's op deze manier geplaatst zijn)

Dan ga ik morgen het volgende doen:
-Kleppendeksel verwijderen
-Merktekens op nokkenassen controleren
-Vliegwiel controleren (of deze op 0 graden komt bij 4 gesloten kleppen, of heel erg in de buurt)
-Controleren of rotor wijst naar verdelercontact 1

Bedankt voor de reacties en foto!!
Bekijk ons dubbele T16 cabrio schuurvondst project hier viewtopic.php?f=43&t=155938

Plaats reactie