Hulp gevraagd bij afstellen actuator

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
manx
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Hulp gevraagd bij afstellen actuator

Bericht door manx » za 13 mei, 2006 20:05

Kan iemand mij vertellen hoe ik de actuator kan afstellen?
Afbeelding
foto Loek

Ik kan het borg moertje loshalen en de verstelbare as enigszins verdraaien zodat de slag naar de klep van de wastegate wordt gesteld waarbij de klep sneller (as langer maken) of later (as inkorten) opengaat.

Nu, waar ik tegenaan loop is dat als ik de borgmoer losdraai, ik slechts maar heel weinig de as kan indraaien (korter maken zodat de klep pas bij meer druk opengaat) omdat het gedeelte van de verstelbare as niet recht is maar een knik heeft (zie foto) zodat ik de as niet makkelijk kan in- of uitdraaien.

Ik heb de actuator die met twee moertjes vast zit al losgedraaid en dat geeft enige speling, maar onvoeldoende om de as naar mijn zin verder in te draaien. Ik voel vanaf de actuator trek en duw weerstand en ik wil niet forceren. Misschien moet ik ook niet aan deze as, waar het draad en borgmoer op zit, draaien maar wellicht aan het gedeelte van de as waar het voorgaande moet in- of uitdraaien. Is dat de bedoeling en is dit gedeelte (het zwarte deel van de as op de foto) makkelijk los en weer vast te maken aan het armpje (niet zichtbaar op de foto) van de wastegate klep?

Iemand? :roll:

p.s. deze foto is NIET gemaakt van mijn actuator afstelling. Deze actuator is volgens Tholen maximaal afgesteld. Mijn afstelling laat dus op de as waar het schroefdraad en borgmoer zit nog veel draad zien (dus is zeg maar nog 'flink' af te stellen. Zie als voorbeeld, als je goed kijkt, op voorbeeld foto hieronder).
Afbeelding
foto Remco
Als je alles onder controle hebt, rij je niet hard genoeg... (Mario Andretti)

John.K
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door John.K » za 13 mei, 2006 20:49

Je moet de stang loshalen van het turbohuis en dan verdraaien.
Succes
Eerst kruip-olie en een tijdje in laten trekken.
Suc6

John
------------------------------------------------------
Opvallend aan dit forum: Grootst aantal gebruikers online was 125 op Maandag 26 December, 2005 22:21

manx
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door manx » zo 14 mei, 2006 9:36

John.K schreef:Je moet de stang loshalen van het turbohuis en dan verdraaien.
Je bedoelt, op de foto, dat (zwarte) gedeelte dat aan de arm van de wastgate klep zit John?

Dat moet ik eerst daarvan los halen. Ik kan daar moeilijk bij. Hoe zit dat gedeelte vast aan dat armpje? Ik ga nl. niet rukken of trekken als ik niet weet hoe dit vast zit.

joachiem
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door joachiem » zo 14 mei, 2006 10:39

DStang zelf niet verdraaien!aleen lengte korter of langer maken net borgmoer.korter is straker dus meer basis boost :roll:

manx
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door manx » zo 14 mei, 2006 10:47

joachiem schreef:DStang zelf niet verdraaien!aleen lengte korter of langer maken net borgmoer.korter is straker dus meer basis boost :roll:
Maar Joachiem, met alleen dat moertje losdraaien kom je er niet. Als je dat moertje losdraait (en je draait het richting de actuator) dan blijft de lengte gelijk en moet je of het asje met de knik, of het (zwarte) gedeelte waar je het indraaid gaan verdraaien. Nu, het asje met de knik kun je niet 360graden draaien heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Dus je zult het andere gedeelte, dat vastzit aan het armpje van de wastegateklep, moeten verdraaien. Dat is wat John aangaf.

Mijn vraag is vervolgens hoe ik dat gedeelte los krijg, want je kunt er verrekte lastig bij heb ik gemerkt... :roll:

SpeekTuning
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door SpeekTuning » zo 14 mei, 2006 10:59

manx schreef:
joachiem schreef:DStang zelf niet verdraaien!aleen lengte korter of langer maken net borgmoer.korter is straker dus meer basis boost :roll:
Maar Joachiem, met alleen dat moertje losdraaien kom je er niet. Als je dat moertje losdraait (en je draait het richting de actuator) dan blijft de lengte gelijk en moet je of het asje met de knik, of het (zwarte) gedeelte waar je het indraaid gaan verdraaien. Nu, het asje met de knik kun je niet 360graden draaien heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Dus je zult het andere gedeelte, dat vastzit aan het armpje van de wastegateklep, moeten verdraaien. Dat is wat John aangaf.

Mijn vraag is vervolgens hoe ik dat gedeelte los krijg, want je kunt er verrekte lastig bij heb ik gemerkt... :roll:
Allereerst zoals al genoemd werd moet je een beetje kruipolie in laten werken op/tussen het moertje/schroefdraad.

Je draait nu het moertje een stukje terug op de wastegateactuator stang.

Daarna haal je de borgveer weg die zich aan het stangetje van de waste-gate bevind. Dit geeft je de mogelijkheid om het stangetje van de actuator los te nemen.

Met een waterpomptang o.i.d. houd je nu het stangetje vast richting membraandoos van de actuator, daar waar geen schroefdraad zit.

Nu kun je het andere gedeelte in- of uitdraaien, waarmee je de max.druk (basislaaddruk) hoger of lager zet.

Draai je het stangetje in, krijg je een hogere druk. Draai je het stangetje uit, krijg je een lagere druk.

Nu het stangetje weer op de waste klep zetten en weer borgen met het veertje. En niet te vergeten het moertje weer vastdraaien.

....zo beetje duidelijk?

groeten Sander
SpeekTuning.. Tuning and Spare parts

http://www.SpeekTuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Dynamictuning.de" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Saab-Portal.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Saab 9-5 Estate 2,3 Aero MY'08 / Saab NG900 'Viggen' MY'96 / Saab 9-3 2.0t My'02 / Saab 900 Classic T16 MY'80

manx
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door manx » zo 14 mei, 2006 16:13

speektuning schreef:Daarna haal je de borgveer weg die zich aan het stangetje van de waste-gate bevind. Dit geeft je de mogelijkheid om het stangetje van de actuator los te nemen.
Ik wist niet (kon het niet goed zien) hoe dat stangetje vastzit Sander. Nu dus wel... Blijft wel een gepiel omdat borgveerringetje los te krijgen. :wink: Maar alsnog bedankt; ik heb het inmiddels gefixed (zie onderstaande foto's) én met het gewenste resultaat!
Afbeelding
Actuator vóór afstelling...

Afbeelding
Actuator ná afstelling...

sterkstromer
Donateur 2019
Donateur 2019
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hulp gevraagd bij afstellen actuator

Bericht door sterkstromer » zo 10 nov, 2019 23:13

Sorry voor het omhoog schoppen, maar ik heb een vraag over het afstellen... Ik heb een 0,6 bar wastegate actuator laten monteren. Is het dan zo dat je de basisdruk niet lager krijgt dan 0,6 bar? Ben er een beetje mee aan het klooien, maar kom niet lager dan 0,64 bar en als ik de as langer wil maken, dan heb ik niet genoeg schroefdraad meer!
Nu:
Saab 9-3 Cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1)
Gehad:
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986

evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door evo » zo 10 nov, 2019 23:57

Ik snap niet helemaal wat je wilt bereiken, Wil je 0.6bar base boost, of meer? Als dat zo is, zal je ook je boost maps daarop aan moeten passen (als je het netjes wilt doen).

Maar dat terzijde....

Een 0.6bar wategate actuator zou vrij (dus zonder voorspanning) de arm moeten bewegen bij.... 0.6bar druk. Aangezien je altijd wel iets aan voorspanning nodig hebt, zal je " baseboost" altijd ook iets (of iets meer) hoger uit komen (als je het goed doet).

Trouwens wel een serieuze kick! Niet die 0.6bar, maar deze thread. Applaus!!! :mrgreen:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

sterkstromer
Donateur 2019
Donateur 2019
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door sterkstromer » ma 11 nov, 2019 0:33

Dank voor het applaus!

En ook dank voor het zinnige antwoord, ik had als idee minder base boost zoals in de T5-manual, maar dat wordt hem dus niet. Reden is boost overshoot, maar dat past niet in dit topic.
Nu:
Saab 9-3 Cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1)
Gehad:
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986

Plaats reactie