Toen ik afgelopen week dit topic las, dacht ik even aan te haken op de discussie over de Michelin Pilot Sport 4 en 4S en mijn tevredenheid met onze band op de cabrio, de Continental SportContact 6 (SC6). Toen ik de band nader had bekeken, kwam ik er echter achter dat wij
geen SC6 onder de cabrio hebben, maar PremiumContact 6 (PC6).
Nu ik me wat meer ingelezen heb, blijkt het dat de SC6 pas vanaf 19" beschikbaar is en de PC6 zowel de SC5 als PC5 opvolgt. Het idee is dat de SC6 sportiever kon worden en de PC6 een iets comfortabeler band moet zijn. Zover dus twee tegenhangers van Continental om te overwegen als je ook de Michelin PS4 en PS4S in gedachten hebt.
Zelf wil ik best eens de PS4 of PS4S overwegen voor de cabrio, maar ik wil niet dat het te hard wordt. We hebben er nu 215/45/17 onder zitten (standard maar voor de Viggen wielen) en hoewel de OG Cabrio een slappe bak is en dus gevoelig voor te harde banden, ben ik erg te spreken over de PC6. Achter hebben we nu 2.5 jaar oude banden met +/- 4-5mm profiel na 15dkm. De banden op de vooras hebben we in het voorjaar na ongeveer 12dkm moeten wisselen, omdat we net op de grens zaten voor de MFK (APK). Het enige dat ik dus eigenlijk aan te merken heb op de banden is de relatief snelle slijtage op de vooras, maar aan de andere kant heb ik ook graag wat momentum op de bergpas en verslijt ik liever de banden dan de remmen om snelheid te verliezen...
Over een jaar of twee zou ik echter graag de Michelin Pilot Sport uit proberen, hoop echter niet dat het oncomfortabler gaat worden. Is daarvoor de 4 of de 4S beter en zouden deze iets langer meegaan dan de banden van Continental?
Op de 9000 hebben we overigens Michelin Primacy 4 banden (195/55/15 meen ik), die eigenlijk prima bij het karakter van de goede oude koe passen. Niets te klagen vooralsnog.
Op de 9-3x hebben we ook Continental banden, maar dan All-season exemplaren van 225/50/17. Deze zijn eigenlijk ook prima, maar ik vind wel dat ze snel gaan huilen in snelle bochten op droog asfalt. Misschien dat we ooit eens van 17" naar 18" gaan wisselen, maar dan moeten we eerst nog van die gave Inca wielen vinden.