Panne in Umbrië

1997-2010
Plaats reactie
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » za 04 aug, 2012 20:49

Saab-genoten! Na 2200km gaf mijn Saab er plots de brui aan! Midden tijdens het rijden, floep, toerenteller naar nul, alle lampjes aan, loodzwaar stuur en dito rem. Kak. Hup naar de zijkant en starten. Met moeite ging hij aan maar binnen de 20 sec weer alles uit. Toen kreeg ik 'm dus niet meer aan. Na een half uur ging het ding weer. Godzijdank een parkeerhaventje. Toen heb ik er een andere DI cassette in gezet... na 10min rijden ging het weer mis. Uiteindelijk naar een tankstation gerold en de ANWB gebeld. Lang gedoe later (2 uur) kwam er een takelwagen langs. Geen monteur dus en zeker geen eentje met een uitleesding! De vent start de auto en het loopt weer als een tierelier. Uitwiselijk de laatste 50km (slinger-bergweggetje), zónder airco, toch de eindbestemming bereikt. Het ding ging als vanouds.

Wat nu? De dichtsbijzijnde Saab dealer zit volgens mij in Perugia en is maandag pas weer open.

Mijn hypothese is dat de 'warmtebalans' van de motor de laatste km's fout was: 40 graden buitentemp (!!), 130km/uur op de snelweg, volle bepakking, 4 personen aan boord en dakkoffer. Mijn auto is ook best heftig getuned...

Kan dit de 'simpele' oorzaak zijn? Welk onderdeel begeeft het 't eerste wanneer de lucht temperatuur te ver oploopt?

Heel graag tips wat ik kan doen en/of checken. Ik heb een kist gereedschap mee (plus multimeter) en ben een medium klusser.

Theo

sprankel
Geregistreerd lid

Re: Panne in Umbrië

Bericht door sprankel » za 04 aug, 2012 21:17

eerste gedacht is bdp sensor

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » za 04 aug, 2012 21:31

sprankel schreef:eerste gedacht is bdp sensor
Yeps - maar die heb ik een half jaar geleden preventief vervangen. Tijdens de tweede (of derde) keer uit vandaag heb ik daar trouwens een fles water op leeggespoten ... Nada effect.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » za 04 aug, 2012 22:38

U-Poll schreef: Mijn hypothese is dat de 'warmtebalans' van de motor de laatste km's fout was: 40 graden buitentemp (!!), 130km/uur op de snelweg, volle bepakking, 4 personen aan boord en dakkoffer. Mijn auto is ook best heftig getuned...
NB: ook de airco stond dus aan.

Het vreemde is wel dat de wijzer van de motortemperatuur exact op '9 uur' stond, de hele tijd.

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » za 04 aug, 2012 23:12

Heeeel stomme insteek; geen losse accuklem?

0240613
Geregistreerd lid

Panne in Umbrië

Bericht door 0240613 » zo 05 aug, 2012 1:17

Open Sid? Zo ja dan kan je mogelijk de evt foutcode via de open Sid terugvinden. Is volgens mij een hex decimale waarde moet dus even vertaald worden naar een "normale" code. Volgens mij heeft het de volgende afkorting fcd

Succes

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 05 aug, 2012 2:12

Geen idee wat het kan zijn, maar de wijzer blijft strak op 9 uur staan vanaf 80 tot 115 graden. Dus dat zegt niet heel veel. Echter bij 115 graden zou er nog niks uit mogen vallen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 05 aug, 2012 6:03

doet me denken aan warmloop / vastloop achtige zaken.

flink afkoelen en de klemming van de zuiger is weg. alles werkt nog wel maar de warmte intern wrijving loopt op met noodloop /stop als gevolg.

compressietest of endoscopie om te zien of er idd sprake is van verklemming. en een tech 2 zoeken om al het andere uit te sluiten, maar dat deed je al. en je had geen ce melding voor te arm mengsel bv?

kun jij black sludge uitsluiten?
veel sterkte en wat ontzettend balen.
Rein

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » zo 05 aug, 2012 8:00

- Accuklemmen zitten vast
- Helaas geen Open SID, schijnt niet te kunnen met mijn systeem/navi
- Ik weet redelijk zeker dat de zuigers vrij blijven lopen bij de uitval, geen vast/warmloper.
- Twee weken geleden zijn olie en filter vervangen en er was toen geen enkele indicatie op BS. De olie ziet er ook 'helder bruin' uit.

Het moet echt iets zijn dat temp-afhankelijk is. Na rust rijdt het ding steeds weer; hoe langer de pauze hoe langer rijdt hij weer...

Bougies? LMM? Oliepomp? Waterpomp? De radiator voelt namelijk lang niet zo warm als het kleppendeksel. Onzin? Waar wordt de temp-van-de-tempwijzer eigenlijk gemeten? Als deze bij de radiator meet en de waterpomp werkt slecht, dan kan het blok toch (te) warm worden?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 05 aug, 2012 8:32

temp sensor: zit aan de zijkant rechts van je bovenblok richting gkh. maar dan loopt je temp meter op.
gelukkig geen bs of vastloperachtig gedoe.
we denken met je mee.

slaat de radia fan goed aan? indicatie dat dat gedeelte goed is. genoeg koelvloeistof (al gecheckt natuurlijk) ?

oeps, zie nu pas dat het om een MY2009 gaat ipv 1999. die temp sensor zal wel niet kloppen dan.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 05 aug, 2012 8:55

heey
je motor valt uit >draait die dan nog wel rond met de starter ?
zelfde als miller denk ik dat wanneer je temp meter op 9 uur staat er niks mis kan /mag gaan ivm warmte
heb je bij moment van uitval druk op je benzine (zwarte nippel op je brandstofrail )
heb je de tankstop er al eens afgedaan (warme benzine )pppfffffsssssssssssssst

tja ik meen nog iets te weten ivm veilig tunen :wink: dat het begint met vernieuwen van de radiator ,maar denk dat dat in deze de oorzaak niet is (zie meter op 9 uur )

mvg werner

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » zo 05 aug, 2012 9:34

Werner - bij de volgende uitval check ik beiden meteen. Die zwarte nippel indrukken toch? Hééél vaag dénk ik gisterenavond een lichte benzineheur achter de auto te hebben geroken (toen we aankwamen, dus na een uur goed rijden). Toen ik echt wilde ruiken, was het weg. Héél vaag dus. Hebben jullie hier iets aan? @Werner: tankdop pssst?

... Of enger: brandstofpomp of -filter?

Mijn vrouw vond het raar dat de benzinemeter heel lang 'vol' aangaf terwijl we al een flink end hadden gereden na de laatste tankbeurt.

Ik wil het ding maandag laten uitlezen in Perugia (Saab dealer). Heeft dit zin? Staan de foutcodes er nog in? De CE is er niet meer.

Vanochtend bougie #2 getrokken, volgens mij ok. Toch? Hierbij een iPhone foto:
Afbeelding

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 05 aug, 2012 11:16

Dat is inderdaad erg schoon. Heb je het nippeltje bovenop de benzinerail ingedrukt? Dan zie je of er genoeg brandstofdruk is of niet.

-edit- laat maar, je zegt juist net dat je dat nog gaat doen. Als je de achterbank omhoog klapt en het contact aan zet, hoor je dan gezoem van de benzinepomp?

P.s.
BS mag bij MY09 toch echt geen issue zijn. De radiator gaf bij mij pas na 375.000km echt koelingsproblemen. Kun je dus allebei negeren lijkt me.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Panne in Umbrië

Bericht door Thieuke » zo 05 aug, 2012 12:00

Als de CE weg is staan de codes er nog wel in, echter het "euvel" is binnen de gestelde normen niet meer voorgekomen, dus verdwijnt het lampje.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 05 aug, 2012 12:10

Meestal is het bij die CE's zoiets: "na 3x euvel niet meer voorkomen binnen bepaalde meetgebieden, lampje uit" en dan "na 25x euvel niet meer voorkomen binnen bepaalde meetgebieden, code wissen".

Plaats reactie