Air/Fuel ratio

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
BartW
Geregistreerd lid

Air/Fuel ratio

Bericht door BartW » vr 27 jul, 2012 18:13

ik heb de goede man uit Neer gebeld en eens gevraagd wat zijn mening was over het te arme mengsel van mijn saabje...
Hij vertelde me dat als ik mijn brandstof toevoer ga verhogen door chipje en eventueel andere injectoren dat dit geen vermogen winst gaat opleveren.. :-S+

Je wil puur een goed A/F verhouding om een goede verbranding te krijgen en genoeg koeling te geven aan de zuigers en de kleppen...

Klopt hier wat van? De man heeft heel veel ervaring, dus ik moet bijna wel zijn praatje geloven! :(

Wat raden jullie aan?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Vyv » vr 27 jul, 2012 19:39

Arm lopen is sowieso slecht. Dan gaan je zuigers smelten, vraag maar aan windekind.
Dus je wil een goed of rijk mengsel hebben onder vollast (veel turbodruk) dan heb je iig genoeg benzine nodig.
Dan heb je goede injectoren / brandstofdruk regelaar / brandstof pomp / fuelchip nodig. Toch?

Maar deze vragen kunnen wellicht beter gesteld worden in het tuning subforum. Meer tuning freaks daaro....

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Krizzie » vr 27 jul, 2012 19:48

Dan vraag ik mij af waar mijn paarden zich allemaal verstopt hebben... :|

Met meer brandstof (en lucht uiteraard) krijg je toch een grotere/betere explosie en dus meer kracht of denk ik nu helemaal verkeerd?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Air/Fuel ratio

Bericht door Vyv » vr 27 jul, 2012 20:02

Topic gesplitst.

Naar aanleiding van de vermogensbank-meeting in Goes zijn er een aantal specifieke tuningvragen die beter thuishoren in het Turbo en Tuning subforum.

Waar zijn de paarden gebleven? Zoals Ruud al zei, benzine is al suiker voor een sportman. Te weinig brandstof is te weinig prestaties. Hij zegt dat een turbo motor tegen de A/F 12 moet gaan lopen voor ideale prestaties. Je zag bij de T7 jongens Edracket en john52 dat de software dat ook ging doen.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 27 jul, 2012 20:08

Is er eigenlijk een manier om te testen of je brandstofpomp nog doet wat ie moet doen? Ik wil best een nieuwe pomp kopen, maar dat wil ik wel weten of de oude inderdaad zijn beste tijd gehad heeft.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 27 jul, 2012 20:13

brandstofdrukmeter op de fuelrail aansluiten.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 27 jul, 2012 20:14

@ Vyv,

Maar dat spreekt het verhaal van Bart zijn mannetje dan dus een beetje tegen..

Ben het wel met Ruud eens though.

Even een vraag uit mijn eigen topic.

Ik heb nu een fuelchip (Speedparts/Speek) vergeleken met de AF waardes van BartW (Standaard chip) kon je zien dat er ongeveer een half AF punt gemiddeld verschil in zat. De chip doet zijn werk dus goed. Maar wat nou als ik bij de nieuwe brandstofpomp ook een nieuwe (Progressive)drukregelaar neem? (Wat sommige ook een verstandige upgrade vinden) Is die fuelchip geschreven voor een bepaalde benzinedruk of maakt dat verder geen verschil in bijvoorbeeld de loop van de motor tijdens normaal rijden?

BartW
Geregistreerd lid

Bericht door BartW » vr 27 jul, 2012 20:51

Turbobakk, wat voor injectoren heb jij?

En kan ik die nog nieuw kopen ergens?

Grts
BartW

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 28 jul, 2012 0:45

Afbeelding

Dus je kunt je afvragen waarom we allemaal Lambda=1 rijden... :wink:

Googlen op air fuel torque enzo levert veel leuke hits op... Maar als je op de bank bent geweest lijkt me dat juist het uitgelezen moment om dit bij ieders speciefieke setup te optimaliseren.... of zit er dan naast?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 28 jul, 2012 17:36

Die lucas injectoren draaien op 3bar...260cc/pm-groen en oranje...in de praktijk minder zonder fuelchip.
je kan wel de druk en fuelchip gaan verhogen zodat hij even die max 260cc in spuit maar dit is minimaal en met meer turbodruk kunnen ze dit toch niet onder de afr 13 houden....heel onstabiele afr,s vind ik zelf wat ik hier en daar zie.
Dingen spuiten gewoon niet meer in! 260:5=52x4=208pk...zou je dus kunnen halen als je max kan inspuiten met die injectoren.
Wil je meer pk dan heb je meer lucht nodig dus meer turbodruk...meer turbodruk houd in dat je meer benzine moet inspuiten dus heb je grote injectoren nodig en een ander chipje zodat je de boel niet verzuipt tijdens normaal rijden en stationair draaien...vol last moet alles ook kloppen natuurlijk.

Ik heb dit bij Lucas geprobeerd maar het gaat niet lukken jongens geloof mij :lol:

Ik zeg oude classic turbo: bouw er gewoon een breedbandcontroller in zodat je kan zien wat je mengsel doet en kijk dan eens naar wat extra peut inspuiten met een 5e injector ofzo....Op een garret turbo ga dit al 260pk en met een iets groter ding 282pk...das toch 250pk aan de wielen.

voor Afstellen van apc-montage en maken van 5e injector en breedbandsonde er aan hangen kun je mij altijd een pb doen als je meer pk,s wil.

Fuelchip op maat en andere injectoren kosten uiteindelijk meer(als het al lukt :lol: ) dan een breedbandsonde-controller en 5e injector....fuelswitch,rubber met aansluiting voor 5e injector,1 injector,banjoboutje dubbel,benzineslang met banjo oogje,fuelrailtje, en een injector van circa 220cc dan ben je er al,even afstellenop turbodruk vs afr,s wat van je turbo af hangt natuurlijk want het heeft niet veel zin om met een mitsu turbo die op een classic zit 1,5bar te gaan draaien want dan is de turbo snel stuk voor die 10pk extra :mrgreen:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 29 jul, 2012 1:12

Zou je voor 200pk aan de wielen al die 5e injector nodig hebben? theoretisch gezien niet..

3", FMIC en goede pomp/drukregelaar zou dan toch moeten volstaan of niet?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 29 jul, 2012 16:02

goede intercooler(orgineel is klein en zit niet in de rijwind) goede downpipe en dan max 1bar draaien met een juist mengsel moet je toch blij zijn met 190/200 wiel pk,s....zo super zijn die mitsu turbo,s die op de classic ziten niet en als meer druk gaat draaien lopen die dingen stuk....best is eigenlijk 0,85/0,9bar want meer druk wil niet altijd zeggen dat je meer of mooiere pk,s krijgt.

200pk moet kunnen als alles op orde is Krizzie.

brinky
Donateur
Donateur

Air/Fuel ratio

Bericht door brinky » zo 29 jul, 2012 16:44

Joa, waarom deel je 260cc door 5? Het zal vast ergens op gebaseerd zijn, maar waarop?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 29 jul, 2012 20:28

denk dat het hier mee te maken heeft:
Brake Specific Fuel Consumption: is the amount of fuel consumed (in lbs. per hour) for each horsepower made. This should be .45 to .50 for naturally aspirated engines, .55 to .60 for supercharged engines, and .60 to .65 for turbocharged engines.
http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4" onclick="window.open(this.href);return false;

BartW
Geregistreerd lid

Bericht door BartW » ma 30 jul, 2012 10:22

heeft het misschien te maken met het feit dat ik de cat er onderuit heb gehaald.. Dat de lamda nu een andere waarde meet en daarom ik te arm mengsel heb?

Dus: Als ik alles optimliseer met nieuwe injectoren (eventueel de oude laten reiningen), benzine pomp in goede staat en een nieuwe FPR (3.0 bar) en een speedparts fuelchip (+ 3"dp,cat-loos,1bar turbodruk, standaard IC) zit ik goed voor een +- 190 pk aan de wielen?

Plaats reactie