Amul-waarde??

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Mik (9000 lpt)
Geregistreerd lid

Amul-waarde??

Bericht door Mik (9000 lpt) » wo 04 jul, 2012 22:58

Hoi Saabrijders,

Sinds kort heb ik via de Saabtuners de grotere benzinepomp en rij constant op E85 met mijn Saab 9-3 2.0ftp (bj2001) stage 1 (saabtuners).
Nu merk ik dat mijn Amul-waarde vrij hoog is rond de 700. Nu heb ik een ongeveer 125 kilometers gereden waarvan de laatste 50 op de cruise met 110 op de tellers, maar de waarde wilde niet echt zakken, terwijl ik voorheen dus standaard pomp en op benzine rond de 300 zat met de amul-waarde.
Dus mijn vraag is moet ik me met een waarde rond de 700 zorgen gaan maken?
Bijvoorbaat dank voor reactie's.

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Amul-waarde??

Bericht door carlsson » do 05 jul, 2012 0:18

Deze tread eens doorlezen: http://translate.google.com/translate?h ... 2476-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
je moet hem wel op de originele taal Engels zetten, boven helemaal recht.

Mik (9000 lpt)
Geregistreerd lid

Bericht door Mik (9000 lpt) » do 05 jul, 2012 1:33

Thanks voor je reactie, maar echt veel wijzer wordt ik er niet van. Maar moet ik
me nu ongerust maken? Volgende week zit er langere trip naar tjechien aan te komen!!!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 05 jul, 2012 4:18

Was voor mij ook nieuw, maar zowel te rijk of te arm rijden lijkt mij niet optimaal, vooral te arm, want dat schijnt tot oververhitting te kunnen leiden.

Is ook de vraag of je ECU goed is ingesteld:
tekst uit: http://old.ecoscore.be/ecoscore/documen ... n_vito.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Benodigde aanpassingen voor mengsels >5 %
Het octaangetal van benzine is een maat voor de klopvastheid van de brandstof, ofwel de
weerstand tegen vroegtijdige ontsteking - het zogenaamde “kloppen”. Hoe hoger het octaangetal
van de brandstof, hoe kleiner de kans dat de motor gaat kloppen. Het kloppen
wordt veroorzaakt door vroegtijdige ontbranding van de brandstof in de motorcilinders en
dat geeft de zuiger een klap, waardoor op de lange duur ernstige motorschade kan ontstaan.
Door 10 % bio-ethanol toe te voegen aan de benzine, gaat het octaangetal van de
brandstof met twee punten omhoog. Daarom wordt bio-ethanol ook wel een
“octaangetalverbeteraar” genoemd.
De lucht-brandstofverhouding die nodig is om benzine zonder overmaat aan lucht volledig
te verbranden is circa 14,6:1. Dit betekent dat er 14,6 kg lucht nodig is om 1 kg brandstof
volledig te verbranden.
Een 10 % bio-ethanolmengsel heeft doorgaans een zuurstofgehalte van zo'n 3,5 % en de
zuurstof in de bio-ethanol heeft invloed op de lucht-brandstofverhouding van de motor. Het
is meestal nodig om de motoren op een lagere lucht-brandstofverhouding af te stellen vanwege
de zuurstof die al in het bio-ethanolmengsel zelf zit.
Het motormanagementsysteem dat in de meeste moderne auto's zit, meet de luchtbrandstofverhouding
elektronisch en past deze bij gebruik van bio-ethanolmengsels automatisch
aan de juiste verhouding aan. Sommige auto's kunnen echter slechts een zuurstofgehalte
van maximaal 3,5 % compenseren (dat komt overeen met een 10 %-mengsel
bio-ethanol). Oudere voertuigen hebben doorgaans geen motormanagementsysteem,
maar werken met een brandstofcarburateur. Voor die auto's moet het luchtbrandstofmengsel
dat de carburateur levert handmatig worden ingesteld op de extra zuurstof
die in het bio-ethanolmengsel zit.
Het kan ook nodig zijn om het brandstoffilter vaker te vervangen, omdat bioethanolmengsels
afzettingen kunnen losmaken die al in de brandstoftank en -leidingen
zaten.
Bio-ethanolmengsels verdampen minder goed dan 100 % benzine en dus is hun koude
start 's winters slechter. Daarom hebben sommige auto's een kleine aparte tank met
100 % benzine om de auto te starten bij koud weer.
Voertuiggarantie
Sommige voertuigfabrikanten stellen een maximum aan het bio-ethanol-percentage in de
benzine van 5 volumeprocent, terwijl anderen tot 10 volumeprocent gaan. De eigenaar van
het voertuig dient deze aanbevelingen in acht te nemen om te voorkomen dat de fabrieksgarantie
vervalt.
Omgang met de brandstof
Een ander aandachtspunt is de wateraantrekkende eigenschap van bio-ethanol, die problemen
kan opleveren bij de omgang, het opslaan en de distributie van deze brandstof.
Bio-ethanol-benzinemengsels kunnen niet in een standaardreservoir met drijvend dak worden
opgeslagen en zijn moeilijk via het bestaande netwerk van pijpleidingen te distribueren
vanwege de kans op vervuiling van de brandstof. Daarom wordt er vaak pas gemengd op
de distributiepunten zelf. Ook is het voor de brandstofproducent moeilijker om te voldoen
aan de dampdrukeisen die aan de brandstof worden gesteld.
Mengsels van meer
dan 5 % vereisen
aanpassing van het
motormanagement.
Het motormanagement
moet rekening
houden met
de extra zuurstof in
de brandstof.
Maak brandstoffilters
vaker
schoon.
De koude start kan
moeilijker worden.
Lees de garantievoorwaarden
voordat
u een mengsel
van meer dan 5 %
gebruikt.
Ga voorzichtig om
met bio-ethanol.
Brandstoffen en voertuigtechnologie
38

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 05 jul, 2012 6:09

Mik (9000 lpt) schreef:Dus mijn vraag is moet ik me met een waarde rond de 700 zorgen gaan maken?
Kort en on-topic antwoord: Nee, je hoeft je geen zorgen te maken.

Die 700 zorgt juist voor een stoïchiometrisch mengsel bij closed loop, precies goed dus.

Mik (9000 lpt)
Geregistreerd lid

Bericht door Mik (9000 lpt) » do 05 jul, 2012 9:14

Thanks voor jullie reactie en info.

Groeten Mik.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 05 jul, 2012 16:43

En het verhaal van carlsson over te arm / te rijk is niet van toepassing / veel tekst weinig hulp.
De lambda sonde zorgt er voor dat er (tenzij het ding kapot is) lambda 1 gereden wordt op cruise snelheden, perfect dus.
Amul zorgt er voor dat lambda 1 gehaald wordt.

Plaats reactie