Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

2002-2012
Gebruikersavatar
fozwart
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5430
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door fozwart » za 28 dec, 2019 19:13

Jungleman schreef:
za 28 dec, 2019 15:41
Heb je geen 6bak, dan?
1.8i heeft alleen een 5-bak
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Frans P. » ma 30 dec, 2019 13:19

RoccoH schreef:
za 28 dec, 2019 18:56
De 1.8 injectie (niet-turbo)-modellen hebben een aanzienlijk kortere bak
Straks mogen we overdag toch maar 100 rijden.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7090
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » do 02 jan, 2020 11:14

ik rijd nu een paar weken met de 9-3 1.8t en er vallen me een paar dingen op:

versnellingsbak: de eerst drie versnellingen moet ik met beleid inleggen, vooral van 2 naar 3 vrees ik gekraak als ik dat snel zou doen. dus langzaam naar 3, en dan voel je via de pook de 'vorkjes in elkaar grijpen', en kan ik de schakelgang afmaken.
interieur: komend uit een Volvo V60, zijn het maar iele stoeltjes, duidelijk van mindere (GM?) zitkwaliteit. zelfs minder dan van een 9000. kwaliteit van de materialen is ook minder dan in de Volvo. wel vreemd, aangezien ze qua ontwerpleeftijd en nieuwprijs angstig dicht bij elkaar zaten.

maakt het dat ik heimwee heb naar de V60? nee. want de 9-3 heeft een betere kachel EN stoelverwarming. wat ik wel nog eens zou willen bekijken of het mogelijk is: een ander interieur erin, als in: zwart leder, met wat meer lendensteun aan de voorstoelen. maar of dat lukt...want ook voor de 9-3 worden dit soort zaken schaars.

nou alleen de Dubbeldins Alpine weer laten doen waar hij voor ontworpen is...
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5430
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door fozwart » do 02 jan, 2020 14:28

Jungleman schreef:
do 02 jan, 2020 11:14
ik rijd nu een paar weken met de 9-3 1.8t en er vallen me een paar dingen op:

versnellingsbak: de eerst drie versnellingen moet ik met beleid inleggen, vooral van 2 naar 3 vrees ik gekraak als ik dat snel zou doen. dus langzaam naar 3, en dan voel je via de pook de 'vorkjes in elkaar grijpen', en kan ik de schakelgang afmaken.
Misschien even eventuele speling uit de kabels halen? Hij zou goed moeten kunnen schakelen. Is niet een specifiek probleem.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Frans P. » ma 06 jan, 2020 0:54

Jungleman schreef:
do 02 jan, 2020 11:14
ik rijd nu een paar weken met de 9-3 1.8t en er vallen me een paar dingen op:

versnellingsbak: de eerst drie versnellingen moet ik met beleid inleggen, vooral van 2 naar 3 vrees ik gekraak als ik dat snel zou doen. dus langzaam naar 3, en dan voel je via de pook de 'vorkjes in elkaar grijpen', en kan ik de schakelgang afmaken.


De mijne met 160.000 KM op de teller schakelt als boter zo zacht. Als ik over iets tevreden ben dat is het wel het schakelen.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13059
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Henk-Jan » ma 06 jan, 2020 8:24

Dat is wel frappant, gezien wij niet eenzelfde probleem hebben als Jungleman, maar ook met geduld moeten schakelen. Zeker als de bak koud is, gaat het van 1 naar 2 best zwaar en van 2 naar 1 is soms haast geblokkeerd vroeg in de ochtend bij lage snelheden.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Verleden & toekomst: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7090
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » ma 06 jan, 2020 9:15

'Terug naar 2' is ook niet altijd een pretje, vooral niet met een koude motor/bak.

Net bericht van Hirsch ontvangen: vanaf dag 1 getuned naar 195pk. Ik had al zo'n vermoeden, hij is sneller dan de V60 en ze zijn even zwaar, waarbij de V60 150pk uit 'slechts' 1600t cc levert, en de 9-3 150pk uit 'n 2.0t.

Slot van het achterportier bekijk ik vandeweek, moet daarvoor een stevig stukje staaldraad zien te scoren.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5187
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door RoccoH » ma 06 jan, 2020 20:00

Jij had momenteel toch voldoende 2,5 mm kwadraat? ;)

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7090
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » ma 06 jan, 2020 20:20

ja, maar dat is electradraad van koper. daarmee trek je niet even een palletje opzij om een portier te openen :roll:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Blackboxer07 » ma 06 jan, 2020 20:32

Je hebt ook 4mm kwadraat draad voor aansluitingen in de meterkast. Dat is best wel stug en sterk.

jgvdv
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door jgvdv » ma 06 jan, 2020 22:16

Wat betreft schakelen bakolie vervangen doet wonderen
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7090
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » ma 06 jan, 2020 23:37

met slechts een ton-en-een-beetje in bijna 11 jaar is de olie waarschijnlijk eerder oud geworden van het stilstaan dan van het vele rijden. bak-olie lijkt me een ondergeschoven kindje in het hele onderhoudsschema van een auto.

is zoiets zelf te doen? en kabels checken/afstellen?

4mm2 koperdraad moet ik ergens hebben, maar waar :-S+ zoals bij veel klussen gaat ook hier in de renovatie een groot deel van de tijd zitten in het opzoeken van gereedschap en/of materialen :mrgreen:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13059
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Henk-Jan » do 16 jan, 2020 19:42

jgvdv schreef:
ma 06 jan, 2020 22:16
Wat betreft schakelen bakolie vervangen doet wonderen
Hartelijk dank voor de tip. De 9-3x moest vandaag toch naar de garage voor een kleine beurt + haldex service, dus heb ik gelijk de bakolie laten vervangen. Wat een verschil! Voorheen vond ik het schakelen maar zo-zo, maar nu is het ruim voldoende. Het zal nooit een Honda worden, maar het is al veel soepeler en gemakkelijker geworden. Echt de moeite/kosten waard.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Verleden & toekomst: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...

Plaats reactie