Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

2002-2012
Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 5751
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door fozwart » za 28 dec, 2019 19:13

Jungleman schreef:
za 28 dec, 2019 15:41
Heb je geen 6bak, dan?
1.8i heeft alleen een 5-bak
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Frans P. » ma 30 dec, 2019 13:19

RoccoH schreef:
za 28 dec, 2019 18:56
De 1.8 injectie (niet-turbo)-modellen hebben een aanzienlijk kortere bak
Straks mogen we overdag toch maar 100 rijden.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7379
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » do 02 jan, 2020 11:14

ik rijd nu een paar weken met de 9-3 1.8t en er vallen me een paar dingen op:

versnellingsbak: de eerst drie versnellingen moet ik met beleid inleggen, vooral van 2 naar 3 vrees ik gekraak als ik dat snel zou doen. dus langzaam naar 3, en dan voel je via de pook de 'vorkjes in elkaar grijpen', en kan ik de schakelgang afmaken.
interieur: komend uit een Volvo V60, zijn het maar iele stoeltjes, duidelijk van mindere (GM?) zitkwaliteit. zelfs minder dan van een 9000. kwaliteit van de materialen is ook minder dan in de Volvo. wel vreemd, aangezien ze qua ontwerpleeftijd en nieuwprijs angstig dicht bij elkaar zaten.

maakt het dat ik heimwee heb naar de V60? nee. want de 9-3 heeft een betere kachel EN stoelverwarming. wat ik wel nog eens zou willen bekijken of het mogelijk is: een ander interieur erin, als in: zwart leder, met wat meer lendensteun aan de voorstoelen. maar of dat lukt...want ook voor de 9-3 worden dit soort zaken schaars.

nou alleen de Dubbeldins Alpine weer laten doen waar hij voor ontworpen is...
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 5751
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door fozwart » do 02 jan, 2020 14:28

Jungleman schreef:
do 02 jan, 2020 11:14
ik rijd nu een paar weken met de 9-3 1.8t en er vallen me een paar dingen op:

versnellingsbak: de eerst drie versnellingen moet ik met beleid inleggen, vooral van 2 naar 3 vrees ik gekraak als ik dat snel zou doen. dus langzaam naar 3, en dan voel je via de pook de 'vorkjes in elkaar grijpen', en kan ik de schakelgang afmaken.
Misschien even eventuele speling uit de kabels halen? Hij zou goed moeten kunnen schakelen. Is niet een specifiek probleem.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Frans P. » ma 06 jan, 2020 0:54

Jungleman schreef:
do 02 jan, 2020 11:14
ik rijd nu een paar weken met de 9-3 1.8t en er vallen me een paar dingen op:

versnellingsbak: de eerst drie versnellingen moet ik met beleid inleggen, vooral van 2 naar 3 vrees ik gekraak als ik dat snel zou doen. dus langzaam naar 3, en dan voel je via de pook de 'vorkjes in elkaar grijpen', en kan ik de schakelgang afmaken.


De mijne met 160.000 KM op de teller schakelt als boter zo zacht. Als ik over iets tevreden ben dat is het wel het schakelen.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13205
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Henk-Jan » ma 06 jan, 2020 8:24

Dat is wel frappant, gezien wij niet eenzelfde probleem hebben als Jungleman, maar ook met geduld moeten schakelen. Zeker als de bak koud is, gaat het van 1 naar 2 best zwaar en van 2 naar 1 is soms haast geblokkeerd vroeg in de ochtend bij lage snelheden.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7379
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » ma 06 jan, 2020 9:15

'Terug naar 2' is ook niet altijd een pretje, vooral niet met een koude motor/bak.

Net bericht van Hirsch ontvangen: vanaf dag 1 getuned naar 195pk. Ik had al zo'n vermoeden, hij is sneller dan de V60 en ze zijn even zwaar, waarbij de V60 150pk uit 'slechts' 1600t cc levert, en de 9-3 150pk uit 'n 2.0t.

Slot van het achterportier bekijk ik vandeweek, moet daarvoor een stevig stukje staaldraad zien te scoren.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 5473
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door RoccoH » ma 06 jan, 2020 20:00

Jij had momenteel toch voldoende 2,5 mm kwadraat? ;)

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7379
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » ma 06 jan, 2020 20:20

ja, maar dat is electradraad van koper. daarmee trek je niet even een palletje opzij om een portier te openen :roll:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Blackboxer07 » ma 06 jan, 2020 20:32

Je hebt ook 4mm kwadraat draad voor aansluitingen in de meterkast. Dat is best wel stug en sterk.

jgvdv
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 1033
Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door jgvdv » ma 06 jan, 2020 22:16

Wat betreft schakelen bakolie vervangen doet wonderen
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk.

V70 2009

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7379
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Jungleman » ma 06 jan, 2020 23:37

met slechts een ton-en-een-beetje in bijna 11 jaar is de olie waarschijnlijk eerder oud geworden van het stilstaan dan van het vele rijden. bak-olie lijkt me een ondergeschoven kindje in het hele onderhoudsschema van een auto.

is zoiets zelf te doen? en kabels checken/afstellen?

4mm2 koperdraad moet ik ergens hebben, maar waar :-S+ zoals bij veel klussen gaat ook hier in de renovatie een groot deel van de tijd zitten in het opzoeken van gereedschap en/of materialen :mrgreen:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de Caab: [1998 Saab 9-3 2.0i]
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2009 Saab 9-3 SportEstate 1.8t Norden Hirsch

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13205
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door Henk-Jan » do 16 jan, 2020 19:42

jgvdv schreef:
ma 06 jan, 2020 22:16
Wat betreft schakelen bakolie vervangen doet wonderen
Hartelijk dank voor de tip. De 9-3x moest vandaag toch naar de garage voor een kleine beurt + haldex service, dus heb ik gelijk de bakolie laten vervangen. Wat een verschil! Voorheen vond ik het schakelen maar zo-zo, maar nu is het ruim voldoende. Het zal nooit een Honda worden, maar het is al veel soepeler en gemakkelijker geworden. Echt de moeite/kosten waard.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...

teonbo1
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 31 mei, 2015 15:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door teonbo1 » zo 09 feb, 2020 13:16

Bob van den Noort hier:

Met ook een Saab 9-3 1.8T met automaat van 2003, 182000 km gelopen en gekocht bij 130.000 km in 2015.
Dijk van een auto en ben het met alle hieronder geschreven beschouwing volledig eens.
Wel een aantal reparaties gehad:Nieuwe remtrommels-dynamo en ventilatiemotor en regelaar(deze was om onverklaarbare redenen helemaal verbrand)
Ga hem echt niet wegdoen, trek er zelfs een redelijk groot model caravan mee.
Heb nu ook wel weer voor de 2e keer de storing met de SAI pomp, 2 jaar geleden een nieuw klepje in laten zetten.
Weet dat die pomp niet goedkoop is maar Saab heeft hem natuurlijk niet voor de lol er ingezet en mijn dealer doet er heel laconiek over en zegt dat ie zonder die pomp ook wel goed rijdt.
Hij schijnt warme lucht over het uitlaatsysteem te blazen waardoor de uitlaatgassen schoner zijn??
Meer weet ik er niet van maar ga op onderzoek om meer technische specificaties te vinden

Met vriendelijke groet,

Bob van den Noort


Okselfris schreef:
vr 03 jun, 2016 22:11
Heb nu al weer 3 jaar een Saab 93SS 1.8T 2003. (170.000 km) Na een aantal Peugeotjes heb ik iets fatsoenlijks gekocht.
Altijd een Saab liefhebber geweest en toen eindelijk een gekocht, nog nooit spijt gehad. Volgend jaar wil ik i.p.v. een Sedan een Estate kopen, ondanks dat ik de Sedan toch wel mooier vindt.

Top:
- Die 1.8T voorin, wat een heerlijke motor! Lekker soepel en met een grijns het gas pedaal intrekken.
- Zijn voorkomen. Naar mijn mening een auto die bijna tijdloos is.
- Zit comfort. Heb veel rug klachten, maar nog nooit in deze Saab problemen gehad met lange ritten
- Wegligging
- Automaat, vindt ik persoonlijk erg fijn, valt niet op en reageert goed. Al heb ik wel eens een leen auto van de dealer mee gehad waar de automaat wel erg zenuwachtig was.
- Uitrusting. Voor een auto uit 2003 erg compleet, waar vele auto's U tegen zeggen.

Flop:
- Kraakjes Dashboard
- De remklauwen. Die hebben me al te vaak vast gezeten.
- SAI pomp. Nutteloos ding, 1 keer stuk gegaan,dure grap en schijnbaar veel voorkomend bij het 2003 model.
- Achter vering. Bij diep doorveren kraakt het wat, vooral als het kouder wordt.
- Verf deurgrepen buiten bladert af. Ik heb in kleur meegespoten grepen, maar de verf is echt ten einde.
- Geen in delen neerklapbare achterbank. Ervaar ik als grootste gebrek. Je kan alleen maar een klein deel links neerklappen!

Gebruikersavatar
PeterJanssen
Geregistreerd lid
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 04 aug, 2013 14:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Top & Flop (Wat vind je van je 9-3 SS of SE / SH?)

Bericht door PeterJanssen » zo 09 feb, 2020 18:08

Beste Bob,
Heb hier nog een SAE pomp (gebruikt) en klep (met pakking, nieuw) liggen. Niet meer nodig, mijn 2003 9-3SS is vervangen door een 2008.
Interesse?

SAE is trouwens ook uit te schakelen (als je toegang tot de T8 hebt).

Groet, Peter
Saab 9-3 SS 2008
Saab 96V4-1973

Voorheen 9-3 TiD, 9-3 SS 2003
Verder:
BMW E36+E91
Alfa 147 16V Twinspark
Peugeot 207 1.4 VTI

Plaats reactie