SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12812
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Locatie: Ausserschwyz, Schwyz, Schwiiz

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » vr 17 aug, 2018 8:24

De VFR 1200 zal zeker snel genoeg zijn, daar zal ik niet aan twijfelen. Eigenlijk was ik eerder naar een 600 aan het kijken, maar in de bergen is het zo gek nog niet om een koppelrijke 1000 te rijden. Omdat die ook vaak de voor mij belangrijke opties hebben, dus voor een 1000 gegaan.

De Crossrunner had moeite om langzame bochten en manoeuvres zonder koppelingsbediening te ronden. Gezien ik nog niet te veel ervaring heb, vond ik het aan de 600 en 1000 fijn dat dit soort zaken met enkel het gas en de achterrem te doen zijn. Wel was het geluid van de Crossrunner verslavend. Als een VFR 1200 net zo mooi klinkt... ;)

Leuk om te horen over je Celica historie. Heb je het linkje in mijn onderschrift bekeken? De mijne staat jammer genoeg alweer een jaartje stil en moet ik weer eens laten keuren, maar heeft net niet teveel roest. Het is dus nog redelijk aan te pakken. Omdat deze echter in NL staat en vanwege het gebrek aan katalysator niet zomaar mee kan naar CH, komt het er echter niet van...
Geld maakt niet gelukkig, daarom draagt Saab-rijden daar ook zo goed aan bij.

's Weekends: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4752
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » vr 17 aug, 2018 9:32

Hej Henk-Jan, ik lees dat je vooral naar Honda's kijkt. Ik weet niet hoe de verhoudingen tussen 600/750/800/1200 bij Honda liggen, maar de 600cc blokken van Kawasaki doen het ook lekker onderin. Ik heb met een Chopper met Cardan gekoppeld aan een 600cc Ninja-raceblo, talloze bergen en haarspeldbochten in Spanje bedwongen (met passagier) en nooit het gevoel gehad dat ik kracht te kort kwam.

Daarmee wil ik je niet perse richting een ander merk bewegen, maar ook aangeven dat het handelen van een motorfiets ook afhangt van de ervaring die je er mee hebt, en niet alleen maar met koppel en vermogen. Een 600cc bike is een stuk makkelijker te handelen dan een model met een grotere motorinhoud. Met name door een net iets hoger gelegen zwaartepunt en het totale gewicht.

Iets wat ik gemerkt hebt wat voor de langere ritten erg uitmaakt is de combinatie van je postuur/beenlengte en de afmetingen en zitpositie op de motor. Dat is misschien nog wel belangrijker voor het optimaal kunnen rijden van een motorfiets.

Motorkleding komt ook zo nauw, kleding die niet "als gegoten" zit irriteert en leidt af. Ingrediënt voor onoplettendheid en consequenties.

Kies iets wat je aanstaat, maar staar je niet blind op een merk/model. Rij vooral veel proef en vergelijk. Tijdens die 5 km/h files heb je dan extra stof tot nadenken. Als toch "verliefd" bent op die ene, terwijl een minder aantrekkelijk exemplaar beter zit en rijdt, dan zijn er accesoires te krijgen die (binnen grenzen) de zitpositie kunnen verbeteren. Kan wel weer een zoektocht zijn om dat in stijl van je bike te vinden.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12812
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Locatie: Ausserschwyz, Schwyz, Schwiiz

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » vr 17 aug, 2018 14:16

Bedankt voor de tips, maar ik heb hem al gekocht. Op vele motoren gezeten en bij de CBF 600 en 1000 voelde ik me na 1km rijden al thuis. Ook jaren geleden al eens eerder gemerkt hoe prettig ik de zitpositie bij deze fietsen vond. Vandaar de keuze, gezien ik meende dat ik de fiets al járen had.

Mijn lessen heb ik op een Kawa ER-6N gedaan en dat beviel me ook prima. Voor lange ritten wilde ik alleen wat meer plastic dan een ER-6 bijvoorbeeld biedt.

In de toekomst zal ik ook zeker mijn ogen voor andere merken openhouden.
Geld maakt niet gelukkig, daarom draagt Saab-rijden daar ook zo goed aan bij.

's Weekends: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4752
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » za 18 aug, 2018 8:14

Voorlopig zit je dus goed! :) Da's het belangrijkste.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Locatie: 't Lage Noorden

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Funky Dude » di 21 aug, 2018 13:43

Hé, stoppie met een SAAB kan ook :headbang2:
Afbeelding

paso
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 30 jun, 2017 23:12

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door paso » zo 26 aug, 2018 19:14

Update op het tweewielerfront bij mij. 45km/u versie van de Honda Camino bijgekocht, 25km/u hadden we al. Verder nog een Honda Transalp XL600V uit 87 en een Romeo 50cc uit 65.
Saab 9-5 2.0 SE estate bj 2000 403500km
Porsche 944 type 1 te restaureren
Renault Avantime 2.2 Dci privilege te restau.....
Honda Jazz 1.4 DSI 2004
Honda Transalp Xl600V 1987

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Locatie: 't Lage Noorden

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Funky Dude » zo 26 aug, 2018 20:18

A-rijbewijs is hier verplicht

paso
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 30 jun, 2017 23:12

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door paso » ma 27 aug, 2018 0:49

In België niet voor de 25km/uur versie.
Maar hier zijn zo'n stomme regels, langs de kanalen mag je met een 25km/u rijden en ook met een speedpedelec als je niet harder gaat als 30, met de 45km/u mag ik niet langs de kanalen rijden, ook niet als ik maar 30 rij.
Zoon wil volgend weekend naar brommer oldtimer treffen in Wellen maar vermits de Saab nog niet gemaakt is zouden we met de brommer heel het stuk rijden, langs het kanaal 80 kilometer maar daar mag ik niet rijden, omrijden ben je 5 uur onderweg, enkel.
Misschien de brommers in de Honda Jazz steken, stuurtje plat leggen en hop.
Saab 9-5 2.0 SE estate bj 2000 403500km
Porsche 944 type 1 te restaureren
Renault Avantime 2.2 Dci privilege te restau.....
Honda Jazz 1.4 DSI 2004
Honda Transalp Xl600V 1987

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Locatie: twente

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door daniel 9-3 » ma 10 sep, 2018 20:14

Gisteren een Vro curces bochten gedaan bij het KNMV. In Lelystad

Het was een erg leuke en leerzame dag. De bochten maken is goed gelukt. AfbeeldingAfbeelding
De nieuwe bandjes zijn goed ingereden.


Afbeelding

Een leuk circuit, jammer dat het weggaat.
Hebben jullie wel eens zoiets gedaan?
Ik wil volgend jaar wel richting Assen om daar iets meer kennis op te doen. Dus niet gewoon rondjes knallen. Maar rondjes maken en er ook echt iets van leren.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero -driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr - driver

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door jwaterink » za 15 sep, 2018 20:12

Heb VRO1 en VRO2 destijds gedaan inderdaad.

Daar leer je wel het een en ander, met name vertrouwen hebben in je materiaal. De beperking is vaak het poppetje op de motor, niet de motor zelf.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12812
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Locatie: Ausserschwyz, Schwyz, Schwiiz

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » za 15 sep, 2018 21:04

Klinkt goed. Zou ik zelf ook graag een keer doen, merk namelijk nog best dat ik qua vertrouwen en controle nog niet daar ben waar ik graag wil zijn. Oefening baart kunst natuurlijk...

Wat houden de VRO1 en VRO2 cursussen exact in? Waar moet ik aan denken qua oefeningen en kan je samenvatten wat je met name geleerd hebt?
Geld maakt niet gelukkig, daarom draagt Saab-rijden daar ook zo goed aan bij.

's Weekends: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door jwaterink » za 15 sep, 2018 23:33

Gut,

Elandproef, dwz met 50kmpu uitwijken voor een denkbeeldige scania van pionnen en hoe je dat doet door je stuur weg te drukken.

Wipwap met je motor overheen rijden

noodstop in een zandbak om vertrouwen in je ABS te krijgen, (met 80 kmpu rijdend en dan al remmend van asfalt over in zand)

stukkie bochtentechniek op circuit

denkbeeldige kat overrijden (halve autoband) met de handen los en later zelfs nog een keer staand, knieen klem in buddy standje titanic).

Motor wil altijd overeind blijven en rechtdoor en ABS is een pre. iedere flapdrol die meent dat ABS onzin is op een motor (en ik ken genoeg draadnagels die dat nog steeds volhouden) moeten eerst een keer in een kutsituatie terecht komen voordat je het door hebt.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4752
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Steve-O » zo 16 sep, 2018 16:47

Waarom begin je met "gut"? Komt over alsof je het niet de moeite waard vindt. Het tarief van dat soort trainingen vind ik altijd wel aan de hoge kant. Dat wel. Mij is ook niet duidelijk waarom je een training op een circuit organiseert waar het asfalt mooi vlak is. Ik zou liever een training doen op een leenmotor op een oneffen wegdek. En dan ook iets wat vergelijkbaar is met wat ik zelf rij i.p.v. van een standaard 600cc fiets. Anders minimaal 50% korting op de cursusprijs vanwege het verhoogde risico met je eigen motor schade te rijden, of een dekking tegen schade aan je eigen motor in plaats van je korting.

Als er met ABS getraind wordt, zou ik ook de mogelijkheid willen hebben om (eerst) te trainen zonder. Je moet toch weten waar de grens ligt zonder. Bijvoorbeeld om dat je huidige motor niet wilt verruilen voor een ander omdat achteraf ABS monteren voor velen geen mogelijkheid is. Ik geloof graag dat ABS nut heeft, maar ik zou liever eerst maximale controle leren hebben zonder ABS. Dat zou kunnen betekenen dat je sommige situatie met een lagere snelheid moet benaderen.

Ik train mezelf door op een on-road motor met normale banden grind- en gravelwegen op te zoeken. Nu heb ik die rijkelijk tot mijn beschikking. Laatst heb ik er één gedaan van 11 kilometer met veel bochtenwerk en hellingen en combinaties daarvan. Je komt dan soms in situaties terecht waarin je de bocht niet normaal kunt nemen maar eerst zodanig in het grind je snelheid omlaag moet brengen dat je zonder gevaar om uit de bocht te glijden kunt beginnen aan het daadwerkelijk nemen van die bocht.

Andere uitdagingen vormen wegen die zijn opgelapt met gravel of asfaltwegen met zijwegen van waaruit los grit op de hoofdrijbaan wordt gereden. De juiste snelheid en mentaal voorbereid zijn op onverwachte zijwaartse stappen van een van je wielen zijn dan van belang.

Voor buddystandje Titanic heb je volgens mij cruise control nodig, anders rem je nogal op je blok, of niet?

Het oefenen op gravelwegen met een eenwielige aanhanger vormt ook een uitdaging op zich. Laatst zo een rondje Hunneberg gedaan om de nieuwe veer en schokdemper van de aanhanger te testen. Kwam nog een andere motorrijder tegen op een BMW K-weet-ik-veel (zo'n modern ding ... met ABS ja :) ). toch gauw een half uur staan beppen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luud
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Locatie: Vlakbij Maastricht

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Luud » zo 16 sep, 2018 19:48

Ik zet mijn BMW R80/7 uit 1980 er ook maar bij. :)
96 uit 1971
90 uit 1985

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2082
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Locatie: 076

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door gertram » ma 17 sep, 2018 3:41

Die aanhanger is prachtig. Wat is het en wat heb je nu aan de vering veranderd?
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Plaats reactie