Saab 90 Sil
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab 90 Sil
Kijk wel goed naar die bandjes , vaak te oud ook als zien ze er opties goed uit 
-
silvandam
- Donateur (3x)

Dank voor de reacties. Morgen hoor ik of hij aan mij of aan een ander gaat worden gegund. Duimen...
-
Koen K
- Donateur

Dat klopt, omdat vermogen = koppel * toerental. Dus als je een bepaald vermogen nodig hebt (namelijk het vermogen dat nodig is om je Saab + aanhanger de berg op te krijgen bij een bepaalde snelheid) kun je dit met een lager toerental en relatief hoog koppel, of met een hoger toerental en een laag koppel doen.silvandam schreef: ↑zo 05 jul, 2020 9:32Ik meende wanneer je hoog in de toeren rijdt met aanhang, dat je op deze manier je versnellingsbak (en motor?) wat spaart.
[...]
Een hoger koppel betekent een zwaardere belasting van o.a. drijfstanglagers, lagerschalen, koppeling en de ingaande kant van de versnellingsbak, dus kun je in zulke situaties beter voor een wat hoger toerental kiezen, uiteraard binnen de grenzen van het redelijke. Dit is trouwens ook een goede tip als je met een versleten koppeling rijdt: liever wat meer toeren maken, dan heb je minder kans op een slippende koppeling en dus meer kans om thuis te komen
Bij constante snelheid op een vlakke weg telt alleen de extra lucht- en rolweerstand van een aanhanger mee voor het vermogen dat geleverd moet worden, en da's niet zo vreselijk veel met een relatief lichte en platte aanhanger. Dus in zo'n geval hoef je niet per se een versnelling lager te rijden dan normaal (tenzij je echt maar 1000 toeren maakt of zo).
-
silvandam
- Donateur (3x)

Saab 90 Sil: Trekhaak vraag
Ik heb even met van der Laan gebeld en ze hebben de trekhaak nog. Als ik de gelukkig ben en de Alpenkreuzer gaat naar mij, moet ik de trekhaak nog wel zelf bevestigen. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoeveel tijd staat er voor en hoe gaat het in zijn werk?
-
Luud
- Donateur (8x)

Ha Sil, ervaring heb ik er wel mee, niet specifiek de Saab 90. Vaak zijn de gaten al vanaf fabriek voorgeboord. Kijk of er speciale bouten/ platen nodig zijn voor de bevestiging. Elektrisch zou ik gewone 7 polige stekkerdoos nemen, schema op internet opzoeken en aansluiten. Ik zou er een dag voor plannen.
Misschien kan je bij van der Laan de trekhaak op de brug monteren, werkt iets makkelijker dan vanaf de grond. Elektrisch doe je dan later.
-
Rik H.
- Donateur (4x)

In de service manual staat vanaf pagina 952 beschreven hoe een trekhaak aan te sluiten. Misschien heb je er wat aan.
Met dank aan Saab-90.nl
Met dank aan Saab-90.nl
-
silvandam
- Donateur (3x)

Dank voor de reacties! Nuttig.
Uiteraard moet ik een zevenpolige(?) stekkeraansluiting hebben. Deze heeft de 90 niet volgens mij, of wel? Hoe sluit ik zoiets aan? Is dit überhaupt te doen?
Uiteraard moet ik een zevenpolige(?) stekkeraansluiting hebben. Deze heeft de 90 niet volgens mij, of wel? Hoe sluit ik zoiets aan? Is dit überhaupt te doen?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

trekhaak is een uurtje als het een 90 lees 900 betreft
een stekkerdoos koop je normaal kant en klaar met draad en die sluit je links en rechts aan bij de achterlichten en dan nog een uurtje
karretje controleren nog een uurtje
koffie tussendoor, nog een uurtje
trekhaak halen een uurtje. poosje lullen 2 uurtjes
SF vragen nog uurtjes
ons lastigvallen kost mij vakantie dag
https://www.trekhaakland.nl/Universele- ... gL8-vD_BwE
kan ook brezan of zo
en let even op de haak voor de veiligheidskabel bevestiging, moet erop anders kost het je zo maar een bon van 160 euro.
https://www.trailerandtools.nl/Hulpkopp ... gKoQ_D_BwE
maar misschien zit alles nog aan de trekhaak
LET OP dat de knobbel dik genoeg is; 50 mm anders is het apk afkeur (dus als hij veel beschadigd is opmeten)
een stekkerdoos koop je normaal kant en klaar met draad en die sluit je links en rechts aan bij de achterlichten en dan nog een uurtje
karretje controleren nog een uurtje
koffie tussendoor, nog een uurtje
trekhaak halen een uurtje. poosje lullen 2 uurtjes
SF vragen nog uurtjes
ons lastigvallen kost mij vakantie dag
https://www.trekhaakland.nl/Universele- ... gL8-vD_BwE
kan ook brezan of zo
en let even op de haak voor de veiligheidskabel bevestiging, moet erop anders kost het je zo maar een bon van 160 euro.
https://www.trailerandtools.nl/Hulpkopp ... gKoQ_D_BwE
maar misschien zit alles nog aan de trekhaak
LET OP dat de knobbel dik genoeg is; 50 mm anders is het apk afkeur (dus als hij veel beschadigd is opmeten)
-
silvandam
- Donateur (3x)

Dank voor de tips. Na veel bloed zweet en tranen hangt de trekhaak. Het had meer voeten in de aarde dan mij lief was. De achterbumper moest er af. Uiteraard zaten alle boutjes en moertjes muurvast. Ik heb de nodige wondjes van losschietende steeksleutels weer in de handen zitten. Morgen zal ik de electra van de trekhaak proberen aan te sluiten.
Verder is zowel de motorolie als de bakolie ververst.
Maandag of dinsdag willen we vertrekken. Hebben jullie nog suggesties vwb preventief onderhoud voor zo'n vakantie'tje?
Verder is zowel de motorolie als de bakolie ververst.
Maandag of dinsdag willen we vertrekken. Hebben jullie nog suggesties vwb preventief onderhoud voor zo'n vakantie'tje?
-
Funky Dude
- In memoriam †
Gezien bovenstaande in elk geval voldoende pleisters... 
-
Funky Dude
- In memoriam †
Goede dopsleutelset, multimeter, isolatietape, fles motorolie, ANWB/WW-pasje.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Help me herinneren dat ik mijn auto niet naar jou breng voor preventief onderhoud
Als noodmateriaal op reis idd wel onmisbaar
Als noodmateriaal op reis idd wel onmisbaar
-
1001760
- Donateur (2x)

En ijzerdraad.davidd schreef: ↑vr 10 jul, 2020 6:59Tie-wraps en duck tape
Met tie-wraps kun je een uitlaat niet omhoog binden.
Een colablikje voor een noodreparatie kun je overal kopen.
-
silvandam
- Donateur (3x)

De 7 polige stekker is aangesloten! Blij mee. We kunnen in principe op vakantie