Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

1984-1997
Gebruikersavatar
jpprins
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door jpprins » ma 09 dec, 2024 23:58

De meters waren een accessoir zowel voor de 900 als de 9000. Kunst, als ze in een DIN slot passen. Hier is een plaatje uit een italiaanse folder:
Afbeelding
De meters waren van VDO als ik me niet vergis, en niets weerhoudt je die dan maar zelf in te bouwen als je dat zou willen. Voor mij is dat origineel genoeg, en daarom heb ik het ook gedaan: :D
Afbeelding
(Origineel is prima, maar ik moet er geen last van hebben, daarom gewoon een DAB tuner (wel met oranje en groen instelbare verlichting natuurlijk. Dat dan weer wel))

Gebruikersavatar
gimli
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door gimli » wo 11 dec, 2024 12:58

Henri84 schreef:
ma 09 dec, 2024 23:27
...
Wat reflectorplaat betreft twijfel ik, wat er nu op zit lijkt ook origineel, maar is dus een zwarte plaat.
...
Voor zover ik weet zou een 2.3 Turbo S het achterpaneel met de reflectoren moeten hebben, dat ook als accessoire kon worden besteld (Saab onderdeelnummer 0243006).
De “normale” CC (met of zonder turbo) had een achterpaneel in carrosseriekleur zonder reflectoren. Op de vroege CC tot MY 1990 kon je officieel een zwart paneel als accessoire bestellen (zoals op mijn MY 88 CC volgens de afleverbon) in plaats van die in carrosseriekleur.

Omdat de reflectoren de neiging hebben te barsten en/of mat te worden, heeft een van de vorige eigenaren deze waarschijnlijk vervangen door de huidige zwarte (passend bij de zwarte carrosseriekleur).

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Saapie » wo 11 dec, 2024 15:04

Zonder reflector is ie veel mooier. Die reflectoren blijven gewoon niet mooi; verkleuren allemaal.

Gebruikersavatar
Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Henri84 » di 31 dec, 2024 13:58

Met deze dagen is het fijn als de verwarming werkt.

Helaas…

In welke stand ik de temperatuur ook zet, het blijft koud. Ook bij “hi” nog koude lucht.
De motortemperatuur is goed warm.
De sensor met het kleine piepende ventilatortje is vervangen.
De boordcomputer zelf wilde ik vervangen door een vervangende maar helaas, die van mij heeft achterop 2 stekkers en de vervangende heeft 1 stekker.

Wat is het meest waarschijnlijke euvel? In het geval van de boordcomputer, heeft iemand er een liggen met de 2 stekkers achterop?

Gebruikersavatar
jpprins
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door jpprins » di 31 dec, 2024 14:37

Je zou als eerste moeten checken of de kabel nog wel op de klepbediening van de fan geschoven is.

Gebruikersavatar
Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Henri84 » di 31 dec, 2024 15:01

Aha, die zit onder de paravan vanuit de motorruimte?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door 9000-95 » di 31 dec, 2024 15:04

Inderdaad. Kan je net zien als je de deksel van de paravanbak haalt. Aan passagierszijde steekt er een hendeltje uit het kachelhuis waaraan een staalkabeltje zit dat naar binnen loopt. Als je de temperatuur instelling van lo naar hi en terug zet, moet je dat zien bewegen. Zo niet, dan is het kabeltje los. Of het stelmotortje stuk. Of de acc unit. Je zou het motortje ook moeten kunnen horen als je de temperatuur verstelt.

Defecte stelmotortjes geven vaak een klikkend geluid van de tandwieltjes die door slaan.

Gebruikersavatar
Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Henri84 » do 02 jan, 2025 10:46

Ik ga er vanuit dat het deze is? Ik zie geen beweging bij verandering temp van lo naar hi, met de hand ook niet te verstellen als ik eraan zit.
Het kabeltje voelt ‘vast’ maar zou het binnen los kunnen zitten?
Ik hoor geen klikkend geluid oid.
Of toch de acc unit?
Afbeelding

Gebruikersavatar
jpprins
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door jpprins » do 02 jan, 2025 11:32

Dat is hm.
Ik vermoed dat het het motortje is. Je zult het dashboard er af moeten halen en het motortje demonteren. Draait ie als je er spanning op zet? Misschien is het vet uitgehard en moet je hem uit elkaar halen en smeren. Misschien nieuwe tandwieltjes maken op een 3D printer. Als de ACC unit stuk is zul je met een nieuwe unit een interface moeten maken tussen de stekker en de oude bekabeling...als dat al mogelijk is. De unit die je nu hebt werd alleen in '90 en '91 geleverd, zal lastig worden die te vinden. Maar misschien zijn er daarin alleen transistors doorgebrand en kun je die vervangen. (Zou ik zelf doen)

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door 9000-95 » do 02 jan, 2025 12:37

Afhankelijk van bouwjaar zijn er ook twee soorten motortjes. Tot en met 91 heb je acc 1, die heeft gelijkstroom motortjes met een ingebouwde potmeter voor positie terugkoppeling. De acc 2 gebruikt stappenmotortjes. De eerste kan je testen door er spanning op te zetten, de tweede niet.

Gebruikersavatar
jpprins
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door jpprins » do 02 jan, 2025 13:35

Gezien het VIN nummer heeft hij dan voor zijn '91-er motor unit 9630567 nodig. Die ziet er bijna net zo uit als de 4319190 die in een '97-er zit.
Sterker nog, Elferink verkoopt nu een 9630567 waarvan ze beweren dat die uit een '96 komt.
Is 9630567 dan al gelijkstroom of een stappenmotor?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door 9000-95 » do 02 jan, 2025 14:05

Da's de stappenmotor. De oude DC motortjes hebben volgens de EPC nr 9625435. Overgangsjaar is 91 volgens mij, dus het kan heel goed dat deze 9000 al de latere heeft.

Die oudere dingen zitten overigens in heel veel auto's uit die tijd. Ik heb ze wel eens gerepareerd voor een Lancia Thema, die hebben vergelijkbare ACC unit van dezelfde leverancier. Ook in oude Ferrari's kom je dit systeem met deze motortjes tegen, en de luxere VW's. De potmeters gaan stuk en dan schieten ze de hoek in, tot de driver transistoren op de print eruit branden. De latere stappenmotoren zijn wat dat betreft echt veel betrouwbaarder, alleen gaan daar soms de tandwielkastjes van stuk. Maar dan kan je van twee defecte units één goede maken omdat de motortjes voor luchtkleppen en temperatuurregeling identiek zijn.

Gebruikersavatar
Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Henri84 » zo 05 jan, 2025 15:30

Gisteren bij het onderdelenmagazijn in Piershil geweest en daar een “nieuwe” ACC unit gevonden. Het probleem is hiermee opgelost! Heel blij mee.

Gebruikersavatar
Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Henri84 » wo 20 aug, 2025 16:56

We gaan weer op zoek naar wat nieuws. Deze superzeldzame 9000 staat te koop.

https://link.marktplaats.nl/m2301788232

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9000 2.3 turbo_S uit Japan

Bericht door Saapie » wo 20 aug, 2025 18:08

Prachtig.

Plaats reactie