Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door Mrwhoopie » do 21 dec, 2023 13:58

ico9-3 schreef:
do 21 dec, 2023 0:03
We vinden het ook jammer. We zeggen al twee jaar dat we hem moeten wegdoen, maar krijgen het nooit over ons hart. Ding is, we hebben drie saabs. En eigenlijk hebben we deze niet nodig. Hij rijdt max 1000 km in een jaar… dat is ook wat zinde. Ik verkies de 900 en commute met de sportcombi…
Ken het gevoel de 9-5 heeft 65Km gereden afgelopen jaar en de cabrio 2000Km.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » za 23 dec, 2023 10:49

Heb laatst in een 6 ciliner gereden. Dat reed mooi, maar een 2.0T doet er niet veel voor onder, behalve het heerlijke geluid natuurlijk. Economie is ook best belangrijk als je naar de huidige (en toekomstige?) benzineprijzen kijkt.

Ik heb zelf altijd de gedachte dat een dikke motor betrouwbaarder is dan een kleinere. Gaat dat ook op bij de 6 cilinder t.o.v. de 2.0T?

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » za 23 dec, 2023 12:03

Nee ;) de 2.0 is betrouwbaarder.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 23 dec, 2023 12:24

Behalve dat bij de 2.0 alle ECU's de geest geven :wink:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 23 dec, 2023 12:30

De 2.0 is de beste keuze; qua verbruik en betrouwbaarheid.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » za 23 dec, 2023 13:44

ico9-3 schreef:
za 23 dec, 2023 12:03
Nee ;) de 2.0 is betrouwbaarder.
Ha,ha,ha. :D

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » ma 25 dec, 2023 12:52

frits 9-3 schreef:
za 23 dec, 2023 13:44
Ha,ha,ha. :D

Absoluut de 4 cilinder is betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijke voor je beurs.

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » ma 25 dec, 2023 13:44

Mrwhoopie schreef:
ma 25 dec, 2023 12:52
Absoluut de 4 cilinder is betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijke voor je beurs.
Heb je ooit zelf een V6 gehad dan want ik ben het absoluut niet met je eens. We rijden nu 8,5 jaar met onze V6 en by far de fijnste en betrouwbaarste auto die we ooit gehad hebben.
Onderhoudskosten vallen reuze mee zolang het maar goed en op tijd gebeurt. Zo'n auto moet je gewoon rustig warm rijden en niet mee lopen raggen.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » ma 25 dec, 2023 21:39

RonnieW schreef:
ma 25 dec, 2023 13:44
Heb je ooit zelf een V6 gehad dan want ik ben het absoluut niet met je eens. We rijden nu 8,5 jaar met onze V6 en by far de fijnste en betrouwbaarste auto die we ooit gehad hebben.
Onderhoudskosten vallen reuze mee zolang het maar goed en op tijd gebeurt. Zo'n auto moet je gewoon rustig warm rijden en niet mee lopen raggen.
'
Laat ik het zo zeggen, ik heb een vriendenkring met allemaal Saab's en de anderen reden allemaal V6 en het waren allen die geen centen bespaarde op onderhoud, 2 er van rijden zelfs Turbo X. En zelfs zij zeggen dat een 4 cilinder veel goedkoper is in onderhoud. Als je betrouwbaar beschrijft als nooit ergens stranden... ik denk dat maar één van de jongens eens gestrand is met zijn V6.
Maar ze hebben allemaal al last gehad van:
  • Bobines
  • Ketting
  • koelwaterreservoir
  • batterijen die in de zomer stuk gaan
En de ketting vervangen bij een V6 is beduidend duurder dan bij de 2.0, de bobines is ook leuk want die achterste zorgen dat je weer één of ander darmpje dat spook is geworden kan beschadigen....

Het is zeker een betrouwbaar blok, maar de 4 cilinder is nog betrouwbaarder, alleen heeft die niet dat heerlijk koppel en die mooie roffel. De 4 cilinder geeft (naar mijn gevoel) meer beleving. De V6 voelt als een valse trage. En maar goed dat we niet allemaal hetzelfde leuk vinden :wink:

En simpele wiskunde leert ook dat bij een 4 cilinder ten aanzien van de 6 cilinder er 2 cilinders minder kunnen stuk gaan :wow:

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » ma 25 dec, 2023 22:55

Mrwhoopie schreef:
ma 25 dec, 2023 21:39
'De V6 voelt als een valse trage.
Leuke opmerking van een geen V6 rijder, ik heb er hartelijk om gelachen :wink:

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » di 26 dec, 2023 13:02

RonnieW schreef:
ma 25 dec, 2023 22:55
Leuke opmerking van een geen V6 rijder, ik heb er hartelijk om gelachen :wink:
Als je maar gelukkig bent, het is een compliment voor de V6, maar jij je plezier.

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » di 26 dec, 2023 14:23

Het is een beetje jammer dat als er een positieve ervaring hier wordt gedeeld met de V6 over onderhoudskosten en betrouwbaarheid wordt afgedaan als ongeloofwaardig.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » di 26 dec, 2023 14:40

RonnieW schreef:
di 26 dec, 2023 14:23
Het is een beetje jammer dat als er een positieve ervaring hier wordt gedeeld met de V6 over onderhoudskosten en betrouwbaarheid wordt afgedaan als ongeloofwaardig.

Dat is niet waar, het gaat om het vergelijk tussen de 4 cilinder en de 6 cilinder. En dan is de 4 cilinder betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud en gebruik. Dat maakt de V6 nog steeds niet onbetrouwbaar.
En op een forum als dit waar zowel over de 4 cilinder als de 6 cilinder genoeg te vinden om te argumenteren is het gewoon een snelle conclusie voor topicstarter.

Als de topicstarter de dikste en de snelste wilt hebben met het mooiste geluid dan zal het zeker een V6 zijn. Wilt hij echter een 9-3 benzine hebben die ook vlot snel genoeg is en goedkoper is dan zal hij bij de 4 cilinder uitkomen, zeker als hij Belg zou zijn want zo een V6 inschrijven wordt zwaar afgestraft in Belgie.

Wil je echter 9-3 rijden en betrouwbaar en goedkoop rijden dan ga je voor de 1.9TiD 8v (again Belgie) maar de rijbeleving is wel dag en nacht met de benzine aandrijflijnen.

Jij hebt een goede V6 en zo zijn er meerderen (al een geluk) maar een V6 is duurder in onderhoud.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » di 26 dec, 2023 23:17

Een euvel met de v6 is nog niet genoemd. Er is geen nieuwe benzinepomp meer te krijgen. Toch niet origineel, en degene die wel te krijgen is geeft na 4000km de geest.

De v6 is duidelijk de liefhebbersmotor. Heerlijk geluid, na tuning heerlijk snel. Maar als je prijs hebt, heb je ook kans de hoofdvogel (ketting,…) af te schieten.

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » di 26 dec, 2023 23:45

Koop geen V6, wat een ellende.

Plaats reactie