Blijkbaar vraagt 'de markt' om nog méér en nog sneller. En dan kun je wel zeggen "oh hier doet Saab lekker niet aan mee want wij zijn anders, blablabla..." dan ontloop je de realiteit en probeer je slimmer te zijn dan de consument. Gevolg is slechte verkoopcijfers met 2005 als meest recente rampjaar. Saab hoeft met de 9-5 van mij ook echt niet mee doen met de M's, AMG's en (R)S-en, maar een sneller/zuiniger en goedkoper alternatief voor minimaal een middenmodel als de 530i/d of E350 zou al een heel stuk schelen. In 1999 toen de 9-5 Aero uitkwam, was het nog een van de snellere auto's in zijn klasse voor relatief weinig geld. Dat kun je nu niet meer zeggen. Het bewijs dat er vraag is naar "nog méér dan 250pk (op meer dan alleen de voorwielen)" is wat mij betreft wel geleverd met de introductie van de 9-3 Turbo X.jelger schreef:DJ : "Feit blijft dat Saab vroeg door innovatieve motortechniek (toepassen van een turbo) een koploper was als het gaat om het bouwen van snelle auto's. "
Saab maakte snelle, maar niet de snelste autos. identiek zoals nu.
Saab heeft sinds de jaren 70 (als een visie) compromissen gezocht in betrekkelijk kleine motoren en genoeg kracht om mee te kunnen blijven doen. De reden juist om met turbo techniek te komen was juist omdat men de noodzaak niet zag om 6 cilinders te monteren - mede vanwege een aantal zaken die ook in zekere zin tot bedrijfsfilosofie zijn verheven.
Daar waar de concurrentie groter monteerde om meer te bieden, wilde Saab hetzelfde monteren EN meer bieden.
Dat doet Saab nog steeds, maar opeens is het dan Saab onwaardig.
je zegt het zelf al. Innovatief snel.
dat is dus wat anders dan altijd alleen maar meer pk's willen uit nog meer cc's. Die nieuwste snelle Audi is die "me too" auto die over 3 maanden al weer overstemd wordt door de overtreffende BMW trap.
wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Afkeer tegen de gevestigde orde.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
Blijkbaar vraagt 'de markt' om nog méér en nog sneller. En dan kun je wel zeggen "oh hier doet Saab lekker niet aan mee want wij zijn anders, blablabla..."
is dat wel zo?
vraagt "de markt" hier naar? is dat werkelijk anders dan "vroeger"?
nee. en nee.
Saab biedt nog steeds bovengemiddeld snelle auto's aan, in een "bereikbaar" budget. Daar is nog steeds niks anders aan dan vroeger.
Het enige verschil is , dat Saab minder cult(us) gehalte heeft.
Wat Saab meer schade berokkend is de scheve schaats van velen, door schimpend te praten over Saab als "die veredelde Vectra".
Daar waar Volvo juist bewonderd wordt, en feitelijk meer Focus is dan een Saab een Vectra, wordt Saab bij voorkeur afgeschoten, en OOK door zogenaamde saab-liefhebbers.
is dat wel zo?
nee. en nee.
Saab biedt nog steeds bovengemiddeld snelle auto's aan, in een "bereikbaar" budget. Daar is nog steeds niks anders aan dan vroeger.
Wat Saab meer schade berokkend is de scheve schaats van velen, door schimpend te praten over Saab als "die veredelde Vectra".
Daar waar Volvo juist bewonderd wordt, en feitelijk meer Focus is dan een Saab een Vectra, wordt Saab bij voorkeur afgeschoten, en OOK door zogenaamde saab-liefhebbers.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Wacht even op de eindresultaten van 2007...davidjoost schreef:Gevolg is slechte verkoopcijfers met 2005 als meest recente rampjaar.
En voor een mooie motor moet je inderdaad even wachten tot de nieuwe 9-5 er is.
Maar volgens mij dwalen we nu totaal af van het onderwerp dat door HJ gestart is, dit wordt het zoveelste topic over de verkoopresultaten en niet-innovatie bla bla bla....
Beetje jammer.
Volgens mij ging het o.a. over onderscheidend vermogen, en dat heeft Saab nog steeds. En in de volumemarkt moet je dan denken aan een Honda Civic (helemaal niks mis mee, sterker nog, goed alternatief voor een Focus).
Maarja, niks kan tippen in die klasse aan een Focus ST, een Golf is ook maar een plastic hok zonder uitstraling, welke velgen je er ook onder gooit of hoe donker je de ruiten ook tint.
-
jelger
- Geregistreerd lid
De 9000 was op z'n eind ook aan het eind van z'n latijn, en zo ook de classic 900. en zo ook de 99. Dat heb je altijd aan het einde van een model.In 1999 toen de 9-5 Aero uitkwam, was het nog een van de snellere auto's in zijn klasse voor relatief weinig geld. Dat kun je nu niet meer zeggen
ja, het wordt tijd voor een 9-5 opvolger.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Ik denk wel dat de markt hier om vraagt, een blik op wat de concurrentie tegenwoordig aanbiedt op motoren gebied zegt genoeg. Het is in mijn ogen ook wél anders dan vroeger, omdat de verschillen nog groter zijn geworden. Saab kan bij lange niet zo goed meer mee doen met 'de grote jongens'. Een 4-cilinder turbo is ook allang niet meer speciaal en tegenwoordig zijn er concurrenten die al twin-turbo techniek aanbieden (turbo + compressor of 2 turbo's), wat maar aangeeft dat Saab aan alle kanten voorbij gestreeft wordt. De magie van het merk Saab blijft voor mij bestaan en het zijn relatief bereikbare auto's maar zo bijzonder als vroeger is het allemaal niet meer. Hopelijk luidt de 9-3 Turbo X een 'nieuw tijdperk' in.jelger schreef:Blijkbaar vraagt 'de markt' om nog méér en nog sneller. En dan kun je wel zeggen "oh hier doet Saab lekker niet aan mee want wij zijn anders, blablabla..."
is dat wel zo?
nee. en nee.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Ik ben het met Jelger en Jos eens. Je ontloopt juist de realiteit als je denkt dat het zin heeft om tegen BMW en Audi te gaan knokken met 6 of 8 cilinders. Zulke motoren zullen altijd 'gekocht' worden en dan krijg je daar weer de nodige kritiek op. Tuurlijk had Saab een hit met de turbo in de jaren 80, maar ik ben benieuwd of ze nog zo'n hit kunnen waarmaken.davidjoost schreef:Blijkbaar vraagt 'de markt' om nog méér en nog sneller. En dan kun je wel zeggen "oh hier doet Saab lekker niet aan mee want wij zijn anders, blablabla..." dan ontloop je de realiteit ...
Ik vind de huidige modellen (afgezien van die tractor) nog steeds gedistingeerd, hoogstens een tikkie saai. Als ik een nieuwe moest/kon/wilde betalen staat Saab zeker in de top 2.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
De Markt vraagt niet zozeer om nog sneller en nog dikker, dat zijn de jongetjes die de Autoweekfora volspammen met aannames en natte dromen.
Ik denk dat we nu het gevolg zien van wat er zich al 2 decennia in autoland afspeelt. Door fusie's en overnames praat je feitelijk maar over een klein aantal autoproductie-conglomeraten die onderdelen- motor- en platformlijnen opzetten waar verschillende submerken dan weer op ontworpen worden.
GM heeft ook al aangegeven dat SAAB niet per sé door een Zweed ontworpen hoeft te worden, dus dan gaan Amerikanen er mee aan de slag, en amerikanen hebben al in geen 40 jaar een fatsoenlijk smoelende wagen op de markt gezet, of het moet iets zijn dat uit een custom shop komt.
Dat gevolg? Uniformiteit en angstvallig naar de concurrentie kijken om vooral niet 'achterop' te komen. Daarom lijken de meeste modere wagens op elkaar, daarom zijn we nu zover dat Jaguar de eerste Lexus-ripoff in de schappen heeft liggen en daarom zijn we nu zover dat Saab enorm zijn best moet doen om een Opel-imago af te schudden, als dat al ooit lukt.
Originaliteit en design hebben helaas plaats moeten maken voor efficiëntie en overdaad, 'form follows function' is een adagium dat je nergens meer terug vindt, of het moet een Ariel Atom of een Donkervoort zijn.
Het heeft niks met 'de markt' te maken, het heeft te maken met marges. Pure calculatie: veel produceren tegen lage kosten en zoveel mogelijk overdaad om vooral niet 'goedkoop' te ogen.
Ik denk dat we nu het gevolg zien van wat er zich al 2 decennia in autoland afspeelt. Door fusie's en overnames praat je feitelijk maar over een klein aantal autoproductie-conglomeraten die onderdelen- motor- en platformlijnen opzetten waar verschillende submerken dan weer op ontworpen worden.
GM heeft ook al aangegeven dat SAAB niet per sé door een Zweed ontworpen hoeft te worden, dus dan gaan Amerikanen er mee aan de slag, en amerikanen hebben al in geen 40 jaar een fatsoenlijk smoelende wagen op de markt gezet, of het moet iets zijn dat uit een custom shop komt.
Dat gevolg? Uniformiteit en angstvallig naar de concurrentie kijken om vooral niet 'achterop' te komen. Daarom lijken de meeste modere wagens op elkaar, daarom zijn we nu zover dat Jaguar de eerste Lexus-ripoff in de schappen heeft liggen en daarom zijn we nu zover dat Saab enorm zijn best moet doen om een Opel-imago af te schudden, als dat al ooit lukt.
Originaliteit en design hebben helaas plaats moeten maken voor efficiëntie en overdaad, 'form follows function' is een adagium dat je nergens meer terug vindt, of het moet een Ariel Atom of een Donkervoort zijn.
Het heeft niks met 'de markt' te maken, het heeft te maken met marges. Pure calculatie: veel produceren tegen lage kosten en zoveel mogelijk overdaad om vooral niet 'goedkoop' te ogen.
-
Henk-Jan
- Donateur

Sinds wanneer moet SAAB meedoen met andere merken?Davidjoost schreef:De komst van de 9-3 Turbo X met 4wd en 280pk is een stap in de goede richting, maar dan doe je nogsteeds niet echt mee met 'de grote jongens'.
- Volvo was altijd al veiligDavidjoost schreef:En zo geeft Saab al zijn voormalige 'unique selling points' langzaam maar zeker 1 voor 1 uit handen.... Een Volvo of Renault is ook veilig.
- Renault scoort enkel goed bij de Ncap, that's it
Dát is zonde, SAAB staat voor veiligheid en milieudoordachtheid, i.c.m. een enige vorm van sportiviteit.Davidjoost schreef:Stiekem droom ik dan van een 4.6 V8 twin-turbo met ruim 500pk (naar keuze op BioEthanol) in de nieuwe 9-5 die het verbruik heeft van een 6-cilinder door innovatieve gewichtsbesparing. Een mooi antwoord op de sub-top van de concurrentie.
Niet ergelijk, maar eerder dat het mij niet bijzonder meer boeit.GJ9000 schreef:waarom zijn volumemodellen zo ergerlijk?
De basis is, net als in de jaren '90, nog veelal hetzelfde. Het feit dat iedereen op de grote grille-tour gaat, en een "ik-ook" strategie erop nahoudt versterkt dat enkel.Edwin mbt schreef:Tevens vind ik het ook wel fijn dat ieder merk weer een beetje een eigen stijl aan het creëren is. Iets wat dat in de jaren 90 vaak ver te zoeken was.
Nù pik je alle Audi's er inderdaad uit. Binnenkort pik je een leaser eruit óf een sjonnie.Sapphire schreef:Overigens, die LED lichten zijn een uitkomst man, als je in de mist rijdt pik je zo alle audi's er tussenuit, de rest van de lichten worden dan vage rode vlekken ,maar die van Audi blijf je zien!
Juíst dat is ergerlijk. Waarom kunnen auto's qua styling niet meer gewoon simpel en strak zijn, zonder enorm veel lijnen of een enorme "dikheid". Het hele design van tegenwoordig is pseudo-opvallend. Iedereen wil de meest dikke, snelle, opvallende auto maken waardoor het niet erg genoeg kan zijn.Waxle schreef:Het heeft niks met 'de markt' te maken, het heeft te maken met marges. Pure calculatie: veel produceren tegen lage kosten en zoveel mogelijk overdaad om vooral niet 'goedkoop' te ogen.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Oke dus de nieuwe Audi RS6 is geïntroduceerd omdat "de jongetjes die de Autoweekfora volspammen met aannames en natte dromen" hier om vragen?!?!waxle schreef:De Markt vraagt niet zozeer om nog sneller en nog dikker, dat zijn de jongetjes die de Autoweekfora volspammen met aannames en natte dromen.
-
Henk-Jan
- Donateur

Het is geen kwesie van geld verdienen, de bouw van dit soort wagens. Enkel omdat het verwacht wordt dat het merk het doet en het als een zwaktegebod gezien zou worden als Audi bijvoorbeeld BMW en Mercedes-Benz niet volgt. Maar winstgevend lijken mij dit soort auto's niet (meer).
Ter verduidelijking. Lexus komt heus niet met de IS-F om winst te maken, enkel om te tonen dat ze ook bij 'De Duitse Drie' hoort.
Ter verduidelijking. Lexus komt heus niet met de IS-F om winst te maken, enkel om te tonen dat ze ook bij 'De Duitse Drie' hoort.
-
jelger
- Geregistreerd lid
dat is dus precies waar je de plank mbt "wat saab is" misslaat.Stiekem droom ik dan van een 4.6 V8 twin-turbo met ruim 500pk (naar keuze op BioEthanol) in de nieuwe 9-5 die het verbruik heeft van een 6-cilinder door innovatieve gewichtsbesparing. Een mooi antwoord op de sub-top van de concurrentie.
het is beter een 6 cilinder (twin)turbo neer te zetten met het verbruik van een 6 cilinder en prestaties van die V8.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
@DJ: uiteindelijk zijn dat ook wagens voor pubers, of dat nou pubers van 16 of 46 zijn, dat maakt in weze weinig uit 
Punt is, men staart zich volledig blind op overdadig uitgevoerde en opgevoerde topmodellen, terwijl het juist daar helemaal niet om gaat als je een goede auto wil maken die zich onderscheidt ten opzichte van de rest. Dat gekokketteer met cilinderinhouden, pekaas en newtonmeters is natuurlijk gefundenes fressen voor jongens als jij, maar het is totaal niet relevant in de discussie.
Jouw stille droom is (geheel volgens verwachting hoor) een redelijk voorspelbare droom: mee proberen te doen met de grote jongens maar daar steeds jammerlijk mislukken.
Het feit dat SAAB destijds met de 99 Turbo kwam, een redelijk kleine, compacte wagen met een kleine motor waar de meeste grote jongens het keihard tegen af moesten leggen, verbeeldt mijns inziens veel meer het imago wat SAAB zou moeten nastreven. Helaas is die rol al helemaal overgenomen door compacte Japanners met het briljante VTEC-blok.
Punt is, men staart zich volledig blind op overdadig uitgevoerde en opgevoerde topmodellen, terwijl het juist daar helemaal niet om gaat als je een goede auto wil maken die zich onderscheidt ten opzichte van de rest. Dat gekokketteer met cilinderinhouden, pekaas en newtonmeters is natuurlijk gefundenes fressen voor jongens als jij, maar het is totaal niet relevant in de discussie.
Jouw stille droom is (geheel volgens verwachting hoor) een redelijk voorspelbare droom: mee proberen te doen met de grote jongens maar daar steeds jammerlijk mislukken.
Het feit dat SAAB destijds met de 99 Turbo kwam, een redelijk kleine, compacte wagen met een kleine motor waar de meeste grote jongens het keihard tegen af moesten leggen, verbeeldt mijns inziens veel meer het imago wat SAAB zou moeten nastreven. Helaas is die rol al helemaal overgenomen door compacte Japanners met het briljante VTEC-blok.