De opknap-ebony

1984-1997
belomorkanal
Geregistreerd lid

Re: De opknap-ebony

Bericht door belomorkanal » wo 31 jan, 2024 22:08

WMCVader schreef:
ma 29 jan, 2024 21:48
Wat super leuk om te zien dat je deze 9000 van plan bent in volle glorie te herstellen! Ik ben eigenaar van deze 9000 geweest en heb hem destijds ook gekocht zonder APK. Binnen twee weken was die de weg al weer op en heb er twee jaar lang heerlijk als daily driver mee gereden!

Er is veel aan de 9000 versleuteld/vervangen/hersteld en ben vooral voor de kwalitatieve merken gegaan :wink: Het is een van de meest ideale carrosserie vormen die ik heb gehad. Bijgaand twee fotoos van de 9000.

Ik wens je er veel plezier mee!

Hey!

Wat leuk om jou ook op het forum te zien! Ik heb zelfs nog documenten met jouw naam erop (airco keuring? :P) Ik moet zeggen dat de vorige eigenaar er niet zo netjes mee was. Heeft er mee gecrosst zei ie, overal was zand en er zat behoorlijk wat roest in de wielkast rechtsachter. Her en der wat spatjes roest dat ik nu allemaal aan het wegslijpen / opvullen / herspuiten ben. Super leuk dat je ermee naar frankrijk geweest bent! was zelf ook aan het denken om 'm aan vriendinlief te laten zien daar ;)

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » wo 31 jan, 2024 22:12

Zo, helaas moet werk ook gebeuren en zo ben ik niet echt meer aan de ebony toegekomen. Ik heb vanavond al het roest in de rechterwielkast weggeslepen, nieuwe plaatjes in gelast en gladgestreken met metaalplamuur. Morgen ga ik dit weer opschuren en dan komt er primer overheen en daarna wat bitumen.

Schermpje opgehaald vorige week zaterdag, deze dit achterin al vol met bitumen en ik heb het frame waar dit op komt ook al behandeld dus die mag nooit meer roesten :lol:

Verf gehaald voor het spatscherm (voorscherm?), moet 'm alleen nog even opschuren en dan kan deze ook in de verf. Her en der nog wat plekjes roest gevonden (vooral bij de ruitenwissermotor achter, dat gat is nu ook opgeschuurd en opgevuld, primer erop en ook deze spuiten).

al en al nog genoeg te doen, maar het warmere weer komt eraan en de motivatie is er (nog steeds) om er lekker mee bezig te gaan. Morgen komen er weer foto's aan, ik ben het heel stiekem vergeten :oops:

WMCVader
Geregistreerd lid

Bericht door WMCVader » do 01 feb, 2024 0:02

Haha dat klopt! Zeker het een en ander nog mee gepoogd.
Hopelijk heeft tie in het afgelopen jaar niet tèveel te verduren gehad en kan je lekker blijven werken aan je sleutel- en lasskills middels de 9000.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » ma 12 feb, 2024 14:43

Hehe, Genoeg tijd gehad om aan de wagen te sleutelen, alleen te lui om wat op 't forum te posten maar hierbij! :P

Na wat getest met de airco (pomp volgooien met stikstof en kijken waar het lekt) bleek dat de slang vanaf de compressor naar de condensor lek was. Gelijk maar nieuwe condensor erbij besteld want die is kapotgegaan toen ik de slang van de condensor wilde draaiden :lol: (even serieus, 95 euro voor een aircoslang? even normaal nou)

Gelijk maar koelvloeistof ook gespoeld, kwam me wat bruine meuk uit die radiator zetten dus na wat goed spoelen wat alles weer mooi schoon en kon ik 't systeem weer opvullen, even ontluchten en we waren er weer bij!

(Tijdens het ontluchten viel de auto meerdere keren zomaar uit, DI aan 't doodgaan?)

Gelijk ook maar een nieuw benzinefilter en interieurfilter erbij besteld want die moest toch gedaan worden en ik wil eigenlijk niet weten wat er in die tank zit..

Toen maar weer bezig met het ACC2 gebeuren, kaliberen laat nu (1) zien in 't scherm dus stekker eruit en doormeten. Interieurluchtsensor(ding) werkt en de waardes kloppen met wat er op 't grote boze internet staat, hetzelfde met de mengluchtsensor en de buitentempsensor doet 't ook nog. Kon de zonnesensor niet testen want daar kon ik niet bij :lol: dus ik ga er maar even van uit dat dat de boosdoender is, ooit maar eens losmaken en doormeten..

Maar ik zag tijdens het loshalen van de ACC2 bak dat de bovenkant wat roest erop had en ik vond 't allemaal wat stinken (niet verbrand, echt naar muizenpis ofzo? beetje vis-achtige geur) dus ik haal dat plaatje los en ik zie dit:

Afbeelding

Heb het spoor nog schoon kunnen maken, er zit een klein weerstandje dat nog wel weerstand dingen doet en ik heb overal nog connectiveit... Ik zal later vandaag even een foto maken van hoe ik 'm schoon heb gemaakt. Kans is vrij groot dat ik nog wat puntjes opnieuw moet solderen (en ik wil eigenlijk niet zien hoe het bord er aan de andere kant uit ziet..)

Na het schoonmaken heb ik de acc unit weer verbonden en aan de stroom gezet en hij blijkt het nog wel te doen, alleen dat irritante issue dat er alleen warme lucht uit komt op standje HI blijft er nog steeds :(

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 12 feb, 2024 14:49

alleen dat irritante issue dat er alleen warme lucht uit komt op standje HI blijft er nog steeds
Heb niet alles doorgenomen wat er geschreven is, maar het is toch precies de bedoeling dat op stand HI de kachel alleen maar hete lucht blaast? Pas als je een "echte" temperatuur kiest, dan gaat de ACC meten of het ook daadwerkelijk die temperatuur is in de auto en bijstellen.
Mocht je problemen houden met de ACC-module, geef een gil, ik heb er twee of drie liggen. En ik weet uit ervaring dat ze zeer gevoelig zijn voor om met het juiste typenummer in de juiste auto aangesloten te worden. :roll:

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » ma 12 feb, 2024 14:52

Hrmm, maar als ik zeg dat 't in de auto 23 graden moet worden, dan zou er toch ook een beeetje warme lucht uit de kachel moeten komen? of zie ik dat dan verkeerd?

Ik ga zeker even kijken wat ik nog met dat ding kan, heb jij dan toevallig zo'n type 4382933 liggen?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 12 feb, 2024 15:01

belomorkanal schreef:
ma 12 feb, 2024 14:43
(Tijdens het ontluchten viel de auto meerdere keren zomaar uit, DI aan 't doodgaan?)
Verstopt onder het inlaatspruitstuk zit een stationairloopregelaar. Even gasklephuis losmaken, het bovenste deel van het inlaatspruitstuk verwijderen en dan kan je hem eruit halen. Misschien helpt het om deze stationairloopregelaar goed schoon te maken (met remmenreiniger, thinner, oid).

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 12 feb, 2024 15:13

Ik ga zeker even kijken wat ik nog met dat ding kan, heb jij dan toevallig zo'n type 4382933 liggen?
Ga voor je kijken!
En excuses, risico van niet alles goed lezen, maar blaast dus alleen warme lucht bij HI. Helder.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » ma 12 feb, 2024 15:31

Wouter schreef:
ma 12 feb, 2024 15:01
Verstopt onder het inlaatspruitstuk zit een stationairloopregelaar. Even gasklephuis losmaken, het bovenste deel van het inlaatspruitstuk verwijderen en dan kan je hem eruit halen. Misschien helpt het om deze stationairloopregelaar goed schoon te maken (met remmenreiniger, thinner, oid).
Ik had 't al gehoord ja, ik probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen want ik heb 0 zin om de inlaat los te halen :lol:

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » ma 12 feb, 2024 15:34

Net even wat soldeerwerk verricht (ahem) en na wat schoonmaken ziet dat spoor er nu zo uit:

Afbeelding

Stroom erop, aansluiten en... hij doet het? hoe dan? lijkt er echt op dat die dingen tegen een stootje kunnen of ik kan echt een beetje solderen :')

Anywho, weer kalibreren in de auto en nog steeds krijg ik een "1" terug... man man man. Ik zat gisteren hier ook te lezen en het kan ook zijn dat een armpje afgebroken is van die kachelklep? maar dat zou dan weer raar zijn aangezien er alleen hete lucht komt op "hi" dus die servo doet wel *iets*..

wat een systeem...

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 12 feb, 2024 21:47

belomorkanal schreef:
ma 12 feb, 2024 15:31
Ik had 't al gehoord ja, ik probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen want ik heb 0 zin om de inlaat los te halen :lol:
Het klusje stelt weinig voor. Het is alleen de bovenste helft van het inlaatspruitstuk loshalen. Het eigenlijke inlaatspruitstuk dat tegen de cilinderkop aan gemonteerd is blijft zitten. Dus geen pakking, geen geklieder met koelvloeistof oid. Weinig redenen om dit uit te stellen. :wink:

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 13 feb, 2024 0:16

Je hebt net zo als ik een 94 dat is mooi, maar ook niet, het was een wat vreemde eend met de acc, jouw kastje eindigt op 933, dus heb je pech, ik heb na heel lang zoeken de laatste in Budapest gescoord probleem is dat alleen deze in een 94 werkt,Ik heb met een 93 kastje getest, maar die denkt dat het +40 is en gaat koelen bij 10 graden.
95 kreeg 1 stekker en tot 93 is anders de 94 kreeg warmte werend glas dus ook je zonnesensor moet een 94 zijn en na 94 worden die ook heel anders
kastjes kunnen een boel hebben, maar hebben dubbelzijdige printplaten.
Elco C1 220uf 50v is er uitgefikt zit aan de andere kant van de printplaat, min zit aan de onderkant waar r23 staat plus bovenkant kijk ook even de soldeerpunten van ic1 en tr19 (zwarte koelblokken) en dat er alleen hete lucht uitkomt bij HI klopt.
als je fout 1 direct aan het begin heb is het meestal de zonnesensor,

Mocht gele arow er een hebben voor je en je mag hem over nemen, doe dat direct anders wil ik er nog wel een hebben als reserve,, na vele, vele jaren en km Saab rijden heb ik dal diverse acc kastjes versleten maar nog nooit een di cassette al heb ik er wel een reserve want ach ja, we rijden wel Saab. altijd gereedschap en div onderdelen bij me, nooit nodig ja, een keer een schaar of mesje, maar dat had ik nu net niet mee dus de koelslang met heel veel moeite erop terug gepield.
succ6

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 13 feb, 2024 10:37

Voor de stationair regelklep (IAC) hoeft de inlaat niet los, alleen het bochtje voor het gasklephuis verwijderen. Dan de slangen van de IAC losmaken van het GKH. De IAC klep zit met een rubber op een pin geschoven onderaan het spruitstuk, daar kan je hem zo vanaf trekken (richting bestuurderszijde). Als de klep los is, kan je bij het stekkertje om dat los te maken.

Ik zou even een Tech2 opzoeken met de ACC, dan weet je in elk geval zonder verder giswerk wat de storing veroorzaakt. Kennelijk is de MY94 ACC wat minder degelijk, ik heb in ruim 15 jaar en een dikke 3,5 ton 9000 rijden er nog nooit eentje stuk gehad (MY96 en 97). Alleen de lampjes wel eens vervangen.

Zou mooi zijn als je deze zeldzame ACC units kon fixen. Meestal zijn het de elco's die moeilijk gaan doen in jaren 80-90 electronica, vooral die op warme plekken zitten. Je zou er eens een paar kunnen uitsolderen en ze aan een capaciteits/ESR metertje kunnen hangen om te zien wat er nog van over is. Als er nog tantaaltjes inzitten zijn die ook zeer verdacht, maar da's meer iets van een decennium eerder. En natuurlijk alle zware componenten en degene die warm worden controleren op haarscheurtjes in de solderingen.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 13 feb, 2024 13:11

Ik heb een tech2 maar daar is ook wat vreemds mee bij de 94, leest wel de waarden maar daar blijft het bij je krijgt geen storingen te zien, domme ding reset de acc bij contact maken, of dat nu aan de tech software of de acc ligt kan ik niet achter komen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 13 feb, 2024 13:20

Kan er zo snel 2 vinden, 1 met typenummer 4071742 en 1 met typenummer 9630195. Wat ik zo snel kan vinden, zijn ze voor eerdere modellen dan 94.

Plaats reactie