Volgens mij staat dit filter ook op de foto in de Bentley/handboeken. Maar da's toch ook gewoon een kwestie van het klepje verwijderen en dan trek je deze er gewoon uit?!?

Nou, vettig was het verre van...timo schreef: ↑vr 20 aug, 2021 22:16Het is vettig groenachtig vezelmateriaal, lastig om op de juiste plek te krijgen maar zat destijds in losneembare cassette. Ik heb nog 2 nieuwe losse vezel interieur filters liggen.

Kunnen meerdere dingen zijn. Versleten spoorstangen/stuurkogels kunnen een wat 'lossig' gevoel in het stuur geven, maar als die goed zijn en de veren/dempers ook goed zijn zal dat geen verklaring zijn.. Uitlijning gaat zeker helpen, dat zou ik op z'n minst laten controleren, maar in mijn ervaring alle 900 carburateurtjes en i'tjes redelijk 'zwabberig' op hoge snelheden, zeker als het winderig is. Ik heb bij mijn vorige auto (een 900 GLS uit '81) destijds een set stabilisatorstangen van een 900 turbo geplaatst. Dat had, naast een effect op de koetsbeweging in bochten, een gigantisch effect op de stabiliteit van de auto op hogere snelheden. Waar ik eerst geen hogere constante snelheid dan ongeveer 130 aandurfde, ben ik na het plaatsen van die stangen vrolijk en zonder gezwabber met 160 op de GPS door Duitsland naar Zweden geknaldHägar schreef: ↑ma 30 aug, 2021 16:00- Op de snelweg, 100-130kmh, voelt de 900 wat zwabberig aan, op slechter wegdek en bij winderige omstandigheden valt dit nog wat meer op. Mijn eerste idee is dat dit aan slechte uitlijning zou kunnen liggen, veren en schokdempers functioneren bij drempels, bochten en belading naar behoren, fuseekogels voor zijn net vervangen.
In principe krijgt de radiateur minder koeling als je stilstaat, en zeker als je achteruit rijdt. Er is dan immers geen rijwind meer. Als je na een ritje waarbij de motor op temp is gekomen rustig achteruit inparkeert wil het weleens gebeuren dat de koelfan even aanslaat, afhankelijk van hoe lang de rit is en hoe lang je stapvoets op zoek was naar een vakje cq hoe lang je erover deed om in te parkeren is dat maar vrij kort of duurt het even. Klinkt in mijn oren niet direct als iets zorgelijks of abnormaals.Hägar schreef: ↑ma 30 aug, 2021 16:00- Na of met het uitzetten van het contact springt de ventilator de ene keer wel en de andere keer niet aan. De lengte van de voorafgaande rit maakt daarbij niet uit. Het aanspringen van de fan gebeurt soms op het moment dat ik 'm uit contact zet, soms iets daarna, zelfs pas als je de auto afgesloten hebt. De duur van het ventileren varieert ook.
Het is een B201c motorblok zonder airco, de temperatuurmeter staat op N, de koelvloeistof is recent ververst en blijft op niveau.
Volgens mij kunnen ze wel beide kanten op klappen bij impact, maar of je ze 'dicht kan klappen waarbij ze blijven staan.. Geen idee, ik denk het niet. Ik heb het bij mijn 900's nooit gedurfd om het te proberen, en eigenlijk ook nooit nodig gehad.Hägar schreef: ↑ma 30 aug, 2021 16:00- Tot slot nog een klein vraagje: kun je de handmatige spiegels inklappen? In het MY85 instructieboekje kom ik hier niets over tegen.

Lees maar een wat testen over de viggen die in ‘99 uitkwam. En dat was het allersportiefste model van Saab…..Hägar schreef: ↑wo 01 sep, 2021 20:30Ik kan me niet voorstellen dat SAAB een zwabberauto in de markt heeft gezet en daar dan ook nog eens succesvol was. Ook in oude tests heb ik hier nooit iets over gelezen, het zal dus wel aan verouderde/versleten onderdelen liggen.
Binnenkort zal ik 'm eerst maar eens laten uitlijnen, daarna zien we wel verder.
Hoe zien die stabilisatorstangen eruit en waar zitten ze? Wat heb ik nodig om ze te (de)monteren? Wat is een redelijke prijs op de sloop?