Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: schokkende klussen

Bericht door el-barro » wo 02 aug, 2023 14:14

De olielekkage lijkt nu droog te blijven, al hebben we er nog niet veel mee gereden.
Aangezien de achterschokbrekers erg goed bevallen wil ik de voorkant ook vervangen. Ik heb bilstein b6 met Lesjöfors en KYB toplagers binnen.
De bumpstops kan ik weg laten, maar de stofhoezen gaan dan niet meer passen lijkt mij.
Iemand ervaring met bilstein b6 of b8 op de 9-5 en montage van stofhoezen, vouwbalg, harmonicarubber of wat voor naam je ze kunt geven?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 02 aug, 2023 20:28

Ja, de normale stofhoezen kun je zo overzetten (en als je complete veerpoten naast de auto op wil bouwen kun je gewoon de normale kopen). Ze klemmen tussen bovenste winding van de veer en steunlager. :)

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 02 aug, 2023 23:15

Reier, dank voor je bericht, dat scheelt dan.

Volvorob57
Geregistreerd lid

Bericht door Volvorob57 » za 05 aug, 2023 18:52

wat een flinke actie en fraaie scherpe ! foto's . Krijg er bijna ook zin in, maar met 180K eigen (biopower 235E 9-5 estate aut ex politie zweden)nog als nieuw. Veel complimenten!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 06 aug, 2023 11:00

Bij 180k voel je een setje frisse schokkers ook wel hoor ;)

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 06 aug, 2023 12:49

Heb de mijne rond de 200k later vervangen, wereld van verschil in overhang bij bochten en gas erop, gas los. Ging ik wel van normale Sachs naar Sachs sport, helpt ook vast, maar toch.

De reactie van mijn vrouw was: Wauw, het lijkt wel een nieuwe auto!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: olie op katalysator

Bericht door Steve-O » zo 06 aug, 2023 12:50

el-barro schreef:
za 22 jul, 2023 17:21
Nu we toch zo ver waren ook besloten om het carter te laten zakken.
Bij verkoop was aangegeven door het verkopende autobedrijf dat zij een black sludge controle hadden uitgevoerd door het carter te laten zakken, maar het zelf zien voelt toch beter.

Op het eerste gezicht klopte het wel dat het carter gedemonteerd is geweest, want de vloeibare siliconenpakking zat langs de hele rand van de carterpan.
Ook bij het uitdraaien van de boutjes kwamen rondjes siliconenpakking mee.

Na het carter gedemonteerd te hebben was te zien dat er langs de hele binnenkant ook een rand siliconenpakking zat:
Afbeelding

In de zeef zat geen black sludge, helemaal niks, maar er hing wel een dingetje siliconen in!
Ook onder de zeef lag een hoopje siliconenpakking, zie foto's

Nu zit er gelukkig nog een zeef, maar de aangezogen olie gaat ook door een pasvlak heen waar de aanzuigzeef in steekt( links op de foto te zien), als daar een sliertje pakking los zou laten gaat dit door je oliekanaal heen!

Het advies hierin luidt: gebruik het juiste pakkingmateriaal! Nu had juist door de black sludge controle motorschade op kunnen treden. Blij dat we de moeite hebben genomen om het te controleren.
Beetje late reactie wellicht, maar het gaat niet alleen om de goede vloeibare pakking. Het is er in jouw geval veeeeeeeel te dik opgesmeerd! Gevalletje prutswerk door te weinig kennis. Er moet net genoeg en net niet te weinig op. Teveel geeft rotzooi naar binnen in je olietraject en te weinig geeft olielekkages naar buiten.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 10 aug, 2023 10:04

Late reacties zijn ook welkom hoor! Ik ben dit topic begonnen ter lering en vermaak. Ik heb een hoop fouten kunnen voorkomen door soortgelijke topics door te nemen.
Nog een aanvulling, het pasvlak van het carter is ontvet met thinner, maar ook het verticale gedeelte, zodat als er pakking het carter inloopt het hier ook goed hecht en niet in de olie verdwijnt.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 11 aug, 2023 14:13

Ondertussen alle losse delen bij besteld zodat ik alles kon voorbereiden. Gisteren avond maar even gaan stoeien. Het was even zoeken wat de juiste volgorde van monteren was, maar daar ben ik uitgekomen.
Nu wachten tot ik het onder de wagen kan monteren.

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 13 aug, 2023 13:44

Tussendoor nog even mijn luchtfilter vervangen met wat hulp.

Afbeelding

Het luchtfilter is de hele vakantie op de hoedenplank meegereden, want de auto had toch net een grote beurt gehad bij aankoop....

Afbeelding
Volgens mij zitten er beesten in het filter die allang uitgestorven zijn 8)
Tijdens het terugplaatsen van het filter zag ik dat de twee trillingsrubbers waarmee het huis bevestigd zit afgescheurd zijn, dus die moeten met de eerste bestelling ook mee.

Stapje voor stapje wordt hij steeds beter.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 13 aug, 2023 13:59

Nog even voor de beeldvorming:
Volgende week hebben we de auto een jaar in bezit en hebben nog geen 7.000km gereden.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 13 aug, 2023 14:45

Tjeses, ik ben zelf in 2 jaar na aanschaf van mijn 9-5 al ook al heel wat kosten verder, maar jij kunt er ook wat van :lol: Je doet het meeste zelf gelukkig!

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 14 sep, 2023 13:15

Update; Vandaag eindelijk tijd gehad om de voorschokbrekers te doen. Is eigenlijk zo gepiept.
Gelijk de anni-velgen er onder gedaan.

Afbeelding

Afbeelding
Ziet er weer gelikt uit zo.
De hammerite houdt trouwens prima op de remklauwen.

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 15 sep, 2023 0:19

:bluethumb: :krull:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 15 sep, 2023 8:39

mooi hoor! had je voorkant niet wat lager willen hebben? b6 kan iets hebben nog.
Heb je hele topic nog niet gelezen maar ook al die brace op de voorpoten?

Plaats reactie