Ik tel het feit dat het er cool uitziet ook maar als een voordeel. Als dat tevens het belangrijkste voordeel zou blijken te zijn kan ik daar prima mee leven
Zwarte '01 Aero Estate
-
Koen K
- Donateur

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Rally achter de rug
De beweging hoort in de ophanging te zitten, niet in de koets
Of het veel oplevert is moeilijk te zeggen, maar het staat als een paal boven water dat een veerpootbrug effectief is in het beperken van beweging van de toplagers t.o.v. elkaar. Dat kan nooit kwaad.
Ik tel het feit dat het er cool uitziet ook maar als een voordeel. Als dat tevens het belangrijkste voordeel zou blijken te zijn kan ik daar prima mee leven
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Mooie foto's en fijn dat de rit probleemloos is verlopen!
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Nee klopt helemaal hoor. Een nadeel zou kunnen zijn dat de ophanging (en dan met name de draagarmrubbers etc) het nu helemaal zelf op moeten lossen en daardoor zwaarder op hun lazer krijgen. Dus dat slijt wat sneller.
Ik heb ook zo'n veerpootbrug en merkte ook echt verschil in positieve zin, heel fijne upgrade.
Ik heb ook zo'n veerpootbrug en merkte ook echt verschil in positieve zin, heel fijne upgrade.
-
Koen K
- Donateur

Klopt, hoewel de stuggere veren/dempers allicht nog veel meer verschil maken qua slijtage van rubbers enzovoorts. Maar als ik me daar druk om ga maken kan ik denk ik beter in een of ander Koreaans koekblik gaan rijden 

Volgende puntjes op de TO DO lijst:
Dankjewel! Op de valreep en min of meer bij toeval van het gestotter af... Da's een meevaller waar ik niet op gerekend had!Gele aero schreef: ↑wo 01 jun, 2022 12:20Mooie foto's en fijn dat de rit probleemloos is verlopen!
Volgende puntjes op de TO DO lijst:
- Ruitenwisserbladen vervangen (ik heb van die fancy dingen bij Reier besteld)
- Achterruitensproeier fixen
- Rechter achterlicht vervangen (is lek)
- Leren bekleding opfrissen
- Subframebussen (toch maar gewoon doen)
- Embleem op het stuur vervangen/in orde maken o.i.d.
- ....
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ha, was jij dat! Ik voel me vereerd.Koen K schreef: ↑wo 01 jun, 2022 12:29Ruitenwisserbladen vervangen (ik heb van die fancy dingen bij Reier besteld)
-
Koen K
- Donateur

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Subwoofer vervangen
De laatste tijd viel het op dat de subwoofer van de AS3 rammelende bijgeluiden maakte. Dus toen ik toch bezig was het lekke achterlicht te vervangen heb ik die gelijk maar eens gedemonteerd. Dit huiveringwekkende tafereel kwam mij tegemoet:

Omdat upgraden mij beter leek dan refoamen ben ik naar een vervanger op zoek gegaan. Dat werd de Kicker CWRT672, net als het origineel een exemplaar met 2x2 ohm spreekspoelen. Dan klopt de impedantie in elk geval, de rest valt wel met EQ op te lossen voor zover nodig. Voor de Kicker wordt een kastvolume van meer dan 5 liter aangeraden, hetgeen volgens mij wel redelijk klopt met het formaat van het kastje.
Enige minpunt: het ding past met zijn 'decoratieve' plastic randje net niet in de uitsparing in het kastje:

Maar met een beitel, een mesje, een schroevendraaier kreeg ik die er redelijk goed af:

Vervolgens past hij er met minimale aanmoediging in:

Achteraf bekeken had ik de subwoofer voor dit klusje niet eens uit de auto hoeven halen. Op het eerste gehoor lijkt het een goede vervanging te zijn. Binnenkort wil ik nog steeds eens met de meetmicrofoon aan de slag om de equalizer goed in te stellen, maar dringend is het niet.
Kortom, aanrader!

Omdat upgraden mij beter leek dan refoamen ben ik naar een vervanger op zoek gegaan. Dat werd de Kicker CWRT672, net als het origineel een exemplaar met 2x2 ohm spreekspoelen. Dan klopt de impedantie in elk geval, de rest valt wel met EQ op te lossen voor zover nodig. Voor de Kicker wordt een kastvolume van meer dan 5 liter aangeraden, hetgeen volgens mij wel redelijk klopt met het formaat van het kastje.
Enige minpunt: het ding past met zijn 'decoratieve' plastic randje net niet in de uitsparing in het kastje:

Maar met een beitel, een mesje, een schroevendraaier kreeg ik die er redelijk goed af:

Vervolgens past hij er met minimale aanmoediging in:

Achteraf bekeken had ik de subwoofer voor dit klusje niet eens uit de auto hoeven halen. Op het eerste gehoor lijkt het een goede vervanging te zijn. Binnenkort wil ik nog steeds eens met de meetmicrofoon aan de slag om de equalizer goed in te stellen, maar dringend is het niet.
Kortom, aanrader!
-
op
- Donateur (4x)

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden (reprise)
Zie mijn post van 28 april in dit topicKoen K schreef: ↑za 21 mei, 2022 13:36
Overigens, vandaag is de auto uitgelijnd. Er zat ietsjes uitspoor op de voorwielen en ook de casterhoek was te klein. Nu het goed staat is de auto merkbaar stabieler en is het vage gevoel uit de stuurinrichting verdwenen![]()
Mooie foto van die pasweg! Waar is dat? Daar mag je trouwens rustig meer van posten...
-
Koen K
- Donateur

Die pas is Hardknott Pass, in het Lake District. Een bizar smalle en steile kronkelweg langs een oud Romeins fort. Extremer dan dit heb ik het nog niet meegemaakt op een publiek toegankelijke weg. Schijnbaar zitten er stukken in met een helling van 33% ! Ik zal nog eens door de foto's heen gaan en er een paar extra plaatsen.
-
KoninK
- Geregistreerd lid
Was al een tijdje aan het rondkijken naar een vervanger, maar 2 maal 2 ohm en dan ook nog zo'n geringe inbouwdiepte...
Zit er geen enkele demping in die kast?
Binnenkort maar op de verlanglijst zetten.
Zelf speelde ik met het idee om op de plek van de cd wisselaar een tweede As3 wooferkast te plaatsen.
Zien we daar boven in de hoek meer woofers, of is dat voor andere zelfbouwaudio? Meende dat er op het rode audio forum ook een koen k actief was.
-
Koen K
- Donateur

Inderdaad, dat is dezelfde Koen
die andere woofers (4*) komen in een subwooferkastje dat ik strategisch ga verstoppen in de woonkamer.
Er zit inderdaad geen demping in de AS3-sub, maar gezien het frequentiebereik en het formaat van de kast is dat ook niet echt nodig. Je kunt het virtuele volume van de kast er natuurlijk iets mee vergroten, maar misschien was dat de kosten niet waard?
Die driver is wel aan te raden, trouwens. Ik heb vandaag vastgesteld dat hij een stuk meer output levert dan ik van de originele ooit gehoord heb.
Een jammere vaststelling is overigens dat de stuurbekrachtiging er vandaag mee opgehouden is. Gelukkig maar, het werd ook al opvallend leuk zo, met de motor op vol vermogen en een lekker onderstel. We waren wel weer toe aan wat slecht nieuws
Er zit inderdaad geen demping in de AS3-sub, maar gezien het frequentiebereik en het formaat van de kast is dat ook niet echt nodig. Je kunt het virtuele volume van de kast er natuurlijk iets mee vergroten, maar misschien was dat de kosten niet waard?
Die driver is wel aan te raden, trouwens. Ik heb vandaag vastgesteld dat hij een stuk meer output levert dan ik van de originele ooit gehoord heb.
Een jammere vaststelling is overigens dat de stuurbekrachtiging er vandaag mee opgehouden is. Gelukkig maar, het werd ook al opvallend leuk zo, met de motor op vol vermogen en een lekker onderstel. We waren wel weer toe aan wat slecht nieuws
-
Koen K
- Donateur

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Stuurbekrachtiging kapot?
Heel raar: vanochtend reed ik van huis weg met niet-werkende stuurbekrachtiging. Na wat boodschappen gedaan te hebben startte ik de auto weer en... Werkende stuurbekrachtiging
Ik heb onder de kap gekeken, nergens is olie te zien of iets dergelijks, en er zijn ook geen rare geluiden. Komende week maar weer eens naar de garage.
Ik heb onder de kap gekeken, nergens is olie te zien of iets dergelijks, en er zijn ook geen rare geluiden. Komende week maar weer eens naar de garage.
-
daniel 9-3
- Donateur

Dat is het Saab zelf maak systeemKoen K schreef:Heel raar: vanochtend reed ik van huis weg met niet-werkende stuurbekrachtiging. Na wat boodschappen gedaan te hebben startte ik de auto weer en... Werkende stuurbekrachtiging![]()
. Kan zo maar zijn dat ie volgende week weer ingewikkeld doet.
Succes met de zoektocht.
-
op
- Donateur (4x)

Is de stuurbekrachtigingsolie op peil?
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Weet je zeker dat hij het helemaal niet doet? Een 9-5 sturen zonder stuurbekrachtiging is echt loodzwaar, in de zin van amper mee te rijden. Wel balen dit! Er was recent iemand die dit ook had op het forum, meen dat de beruchte leiding vooraan de boosdoener was.