De witte 900S van Vyv. Setje 17" cross spokes te koop.

1978-1993
Plaats reactie
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: De witte 900S van Vyv. Helemaal niet cool!

Bericht door Krizzie » wo 05 aug, 2020 16:26

Mijn pa heeft al zoveel gezeik gehad met kachelkranen dat er standaard zo'n U pijpje achterin ligt.. :lol:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 05 aug, 2020 18:03

Blij dat mijn MY85 nog een koperen kachelkraan heeft 8)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 06 aug, 2020 15:21

Tot daar de kunststof aansluiting naar het stokje achter de knop van breekt :wow:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 06 aug, 2020 16:49

Ik zie dat er ook een reparatiekit bestaat voor de kachelkraan. Past dat een beetje goed op de bestaande originele kachelkraan, of is dit net zoveel werk als een complete kachelkraan vervanging?

https://www.jendvandenbosch.nl/kachelkr ... -2032.html

Afbeelding

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 06 aug, 2020 21:32

Het is meer werk maar scheelt ongeveer 15 euro? Je moet immers nog steeds de kachelkraan verwijderen en dan nog eens de pijpjes omwisselen in plaats van gelijk een nieuwe monteren.
reiernumans schreef:
do 06 aug, 2020 15:21
Tot daar de kunststof aansluiting naar het stokje achter de knop van breekt :wow:
Zal het, na 35 jaar? En het is een zomer auto dus ik ga de kachel niet vaak aan hebben ;)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 07 aug, 2020 11:11

Hmmm ik dacht het meer scheelde qua euro's, had in gedachte dat het ding iets van 18 ,- euro was en dan is het verschil wel wat groter om even na te denken.

Ik zat er ook al tegen aan te kijken of je de pijpjes kan vervangen zonder de kraan helemaal los te halen, heb niet helemaal meer voor ogen hoe het precies zit. Weet wel van de vorige keer dat ik het geen leuke klus vind :problem:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 07 aug, 2020 20:25

Daan van Retroll verwisselde mijn kachelkraan ooit (op de tast!), in no time!
Kan het aanbevelen :lol:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 07 aug, 2020 22:15

Vyv schreef:
vr 07 aug, 2020 11:11
Ik zat er ook al tegen aan te kijken of je de pijpjes kan vervangen zonder de kraan helemaal los te halen, heb niet helemaal meer voor ogen hoe het precies zit. Weet wel van de vorige keer dat ik het geen leuke klus vind :problem:
Volgens mij moet de kachelkraan eruit om dit deel te wisselen. Inmiddels zijn originele kachelkranen weer leverbaar, dat zou mijn voorkeur genieten.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 07 aug, 2020 23:27

Krizzie schreef:
wo 05 aug, 2020 16:26
Mijn pa heeft al zoveel gezeik gehad met kachelkranen dat er standaard zo'n U pijpje achterin ligt.. :lol:
Kraantje pappie. 🙃

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 07 aug, 2020 23:35

[/quote]

Volgens mij moet de kachelkraan eruit om dit deel te wisselen. Inmiddels zijn originele kachelkranen weer leverbaar, dat zou mijn voorkeur genieten.
[/quote]

Zijn nieuw weer goed verkrijgbaar. Uit een stuk, geheel dan, zo geen kans dat er ooit een pijpje op de revisielijmnaad openspringt. Hoe minder losse componenten hoe minder ervan los of stuk kunnen gaan.

Nieuw beter dan reviseren gaan van een kachel op hoge leeftijd.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 08 aug, 2020 17:07

Vyv! Ik lees dit nu pas! Wat een gedoe zeg, de stemming zal er wel in hebben gezeten (jij weer met die Saab... heel herkenbaar). Petje af voor je oplossing idd héél listig!

NB: niet alleen de electra rekening zal een pietsje hoger zijn, ik heb ook al een haspeltje doorgepiept ... ik dacht even oplaadkabel te verlengen... maar 16A was geen goed idee voor een waaibomenhasprl, kabel werd zeikheet... dom.

avarkevj
Geregistreerd lid

Bericht door avarkevj » za 08 aug, 2020 17:24

Wat is de diameter van het binnenwerk vd kachelslang?
Kan ik alvast een u-bochtje als reserve in de kofferbak gooien voor ik op vakantie ga naar Noorwegen.
bvd, Jaap

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » zo 09 aug, 2020 10:50

Ik zit zelf te denken aan Gardena slang koppeling (zie website Welkoop.nl, euro 3,79) om standaard in handschoenenkastje te leggen. Dichtbij de toekomstige rampplek. 😆 Die koppeling kan twee tuinslangen (behoren tot de familie der waterslangen😫) met elkaar verbinden met aan beide zijden van dat koppelstuk variërende diameters van 13-19mm. Zou daarbij als extra (heb ik zelf standaard in de wagen liggen) wat slang klemmen -standaard - in de wagen leggen. Om, met 2 , de 2 waterslangen goed te kunnen klemmen aan een u-bocht of slang koppelstuk noodoplossing om het koelsysteem weer waterdicht te fixen. Naast een riante - zinnige en kwaliteitsvolle - hoeveelheid gereedschap: goede schroevendraaiers, steek/ringsleutels, doppen set (met tig handige bitjes), imbusset...maar vooral des Saabs: goede torxset.

Ja diameter fijn om dat te weten. Graag antwoord.

Vader van Krizzie heel verstandig aan gedaan om altijd een u-bochtje binnen handbereik te hebben. Pijpjes zijn net zo sterk/slap als een drinkrietje. Om die reden bij inspecteren motorruimte/motorkap omhoog nooit - echt nooit - leunen of jezelf steunen in de buurt van de kachel kraan (dus gewoon niet rechts van v-snaren komen met je handen, elleboog, enz.Tenzij dat nodig is...omdat bijv. kachel kraan lekt...afgebroken pijpje😱).

Vyv heel knap opgelost. 👍👍👍
Wat veel uitmaakte was ? Dat er niet gemopperd enz. 😡 werd. Klasse van de inzittenden. Sympathiek, empathisch, vertrouwensbasis. Niet nog een probleem extra ! (Jij met die ouwe Saab weer !!! Daar gaat onze stranddag). Nog een geluk dat er geen bonnenschrijver of andere bruikbare idioot (boa) hem kwam lastig vallen, tergen, bloedzuigen. Zelf ver van huis op een tropen dag met een Saab vol van vakantie mogen ondergaan. Motor op 3 poten, snel aan de kant, politieagent over de rooie, verboden parkeren bij ingang muzakfestival. Chinees spreekwoord toegepast ( a la het Spaanse graan): meebewegen. Direct weggereden, verder weg, uit zicht, gestopt, motorkap open, tropisch, kijken, wat nu weer met de Saab ? En zelf kunnen oplossen.

Actie van Vyv is reactie van gemiddelde classic rijder. Niet van de gemiddelde automobilist. Die belt direct de wegenwacht. Vyv en andere classic rijders gaan direct...over tot de gedachte van eerst zelf proberen op te lossen. En anders dan de gemiddelde inzittenden hebben inzittenden van Saab rijders vertrouwen in dat probleemoplossend vermogen. Wel zo relaxed in die omstandigheden.

Maar wat is toch de diameter van die waterslangen die aan die kachel kraan pijpjes bevestigd zijn ??? (om onderweg -zelf - indien nodig het koelsysteem weer waterdicht te kunnen maken...zonder gemiddeld 2 uur te moeten wachten op pech hulp van wegenwacht e.d, in de tropenzon, op een hoogst ongelukkige plek).

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » zo 09 aug, 2020 11:22

Buitendiameter van beide kachel kraan pijpjes = 22 mm (binnendiameter u-bocht, u koppelstuk of eindstop (zie oplossing Vyv) zal daarmee moeten overeenkomen om een waterdichte passing te kunnen realiseren).

(opgemeten in onderdelen voorraad, uit de volle zon).

Gardena tuinslang koppelstuk gaat hem niet worden. Mag in de winkel blijven liggen.

Zag bij webshop R&D, Saab, een siliconenstop voor waterslang (circa 3 euro ex).Ook hiervoor toepasbaar? Iemand ervaring mee ?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 09 aug, 2020 17:35

Ik heb deze gebruikt van de Gamma, ze zijn 1/2inch in diameter en dat komt neer op 13mm.

https://www.gamma.nl/assortiment/bonfix ... /p/B589782

Plaats reactie