Nieuws over die Chevrolet

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 07 aug, 2007 16:07

taaffert schreef:...'vrije' democratie.
Die illusie heb ik al lang niet meer ;)

Er is tussen markteconomie á la de US of A (zo'n mooi voorbeeld van verworven persoonlijke vrijheden) en de Communistische Heilsstaat Noord Korea een enorm grijs gebied. Wat ik persoonlijk een verontrustende ontwikkeling vind, is dat de afgelopen jaren klakkeloos achter de US is aangemarcheerd als het gaat om privatisering, consumer-ism en politiek beleid. Oneliners zijn belangrijker geworden dan inhoud en buitenkant is belangrijker geworden dan binnenkant. Da's pas bah.

(Zei de man met een familieverpakking Brio op zijn hoofd)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 07 aug, 2007 16:07

jelger schreef:
hordes mensen zitten in een ontkennningsfase waarin men stelselmatig ontkent dat een SUV en dergelijken meer energie verbruikt dan ik redelijk vind

Even gecorrigeerd voor je. Een dergelijk statement is per definitie arbitrair.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 07 aug, 2007 16:08

En daarmee is gelijk het verband gelegd met overstromingen in Zuid Engeland en ander onheil? Zonder meer? Goh, dat zijn pas wetenschappelijk onderbouwde argumenten.
ik leg geen verbanden.

Ik heb daar niet genoeg kennis over.
Het (specifieke over wel/niet bestaan bovenstaande verbanden) boeit me verder ook niet heel bijzonder. Meer uitstoot door meer verbruik, betekent meer vervuiling - met of zonder regen of overstromingen, stormen, hitte - meer vervuiling is een gezondheidsrisico voor velen. Zeker in een tijd van massale urbanisatie (en dus concentratie van vervuiling in de lucht)

of ontken je nu ook het ontstaan van smog, gerelateerd aan menselijk gedrag?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 08 aug, 2007 14:29

900T-R schreef:
jelger schreef:wat mijn "ervaring" betreft :
het was niet mijn aankoop, niet mijn keuze, maar van mijn toenmalig partner, en ik mocht er ook in rijden.
Dat staat hier helemaal niet ter discussie - per slot van rekeing bij jij ook niet degene die mensen die dit soort auto's misschien wel leuk vindt (zonder direct in de rij te staan voor zo'n exemplaar) uitmaakt voor 'petjes'. Verde wel, en Verde heeft zijn XC90 V8 lang genoeg in zijn signatuur gevoerd om te doen vermoeden dat hij zich indertijd niet bepaald schaamde voor die keuze.
Heb je per PB kenbaar gemaakt dat deze voorstelling een onjuiste was, doe het bij gebrek aan reactie jouwerzijds dan ook nog maar even publiek, je baseert je tekst op onjuiste aannames, is de rest van je inbreng in deze topic ook op zulk soort aannames gebaseert trek ik het geheel gewoon even door... (wel wat teleurstellend overigens voor iemand die voor den brode schrijft)
Mijn signatuur bestaat uit auto's die van mijzelf zijn en de door jouw genoemde XC heeft daar dan ook nooit in gestaan.
Je mag best even roepen dat ik niet onderbouwde kreten slaak maar probeer je hier zelf dan wel op feiten te baseren.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 10 aug, 2007 20:36

Voor alle duidelijkheid. Ik rijd zelf in een doodgewone 9-3 SE, maar ik baal er gewoon enorm van dat mensen zo ageren tegen SUV`s (ook in dit Topic). Als iemand in zo`n ding wilt rijden moet hij dat m.i. gewoon doen. Hij betaalt daar genoeg MRB voor zodat onze overheid daar genoeg geld aan verdient. Ook op de extra ontvangen accijns op brandstof verdient de overheid aardig.

Niemand heeft in de gaten (gelukkig) dat mijn SE misschien wel eens meer verbruikt dan die SUV. Ik denk dat ik rond de 1 op 6 rijd, maar niemand die het merkt of me ergens van beschuldigt. Ik vind een SUV die een aantal cylinders niet gebruikt als het vermogen niet nodig is toch wel een bepaalde slimheid hebben.

Daarnaast kom ik net terug uit Engeland van vakantie (Kent). Daar reed de helft van het dorp zo ongeveer in een Range Rover of Land Rover. Met die slechte wegen daar hobbelde en schokte de Saab alle kanten op. Ik werd gek van het gekraak en gepiep (mijn auto blijkt toch meer voor de snelweg te zijn gemaakt).

Sorry, ik ben echt geen snobist (vind ik), ook het milieu vind ik belangrijk. Toch vind ik een nette SUV echt best kunnen. Wellicht een 2e hands Range Rover naast de huidige Saab of zo?

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » vr 10 aug, 2007 20:42

1 op 6 met een 9-3? (dan heb je een lode voet of er is iets mis)

Verder denk ik dat je het topic maar eens goed door moet lezen om te begrijpen waar de bezwaren tegen deze auto's (en hun bestuurders m/v)
om gaan.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 10 aug, 2007 21:01

jonatas 900s schreef:1 op 6 met een 9-3? (dan heb je een lode voet of er is iets mis)

Verder denk ik dat je het topic maar eens goed door moet lezen om te begrijpen waar de bezwaren tegen deze auto's (en hun bestuurders m/v)
om gaan.
Verbruik ligt wat hoog omdat ik vaker korte stukjes rijd. Als de auto warm is vind ik het ook wel leuk om de turbo te gebruiken hoor :D

Ik heb een paar klanten die in een SUV rijden, zijn ook gewone aardige mensen hoor. We zitten hier op het platteland en parkeerruimte o.i.d. is dan niet zo een probleem. Afstanden zijn vaak ook wat korter en files hebben we nooit van gehoord. Helaas vind ik de SUV van Saab niet Chique en dat heeft een Engelse SUV duidelijk wel. Al zit die helemaal onder de modder, het blijft een chique wagen.

Wees niet bang. SUV`s zijn al weer uit de mode. Weet iemand wat de 9-6 precies gaat worden? Een soort Murano achtig ding?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 10 aug, 2007 21:39

Ik denk dat ik rond de 1 op 6 rijd
dan moet je toch met me eens zijn dat Saab een enorm slechte prestatie levert als mijn ouwe stinksaab van meer dan 20 jaar er 1:12 uit perst.

waarom zou jij balen van de mening die een ander heeft? Dat het jou mening niet is .. soit. Zoiets wordt toch hardhandig geproclammeerd als vrijheid van meningsuiting? we mogen toch alles vinden en zeggen?

Ik zou meer balen van lui als Verdonk en Wilders (en de adepte volgslaven), ipv iets betrekkelijk onschuldigs als meningen en "stampei" over auto's.

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » za 11 aug, 2007 9:40

Ik zou meer balen van lui als Verdonk en Wilders (en de adepte volgslaven), ipv iets betrekkelijk onschuldigs als meningen en "stampei" over auto's.
:green_many: :green_many:

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » za 11 aug, 2007 10:20

jelger schreef:
Ik denk dat ik rond de 1 op 6 rijd
dan moet je toch met me eens zijn dat Saab een enorm slechte prestatie levert als mijn ouwe stinksaab van meer dan 20 jaar er 1:12 uit perst.

waarom zou jij balen van de mening die een ander heeft? Dat het jou mening niet is .. soit. Zoiets wordt toch hardhandig geproclammeerd als vrijheid van meningsuiting? we mogen toch alles vinden en zeggen?

Over verbruik.

Als jouw Saab van 20 jaar hetzelfde gebruikt wordt (veel korte stukjes tussen de dorpjes of binnen het dorp, of juist 11 uur achter elkaar stevig rijden over de autobahn) een heel ander verbruik zal laten zien als wat je nu hebt.

Over meningsuiting etc.

Van Verdonk en Wilders moet ik zelf helemaal niets hebben en ik hoop ze zowel zakelijk als privé nooit tegen te komen. Het ging/gaat er mij om dat SUV rijders in een hokje gestopt worden. Er zijn ook gewoon wat rijkere boeren en buitenlui die zo`n auto rijden omdat het gewoon erg handig is in de polder. Mijn eigen Saab is helaas niet zo`n geschikte polderbak.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 11 aug, 2007 11:02

Er zijn ook gewoon wat rijkere boeren en buitenlui die zo`n auto rijden omdat het gewoon erg handig is in de polder
ja helemaal gelijk in, gelukkig hebben we nog zoveel boeren en buitenlui in NL, dat 90% van de SUV (en vergelijkbare) verkopen daar aan bested zijn.

voor de gewone woon-werk pendelaar is de SUV ook "essentieel" praktisch voor die 2x per jaar dat ie naar de ikea moet voor z'n dochter d'r studentenkamer.
Als jouw Saab van 20 jaar hetzelfde gebruikt wordt (veel korte stukjes tussen de dorpjes of binnen het dorp, of juist 11 uur achter elkaar stevig rijden over de autobahn) een heel ander verbruik zal laten zien als wat je nu hebt.
ach, ik heb op 1 van de vorige pagina's al een en ander over verbruik neergezet in verschillende situaties, verschil tussen een midsize SUV en een ouwe stinksaab met kat. (in de VS), om aan te geven dat een moderne SUV gewoon meer verbruikt in vergelijkbare situaties, en dus meer vervuilt dan een oude Saab (een verwijt was dat een oude saab vervuilender is dan een nieuwe SUV oid, en dat oppposanten in een oude Saab eigenlijk geen "recht" van kritiseren zouden hebben - het bekende "deferring" discussieren - het in kwaad daglicht stellen van opposant adhv vermeend gedrag, waardoor de inhoud van het argument als invalide wordt gekwalificeerd, een bekende taktiek om de daadwerkelijke inhoud naar de achtergrond te laten verdwijnen)

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » za 11 aug, 2007 12:55

Beste Jelger,

Ik denk dat onze meningen niet zoveel uiteenlopen maar dat we beiden een ietwat ander referentiekader hebben. Bij mijn weten is de SUV "uitgevonden" door Range Rover. Die auto was bedoeld voor de boeren en buitenlui op het Engelse platteland. Dat de doelgroep van de autofabrikanten nu veranderd is wilt natuurlijk niet zeggen dat het fenomeen SUV op zich verkeerd is.

Om het eerlijk te zeggen. Ik zou het best leuk vinden om in zo`n mooie Range Rover o.i.d. te rijden maar durf het niet om de reacties uit de omgeving zoals ik die ook op dit forum tegen kom. Wat dat betreft pas ik niet in het profiel van de SUV rijder, die behoort overal lak aan te hebben.

Het gaat mij dan niet echt voor de ruimte, maar veel meer het comfort wat je hebt op slechter wegdek, verkeersdrempels e.d. Mijn huidige 9-3 voldoet dan gewoon niet (is luxe probleem hoor). De 9-5 die ik hiervoor reed scoorde wat dat betreft een stuk hoger.

Wellicht dat de 9-6 een goed alternatief is. Weet iemand al wat dat precies wordt? Weer zo`n slagschip of iets minder decadent en meer ingetogenheid?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 11 aug, 2007 13:16

N2024 schreef:Beste Jelger,

Ik denk dat onze meningen niet zoveel uiteenlopen maar dat we beiden een ietwat ander referentiekader hebben. Bij mijn weten is de SUV "uitgevonden" door Range Rover. Die auto was bedoeld voor de boeren en buitenlui op het Engelse platteland. Dat de doelgroep van de autofabrikanten nu veranderd is wilt natuurlijk niet zeggen dat het fenomeen SUV op zich verkeerd is.

Om het eerlijk te zeggen. Ik zou het best leuk vinden om in zo`n mooie Range Rover o.i.d. te rijden maar durf het niet om de reacties uit de omgeving zoals ik die ook op dit forum tegen kom. Wat dat betreft pas ik niet in het profiel van de SUV rijder, die behoort overal lak aan te hebben.

Het gaat mij dan niet echt voor de ruimte, maar veel meer het comfort wat je hebt op slechter wegdek, verkeersdrempels e.d. Mijn huidige 9-3 voldoet dan gewoon niet (is luxe probleem hoor). De 9-5 die ik hiervoor reed scoorde wat dat betreft een stuk hoger.

Wellicht dat de 9-6 een goed alternatief is. Weet iemand al wat dat precies wordt? Weer zo`n slagschip of iets minder decadent en meer ingetogenheid?
De Britten hebben ooit een "UV" uitgevonden, die "S" toevoeging is pas van recentere datum

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 11 aug, 2007 13:17

Meer comfort? daar heb je niet perse een SUV voor nodig :wink:
Als we zover zijn dat we voor meer comfort (het overleven van verkeersdrempels e.d.) een SUV nodig hebben, wordt het eens tijd om af te vragen wat er gebeurd is met de gewone personenauto dat die dat blijkbaar niet (meer) kan bieden.
ja, het is fijn zo'n SUV, heb er zelf een klein jaar aan mogen snuffen. Persoonlijk, zoals aangegeven, wegen de voordelen niet op tegen de nadelen, in zowel persoonlijke portemonnee sfeer (ik vind het gewoon zonde om geld te verbranden zonder er eigenlijk iets in extra mobiliteit voor te krijgen waar ik wat aan heb op zulks moment) als in materiele zin. Hoe meer we onze explosieve energieconsumptie niet controleren, hoe meer ons dat straks (of onze kinderen) 'de kop' gaat kosten.

Noem het desgewild het potverteren op de rekening van toekomstige generaties, zoals dat bijvooorbeeld ook de doorgedraven verzorgingsstaat wordt verweten aan eerdere generaties. Daar betalen we nu ook de rekening voor. Het "politiek" profiel, van met name de luxe (zuip en dikgemotoriseerde) SUV rijders begrijpt wel wat ik daar mee bedoel lijkt me.

in dat opzicht kan je energieconsumptie van eindige bronnen, waar vraag en aanbod straks meer en meer politiek ingezet gaan worden door de toenemende discrepantie tussen die twee, ook behoorlijk potverteren noemen. \

Overigens, een doelgroep kan ook gemaakt worden. (en de SUV is "uitgevonden" in de VS - oa de Jeep Wagoneer van begin jaren 60 was een duidelijke exponent)

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 11 aug, 2007 13:30

een SUV is niet per definitie Groter/Veiliger(sommigen juist niet) en zeker niet confortabeler en zuiniger.
En in nederland zijn de wegen dan wel af en toe erg slecht maar daar veranderd niets aan door SUV te gaan rijden.
En in de praktijk is er geen mens die hem gebruikt waar hij oorspronkelijk voor bedoelt is, want dan wordt ie vuil :wink: .

('en de SUV is "uitgevonden" in de VS'), is er wel eens iets GOEDS over gewaaid vanuit de VS ?

:arrow: @ jelger, wij zijn het vaak NIET eens maar nu geef ik je gelijk :lol:

Plaats reactie