Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate
-
mba
- Geregistreerd lid
Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate
Zonder de pret te bederven: die strip is niet voor niks losgekomen. 10 tegen 1 dat ie snel weer loskomt.
Tip: vergrendel met één of twee kleine parkertjes die strip aan de omgevouwen metalen lijst van de stoel, dan komt ie echt niet meer los.
Tip: vergrendel met één of twee kleine parkertjes die strip aan de omgevouwen metalen lijst van de stoel, dan komt ie echt niet meer los.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Wij hebben een 9-5 60th anni van 2007. Het “leer” (is dus nep) aan de zijkant begint te barsten. Binnenkort wordt dit vervangen door echt leer.vel0city schreef: ↑ma 11 aug, 2025 18:50We zijn alweer twee maanden verder sinds de laatste post. De achterbakverlichting werkt nog steeds uitstekend en er is al meermaals gebruik van gemaakt, maar verder is er niet veel aan de auto gebeurd, afgezien kilometers maken. Sinds de laatste onderhoudsbeurt in juni zit er al weer 5000km extra op de teller, vooral doordat ik veel tripjes maak richting de garagebox waar ik m'n 900 Classic restaureer, de kilometers lopen dus gestaag op.
Ik heb vandaag wel weer eens wat gesleuteld aan deze Dame:
Iemand een ligstoel nodig in een 9-5?![]()
Zonder dollen, dit was niet zonder reden. Het zitkussen hoort namelijk om een rand gevouwen te zijn onderaan de stoel om de zitting in vorm te houden maar die schoot bij mij steeds los. Ik kon met de stoel vast gebout op z'n plek alleen maar de voorrand vast zetten, maar dat heb weinig zin als je ook niet de zijranden vast zet en dat gaat nou weer net niet met de stoel op z'n plek.
De hoes hoort dus met de rode pijl om het staal gevouwen bij de blauwe pijl. Dat zit het nu ook weer rondom, dus hopelijk blijft de zitting nu wel weer goed in vorm (zo ver dat nog gaat bij een stoel met 385.000km ervaring). Je merkte namelijk meteen als de zitting los kwam, deze schoot meteen een stuk omhoog onder de dijbenen en dat reed niet echt lekker![]()
Hij gaf me de tip om dan gelijk het foam van het zit gedeelte vd stoelen links en rechts met elkaar te laten verwisselen.
Misschien heb je daar ook iets aan?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Wel, de zitting is inderdaad in no time weer los gekomen, dus de stoel gaat nog een keer los om de zitting semi-permanent vast te gaan zetten.
Eerst nog wat belangrijkere zaken: APeeKa! Sinds eind vorige week mag deze Saab weer ruim een jaar legaal de weg op, met als enige afkeurpunten een te versleten bestuurdersgordel en lampjes van de zijknippers die te oranje licht uitstraalde. Ik wist niet dat dat kon (te wit heb ik wel eens gehoord) maar goed, als dat het enige is mag ik niet klagen.
Verder heeft Sapphire aan de achterkant de onderste draagarmen vervangen voor J&D varianten die instelbaar zijn voor de uitlijning van de achterwielen. Normaal gesproken is dat een heel karwei (wiel eraf, remklauw en remschijf eraf, lager los en dan opvulplaatjes gebruiken), maar het kan dus ook simpeler:

De draagarmen kunnen net als de spoorstangen nu piekfijn worden afgesteld om het camber van de achterwielen goed te stellen. Sinds ik de auto heb stonden beide achterwielen altijd naar mijn idee (en dat van de uitlijnrapporten) te ver naar binnen toe, het leek er continu op alsof de kofferbak afgeladen was. Dat is nu weer een stuk beter. Lennard heeft nog een custom beugeltje gelast op de rechter draagarm voor de hoogteregeling van de koplampen, daar is vanuit J&D niks op voorzien namelijk.
Verder is een ander issue verholpen, namelijk een onvoorspelbaar aanvoelend rempedaal. Hij remde nog wel, maar het was continu met een andere pedaaldruk. De ene keer voelde het pedaal net zo hard aan als een ABS Classic, de andere keer was het alsof je lucht zat te pompen in plaats van vloeistof, zo sompig was het. Het hele remsysteem is nagekeken en beproefd, zowel hydraulisch als het vacuümsysteem en de conclusie was dat de hoofdremcilinder na 388000km wel z'n beste tijd had gehad. Daar zit nu een nieuwe in en het is een wereld van verschil:

Het pedaalgevoel is nu gelijkmatig en een stuk steviger, zeker met de RVS omgewikkelde remslangen en de grotere klauwen van de 9-3v2 voorop.
Als laatste nog een plaatje na de wasstraat:

Wat glimt zo'n vers gewassen neus toch mooi in deze kleur
Eerst nog wat belangrijkere zaken: APeeKa! Sinds eind vorige week mag deze Saab weer ruim een jaar legaal de weg op, met als enige afkeurpunten een te versleten bestuurdersgordel en lampjes van de zijknippers die te oranje licht uitstraalde. Ik wist niet dat dat kon (te wit heb ik wel eens gehoord) maar goed, als dat het enige is mag ik niet klagen.
Verder heeft Sapphire aan de achterkant de onderste draagarmen vervangen voor J&D varianten die instelbaar zijn voor de uitlijning van de achterwielen. Normaal gesproken is dat een heel karwei (wiel eraf, remklauw en remschijf eraf, lager los en dan opvulplaatjes gebruiken), maar het kan dus ook simpeler:

De draagarmen kunnen net als de spoorstangen nu piekfijn worden afgesteld om het camber van de achterwielen goed te stellen. Sinds ik de auto heb stonden beide achterwielen altijd naar mijn idee (en dat van de uitlijnrapporten) te ver naar binnen toe, het leek er continu op alsof de kofferbak afgeladen was. Dat is nu weer een stuk beter. Lennard heeft nog een custom beugeltje gelast op de rechter draagarm voor de hoogteregeling van de koplampen, daar is vanuit J&D niks op voorzien namelijk.
Verder is een ander issue verholpen, namelijk een onvoorspelbaar aanvoelend rempedaal. Hij remde nog wel, maar het was continu met een andere pedaaldruk. De ene keer voelde het pedaal net zo hard aan als een ABS Classic, de andere keer was het alsof je lucht zat te pompen in plaats van vloeistof, zo sompig was het. Het hele remsysteem is nagekeken en beproefd, zowel hydraulisch als het vacuümsysteem en de conclusie was dat de hoofdremcilinder na 388000km wel z'n beste tijd had gehad. Daar zit nu een nieuwe in en het is een wereld van verschil:

Het pedaalgevoel is nu gelijkmatig en een stuk steviger, zeker met de RVS omgewikkelde remslangen en de grotere klauwen van de 9-3v2 voorop.
Als laatste nog een plaatje na de wasstraat:

Wat glimt zo'n vers gewassen neus toch mooi in deze kleur
-
op
- Donateur (4x)

Wat staat ie er strak bij met z'n bijna 400.000 km's!
Mooi hoor.
Mooi hoor.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Dat is het mooie als een auto goed wordt bijgehouden. Dan kun je dus een ‘oudere‘ auto hebben waaraan je niets kunt afzien dat het al 400k heeft gereden.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Maar even een tussentijds dingetje: inmiddels 391.000km achter de rug en still going strong! Wel met wat extra licht op het dashboard, op een manier die ik liever niet heb:

Koplamphoogteregelproblemen! (3x de woordwaarde) Maar dan wel als vluchtige melding, zoals we dat in de spoorwereld wel zeggen. Het lampje ging altijd aan bij de eerste start en bleef vervolgens even aan, maar eenmaal op weg ging hij op willekeurige momenten ook weer uit en werkte het systeem ook gewoon weer. Even snel met Sapphire een Tech II eraan gehangen en die gaf het volgende aan:

Met de wielen van de grond is er iets meer ruimte om erbij te komen, waar ik het volgende tegen kwam:

Die is op! Gelukkig zijn de voorste kabels nieuw te krijgen (stekker aan de andere kant van de kabel zit in de motorruimte) en ze kosten de kop niet, dus vanavond heb ik er een nieuwe kabel op gezet. Helaas had de corrosie ook de sensor aangetast, want terwijl ik bezig was de prut en corrosie uit de relatief nieuwe sensor te halen (het ding was vlak voor ik de auto kocht al eens gewisseld) brak een door corrosie aangetast stekkerpennetje af op de sensor
Een nieuwe sensor is dus maar weer onderweg en ik mag in de tussentijd permanent genieten van het waarschuwingslampje in de tellerbak 

Koplamphoogteregelproblemen! (3x de woordwaarde) Maar dan wel als vluchtige melding, zoals we dat in de spoorwereld wel zeggen. Het lampje ging altijd aan bij de eerste start en bleef vervolgens even aan, maar eenmaal op weg ging hij op willekeurige momenten ook weer uit en werkte het systeem ook gewoon weer. Even snel met Sapphire een Tech II eraan gehangen en die gaf het volgende aan:

Met de wielen van de grond is er iets meer ruimte om erbij te komen, waar ik het volgende tegen kwam:

Die is op! Gelukkig zijn de voorste kabels nieuw te krijgen (stekker aan de andere kant van de kabel zit in de motorruimte) en ze kosten de kop niet, dus vanavond heb ik er een nieuwe kabel op gezet. Helaas had de corrosie ook de sensor aangetast, want terwijl ik bezig was de prut en corrosie uit de relatief nieuwe sensor te halen (het ding was vlak voor ik de auto kocht al eens gewisseld) brak een door corrosie aangetast stekkerpennetje af op de sensor
-
vel0city
- Donateur (2x)

Wel, het mysterie wordt wat groter. De koplamphoogteregeling is nu permanent gestoord, na het vervangen van de tussenkabelboom die vanuit de motorruimte naar de sensor gaat en inmiddels 2x de voorste sensor blijft het lampje aan staan op het dashboard (beide keren zat de B3410 code er hard in in beide lampen). Ik zie het lichtbeeld wel een beetje heen en weer bewegen met remmen en accelereren, maar dus nog steeds met een storing in het systeem. Ik heb de auto volgens de WIS nagelopen op kabelproblemen en die zijn er niet (en volgens de WIS blijft dan de voorste sensor over), dus wat het nou wel precies is moet ik even verder gaan uitzoeken. Het laatste wat nog kan met die specifieke code is dat een van de koplampregelmodules op z'n einde aan het lopen is en daarbij dusdanig rare dingen gaat doen dat stuurunit in de andere lamp daardoor ook van slag raakt.
Het vage is dat als je OF links OF rechts de stekker van de koplamp in z'n geheel er af haalt, dat de andere nog aangesloten lamp perfect reageert op de sensor en het lampje in het dashboard ook niet aangaat, maar zodra beide lampen aangesloten zitten vind het systeem het niet meer leuk. Ik heb inmiddels zelf een Tech II kloon aangeschaft voor juist dit soort dingen zelf op te kunnen sporen, steeds naar een garagist rijden om zo'n apparaat aan de Saab te hangen is ook niet mijn favoriete tijdsbesteding
Vandaag heeft de automaat nog een goede spoelbeurt gehad:

Met 393.000km was de souplesse wel een klein beetje van de bak af. Met name het schakelen tussen de 2 en de 3 ging af en toe bokkig, zeker als de bak nog wat kouder was. Ik kan nu wel al vast zeggen dat met een goed opgewarmde bak het schakelen wat soepeler gaat, of dat met koude bak ook zo is zal ik morgen mee gaan maken. Vooralsnog is het een vooruitgang
-
vel0city
- Donateur (2x)

Yes, bij de mannen van Flushed. Aardige mensen met kennis van zaken.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ze zitten aardig veel op youtube. Zie het regelmatig voorbij komen.
Het blijft een eeuwige discussie, met of zonder reiniger spoelen.
Wat is hun visie hierop?
Het blijft een eeuwige discussie, met of zonder reiniger spoelen.
Wat is hun visie hierop?
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Die hebben de mijne ook gedaan een tijdje terug.vel0city schreef: ↑ma 15 dec, 2025 15:10Yes, bij de mannen van Flushed. Aardige mensen met kennis van zaken.
-
Oosthoek
- Donateur

Hoe bevalt het resultaat na spoeling?
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Zit het probleem van je koplampen niet in de balansregelaars aan de zijkant van de koplampen?