Die laatste foto herken ik niet ("volle" tank is de meter op 1), maar de eerste twee foto's komen mij bekend voor...
D.w.z. het lampje bij de meter gaat branden, de d.t.e. geeft "refill fuel now" en vervolgens tank je om en nabij 50 liter. Terwijl er volgens het boekje 68 liter in de tank zou moeten kunnen.
Hoe zeker weet je bij foto 1 dat er inderdaad nog 20 liter in de tank zit? Zeker in de zin van: "dat heb ik er namelijk net zelf ingegooid", of zeker van: "dat heb ik uitgerekend d.m.v. de tankinhoud en dagteller"?
Als het de laatste is, zou ik maar even oppassen. Ik heb dat zelf dus ook twee jaar zo gedaan: tankinhoud 68 liter, reken kilometers op de teller om naar liter enzovoort. Ging ook twee jaar goed. Tankte meestal ongeveer 50-56 liter, nog ruime marge dus, terwijl de meter en boordcomputer al kilometers lang in paniek waren. Kapotte sensor dacht ik natuurlijk. Vervangen kan, maar los je het probleem dan ook echt op? Ging zo ook wel prima, laat maar...
Tot ik een keer uitrekende dat de Aral langs de a31 bij Haren(D) 60 liter zou zijn. Iets minder marge dan meestal, maar toch: 8 liter plus wat nog in het systeem zat, leek ruim voldoende. Tot een paar honderd meter voor de afslag letterlijk ineens alles uitviel...
Gelukkig nog door kunnen rollen de afslag op, weer naar beneden, en op 25 meter van het tankstation stil komen te staan (wie het daar kent: de parkeerplaatsen net voor de "bobbel", veilig, niemand in de weg, voor zover prima). Herstarten doet niets. Kapotte pomp misschien? Ik kan me toch niet zoveel verrekend hebben? Toch eerst maar het laagst hangende fruit proberen: pomp binnen lopen, tankje kopen en maar eens 5 liter in de benzinetank doen. Starten maar weer: slaat meteen aan en loopt alsof er nooit iets gebeurd is. 25 meter verder naar de pomp dan maar en aftanken: heel benieuwd wat er nu ingaat en of ik me vreselijk verrekend heb. Net geen 55 liter... Samen met het tankje dus net geen 60 liter in totaal. En dan heb je de boel dus helemaal droog gereden, inclusief dampen en al.
Daarom dus mijn vraag: hoe zeker ben je dat er nog 20 liter inzit? Ja, ik weet dat er een tank van 68 liter onder zit, dat staat overal en nergens, inclusief in het boekje, maar ik heb het dus (onbedoeld) "getest", en kom op een tank van ongeveer 58 liter. "Onmogelijk" ja, ik weet het, maar het is echt zo...