Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » wo 24 mei, 2023 10:34

Gele Aero, ik was het niet van plan. Maar na de prijzen van verschillende aanbieders vergeleken te hebben kan ik het niet níét doen.
Goede rede om de brommer aan te trappen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » wo 24 mei, 2023 17:03

Zo, nieuwe pomp zit in de tank en het hele zooitje hangt er weer onder en auto loopt, geeft wel een erg aanwezig sportief geluid, dus vrijdag even de uitlaat terug er onder hangen :wink:

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door Steve-O » do 25 mei, 2023 1:11

Ik las dit wat je uit de WIS haalde nog even door en liet het op me inwerken. Ik lees het dat de Non-BioPower en BioPower modellen fysiek een andere drijversensor hebben in het pomphuis en dat er mogelijk ooit een andere complete pomp in je SAAB gemonteerd is die niet bij de auto hoort.

Als het goed is, heb je dan met je nieuwe pomp de benodigde correctie al uitgevoerd en moet het aangegeven niveau weer kloppen. De aanname dat het in de software zit als de werkelijk gemeten weerstand niet is wat het moet zijn, lijkt mij geen juiste.

En wat me opvalt aan deze foto, er leidingen via de eerder door mij genoemde kunststof box lopen. Wat doet die box, als hij niet filtert?
Afbeelding

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » do 25 mei, 2023 7:34

Ik snap je redenatie, maar de pomp van non-biopower en biopower zijn niet 1 op 1 uitwisselbaar. Ook hebben we van de nieuwe sensor de ohmse waarden gemeten en die zijn vergelijkbaar met de oude. Het ziet er ook niet uit alsof het al eens los is geweest.
Die twee dunne leidingen die omlaag lopen zijn de aanvoer en retour, die dikke is damp.
Die box heeft dezelfde functie als de box die bij sommige modellen in het voorscherm hangt, een koolfilter.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door Gele aero » do 25 mei, 2023 8:38

Mooi dat je een nieuwe pomp hebt gekocht! Even slikken, maar geen gedoe meer. Heb je de interne aansluitingen even gecontroleerd (bij mij schoot die na 1000km dus los....)? En goed bezig hoor!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door Steve-O » do 25 mei, 2023 9:00

@el-barro: Ah, nu is het me helemaal duidelijk. Dank je wel.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » do 25 mei, 2023 17:40

Gele aero schreef:
do 25 mei, 2023 8:38
Mooi dat je een nieuwe pomp hebt gekocht! Even slikken, maar geen gedoe meer. Heb je de interne aansluitingen even gecontroleerd (bij mij schoot die na 1000km dus los....)? En goed bezig hoor!
Dat even slikken viel alles mee. Ze zijn €700 geweest, maar heb nu een nieuwe origineel Saab voor €150 uit Vinkeveen!
De ventilatie aansluiting ín de tank zit zeker weten goed, klikte inderdaad niet vanzelf vast, daar was wat overtuiging voor nodig.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » vr 26 mei, 2023 10:47

Net afgetankt, stand met 20liter in de tank:


Afbeelding

Aantal liters wat er bij ging:

Afbeelding

En de stand met een volle tank:


Afbeelding
Voorlopig maar op de dagteller rijden

PrinsesElsa
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door PrinsesElsa » vr 26 mei, 2023 16:25

Die laatste foto herken ik niet ("volle" tank is de meter op 1), maar de eerste twee foto's komen mij bekend voor... :roll:
D.w.z. het lampje bij de meter gaat branden, de d.t.e. geeft "refill fuel now" en vervolgens tank je om en nabij 50 liter. Terwijl er volgens het boekje 68 liter in de tank zou moeten kunnen.
Hoe zeker weet je bij foto 1 dat er inderdaad nog 20 liter in de tank zit? Zeker in de zin van: "dat heb ik er namelijk net zelf ingegooid", of zeker van: "dat heb ik uitgerekend d.m.v. de tankinhoud en dagteller"?
Als het de laatste is, zou ik maar even oppassen. Ik heb dat zelf dus ook twee jaar zo gedaan: tankinhoud 68 liter, reken kilometers op de teller om naar liter enzovoort. Ging ook twee jaar goed. Tankte meestal ongeveer 50-56 liter, nog ruime marge dus, terwijl de meter en boordcomputer al kilometers lang in paniek waren. Kapotte sensor dacht ik natuurlijk. Vervangen kan, maar los je het probleem dan ook echt op? Ging zo ook wel prima, laat maar...
Tot ik een keer uitrekende dat de Aral langs de a31 bij Haren(D) 60 liter zou zijn. Iets minder marge dan meestal, maar toch: 8 liter plus wat nog in het systeem zat, leek ruim voldoende. Tot een paar honderd meter voor de afslag letterlijk ineens alles uitviel... :shock:
Gelukkig nog door kunnen rollen de afslag op, weer naar beneden, en op 25 meter van het tankstation stil komen te staan (wie het daar kent: de parkeerplaatsen net voor de "bobbel", veilig, niemand in de weg, voor zover prima). Herstarten doet niets. Kapotte pomp misschien? Ik kan me toch niet zoveel verrekend hebben? Toch eerst maar het laagst hangende fruit proberen: pomp binnen lopen, tankje kopen en maar eens 5 liter in de benzinetank doen. Starten maar weer: slaat meteen aan en loopt alsof er nooit iets gebeurd is. 25 meter verder naar de pomp dan maar en aftanken: heel benieuwd wat er nu ingaat en of ik me vreselijk verrekend heb. Net geen 55 liter... Samen met het tankje dus net geen 60 liter in totaal. En dan heb je de boel dus helemaal droog gereden, inclusief dampen en al.
Daarom dus mijn vraag: hoe zeker ben je dat er nog 20 liter inzit? Ja, ik weet dat er een tank van 68 liter onder zit, dat staat overal en nergens, inclusief in het boekje, maar ik heb het dus (onbedoeld) "getest", en kom op een tank van ongeveer 58 liter. "Onmogelijk" ja, ik weet het, maar het is echt zo...

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » vr 26 mei, 2023 22:14

Ik kan je verhaal wel redeneren. We hebben door de pomp heen de tank leeg gepompt met een externe pomp. Toen er niets meer door de pomp heen afgepompt werd de tank er onderuit, pomp er uit en de tank met scheef houden nog verder leeg gekregen, er kwam toen nog bijna 8 liter uit wat was blijven zitten in het deel van de tank aan de andere kant van de uitlaat.

Maar de tank is er dus onderuit geweest en heb met een zaklamp zelf gezien dat hij echt leeg was.
Na montage vanuit een jerrycan met maataanduiding 20 liter in de tank gepompt, dus ik weet heel zeker dat er uiteindelijk bijna 70 liter in is gegaan

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: carterventilatie

Bericht door el-barro » ma 05 jun, 2023 22:23

Aangezien het geen twee weken meer gaat duren tot we in Emden de boot op moeten staan er nog een aantal sleutelsessies op het programma. Net begonnen met de carterventilatie te demonteren.
Alles wat van bovenaf kan is nu los, morgenavond kan de voorkant omhoog en schuif ik er onder.

Aangezien er altijd afgevraagd wordt of de grijze "terugslagklep" een terugslagklep is, heb ik hem open gezaagd; het is een demper, maar met een bewegende schijf die op een zitting gedrukt kan worden met 3 sleufjes er in.
In theorie zou hij dus de ene kant op meer lucht moeten doorlaten dan in de andere richting. Ik merk er niets van als ik in de nieuwe blaas. Als ik kijk hoeveel ruimte er om het schijfje/klepje zit denk ik dat de originele ook niet veel verschil zal hebben, blijft een vreemd ding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: carterventilatie

Bericht door Steve-O » di 06 jun, 2023 9:06

Ik heb nog nagedacht over het probleem met je benzinemeter. Is jouw 9-5 een BioPower die wellicht voorzien is van een tune zonder BioPower? Zouden er dan routines in de software kunnen ontbreken die de juiste weerstandwaarde van de niveausensor verwerken.

In dat geval zou je de tune aan kunnen passen naar een BioPower versie en moet het probleem de wereld uit zijn.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: carterventilatie

Bericht door el-barro » di 06 jun, 2023 11:16

Grappig dat je er over blijft nadenken :mrgreen:
De auto is (nog) niet getuned, eerst maar eens kijken of hij de vakantie overleefd.
Ik heb een probleem gehad dat er een melding over de bandenspanningsensoren in beeld kwam, dit is uitgeprogrammeerd, maar toen deed de radio het niet meer.
Uiteindelijk is het met een omweg gelukt, hoe precies weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat als je een niet-biopower dash programmeerd (die geen bandenspanningsensoren heeft) de melding niet meer binnen komt, maar dan ook een verkeerde waarde op de brandstofmeter krijgt.

Ik ben totaal niet thuis in de Tech2, dus weet niet of mijn aanname überhaupt mogelijk is.
En ik bedenk me nu, als dat zo is, is het dan wel verstandig om er bioethanol in te kiepen volgende week? :?

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: carterventilatie

Bericht door el-barro » di 06 jun, 2023 16:30

Wat is wijsheid, de carterventilatie vervangen en de opvangbak laten zitten?
Of met heel veel moeite de 16jaar oude opvangbak vervangen voor een nieuwe immitatie?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: carterventilatie

Bericht door Gele aero » di 06 jun, 2023 20:51

Zou die opvangbak lekker laten zitten, heb mijne wel vervangen maar is een rotklus en eigenlijk nooit nodig. Let vooral op dat je de slangen er weer goed opzet, twee gaan relatief makkelijk de derde is iets lastiger.

Plaats reactie