Weer een jubileum 96 te koop.

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Ronnes » di 21 okt, 2025 9:26

Vraagprijs was drie jaar geleden €10.500, nu €6.900. Het valt me op dat veel 96's lang te koop blijven staan (en dat de vraagprijzen onrealistisch zijn).

MvR
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door MvR » di 21 okt, 2025 12:09

Voor 10.9 en een beetje kocht je in die tijd een perfecte 96 Jubileum. Dat 'ie toen is blijven staan zal zeker te maken hebben met de km.stand die toen gemeld werd: meer dan 6 ton.

Iets meer werk gestoken in deze, zou al zorgen voor meer uitstraling: de zwarte rallystreep onderaan de flanken, het 96GL-plaatje op goede hoogte. Wat meer foto's van de carrosserie. Allemaal zaken die je zelfs voor 7000 euro nog wel mag verwachten. Ik neem niet eens de moeite om te gaan kijken, hoewel ik in de buurt woon en een groot fan ben van de Jubileum-uitvoering.

Super72
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Super72 » di 21 okt, 2025 12:29

Ronnes schreef:
di 21 okt, 2025 9:26
Het valt me op dat veel 96's lang te koop blijven staan
Een verschijnsel dat zich niet alleen voordoet bij de 96, maar bij alle auto's uit de periode van (pak hem beet) 1950 tot 1975. Het is een ijzeren wetmatigheid dat kopers van klassiekers een voorkeur hebben voor auto's waar zij warme jeugdherinneringen aan bewaren ('de auto van mijn vader', 'mijn droomauto toen ik 14 was'). En dus gaat de 'gewilde periode' gelijk op met de demografische ontwikkeling. De markt voor pre war-auto's (type T-Ford) is zo goed als verdwenen; geen hond wil ze meer hebben. Niet alleen omdat ze in het huidige verkeer totaal onbruikbaar zijn, maar vooral omdat de mensen die die vehikels op waarde wisten te schatten ('de auto van mijn vader'- jawel) inmiddels zijn uitgestorven. Hetzelfde lot is nu de 96 en zijn tijdgenoten beschoren: het aantal potentiële kopers neemt zienderogen af, want hoogbejaard. Dat de prijzen daarmee kelderen, moge duidelijk zijn, hoewel een enkeling nog steeds denkt met zijn Triumph TR3 of Volvo Amazon op een goudmijn te zitten. Das war einmal. De nieuwe generatie autoliefhebbers vindt dat prehistorisch rommel. Anno 2025 worden vooral auto's uit de periode 1980-2000 begeerd. Vintage, zoals de doelgroep ze noemt. GTI-tjes beleven hoogtijdagen nu.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door MvR » di 21 okt, 2025 15:57

Goed punt! Ik heb trouwens nog een 205 1.6 automaat in de schuur staan die wel weg mag voor een niet al te gekke prijs.

Super72
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Super72 » wo 22 okt, 2025 8:17

.....

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Henk-Jan » wo 22 okt, 2025 16:06

Super72 schreef:
di 21 okt, 2025 12:29
Hetzelfde lot is nu de 96 en zijn tijdgenoten beschoren: het aantal potentiële kopers neemt zienderogen af, want hoogbejaard. Dat de prijzen daarmee kelderen, moge duidelijk zijn, hoewel een enkeling nog steeds denkt met zijn Triumph TR3 of Volvo Amazon op een goudmijn te zitten. Das war einmal.
Mocht iemand voor een grijpstuiver z'n Sonett II tweetakt kwijt willen, vind ik er wel een plekje voor, laat maar van je horen! :wow:

Verder denk ik dat je een goed punt hebt, nóg een reden onze 96 niet snel weg te doen!

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door silvandam » ma 01 dec, 2025 20:17

MvR schreef:
di 21 okt, 2025 15:57
Goed punt! Ik heb trouwens nog een 205 1.6 automaat in de schuur staan die wel weg mag voor een niet al te gekke prijs.
En die rijdt leuk hoor!! Waar zo’n Saabforum allemaal niet goed voor is. Bedankt voor het leuke gebakje, Menno!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door redmervand » ma 01 dec, 2025 20:53

Jij koopt ook alles met 4 wielen en een stuur of niet?!

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Guido900T » ma 01 dec, 2025 22:56

Super72 schreef:
di 21 okt, 2025 12:29
Het is een ijzeren wetmatigheid dat kopers van klassiekers een voorkeur hebben voor auto's waar zij warme jeugdherinneringen aan bewaren en dus gaat de 'gewilde periode' gelijk op met de demografische ontwikkeling.
Goede observatie. Maar om klassiekers van vóór 1980 nou prehistorische rommel te noemen? :lol:

MvR
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door MvR » di 02 dec, 2025 0:42

redmervand schreef:
ma 01 dec, 2025 20:53
Jij koopt ook alles met 4 wielen en een stuur of niet?! Afbeelding
Vast niet alles. Sil heeft goede smaak en koopt uitsluitend verfijnde automobielen. Niet voor niets was de slogan: "Je voelt je lekkerder in een Peugeot!"

Super72
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Super72 » di 02 dec, 2025 7:27

Guido900T schreef:
ma 01 dec, 2025 22:56
Maar om klassiekers van vóór 1980 nou prehistorische rommel te noemen? :lol:
Wel goed lezen, hè? :D Ik zeg dat de nieuwe generatie autoliefhebbers Triumphs TR3 en Volvo's Amazon prehistorisch vindt. Dat zijn auto's uit de jaren '60.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door silvandam » di 02 dec, 2025 9:17

redmervand schreef:
ma 01 dec, 2025 20:53
Jij koopt ook alles met 4 wielen en een stuur of niet?! Afbeelding
Dat klopt bijna! Een belangrijk detail ontbreekt nog. Het moeten auto’s zijn waar ik op een of andere manier een jeugdherinnering aan heb. Verder heb je wel aardig gelijk!

MvR
Geregistreerd lid

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door MvR » di 02 dec, 2025 9:17

Als TR3A-eigenaar: inderdaad. Ook hebben die merkenclubs te maken met een veroudering van hun ledenbestand. Da's vaak wel tekenend.

Je ziet een shift naar 'modernere auto's'. Wat weer een obstakel is voor veel klassieker-bedrijven: elektronica is vaak niet hun sterkste punt. En vanaf de jaren '90 maakte elektronica in auto's een behoorlijke sprong. Met alle gevolgen. Kijk maar eens rond op het forum en lees dan hoeveel vragen gerelateerd zijn aan elektrische/elektronische storingen in 900 en 9000-modellen.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Saapie » di 02 dec, 2025 9:58

Een 205 blijft voor mij iets magisch. Mijn broer had een GTi, en nadat ik mijn rijbewijs had behaald was de Gti de eerste auto waarmee ik lange afstanden afgelegd heb, naast de 9000 T16 van mijn vader.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Weer een jubileum 96 te koop.

Bericht door Saapie » di 02 dec, 2025 9:59

MvR schreef:
di 02 dec, 2025 9:17


Je ziet een shift naar 'modernere auto's'. Wat weer een obstakel is voor veel klassieker-bedrijven: elektronica is vaak niet hun sterkste punt. En vanaf de jaren '90 maakte elektronica in auto's een behoorlijke sprong. Met alle gevolgen. Kijk maar eens rond op het forum en lees dan hoeveel vragen gerelateerd zijn aan elektrische/elektronische storingen in 900 en 9000-modellen.
Klopt. Heel veel zaken die nu langs komen hebben te maken met elektra: ik denk dat dit nu ook komt door de leeftijd. Ecu’s, sensoren en bedrading hebben niet het eeuwige leven

Plaats reactie