Ja, het Saabvirus zal over 20 jaar op de weg uitgestorven zijn. In op ene hand te tellen garagebox, schuur/barn, stal
Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
-
gunar
- Geregistreerd lid
Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
We zijn figuranten in een rampenfilm aan het worden.
Ja, het Saabvirus zal over 20 jaar op de weg uitgestorven zijn. In op ene hand te tellen garagebox, schuur/barn, stal
na dan nog sluimerend: Laatste der Mohikanen van Trollhattan.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Zeker waar, het effect voor de luchtvaart is nu al groter dan SARS en 9/11 bij elkaar. Ik kan niet voor andere sectoren oordelen, maar ik denk dat het tot minimaal 2025 gaat duren voor we economisch weer op niveau begin 2020 zitten. Bizar om te zien wel, dat wat in ca. 10 jaar (na Lehman/schuldencrisis) is opgebouwd in enkele weken is weggevaagd / gedecimeerd. En sommige mensen lijken nog steeds de ernst niet te zien, dat is misschien nog wel zorgelijker. Een verschil is wel dat het hier denk ik niet zozeer een wantrouwen in de economie betreft, maar dit gaat duizenden faillisementen opleveren waardoor velen niet in staat zullen zijn om de economie er bovenop te helpen.Henk-Jan schreef: ↑zo 15 mar, 2020 22:13Maak je borst maar nat, pas in een aantal maanden gaan we misschien naar normaliteit toe en economisch zal het nog wel langer na-ebben...RoelandV schreef: ↑zo 15 mar, 2020 18:42De kogel is door de kerk: de horeca gaat vanaf 18.00 uur sluiten en de scholen zijn vanaf morgen dicht.
Dit gaat ons allemaal flink raken. Wordt hier even stil van.
Ik ben heel benieuwd hoe er in de aftermath gereageerd gaat worden op het feit dat China e.e.a. een "poosje" (met de nodige pressie) onder de pet heeft gehouden, lees: wist van het virus maar het niet naar buiten bracht in een poging hun reputatie niet te bedotten. Mijns inziens heeft dit zeker invloed gehad bij de totstandkoming van maatregelen wereldwijd. Als men gelijk aan de bel had getrokken was het wellicht beter onder controle te houden. Ik denk dat dit bepaalde relaties wel op scherp gaat zetten.Henk-Jan schreef: ↑zo 15 mar, 2020 22:13Hoop dat het in ieder geval dat de wereld ervan leert en de kans op een volgende pandemie een stuk kleiner wordt.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Voor de sierteelt, snijbloemen dus, is het dramatisch. Een kwart van de geveilde producten wordt doorgedraaid, dat brengt dus helemaal niets op. De rest gaat voor bodemprijzen van de hand. De info komt helaas uit de eerste hand
Ik denk wel dat we als natie hier lering uit gaan trekken. Als we in ieder geval maar eens leren dat individuele belangen soms ondergeschikt zijn aan die van het collectief.
Ik denk wel dat we als natie hier lering uit gaan trekken. Als we in ieder geval maar eens leren dat individuele belangen soms ondergeschikt zijn aan die van het collectief.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Inmiddels is bekend geworden dat de geplande Vermogensbank-meeting bij KC Performance op 11 april niet doorgaat:
viewtopic.php?f=52&t=169152&start=15#p1846432
viewtopic.php?f=52&t=169152&start=15#p1846432
-
jelger
- Geregistreerd lid
Dat komt omdat a) we geen echte rampspoed (medisch, oorlog, natuur) gewend zijn in onze contreien, en b) we het veel te goed (voor elkaar) hebben.Sapphire schreef: ↑zo 15 mar, 2020 23:33En sommige mensen lijken nog steeds de ernst niet te zien, dat is misschien nog wel zorgelijker.
Dat laatste zullen sommigen me niet in dank afnemen, met de verhalen over onderkant van de samenleving, de sociaal-economisch verdrukten enzovoorts. Allemaal waar. En toch... hebben we het te goed om dergelijk aankomende rampspoed serieus te nemen en op hun merites te beoordelen. Want het was al weken aan de gang in China voor het de oversteek maakte. "We" gingen gewoon op vakantie naar Italië want ja, het was toch wel 80 kilometer ver weg! Mensen op de werkvloer boos dat hun werkreisjes werden afgezegd: aanstellerij!
Containment/mitigation van verspreiding(srisico) werd totaal niet van stal gehaald. Want het was maar een verkoudheidje. En "ze stellen zich allemaal aan".
Ik hoop het van harte, maar eerlijk gezegd heb ik het al opgegeven in delen van de mensheid wat dit betreft. Hoeveel van dergelijke "wake-up" call uitbraken moeten we nog hebben voor we het echt gaan snappen?martinphili schreef: ↑zo 15 mar, 2020 23:37Ik denk wel dat we als natie hier lering uit gaan trekken. Als we in ieder geval maar eens leren dat individuele belangen soms ondergeschikt zijn aan die van het collectief.
Ik deelde die video van Bill gates niet voor niets.
-
Killercave86
- Donateur (2x)

Ja die Bill Gates weet wel veel hoe zou dat nou kunnen?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik heb een aantal pagina's terug gerefereerd aan de instellingen die de onderzoeken hebben verricht en hun bevindingen.jelger schreef: ↑zo 15 mar, 2020 18:30Het wordt benoemd, en ze stellen dat dit kan, weliswaar met kleine kans. Ik kan even niet beoordelen of hun kwantitatieve oordeel matched met de wetenschappelijke onderzoeken die je voor ogen hebt. Maar als je (en dus ook iedereen) de handen vaak genoeg wast lijkt me redelijkerwijs de kans op overdracht via deurklinken e.d. erg klein, maar niet nul. Precies zoals RIVM stelt.Steve-O schreef: ↑zo 15 mar, 2020 17:52Het RIVM heeft de resultaten van wetenschappelijk onderzoek over overleven en verspreiding van het virus buiten het lichaam via diverse materialen nog steeds niet aan haar website toegevoegd en beweert nog steeds dat dat niet mogelijk is. Schandalig!![]()
Daar komt bij dat hoe meer tijd verstrijkt tussen achterlaten op materiële drager en volgende menselijke contact moment hoe kleiner die kans op overdracht is.
RIVM FAQOf het verstandig is zo (klein) te stellen, dat laat ik even in het midden.Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein.
Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.
Het virus overleeft:
- 2 tot 3 uur op karton
- 2 tot 3 dagen op metaal en plastic
Vinylhandschoenen aantrekken naar de supermarkt is wellicht een goed idee. Ook zou je na thuiskomst van het boodschappen doen, artikelen op verpakkingsoort kunnen sorteren, ruimte tussen de soorten te laten en successievelijk vertraagd tussen de andere boodschappen in de kast op te bergen. Het aantal geïnfecteerde mensen dat supermarkten ingaat is of lijkt nu nog relatief laag. Maar we weten niet hoeveel mensen ondertussen daadwerkelijk besmet zijn omdat de symptomen tot 14 dagen op zich kunnen laten wachten. Spanje had vandaag opeens een stijging van 2000 patiënten.
Naarmate er meer gehamsterd wordt en er chaotischer spullen uit de schappen worden getrokken, wordt de kans toch groter. Aan een "kleine kans" refereren heb je minder dan aan zoveel mogelijk uitsluiten. Het virus zou ook nog kunnen muteren.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ja, hier dacht ik eerder op de avond ook al over na. Hun opstelling is zeker verwijtbaar. Helemaal na de ervaring met SARS.Sapphire schreef: ↑zo 15 mar, 2020 23:33Ik ben heel benieuwd hoe er in de aftermath gereageerd gaat worden op het feit dat China e.e.a. een "poosje" (met de nodige pressie) onder de pet heeft gehouden, lees: wist van het virus maar het niet naar buiten bracht in een poging hun reputatie niet te bedotten. Mijns inziens heeft dit zeker invloed gehad bij de totstandkoming van maatregelen wereldwijd. Als men gelijk aan de bel had getrokken was het wellicht beter onder controle te houden. Ik denk dat dit bepaalde relaties wel op scherp gaat zetten.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik denk het niet, want daar hebben we al véle keren de kans toe gehad. Zodra het echter weer 'goed' gaat is alle behoudendheid als sneeuw voor de zon verdwenen en kan het wederom niet op, tot de volgende crisis zich (al dan niet onverwacht) aandient. Plus - ook blijkens dit topic - zijn er altijd mensen die het niet zo nauw nemen, en hun eigen onderbuik meer vertrouwen dan duizenden hoogopgeleide wetenschappers wereldwijd. Zie Zuid-Korea, waar ze goed bezig waren het virus in te kapselen tot 1 persoon besloot zich niet aan de voorschriften te houden, wat leidde tot duizenden besmettingen. En voor wie denkt dat dit onzin is, google maar even de uitvinding van het schaakbord.martinphili schreef: ↑zo 15 mar, 2020 23:37Ik denk wel dat we als natie hier lering uit gaan trekken. Als we in ieder geval maar eens leren dat individuele belangen soms ondergeschikt zijn aan die van het collectief.
-
Killercave86
- Donateur (2x)

https://www.ad.nl/buitenland/vijfde-dod ... ~a6e4c15a/
Kennen jullie dit bericht nog uit de vs
Dit schijnt ook al carona te zijn geweest
Kennen jullie dit bericht nog uit de vs
Dit schijnt ook al carona te zijn geweest
-
jelger
- Geregistreerd lid
Dat heb je nu eenmaal in die "stabiele dictaturen" waar teveel zo prat op gaan. Hoe terecht ook, het voelt wat dubbel om naar een ander te wijzen als we zelf in de EU (en individuele EU lidstaten) de boel niet op orde hebben. Als je contingency en mitigatie strategie hebt met een vroege waarschuwing (en die hadden we) dan had dit door het virus serieus te nemen heel anders gelopen.Steve-O schreef: ↑ma 16 mar, 2020 2:19Ja, hier dacht ik eerder op de avond ook al over na. Hun opstelling is zeker verwijtbaar. Helemaal na de ervaring met SARS.
Maar nee, elk voorstel was "paniek", het is maar een griepje, en aan influenza of zo gaan veul meer mensen dood. Wijzen naar China is makkelijk in zo'n cultuur.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Achteraf blijkt pas hoeveel ellende dit virus veroorzaakt maar nog steeds is er veel onbekend nog.
Dus de conclusie dat het onderschat werd: tja - ik ben geen fan van Rutte- , met 50% van de info moet 100% maatregelen treffen.
Opvallend in het rijtje maatregelen: sexclubs moeten ook sluiten. Hadden we die nog steeds dan?
Wat steveO ook al aangeeft: in de supermarkt treffen we elkaar massaal en mensen zitten overal met hun handen en leggen het gewoon weer
terug. Ik trof 1 mevrouw die alle pakjes kipfilet aanpakte, bekeek en weer terug legde. Idem voor iemand die sinaasappels aan het uitzoeken
was. Normaal zou ik er wat van zeggen maar dit is vechten tegen de bierkaai.
Ik hou mijn hart nog steeds vast voor de komende dagen voor de 80 plussers.
Dus de conclusie dat het onderschat werd: tja - ik ben geen fan van Rutte- , met 50% van de info moet 100% maatregelen treffen.
Opvallend in het rijtje maatregelen: sexclubs moeten ook sluiten. Hadden we die nog steeds dan?
Wat steveO ook al aangeeft: in de supermarkt treffen we elkaar massaal en mensen zitten overal met hun handen en leggen het gewoon weer
terug. Ik trof 1 mevrouw die alle pakjes kipfilet aanpakte, bekeek en weer terug legde. Idem voor iemand die sinaasappels aan het uitzoeken
was. Normaal zou ik er wat van zeggen maar dit is vechten tegen de bierkaai.
Ik hou mijn hart nog steeds vast voor de komende dagen voor de 80 plussers.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Alleen 80 plussers, wat denk je van personen die iets onder de leden hebben
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik begreep van de ic toegang dat de 80 plussers als 1e geweigerd worden mochten alle beademingsbedden vol
zijn, daarna pas de andere categorieën. Maar hoe dat in de praktijk zal gaan?
zijn, daarna pas de andere categorieën. Maar hoe dat in de praktijk zal gaan?
-
1001760
- Donateur (2x)

En dan moet je als arts een keuze maken?
Situatieschets:
Voor deur nummer 1 een vitale, tot dan gezonde persoon die nog midden in het leven staat en altijd gezond heeft geleefd. Is bovendien een opa die altijd oppast op zijn 4 kleinkinderen, terwijl zijn dochters allebei in de zorg werken.
En voor deur nummer 2 een 40 jarige man, die minimaal één pakje sigaretten per dag rookt sinds zijn 15e, nooit sport en bovendien een veroordeling voor huiselijk geweld op zijn naam heeft staan.
Welke ic-deur gaat open?
Lijkt mij een enorm dilemma.
Ik hoop niet dat het tot zulke keuzes gaat komen.
Situatieschets:
Voor deur nummer 1 een vitale, tot dan gezonde persoon die nog midden in het leven staat en altijd gezond heeft geleefd. Is bovendien een opa die altijd oppast op zijn 4 kleinkinderen, terwijl zijn dochters allebei in de zorg werken.
En voor deur nummer 2 een 40 jarige man, die minimaal één pakje sigaretten per dag rookt sinds zijn 15e, nooit sport en bovendien een veroordeling voor huiselijk geweld op zijn naam heeft staan.
Welke ic-deur gaat open?
Lijkt mij een enorm dilemma.
Ik hoop niet dat het tot zulke keuzes gaat komen.