1.9TiD. Max 999,9km
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Re: 1.9TiD. Olielekkage.
Ik heb een ander merk filter gebruikt en geen probleem. De zwarte kunststof dop over het filter had bij mij géén aansluiting voor een dopsleutel, in tegenstelling tot wat Haynes meldde. Mijn dop kan alleen met een filtertang los. Welke heb jij?
Sterkte!
Sterkte!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ik heb ook geen dopsleutel aansluiting, moet ook met filtertang. Had vorige keer ook al gezien dat het daar een beetje pekkig was, dus wellicht al langer een klein lek? Kweet niet meer wel merk filter ik hiervoor gebruikt heb...
Zonet gecheckt en nog steeds lekkage, ondanks dat ik het aftappunt heb afgedopt. Misschien is die zwarte kunststof dop aan vervanging toe?
Zal dit weekend de bodemplaat eens los halen en langs onder kijken of ik dan meer zie
Zonet gecheckt en nog steeds lekkage, ondanks dat ik het aftappunt heb afgedopt. Misschien is die zwarte kunststof dop aan vervanging toe?
Zal dit weekend de bodemplaat eens los halen en langs onder kijken of ik dan meer zie
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Tsja, die zwarte dop zou het kunnen zijn. Volgens mij zie je meer via de rechter wielkast dan van onderaf.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer continued :-(
PING PONG is al weer een tijdje terug, ook na modificatie van kabelboom stekker (mannetje) van het stuurVyv schreef:...
Na een paar ritjes nu toch weer ping-pong ping-pong en rood airbaglampje![]()
Eerste gedachte is; 2e klokveer (Elferink) ook niet goed. 2e gedacht; of toch iets anders?
Het "ping-pong" gebeurt zodra ik een beetje stuurbewegingen maak, dus niet bij rechtdoor rijden. Duidt op slecht contact?
Nu lees ik bij R&D http://www.rendcarparts.nl/nl/rd-Saab/c ... -9-5-02-10:Dit is de kabelboom vanaf klokveer tot airbag/stuurwielbediening. Zou het probleem dan hierin kunnen zitten?Code: Selecteer alles
Contacteenheid Saab 9-5 '02-'10. Let op: Bij auto's van 2002-2008 moet bij het aanbrengen van nieuwe contacteenheid 12779964 ook de nieuwe kabelboom 12779965 worden aangebracht.
Heb nu een nieuwe klokveer (12779964) gekocht en zojuist gemonteerd en het contact (vrouwtje) is toch anders waardoor de gele stekker van het stuur niet past in de klokveer, heb dus toch een andere kabelboom nodig voor in het stuur =>12779965 maar de afbeelding van J&D lijkt totaal niet op de kabelboom in mijn stuur

Maar als ik 12779965 opzoek op interwebs dan zie ik andere plaatjes op Google, die wel lijken op mijn stuur-kabelboom:

Ikke bellen naar J&D... zijn ze vandaag gesloten, GRRRRRRRRRRRRRR.....
-
Mrwhoopie
- Donateur (5x)

Re: 1.9TiD. Ping Pong....
Hoe komen julie aan zo een laag verbruik?ik kom enkel onder de 7L als ik constant op autosnelweg rijd...nuja...dat ze drinkt wat ze wil,ze is zo heerlijk.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Re: 1.9TiD. Ping Pong....
Bij mij is het verbruik stukken lager sinds ik het roetfilter heb laten regenereren bij de garage.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Vettige boel.

Krukaspoelie en omgeving is droog, dus daarkomt het niet vandaan.

Oliefilter eruit en aftappen, valt ongeveer een 0.5liter uit.

Oliefilter huis, met zwarte O-ring.

Zwarte O-ring lijkt dunner dan de witte.

Nieuwe witte O-ring.

OEM filter is van het merk Mann.

Gister een eerste proefritje gedaan van 50km en geen druppel lekkage te zien. Ik heb goede hoop.......

Krukaspoelie en omgeving is droog, dus daarkomt het niet vandaan.

Oliefilter eruit en aftappen, valt ongeveer een 0.5liter uit.

Oliefilter huis, met zwarte O-ring.

Zwarte O-ring lijkt dunner dan de witte.

Nieuwe witte O-ring.

OEM filter is van het merk Mann.

Gister een eerste proefritje gedaan van 50km en geen druppel lekkage te zien. Ik heb goede hoop.......
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Misschien interessant voor toekomstige lezers: welk merk had het vorige filter, waarvan mogelijk de ringen te dun waren?
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Ik heb een Knecht oliefilter gebruikt, tot nu toe prima.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Klokveer continued.
Vyv schreef:Vyv schreef:....
Heb nu een nieuwe klokveer (12779964) gekocht en zojuist gemonteerd en het contact (vrouwtje) is toch anders waardoor de gele stekker van het stuur niet past in de klokveer, heb dus toch een andere kabelboom nodig voor in het stuur =>12779965 maar de afbeelding van J&D lijkt totaal niet op de kabelboom in mijn stuur![]()
Maar als ik 12779965 opzoek op interwebs dan zie ik andere plaatjes op Google, die wel lijken op mijn stuur-kabelboom:
Ikke bellen naar J&D... zijn ze vandaag gesloten, GRRRRRRRRRRRRRR.....
Heb ondertussen contact gehad met J&D en het kabelboompje is besteld (lijkt niet op tekening/foto op de website) en geleverd.
Bottom-line: bij het nieuwe type klokveer hoort ook het nieuwe type kabelboom voor in het stuur. Bij 12779964 hoort 12779965. Als je gaat mixen dan past de gele stekker niet in de contact unit. Airbag melding is vooralsnog weer verdwenen...

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Verse APK
Na fix van olielekkage en Airbag storing weer verse APK voor een jaar. Geen verdere opmerkingen behalve dan dat het een zeer nette auto is
Airbag melding is trouwens geen APK afkeur werd mij verteld (ABS wel).

Ook 2 nieuwe banden gemonteerd en de velgen netjes gemaakt; stoeprand schade wegwerken, binnenzijde schoonmaken en naaf pasvlak.

Gister ook tot de ontdekking gekomen dat mijn 9-5 totaal geen sleepoog aan de achterzijde heeft
Onderstaand zwarte beugel ding ontbreekt...

Airbag melding is trouwens geen APK afkeur werd mij verteld (ABS wel).

Ook 2 nieuwe banden gemonteerd en de velgen netjes gemaakt; stoeprand schade wegwerken, binnenzijde schoonmaken en naaf pasvlak.

Gister ook tot de ontdekking gekomen dat mijn 9-5 totaal geen sleepoog aan de achterzijde heeft
Onderstaand zwarte beugel ding ontbreekt...

-
Tubbe
- Donateur (2x)

Re: 1.9TiD. Verse APK.
Wordt verwijderd bij montage van een trekhaak. Of zou het bezuiniging zijn geweest?!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Sleepoog
Mss vergeten? Leek alsof het nooit gemonteerd was...
Heb er nu eentje zitten iig, met dank aan SAAB Tholen.

Heb er nu eentje zitten iig, met dank aan SAAB Tholen.

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: 1.9TiD. Raamrol
Afgelopen zaterdag hing het raam los. Had de nieuwe raamrollen al eens een keer mee laten komen want dit is zo'n ding waar iedere 9-5 eens last van gaat hebben.
Is een simpel klusje maar ik mag het nog eens overdoen want heb de kogel niet goed in de raamrol gedrukt. Maar dat merk je pas als de boel weer in elkaar zit, plop en hij floept er weer uit, jaja had volop getest met de deurkaart nog los...
Een bijkomend voordeel; een boutje van de speaker-omhuizing zat los en trilde mee, dus dat kon gelijk even aangedraaid worden.
Deurkaart eraf

De boosdoener, groen ding zit niet meer op zijn plek.

Nieuwe rollen. Raam hoeft er niet uit maar is wel makkelijk.

Oude rollen, 1 rol kapot.

Is een simpel klusje maar ik mag het nog eens overdoen want heb de kogel niet goed in de raamrol gedrukt. Maar dat merk je pas als de boel weer in elkaar zit, plop en hij floept er weer uit, jaja had volop getest met de deurkaart nog los...
Een bijkomend voordeel; een boutje van de speaker-omhuizing zat los en trilde mee, dus dat kon gelijk even aangedraaid worden.
Deurkaart eraf

De boosdoener, groen ding zit niet meer op zijn plek.

Nieuwe rollen. Raam hoeft er niet uit maar is wel makkelijk.

Oude rollen, 1 rol kapot.