accu lampje begint licht te branden

1967-1984
De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 20 sep, 2007 22:23

martijnn schreef:maaruh als de laadspanning ok is en je houdt niet van het lampje wat opschijnt dan kun je het lampje er uit halen en deze zwart maken dan heb je er ook geen last van.
Dat gaat dus niet werken. :twisted:
Waarom niet?? :?
Via het lampje loopt een stroompje naar aansluiting D+ op de dynamo.
Waar die aansluiting voor dient?:roll:
Deze dient ervoor om een magnetisch veld op te wekken in de dynamo om het 'laadproces op gang te krijgen en te houden'.
Lampje weg gelaten/defect? --> Gèèn voorbekrachtiging! --> De dynamo laadt niet bij.

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » do 20 sep, 2007 22:28

De900C-GAS schreef:
martijnn schreef:maaruh als de laadspanning ok is en je houdt niet van het lampje wat opschijnt dan kun je het lampje er uit halen en deze zwart maken dan heb je er ook geen last van.
Dat gaat dus niet werken. :twisted:
Waarom niet?? :?
Via het lampje loopt een stroompje naar aansluiting D+ op de dynamo.
Waar die aansluiting voor dient?:roll:
Deze dient ervoor om een magnetisch veld op te wekken in de dynamo om het 'laadproces op gang te krijgen en te houden'.
Lampje weg gelaten/defect? --> Gèèn voorbekrachtiging! --> De dynamo laadt niet bij.
En ik stond nog wel op het punt het weglaten en zwartmaken van het lampje als gewoon 'stom' af te doen :roll:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 20 sep, 2007 23:38

martijnn schreef:vandaag gebeld met roberts automaterialen...
Probeer ook P.B. Venema eens (ik geloof dat dat nu Lasaulec is), die hebben zelf een Bosch revisieafdeling. (Duinkerkenstraat 13, 050 3176565.)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 20 sep, 2007 23:39

ik vind de logica overigens niet logisch.

het lampje brandt onder een bepaalde laadspanning.
dat houdt in dat de werking van de dynamo cq transfer naar accu niet correct verloopt. De motor start niet door de dynamo, maar start op de accu.

als de accu wel goed is, maar de dynamo niet meer bijlaadt kan je gewoon starten. Alleen dat en het rijden houdt een keer op, maar op een sterke accu kan dat wel een paar maanden zijn.
Het is wel raadzaam de contacten na te lopen, oa ook de massa.

@Cornell, ik moet morgen nog een keer onder de kap - het was al te donker.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 21 sep, 2007 8:37

Het lampje brand als er een potentiaalverschil (lees spanningsverschil op staat), da's logisch. Een dynamolampje is niet alleen ter laadcontrole maar ook noodzakelijk voor het inregelen van de dynamo bij lagere toerentallen. Anders "start" je dynamo dus niet of heel laat.
Het dynamolampje gaat voluit branden als ie aan 1 zijde spanning krijgt via de accu en aan de andere kant via de dynamo aan massa ligt.
Indien de dynamo inregelt gaat het lampje uit omdat ie dan van 2 kanten gevoed wordt en er dus geen potentiaalverschil meer is. (dat uitgaan bij de meeste toepassingen van andere lampen het geval als je de spanning onderbreekt, heel anders dus)
Indien het lampje wisselend, zacht of volledig oplicht terwijl de motor het normale inregeltoerental al voorbij is, dan is er iets aan de hand. Vandaar de naam laadstroomcontrolelampje.
Dit kan idd te maken hebben met te korte borstels, springende borstel over een ovale of veelal versleten sleepring en door een combinatie van ingelopen sleepringen en te korte borstels een te lage borsteldruk.
Ook kan de regelaar defect zijn of zoals al eerder gemeld de velddioden. Bij het laatste draait de dynamo vaak niet gelijkmatig rond waarbij soms een diep mechanisch brommend geluid is waar te nemen, vergelijkbaar met een flink defect lager.
Pas na ruim 100000 km de revisiedynamo van onze 90 gedemonteerd, die was al weer aardig op weg naar een nieuw revisiebeurtje, hij kan weer een dikke ton nu :wink: . (houd 150000 als gemiddelde aan)
Idd kan je gewoon starten en rijden tot de spanning van de accu voor de diverse componenten onder de kritische waarde voor normale werking daalt. Dit gaat met een aantal verbruikers aan vrij snel en ook je ontsteking vraagt energie.

@ Jelger Heeft geen haast, ik hoor het wel..

Cornell

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 21 sep, 2007 9:24

Even een iets ander probleem, maar wel hieraan gerelateerd:

Als ik groot licht voer, gaat mijn acculampje zeer lichtjes branden. Is dit omdat deze lampjes in het dashboard naast elkaar zitten en het groot licht lampje dus wat licht lekt naar zijn buurlampje? Of lekt er ergens wat stroom weg zo gauw ik mijn groot licht aan zet?

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 21 sep, 2007 9:50

jelger schreef:
als de accu wel goed is, maar de dynamo niet meer bijlaadt kan je gewoon starten. Alleen dat en het rijden houdt een keer op, maar op een sterke accu kan dat wel een paar maanden zijn.
Het is wel raadzaam de contacten na te lopen, oa ook de massa.
Jij hebt een hele flinke accu .... :wink: :idea:

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » vr 21 sep, 2007 12:51

idd, dat moet wel een hele flinke zijn. Heb ooit met een gestorven dynamo midden in de nacht gehad in mijn vorige 99GL (met 4 man vol geladen) op de A1 net na deventer gestaan. Lampje ging plots fel branden. Ik kon er snel af bij een tankstation en heb bij de pomp (het regende ook nog eens) gelukkig droog de kap open gehad. Doordat het nacht was en redelijk rustig vond de pompeigenaar het niet erg dat ik een plekje daar inpikte. De (jonge) wegenwacht medewerker heeft daarna professioneel de regelaar naar de eeuwige stroomvelden geholpen door hem door eea kort te sluiten hem in een rookspuiend monster te veranderen.... :cry: waarna alle hoop vervlogen leek op reparatie...

Toen de accu aan de lader van de wegenwacht auto gehangen, en na een half uur ofzo rustig gaan rijden naar twello, een basisstation van de WW waar ze me al opwachtten. Lichten had ik nodig in het donker, en ook de aanjager (zo min mogelijk, maar toch soms erbij) en de regen zorgde ervoor dat de ruitenwissers ook nog hun trucje mochten uitvoeren...

Ik kan je vertellen dat ik hortend en stotend in Twello aankwam, de helft van de elektrische functies was al uitgevallen en alleen de ontsteking leek het nog te doen. Daarna een uurtje aan de krachtstroom lader, werd allemaal lekker warm, maar gevolg: zonder een enkel probleem naar enschede kunnen rijden en alle passagiers af kunnen zetten (met 3 tot 4 uur vertraging :))

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 21 sep, 2007 14:05

als je dynamo slecht is sta je niet opeens stil.

er is een fase waarin je deels wat stroom trekt van datgeen de dynamo nog levert, en wat de accu levert. Op het moment dat je echt stil komt te staan als je al rijdt, heb je al een hele poos ingeteerd op de accu.

zelfs als de dynamo zelf gewoon van dag 1 op dag 2 helemaal niks meer doet, sta je niet opeens stil.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » vr 21 sep, 2007 14:35

klopt, je kan doorrijden, vooral een tijdje met een volle accu en zoveel mogelijk elektrische elementen uit, maar ik raad je niet aan in het donker, zonder lichten in zonder ruitenwissers over een snelweg te rijden 's nachts...dan maar liever even stoppen op een veilige, droge plek en kijken of er wat te redden valt...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 21 sep, 2007 15:27

ben wel eens op weg geholpen niet al te ver van huis. accu op de powercharger bijgeladen - en rustig aan naar huis - wel met lichten aan.
soms moet het maar.

Plaats reactie