Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

1997-2010
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

Bericht door 95twinturbo » do 16 jul, 2026 20:48

Een tijdje geleden heeft de eigenaar van die oudste, nog rondrijdende, origineel NL 9-5 estate hier een topic over geopend. Altijd leuke weetjes om te lezen;

viewtopic.php?f=8&t=186738&p=2019942&hi ... e#p2019942

95twinturbo schreef:
di 05 nov, 2024 10:49
Bij deze van harte gefeliciteerd Joris, jouw 9-5 is nu officieel de oudste, origineel NL, nog rijdende 9-5 estate!
Of je met zo'n statistiek de vrouwen van je lijf moet slaan in het café durf ik niet te garanderen, maar allez :)

Afbeelding

Parallel
Geregistreerd lid

Re: Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

Bericht door Parallel » vr 17 jul, 2026 22:48

Welk spul gebruik je om je koplampen te beschermen?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 28 jul, 2026 19:09

Dat spul is Collinite No 885 Fleetwax. Gemaakt voor plastics, ik smeer het op m'n Dame Edna op de koplampen, zij-reflectoren en de lichten op de achterklep, op deze 9-5 zit het alleen op de voorste knipperlichten en de achterlichten gezien de koplampen bij een Mk1 nog van glas zijn. Het spul beschermd het plastic uitstekend, laat een mooie glanslaag achter en heeft er voor gezorgd dat ruim 2 jaar na het herstel van de lampen van de Dame Edna de lampen er nog steeds top uit zien. Wel, uit zagen, sinds 1 lamp is gesneuveld met de botsing.... :roll:

Terug naar deze 9-5. Bij aankoop zag ik al tijdens m'n rondje om de auto dat de achterste remschijven en remschoenen hun beste tijd wel hadden gehad. Veel roest op de schijven en de blokken hadden misschien net aan de minimale dikte, maar veel langer had het niet meer. Op Winparts een setje schijven van Febi en blokken van ATE besteld en vandaag even een ochtendje genomen om het spul in elkaar te zetten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het wisselen van de remmerij werd ik aangenaam verrast. De auto heeft in het verleden onderhoud gehad van iemand met verstand van zaken. Al het montagemateriaal was netjes voorzien van een laagje vet, waardoor er geen boutje, moertje, schroefje of nippeltje vastgerot zat of afbrak tijdens het demonteren :wow: Dat heb ik met de Dame Edna wel anders gezien...
De remklauwen zelf zien er niet erg fris meer uit maar de cilinders zijn nog prima gangbaar, dus dat kan lekker blijven zitten.

Een dingetje wat je aldus de WIS normaal niet hoeft los te halen als je blokken wisselt is de achterste veerpoot. Ik had in mijn gereedschapssetje echter geen haakse inbussleutel 7 (wel 6 en 8 natuurlijk :oops: ) om de geleidepennen van de remklauw van de houder af te schroeven, alleen eentje op een opzetstukje op een ratel, maar dat paste weer net niet. Dan de veerpoot maar los van de draagarm, waarbij ik weer aangenaam verrast werd door de souplesse waarmee die bouten los kwamen:

Afbeelding

Het scheelde natuurlijk wel dat de schokdempers nog recentelijk vervangen waren, daarom kwam het nu weer netjes los. Ook deze bouten waren vettig gemaakt voor montage, wat mij weer enorm hielp tijdens de tijdelijke demontage. Zo zie ik het graag! :wow:

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » di 28 jul, 2026 23:25

De geleidepennen zitten niet zo vast, ongeveer 30Nm, dat zou je ook met een torx los kunnen krijgen mocht je er de volgende keer tegenaan lopen. Overigens had ik als ik jou was direct de keienvanger ontroest en met Hammerite gespoten. Dan roest het de eerste tijd niet meer. Verder is het altijd een dankbaar klusje :D

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 29 jul, 2026 14:24

als je een bitje 7 hebt kun je die ook door een ringsleutel heen steken en dan met je ringsleutel losdraaien ipv een ratel erachterop.

Plaats reactie