9-3 '98 2.0i Aangepaste kabelboom uitvogelen

1993-2002
alex75
Geregistreerd lid

Re: 9-3 '98 2.0i Aangepaste kabelboom uitvogelen

Bericht door alex75 » wo 25 mar, 2026 3:45

Hey,

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit normaal is omdat je kofferbak open is. :-S+
Kiekert werkt in ieder geval.
Even reactie van de kenners afwachten..

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Bericht door jippeheijnen » wo 25 mar, 2026 6:54

alex75 schreef:
wo 25 mar, 2026 3:45
Hey,

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit normaal is omdat je kofferbak open is. :-S+
Kiekert werkt in ieder geval.
Even reactie van de kenners afwachten..
Dankje voor je reactie, maar de kofferbak was 'dicht' in de zin van, slot handmatig dichtgedaan met een schroevendraaier!

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Bericht door jippeheijnen » do 28 mei, 2026 8:30

Beste allemaal,

inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik heel ambitieus de hele kabelboom wilde uitvogelen, uiteindelijk door werk en weinig tijd enzo toch maar laten doen...
Het fijne is dat hij nu weer mooier dan ooit is! Alleen dus behoorlijke bak met geld verder. Uiteindelijk was de lekstroom van totaal 0,2 A niet alleen van een defecte DICE afkomstig, maar ook van een Motronic, aldus de monteur. Daarnaast meteen APK'tje gedaan en daar kwamen toch ook weer een paar dingetjes uit naar boven.

Het voelt nu een beetje alsof ik een nieuwe auto heb aangezien alle elektra nu beter werkt dan ooit!
Nu maar wachten tot het volgende project de kop op steekt ;)

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Re: 9-3 '98 2.0i Aangepaste kabelboom herstellen naar origineel

Bericht door jippeheijnen » za 30 mei, 2026 22:30

Okay, dit is iets anders gelopen dan ik had gehoopt, maar ik heb weer een update voor jullie...

Afbeelding

Nadat ik de DICE en Motronic heb laten vervangen bij de garage (afgelopen week + apk + beurt!!!) heb ik alleen bij de bobine nog een aangepaste schakeling. Ik was vanmiddag onderweg en ineens geven alle systemen de geest. Eerste pech ervaring ooit, en dat ook nog op een vrij onhandige plek. Door een berger naar een veilige plek gebracht en daar keken we even onder de motorkap. Draden die van de accu naar een losse zekering, naar de bobine lopen voelen behoorlijk verweerd en zwak, de zekering zat wat scheefjes in zijn behuizing dus mogelijk is dat wat roet in het eten gooide.

Hoe het gebeurde blijf ik gek vinden, ik kreeg op mijn SID een korte flits van een melding over een koplamp storing waarna alles ineens stil viel terwijl ik aan het rijden was. Toen ik langs de kant stond probeerde ik te starten, maar qua elektra kwam er niks tot leven, en zag ik alleen mijn temperatuur en tank indicatie meters ietsjes trillen boven de 0. Voor de rest alles donker :o

Toen ik van de snelweg af was wilde ik uitleggen aan de vriendelijke berger wat de symptonen waren, draaide ik het contact om en toen deed ineens álles het weer, ook gewoon naar huis kunnen rijden daarna :D..

Misschien doet dit een lampje branden bij iemand, ik sta in ieder geval met grote vraagtekens!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 30 mei, 2026 23:54

Kan zijn dat er ergens door hitte weerstand opgebouwd wordt?

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Bericht door jippeheijnen » ma 08 jun, 2026 13:21

Inmiddels méér duidelijk! Gister was het ook weer zover, zelfde symptomen als vorige week, alleen kreeg ik hem dit keer echt niet meer aan de praat. Uiteindelijk heeft de monteur van ANWB bij de connector van de DICE staan rommelen, en toen sprong het dashboard weer tot leven. Eerste instantie leek het op de bdp sensor, aangezien de toerenteller niet omhoog ging, maar het is dus toch weer DICE gerelateerd. Binnenkort maar eens de DICE kabel loshalen om te zien of ik die draden kan doormeten. Weet iemand of je een tech2 nodig hebt bij alleen loshalen en zelfde weer aansluiten bij dit soort modules? Zou beetje zonde zijn als ik niet meer kan rijden omdat ik geen tech2 heb ;)

Ohja, toen ik bij de Utrechtse weg stond, was er nog een 9-3'tje die naar me toeterde, iemand van hier toevallig??:eyes:

Afbeelding

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Re: 9-3 '98 2.0i Aangepaste kabelboom, toch maar zelf

Bericht door jippeheijnen » vr 24 jul, 2026 9:07

Update:

Na het ANWB incident heb de auto toch maar weer naar de garage gebracht waar de DICE wéér was vervangen door de garagist, en ook nog wat starter relays dit keer. Ik vertrouwde het niet helemaal dus heb al die tijd de onderkant van het dashboard open gelaten.

Helaas werd mijn achterdocht beloond, gister exact de zelfde symptomen als eerst, maar zoals eerder tegengekomen, met hannesen aan de DICE kabel doet ie het vaak weer.

Was niet van plan om wéér naar de garage te gaan want na 2x langsgaan en toch weer hetzelfde probleem terugkrijgen werd ik een beetje beu.

Wie A zegt moet ook B zeggen dus ik ben aan de slag gegaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het losmaken van alle in de wegliggende delen ging vrij simpel gelukkig

Afbeelding

En ook de DICE zelf nog inspectie gegeven om te zien of er toch een elektronische fout in zat.

Afbeelding

Dus nu de kabels zelf doormeten, en ik kwam al snel bij een massa die behoorlijk vies leek.

Afbeelding

Die linker had ook nogal wat witte aanslag was mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn??

Afbeelding
Losgemaakt en doorgemeten, kabel lijkt zelf prima, maarja als hij niet bij de min van de accu kan komen omdat de verbinding met chassis slecht is snap ik het wel!

Afbeelding

Deze ook schoongemaakt en het lijkt allemaal weer prima te werken!

Alleen is sinds de operatie de cc ermee opgehouden :/
Ik had de koppeling schakelaar losgemaakt uit angst om hem af te breken tijdens het werken, na terugplaatsen lijkt die nu niet meer te werken...
Cc gaat nog wel aan op het dash, maar lijkt de koppeling niet meer te 'voelen'. Voorheen had ik dat de cc niet aanging als ik mn rem of koppeling ingedrukt had, logisch, maar nu doet ie dat dus wel ook met koppeling ingedrukt.

Mijn vraag: hoe werkt zo'n schakelaar en hoe kan ik uitsluiten dat het dat is?

Alvast bedankt!

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Bericht door jippeheijnen » vr 24 jul, 2026 11:00

inmiddels alweer een tweede update:

de binnenkant van de cc koppeling pedaalschakelaar was heel vies, dus schoongemaakt en de 'plunger' naar buiten getrokken zodat die opnieuw afgesteld kan worden.

Afbeelding

jippeheijnen
Donateur
Donateur

Bericht door jippeheijnen » vr 24 jul, 2026 15:44

Nog een update:

Vraag me niet waarom, maar na het wisselen van de schakelaar bij de rem en koppeling werkt t weer! Vermoedelijk zat het m in het afstellen van de schakelaar òf de schakelaar van de cc bij de rem wordt niet gebruikt aangezien er ook een andere schakelaar zit al.. mocht iemand hier weten hoe dat systeem precies werkt hoor ik het graag :-S+

Tot de volgende!

Plaats reactie