Opknappen saab 900

1978-1993
900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » vr 15 nov, 2024 21:18

Ik heb ze de afgelopen maanden voor minder dan de helft voorbij zien komen, toen wist ik alleen nog niet dat dit de 900 was die ik zou gaan kopen.

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Marius0404 » vr 15 nov, 2024 21:42

Afbeelding

dat smaakt naar meer foto's
succes met het volgende Saabhoofdstuk

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Ewout » za 16 nov, 2024 11:44

Hier voor de tijdlijn nog een foto van 27 mei 2020, toen ik in Harfsen was om deze prachtige turbo te bekijken:

Afbeelding

900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » za 16 nov, 2024 12:33

Hierbij nog een aantal foto's van de werkzaamheden die nog in het verschiet liggen. Wanneer iemand nog een goed adres weet om de voorstoelen te herstellen hoor ik het graag
Afbeelding
Daarnaast moeten de onderkanten van de deuren hersteld worden, of 4 nieuwe deuren
Afbeelding
En de 4 hoeken rond de wielen achter moeten gelast worden.
Afbeelding.
Ik hoop volgende week wat plaat materiaal uit een donor auto te snijden, na het verwijderen van het interieur kan ik dan beginnen.

900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » zo 17 nov, 2024 13:10

Goedemiddag,

Zijn er nog mensen bekend met het vervangen van de onderstel rubbers met de powerflex heritage line? Aangezien ik toch alles los ga halen wil ik ook gelijk het hele onderstel aanpakken.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Krizzie » ma 18 nov, 2024 18:30

Zijn die niet hetzelfde als de paarse, maar dan in het zwart?

Paars is in ieder geval een prima alternatief voor rubber.

900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » ma 18 nov, 2024 19:03

Krizzie schreef:Zijn die niet hetzelfde als de paarse, maar dan in het zwart?

Paars is in ieder geval een prima alternatief voor rubber.
@krizzie Heb jij paars onder de auto?

Ik heb intussen mijn bestelling gedaan bij de importeur. Volgens de beschrijving zijn ze idd dezelfde stijfheid als paars alleen dan in een classic gray kleur.


Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Krizzie » di 19 nov, 2024 22:54

Ik heb een mengelmoes van rubber, paars en zwart.

-Zwart op de stabi's achter, voor (binnen en buiten) en in het stuurhuis.
-Paars in de veerschotels voor en de reactie-armpjes achter, beide meer uit installatie gemak (2 helften ipv 1 rubber wat je moet persen)
-De panhardstang heeft kogellagers (Verstelbare in lengte ivm verlaging, ModernClassicSaab levert deze onder andere)
-De rest is nog rubber

De ophanging achter gaat er op korte termijn onder vandaan vanwege laswerkzaamheden en dan komt daar overal paars in (op de stabi na)

Nou is mijn 900 verre van origineel en is stugheid/comfort erg subjectief, dus de goudencombi bestaat naar mijn mening niet. ;)

900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » zo 24 nov, 2024 23:37

900(83) schreef:Ik heb ze de afgelopen maanden voor minder dan de helft voorbij zien komen, toen wist ik alleen nog niet dat dit de 900 was die ik zou gaan kopen.
Even een update,

Ik heb op marktplaats een stuur kunnen vinden voor een iest schappelijkere prijs.
Hopenlijk komt hij volgende week binnen.

Kwam er afgelopen week achter dat de sleutel die ik bij de auto heb alleen in de bestuurders deur en het contact past, de passagiers deur en kofferbak krijg ik er niet mee open.


Zijn er forumleden die nog 4 matchende sloten hebben? Of miss nog naar venyard gaan?



Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door olav99 » ma 25 nov, 2024 10:47

De slotcilinders kun je uit elkaar halen (even een puzzeltje maar is goed te doen) en als ik ik het me goed herinner dan aanpassen aan de sleutel door de plaatjes te verwisselen. Moet je de slotcilinders er wel allemaal uit kunnen krijgen natuurlijk, maar ik neem aan dat ze nu in open stand staan?

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Saapie » ma 25 nov, 2024 10:52

Cilinders uit elkaar halen is extreem lastig en aanpassen al helemaal: giga gepriegel. Een andere complete slotenset kopen is veel eenvoudiger. Helemaal makkelijk is deze inclusief het huis van de pook en contactslot te kopen. Dan kan je zaken in 1x overzetten.

Complete slotensets zijn niet goed koop. Reken op 200 euro minimaal

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Funky Dude » ma 25 nov, 2024 13:57

Hier kun je het laten doen: https://www.desleutelcentrale.nl/, ben je hooguit wat tientjes kwijt.

900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » wo 27 nov, 2024 22:01

Funky Dude schreef:Hier kun je het laten doen: https://www.desleutelcentrale.nl/, ben je hooguit wat tientjes kwijt.
Heb vandaag gebeld, kan mijn sloten met de sleutel opsturen.
Kan 8 weken levertijd overheen gaan, maar die tijd heb ik wel.

900(83)
Geregistreerd lid

Re: Opknappen saab 900

Bericht door 900(83) » do 28 nov, 2024 13:15

Ook het turbo stuur vandaag ontvangen.
Onderhand aardig wat onderdelen verzameld.
- 4 deuren
- Motorkap
- stabilisator stangen
- pakkingset motor & bak
- powerflex bussen voor het onderstel
- bilstein schokdempers.
En de nodige plaatdelen om de gaten in de carrosserie te repareren.

Dit weekend het lasapparaat ombouwen van 1mm naar 0,6mm draad, en dan even wat proef stukjes lassen om de instellingen helemaal perfect te krijgen voordat we aan de auto beginnen.

Zijn er mensen met ervaring met flush olie?
Ik heb het idee om de motor te flushen voordat hij wordt uitgebouwd. Ditzelfde geld voor het koelsysteem, Ook dit wil ik Spoelen voordat de motor er uit gaat.Afbeelding

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Opknappen saab 900

Bericht door Saapie » do 28 nov, 2024 13:43

Goed bezig!!! Even een goedbedoeld commentaar: dit is geen turbo stuur, maar een “gewoon” stuur. Turbo is altijd driespaaks en leer. Te herkennen aan de naad / steeksel op de onderste spaak. Die duurdere onlangs op MP had dit wel.

Een olie en koelvloeistof wissel volstaat. Spoelen kan je doen, maar die 900 blokken kunnen wel wat aan

Plaats reactie