Dank voor de leuke reacties allemaal!
Gisteren de nieuwe aanwinst opgehaald. Béétje spannend wel, want ik was er niet zo zeker meer van of ik de cosmetische 'dingskes' die ik tijdens de bezichtiging van deze Saab had opgemerkt niet met 'n íets te roze bril had gedownplayed na de fijne proefrit ... Junior bracht me en zijn ogen zijn doorgaans meedogenloos wanneer het aankomt op 't beoordelen van een Saabje waar ik weer 's verliefd op dreig te worden, dus als ik 'n 'Sjekdoos' had aangeschaft dan zou ik 't zeker snel weten..
Maar gelukkig was de eerste indruk gisteren ook voor Junior heel positief! De cosmetische 'dingskes' die dit Saabje in de loop der jaren heeft opgelopen waren in mijn herinnering erger geworden dan ze in werkelijkheid bleken te zijn. Pff... gelukkig... De stukjes anti-steenslagfolie onderaan de achterste wielbogen mogen worden vervangen, er is hier en daar 'n restyle deukje en 'n spotrepair schaafje en dat is 't eigenlijk wel. Gewoon een goed gebruikte auto zonder roest en de algehele staat van dit fraaie Saabje maakte opnieuw hebberig. En aangezien junior daarmee instemde was 't dus extra fijn dat we 'm mee konden nemen!
Thuis gekomen nam de blijdschap verder toe en sloeg zelfs over op m'n Lief en Onze Jongste, iets dat nog niet eerder gebeurde wanneer ik weer 's met 'n andere tweede daily aankwam... "Dus mijn vogelveertjes gaan in deze he? Want die donkerblauwe coupé is dan gewoon weer jouw dagelijkse, toch?" Ja, túúrlijk mag jij de Cosmic Blue dagelijks rijden schat!...
Een oude traditie werd zelfs nieuw leven ingeblazen. "We gaan 'm meteen proberen met 't hele gezin ok? Samen 'n Burgertje eten bij de BurgerKing?" "Goed, maar dan rij ik terug" aldus Onze Jongste. Tuurlijk man! Groot gelijk!
Tja, vanmorgen was natuurlijk 't eerste programmapunt om 'm t gaan wassen, en meteen wat kleine klusjes te doen. Krassen 'n beetje wegpoetsen, reclameloze nummerplaathouder achterop, de donkere kunststof delen behandelen en kijken in hoeverre die opknappen, dat soort eerste kennismakings ritueeltjes. Wat schetst mijn verbazing... Voor 't éérst in ons bijna dertig jarig huwelijk stelt m'n lief voor om méé te gaan! Mee met 'haar' nieuwe Saabje naar de wasstraat!
Zowaar nam zij ook nog 's de droogdoek ter hand na afloop. Liefde is...
"Denim Blue Metallic!" zei ze, toen we na het drogen weer instapten. "Zo heb ik 'm in de parkeer app gezet. Da's een veel betere naam voor deze kleur. Dus ik noem 'm Denim Blue Metallic!"... Gòed schat!
Vervolgens maar 's in m'n eentje en 'n fijn muziekje op met de McGuiars kunststof trim verzorger aan de gang gegaan. Knapte 't wel van op, maar 't kan beter... Mooi, gaan we 's uitzoeken waarmee. Edit: Net, na 't boodschappen doen, zag ik dat dat McGuiars spulletje toch meer teweeg heeft bracht dan ik in eerste instantie dacht. Waar het effect eerst niet indrukwekkend leek, is dat een paar uur later wel degelijk het geval... Misschien maar gewoon nog 's een keertje herhalen morgen.
Enfin, 't zal 'n kunst worden om met deze auto 'voor de komma' te blijven, qua aanpakken van cosmetische dingetjes... Het is natuurlijk hartstikke mooi dat m'n Lief dit Saabje zo leuk vindt, maar zo lief en zorgzaam als zij is voor de kinderen, onze hond en haar trouwe Saabgekke echtgenoot, zo ehh, tja, hoe zal ik 't zeggen want-ze-doet-ècht-wel-haar-best, 'on-bedachtzaam' behandelt zij soms haar auto. Ik wil natuurlijk niet voor niets zo graag weer in m'n I had a Dream Midnight Blue Coupe daily-en he...
Al met al is 't een zeer prettige 'in gebruiksname' en een bijzondere verwelkoming in ons gezin dus! Een goed begin is 't halve werk & je kan maar één keer 'n eerste indruk maken.
Aangezien ik 'm zonder garantie kocht (stond in consignatie bij Karssen) vroeg en kreeg ik de gehele onderhoudshistorie erbij. Die liegt er niet om. De apk is kakelvers, maar ik liet de beurt waar de Sid om vroeg buiten de deal. Liever Spapphire maar 's vragen om een deftige stage nul te doen, wat gelukkig op korte termijn lukt..
Gisteren bleek trouwens dat 'ie een Hirsch tune heeft, zo vertelde tenminste de open Sid. Hartstikke grappig natuurlijk en hij rijdt er prima mee, maar gezien de prestaties vermoed ik wel dat er hier of daar 'n evap klepje en/of 'n slangetje ofzo lekt... We gaan 't zien!
Of dit een Salomon edition is heb ik geen idee van. De auto is af fabriek naar Japan geëxporteerd en in 2016/2017 met ongeveer 70.000 Km naar Nederland gehaald door Karssen. Die achterramen zijn af fabriek getint en staan 'm in mijn ogen eigenlijk best sjiek.
Ohja, en die trekhaak... Aan de ene kant moet 'ie d'r af, maar aan de andere kant heeft 'ie ook wel praktische kanten..